I begynnelsen av varje teateruppsättning finns ordet – och det är dramatikern som står för det. Men hur går egentligen en pjäsförfattare tillväga? Hur uppstår idéerna? Skriver man repliker med särskilda skådespelare i åtanke? Är tjuvlyssning på tunnelbanan bästa sättet att hitta ett trovärdigt språk? Och hur välkommen är dramatikern i arbetet med själva uppsättningen?
Gäst i studion är Alejandro Leiva Wenger, författare och dramatiker. Han debuterade 2011 med novellsamlingen "Till vår ära", men har på senare år – med pjäser som "Författarna" (2013) och den prisbelönta monologen "127" (2011) – etablerat sig som en av landets mest intressanta dramatiker. 2015 utkom han med boken "Fakta. Tre pjäser" på Albert Bonniers förlag. Alejandro Leiva Wenger tilldelades 2016 års Henning Mankell-stipendium.
Scenpodden leds av Rebecca Forsberg, regissör och konstnärlig ledare för RATS Teater, tillsammans med Karin Helander, teaterprofessor vid Stockholms universitet och teaterkritiker i Svenska Dagbladet.
(Vi beklagar den lite sämre ljudkvaliteten i detta avsnitt.)