Slipa på CV, skriva ansökan och naila intervjun. Vägen till anställning kräver lite jobb. Hur lyckas man egentligen? Dagens gäst är den rutinerade karriärcoachen Christine Nord som hjälpt många att hitta rätt i karriären.
Hur skriver man ett succé-CV?
– Det viktigaste är att man anpassar CV:t efter det jobb man söker. Det behöver anpassas till varje jobb man söker. Man kan utgå från samma grund, men lyfta fram det som matchar det jobb man söker och försök förmedla att din kompetens matchar. Gör en bra inledning som är 3-5 meningar som sätter tonen för CV:t. Där kan du verkligen sälja in dig. Sen är det rätt formellt, säger Christine Nord.
Hur ska man tänka med övriga meriter i CV:t?
– Jag tycker man ska hålla det enkelt och rakt på sak. Du behöver inte slänga in att du pluggat franska på högstadiet om jobbet inte kräver det och du knappt kan säga “hej, jag heter…”. Det ska vara relevant. Gör det lätt för läsaren.
Vad är viktigast med det personliga brevet?
– Att det är personligt. Det är ett big no no att ha en mall att skicka till alla. Det är där du får chansen att berätta vad du kan bidra med till just det här jobbet. Det är bra om det är en halv eller en tredjedels A4. Men det personliga brevet är lite på väg bort eftersom det inte är så rättvist. Det kanske inte ens är relevant för jobbet du söker att skriva bra.
Hur lyckas man med intervjun?
– Det finns inte ett rätt svar. Det är viktigt att förbereda sig. Vad vill du förmedla? Det är en dialog och inte bara att du ska bli utfrågad utan också ett tillfälle för dig att känna in om det är rätt för dig. Sen vet man inte om den man blir intervjuad är bra på att intervjua. Därför är det viktigt att tänka ut ditt budskap så du kan få fram det oavsett vilka frågor du får. Praktiskt kan det vara bra med en promenad innan så du känner dig pigg och på g. Sitt sen en stund för dig själv och känn dig lugn och trygg. Peppa dig själv.
Hur hittar man en bra balans mellan jobb och hemmet?
– Det kämpar många med. Man måste fråga sig hur formeln ser ut för en själv. Börja med att fråga vad balans innebär för dig själv. Det är omöjligt att uppnå balans hela tiden. Det kan bli en stress i sig. Vissa perioder kan du ha mer på jobbet, och vissa perioder är det mer hemma. Och det måste vara okej, då ska man inte stressa upp sig. Men om du mår dåligt och inte hinner återhämta dig behöver du göra förändringar. En bra början är att prata med sin chef och söka hjälp, säger Christine Nord.
Vet du vad du ska svara på frågan “Vilka är dina svagheter?” Det har Christine. Tune in för toppentips på hur du lyckas ro drömjobbet i land i Smarta cash avsnitt 27 Så får du drömjobbet med Christine Nord.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.