100 avsnitt • Längd: 30 min • Månadsvis
Alexandra Bylund, författare till två böcker och grundare av Social Media Academy, fördjupar sig i sociala medier och allt som hör därtill; Instagram, Youtube, TikTok, LinkedIn, strategier, algoritmer, bildval, layout, kommunikationsstrategier, hur man kan jobba med rörligt material och mycket mer.
The podcast Sociala Medier och Kommunikationspodden is created by Mama Said Media. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I det här avsnittet berättar Alexandra om de vanligaste frågor och utmaningar hon jobbar med, med sina elever och coachingklienter. Det här vill du inte missa! Kom till Social Media Boost Week mellan 8-12 november. Missa inte att boka in dig till de workshops och föreläsningar du vill komma till. Välkommen på webinar: "Sociala medier 2025 — så lyckas ni som varumärke" Om du är nyfiken på Social media academy så är du välkommen att kika in här.
I det här avsnittet ger Alexandra dig tips på hur du som vill frilansa inom sociala medier ska komma igång. De länkar Alexandra pratar om i avsnittet är dessa: Instagram masterclass Frilans-bootcamp via mail Canva.com Coolors.co
I det här avsnittet träffar Alexandra träningsinfluencern Denice Moberg. Denice, som har närmare en miljon följare på Instagram, berättar om sin resa där och ger tips om hur du lyckas!
Du hittar Denice på @deniceemoberg på Instagram.
Avsnittet är sponsrat av Social media academy - en webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social media manager. Om du vill önska innehåll till podden så är du välkommen att höra av dig via DM till Alexandra på Instagram: @alexandrabylund (edited)
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur vi snarare ska visa och inspirera i sociala medier än att använda det som säljkanaler. För det kommer sälja ändå! Avsnittet är sponsrat av Social media academy - en webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social media manager. Om du vill önska innehåll till podden så är du välkommen att höra av dig via DM till Alexandra på Instagram: @alexandrabylund
I det här avsnittet pratar Alexandra om vad ett fysiskt event kan göra för ett varumärkes sociala medier. Avsnittet är sponsrat av Social media academy - en webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social media manager. De som hade eventet som Alexandra pratar om i avsnittet var: @foodgeekz @denicemoberg Om du vill önska innehåll till podden så är du välkommen att höra av dig via DM till Alexandra på Instagram: @alexandrabylund
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur hon går tillväga när hon ska lansera en ny produkt, för att testa om tillräckligt många är intresserade. Du hittar Alexandras nya program på alexandrabylund.se/master Här hittar du UGC-skolan: ugcskolan.se Om du vill ha Alexandras nya branschmail så kan du gå in på alexandrabylund.se/branschmail Om du vill titta på Alexandras Youtube-kanal "Social media manager TV" så kan du gå in på alexandrabylund.se/youtube Här hittar du Alexandras nya business: moneymadeeasy.se
I det här avsnittet berättar Alexandra ger Alexandra tre tips om hur du lyckas på Instagram. Länkar som Alexandra pratar om i avsnittet: Coolors.co Canva.com Vill du kontakta Caroline Höglund, som alltså är den person som har hjälpt Alexandra med den nya grafiska profilen så finns hon på mail: [email protected]Om du vill ha Alexandras nya branschmail så kan du gå in på alexandrabylund.se/branschmail Om du vill titta på Alexandras Youtube-kanal "Social media manager TV" så kan du gå in på alexandrabylund.se/youtube Här hittar du Alexandras nya business: moneymadeeasy.se
I det här avsnittet gör Alexandra en trendspaning tillsammans med Frida Ekholm, creative lead på Cure Media.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy.
Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla.
