Sveriges mest populära poddar

Skapa till 100

Björn Ståhl, creative director: Om vikten av att inte nöja sig

57 min • 31 januari 2022

“Att jobba kreativt är ett jävla hårt arbete”, konstaterar Sveriges kanske mest prisade Creative Director – Björn Ståhl! Vi pratar om att ta fajten mot den inre latmasken. Om principerna bakom reklamkampanjerna som hyllats över hela världen. Om älska-hata-teorin och om vikten av att våga släppa sargen.


Du får också berättelserna om hur succékampanjerna “Moldy Whopper” och “Swedish number” kom till.


Björn Ståhl är Executive Creative Director – den sjunde bästa i världen enligt The Big Won Report. Han har skapat reklamkoncept med mögliga hamburgare för Burger King och humoristisk dammsugarreklam för Delicato – och startat stjärnkrog för varumärket Lidl. Genom åren har han fått över 200 av reklamvärldens kreativa utmärkelser, såsom Guldägg, Svarta pennor och Grand Prix i Cannes och. Han har dessutom suttit i juryn för guldägget hela 8 gånger.


Intervjuar gör Maja Sönnerbo & Joel Nyberg.


:::::::


Rättelse: Boken Björn tipsar om är skriven av Björn Ritz och heter ”En perfekt affär”, inget annat.

 

Kreatörer bakom nämnda kampanjer:

Moldy Whopper: Max Hultberg, Magnus Ivansson.

Swedish Number: Magnus Ivansson, Gustav Westman, Joakim Ewert.

Delicato: Hans Elander, Michael Widemar, Kerstin Engberg.


::::::::


Följ Skapa till 100 i din poddapp och på:

Acast: https://play.acast.com/s/skapa-till-100

Instagram: https://www.instagram.com/skapatill100

Facebook: https://www.facebook.com/skapatill100


Skapa till 100 görs av Maja Sönnerbo, Joel Nyberg och Oscar Juhlin. Den spelas in i poddstudion i hos Lejonbröder produktion.


 



Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00