I det här avsnittet berättar Alexandra om stora förändringar i hennes business och hur hon just nu står mitt i en stor rebranding, och där du som lyssnar får hänga med på resan bakom kulisserna. Om du vill ha Alexandras nya branschmail så kan du gå in på alexandrabylund.se/branschmail Om du vill titta på Alexandras Youtube-kanal "Social media manager TV" så kan du gå in på alexandrabylund.se/youtube Här hittar du Alexandras nya business (som alltså inte är rebrandad än) moneymadeeasy.se
I det här avsnittet ger Alexandra 5 nycklar till hur du lyckas på Instagram om du, som många andra, vill lyckas med ditt personliga varumärke inom sociala medier. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Summercamp. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Summercamp, som är en intensiv-variant tar ca. 4 veckor att gå — sen blir du Diplomerad Social Media manager! Länk till Social Media Academy Summercamp alexandrabylund.se/summercamp Länk till Alexandras bok: alexandrabylund.se/bok
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur det skadar ditt varumärke när du pratar illa om andra och ger samtidigt en shoutout och ett tips om att kontakta @coachkristinajeppsson om du behöver vägledning i ditt företagande. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Summercamp. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Summercamp, som är en intensiv-variant tar ca. 4 veckor att gå — sen blir du Diplomerad Social Media manager!
I det här avsnittet berättar Alexandra hur du går tillväga för att skapa en sociala medier-strategi. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Summercamp. Social Media Academy Summercamp är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Summercamp, som är en intensiv-variant tar ca. 4 veckor att gå — sen blir du Diplomerad Social Media manager! 👉 Läs mer om Social Media Academy Summercamp här 👈
I det här avsnittet pratar Alexandra med influencern, livscoachen och bröllopskoordinatorn Johanna Kajson om hur hon har växt mycket på Instagram senaste åren. Du får tips på hur du kan göra för att öka i antal engagerande följare.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy här
I det här avsnittet ger Alexandra tips på hur du kan jobba med storytelling på Instagram stories. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy.
Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla.
I det här avsnittet — som är en föreläsning från Social Media Academys 5-års-jubileum — berättar Alexandra om hela sin resa och hur hon har kommit dit hon är idag. Hon ger också 6 lärdomar som kan vara bra att ha med sig.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy här
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du gör för att få bra ljus i dina videos och på dina bilder.
Avsnittet sponsras av crash coursen: Lär dig redigera videos i mobilen 👉 Läs mer om Crash coursen här 👈 👉 Kom till vårt 5-årsjubileum 👈
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur många känner sig osäkra inför att ta plats, till exempel i sociala medier och om hur vi borde omprogrammera oss där. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla.
👉 Läs mer om Social Media Academy här 👈 👉 Fira 5-årsjubileum med oss 👈 👉 Ställ dig på VIP-listan till mitt nya projekt "Money made easy" här 👈
I det här avsnittet träffar Alexandra återigen sin Youtube-klippare Emma Alquiler för att prata om, och resonera kring, vad som funkar på Youtube.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy Du hittar Emma på Instagram och Tiktok: @emma_alquier Du hittar Emmas företag på Instagram och Tiktok: alquier_studio
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du gör för att sälja utan att sälja i sociala medier. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy.
Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy här Läs mer om 5-års-jubilueumet här Ladda ner lektionen om personas här
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du går tillväga för att jobba med Social selling, och hon berättar också en personlig historia kring hur hon har gjort det (och inte gjort det) genom åren.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy här Anmäl dig till vårt 5-års jubileum här Ladda ner lektionen om personas här
I det här avsnittet träffar Alexandra sin Youtube-klippare Emma Alquiler för att prata om hur man blir en bra Youtube-klippare. Avsnittet sponsras av Crash course: Lär dig redigera videos i mobilen Länk till Crash course: Lär dig redigera videos i mobilen Du hittar Emma på Instagram och Tiktok: @emma_alquier Du hittar Emmas företag på Instagram och Tiktok: alquier_studio
I det här avsnittet berättar Alexandra exakt hur Instagrams algoritmer prioriterar 2024! Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy.
Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla.
👉 Läs mer om Social Media Academy här 👈 👉 Se lektionen om personas här 👈
I det här avsnittet ger Alexandra tips om hur du ska jobba för att öka interaktionen på Instagram. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Klicka här för att läsa mer om Social Media Academy
I det här avsnittet ger Alexandra för när du sitter och ska skapa innehåll och har innehållstorka. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer om Social Media Academy
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du ska gå tillväga för att få ett riktigt bra ljud i videos och poddar.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Social Media Academy Mitt webinar "7 nycklar för framgång i sociala medier"
I det här avsnittet berättar Alexandra om vikten av att ha en tydlig strategi för er tonalitet i sociala medier, samt hur du gör det. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Social Media Academy Mitt webinar "7 nycklar för framgång i sociala medier"
I det här avsnittet berättar Alexandra om vad hon ska satsa på i sociala medier 2024!
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Länk till Social Media Academy Länk till Social Media Academy
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur ni som varumärke kan bemöta kritik i sociala medier. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy (https://www.socialmediaacademy.se/). Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla.
I det här avsnittet pratar Alexandra med Maria Lennberth som driver UGC-byrån ML Social Media och fokuset ligger på vad som händer just nu inom UGC-branschen. Vad är det som gäller? Vad är det företagen efterfrågar? Maria ger oss alla svar!
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen UGC-skolan och om du lyssnar när podden kommer ut är du välkommen på ett alldeles gratis webinar för att få reda på mer, eller så kan du gå in på ugcskolan.se och anmäla dig till utbildningen.
Länk till webinar: https://event.webinarjam.com/register/252/xyp9xb1k
Länk till UGC-skolan: https://ugc-skolan.mykajabi.com/UGC-skolan
I det här avsnittet berättar Alexandra om olika do's and dont's på Instagram. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet svarar Alexandra på era frågor om sociala medier. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
Det här är del 3 av summeringen av Alexandras masterclass: Väx på Instagram.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Kickstart. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt.
Vi startar 16 januari! Häng gärna med! Du kan läsa mer och boka din plats här!
För att gå gratislektionen där du får lära dig att skapa personas — klicka här.
Det här är del 2 av summeringen av Alexandras masterclass: Väx på Instagram.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Kickstart. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt.
Vi startar 16 januari! Häng gärna med! Du kan läsa mer och boka din plats här!
För att gå gratislektionen där du får lära dig att skapa personas — klicka här.
Det här avsnittet är inspirerat av Alexandras masterclass: "Väx på Instagram" I den här första delen (av 3) berättar hon om hur du ska kommunicera för att lyckas på Instagram. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy KICKSTART. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Kickstart-varianten är en intensiv-variant som innebär att du blir Diplomerad Social media manager på bara en månad. Läs mer på alexandrabylund.se/kickstart
I det här avsnittet svarar Alexandra på era frågor om sociala medier. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy KICKSTART.
Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 4 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på alexandrabylund.se/kickstart
För att delta i Alexandras gratis Instagram-masterclass — boka plats på alexandrabylund.se/masterclass
I det här avsnittet berättar Alexandra vilka ni som varumärke bör följa (och inte följa) i sociala medier.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
Om du vill vara med i Alexandras Social media bootcamp så kan du anmäla dig på alexandrabylund.se/bootcamp
I det här avsnittet besvarar Alexandra vanliga frågor som hon får om UGC. Hur får man kunder? Vad tar man betalt? Vem kan bli UGC-kreatör? Och så vidare... Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen UGC-skolan. UGC-skolan är en webbutbildning med personlig handledning där du får lära dig allt du behöver för att bli UGC-kreatör och när utbildningen är klar har du en färdig portfolio med exempelvideos samt att du, om du vill, kan bli certifierad UGC-kreatör. Läs mer på ugcskolan.se
I det här avsnittet presenterar Alexandra färsk statistik från Svenskarna och internet samt drar slutsatser utifrån dem. Hon berättar även hur hon jobbar i de olika kanalerna.
Avsnittet är sponsrat av UGC-skolan.se som har intagningen öppen nu och fram till 31/10. Genom att gå UGC-skolan blir du certifierad UGC-kreatör samt skapar en portfolio som du kan använda för att skicka till företag när du söker uppdrag.
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du tar fram din målgrupp och skapar personas till dina sociala medier. Om du vill gå lektionen som hon pratar om i avsnittet så kan du tittar här.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet pratar Alexandra med Elin Häggberg (Teknifik) om Chat GPT och AI och hur vi som jobbar med sociala medier kan använda oss av det. Elin går lite in på "nästa steg". Många av oss har testat Chat GPT under en tid. Nu då..? Elin finns på Teknifik.se där hon har sin blogg samt på Instagram som @teknifik Elin tipsar om följande under avsnittet: https://openai.com/dall-e-2 https://www.midjourneyai.ai/ https://stability.ai/blog/stable-diffusion-public-release
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se Om du vill komma till gratis-webinaret "10 saker du behöver ha koll på som Social Media Manager" - klicka här och boka din plats!
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur det går till när hon lanserar en ny webbutbildning. Vad är det som gör att hon satsar på just DEN utbildningen? Hur vet hon att det ska bli en succé? Lyssna på storyn om hur UGC-skolan föddes.Avsnittet är sponsrat av UGC-skolan.se — gå gärna och registrera dig till vårt extra-insatta gratis-webinar här.
#106 — Vad är UGC och varför är det så populärt? I det här avsnittet pratar Alexandra och Maria Lennberth om UGC och vad det är som gör att det är så framgångsrikt just nu. De besvarar alla möjliga frågor om UGC såsom till exempel vad man tar betalt, hur man jobbar med det, vad man ska tänka på när det kommer till avtal osv. Avsnittet är sponsrat av UGC-skolan.se — gå gärna och registrera dig till vårt gratis-webinar! För dig som vill sätta upp dig på väntelistan till den nya kursen som lär dig att agera och posera på bilder, gör det här.
I det här avsnittet pratar Alexandra med THE manager Stefan Hallgren. Stefan är manager till bland annat Joakim Lundell, Ida Warg och Margaux Dietz och vet precis vilka ingredienser som krävs för att lyckas som influencer.Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy SUMMERCAMP. Social Media Academy SUMMERCAMP är en webbutbildning där du kan bli diplomerad Social media manager på bara en månad i juli eller augusti. Det finns inga tider att passa och du går den helt och hållet i egen takt. Läs mer på alexandrabylund.se/summercamp
I det här avsnittet får du följa med bakom kulisserna och höra hur Alexandra har tänkt kring framtagandet av sina content pillars och innehållsteman. Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy SUMMERCAMP. Social Media Academy SUMMERCAMP är en webbutbildning där du kan bli diplomerad Social media manager på bara en månad i juli eller augusti. Det finns inga tider att passa och du går den helt och hållet i egen takt. Läs mer på alexandrabylund.se/summercamp
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur du kan tänka kring företagets sociala medier under sommaren och semestertider. Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet ger Alexandra dig sina tips för hur du borde jobba för att lyckas på Instagram idag.
Avsnittet är sponsrat av Social media Content planner — en webbutbildning för dig som kan grunderna i sociala medier, men som tycker det kan vara svårt att veta vad du ska lägga upp och hur du ska organisera dina inlägg. Social media Content planner riktar sig till dig som vill bli mer effektiv, skapa bättre content och bli mer konsekvent med vad du postar.
I det här avsnittet pratar Alexandra om innehållsteman och hur du, genom att jobba med det, kan lyckas i sociala medier.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet vägleder Alexandra dig steg för steg kring hur du kommer igång med dina sociala medier om du är egenföretagare.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet kan du följa med när Alexandra ger dig stegen för att inventera ert Instagramkonto.
Hon tipsar om Coolors.co i avsnittet. Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemyse
I det här avsnittet träffar Alexandra företagscoachen Kristina Jeppsson, som berättar för oss om Impostor syndrome (även kallat bluffsyndromet) och hur vi kan bli av med det. Ladda gärna ner den guide som Kristina pratar om, och som innehåller fyra steg för att minska ditt impostor syndrom, här.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig och där du kan bli diplomerad Social media manager. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
Vad är storytelling och varför rekommenderas det alltid i så många sammanhang? Och hur kan vi jobba med det i sociala medier? I det här avsnittet berättar Alexandra om storytelling och ger dig tips kring hur du kan jobba med det.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy där du kan bli Diplomerad Social Media Manager. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se Vill du komma på webinaret? Registrera dig här! https://event.webinarjam.com/register/192/1n1lzcqm
I det här avsnittet pratar Alexandra om vikten av att vårda ert varmärke, både generellt och i sociala medier. Avsnittet sponsras av den nya webbutbildningen Social media Content planner (länk: https://www.socialmediaacademy.se/social-media-content-planner ) och om du vill komma på webinaret så ska du genast signa upp dig här: "5 tips för att skapa snackable content" (länk: https://event.webinarjam.com/register/237/yy60lb94 )
I det här avsnittet pratar Alexandra om innehåll och att vi ibland snarare borde fundera på HUR vi är som varumärke i sociala medier än VAD vi postar.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social media Content planner som snart lanseras. Social media Content planner är den ultimata utbildningen för dig som jobbar med ett varumärkes sociala medier och som vill ta er närvaro till nästa nivå. Om du vill sätta upp dig på väntelistan för att få reda på när den lanseras så kan du göra det på alexandrabylund.se/contentplannerVIP
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av hur du kan jobba på ett smart och effektivt sätt för att skapa innehåll. Avsnittet är sponsrat av den nya webbutbildningen "Social media Content planner" — utbildningen för dig som vill bli mer effektiv och samtidigt höja nivån i dina sociala medier. Registrera dig på VIP-listan för att få mer information (samt extra bonusar) om när utbildningen lanseras. Det är inte bindande på något sätt. Här kan du signa upp dig! ( https://www.socialmediaacademy.se/Waitlist-Social-media-Content-planner )
I det här avsnittet pratar Alexandra om vikten av kontinuitet om du ska lyckas i sociala medier. Och det finns flera sätt att jobba med kontinuitet på. Lyssna på senaste avsnittet för att få en liten fördjupning.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av vilka kanaler hon prioriterar och varför.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet berättar Alexandra allt om hur det gick till under Sociala medier-dagarna SAMT att hon bjussar på alla siffror därifrån.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du kan tänka och vad du ska ta fram kring dina personas.
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet går Alexandra igenom del 2 av vad som ska vara med i en sociala medier-strategi. (Om du är intresserad av att lyssna på del 1 så finns den i avsnitt 88) Boka in dig till webinaret "7 enkla steg för dig som vill lyckas med företagets sociala medier". Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet går Alexandra igenom, steg för steg, hur du gör en sociala medier-strategi. Om du vill ha planeringsguiden som Alexandra pratar om i avsnittet kan du ladda ner den här och om du vill ha en mall för att skapa personas kan du ladda ner den här. Vill du komma på ett gratis webinar: "7 enkla steg för dig som vill lyckas med företagets sociala medier" — Signa upp dig här. Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se.
I det här avsnittet avslöjar Alexandra vilket som är det vanligaste misstaget hon ser att varumärken gör i sociala medier, samt ger tips på hur man borde göra istället. Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se eller gå in på alexandrabylund.se/waitlist för att sätta upp dig på väntelistan tills när Social Media Academy 2.0 lanseras. Det är inte bindande på något sätt.
I det här avsnittet berättar Alexandra om vad du kan mäta i sociala medier. Hon berättar om olika mättal som du kan hålla koll på samt hur du räknar ut engagemangsgrad.
Avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av sina siffror och take aways från 2022 och berättar även hur hon ska jobba vidare under 2023. Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet träffar Alexandra Sanna Ödmark från Cure Media. Sanna berättar om the basics när det kommer till influencer marketing samt att hon spår vart branschen tar vägen 2023. Vill du ha mer koll på Sanna och Curemedia så finns de t ex på Instagram och TikTok som @curemedia samt att de har en podcast "Influencer marketing talks"
Det här avsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Läs mer på socialmediaacaddemy.se
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du kommer igång och gör en inventering kring företagets sociala medier. Detta i ett steg att lyckas med era sociala medier 2023. Avsnittet inspirerat, och sponsrat, av Alexandras webbutbildning Social Media Academy. Social Media Academy är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt. Utbildningen tar ca. 8 veckor att gå om du har en annan heltidssyssla. Om du vill sätta upp dig på väntelistan, vilket inte är bindande på något sätt, för att få information om när Social Media Academy 2.0 öppnar, så gå in och gör det på alexandrabylund.se/waitlist
I det här avsnittet berättar Alexandra om vad som gäller när det kommer till sociala medier 2023! I slutet av podden ger Alexandra ett tips som hon har hämtat från Frida Kummerfeldt när hon blev intervjuad av Linda Hörnfeldt i "We are influencers"-podden. Det avsnittet kan du lyssna på här. (Avsnitt 129 av We are influencers)
Det här poddavsnittet sponsras av webbutbildningen Social Media Academy Kickstart. Social Media Academy Kickstart är en utbildning som sker helt och hållet digitalt och när det passar dig. Det finns inga tider att passa (förutom om du vill vara med på frivillig gruppcoaching) och du går den helt och hållet i egen takt och blir Diplomerad Social Media Manager på bara en månad. Det finns ett par platser kvar till omgången som startar den 16/1. Du kan läsa mer och anmäla dig här.
I det här avsnittet pratar Alexandra med Alina Hallbäck. Alina bestämde sig, när hon hade 16,000 följare på Instagram, att lägga ner sitt konto och börja om på nytt. Lyssna på storyn om varför och hur hon gjorde för att bygga upp sitt nya konto.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy.
I det här avsnittet jämför Alexandra influencers arbete i sociala medier med företag. Varför är influencers ofta bättre på sociala medier? Lyssna så får du svaret! Avsnitttet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy — där du kan bli Diplomerad Social Media manager.
I det här avsnittet presenterar Alexandra sin modell "Social Media Academy"-modellen. Det här är en modell för dig som vill höja kvaliteten och effektiviteten i dina sociala medier. Avsnittet är sponsrat av Alexandras nya bok "Planera dina sociala medier".
I det här avsnittet pratar Alexandra och hennes kollega Sanna om hur Sociala medier-dagarna gick i siffror. Hur många var det egentligen som anmälde sig? Hur många unika? Uppnåddes förväntningarna? Sanna och Alexandra berättar allt! Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy.
I det här avsnittet träffar Alexandra influencern och bröllopskoordinatorn Johanna Kajson. Johanna pratar på ett öppet sätt om sina framgångar och sina frågetecken kring sitt influencerskap och det avslutas med en sorts coaching/ utmaning från Alexandra.
Avsnittet sponsras av Social Media Academy — webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager
I det här avsnittet träffar Alexandra entreprenören och influencern Emelie Walles. Emelie, som har över 70,000 följare på Instagram berättar om sin resa som en gång startade i bloggvärlden och som har inneburit en del stora skiftningar i varumärket.
Avsnittet är sponsrat av Social Media Agency — som matchar sociala medier-konsulter med företag.
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av hur hon gör en kampanj i sociala medier utan att investera en enda krona. Detta i jämförelse med de tusentals kronor som de brukar lägga varje månad på kampanjer.
Avsnittet är sponsrat av Sociala medier-dagarna och Social Media Agency.
I det här avsnittet träffar Alexandra entreprenören och influencern Vanja Wikström. Vanja berättar om sin resa i sociala medier, om sitt företagande och om vad NFT egentligen är för något. Vanja delar med sig av hur hon jobbar med sina sociala medier och ger tips på hur man kan göra för att lyckas.
Avsnittet sponsras av Social Media Academy — webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager.
I det här avsnittet intervjuar Alexandra Jessica Lasses kring hur hon jobbar för att lyckas med sina sociala medier. Jessica bjuder på många skratt och mycket igenkänning på Instagram och i sin blogg. Hon har också en podd – Mitt i livet-podden — tillsammans med Malin Gramer.
Avsnittet sponsras av Social Media Academy — webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager.
I det här avsnittet träffar Alexandra företagscoachen @coachkristinajeppson Kristina berättar om hur man hittar sitt varför — vilket kan vara en fördel när man jobbar med sitt varumärkes sociala medier till exempel.
Avsnittet är sponsrat av Social Media Academy Summercamp — webbutbildningen där du, på bara en månad i sommar, kan bli Diplomerad Social Media Manager.
Vill du och ditt företag växa på Instagram? Ja men då är det här ett avsnitt för dig. I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du, genom att interagera mer, kan växa snabbare på Instagram.
Avsnittet är sponsrat av Social Media Academy Summercamp
I det här avsnittet träffar Alexandra influencer-marketing-experten Gabriella Killeen, som varumärkeschef, under flera år jobbat med bland annat influencer marketing på Yves Rocher. Du hittar Gabriella på Instagram: @willowandjolie
Avsnittet är sponsrat av Social Media Academy — webbutbildning med personlig handledning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager.
Det här avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy, där du kan bli Diplomerad Social Media Manager. I avsnittet pratar Alexandra om, och ger tips på, hur du kan bli mer tidseffektiv när du jobbar med sociala medier.
I det här avsnittet guidar Alexandra dig kring hur du kan skapa en riktigt bra Instagram-profil. Avsnittet är sponsrat av Alexandras bok "Så lyckas du i sociala medier", som finns att köpa här.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy där du kan bli Diplomerad Social Media Manager.
Avsnittet är sponsrat av Alexandras bok "Så lyckas du i sociala medier" som finns att köpa här.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy, där vi utbildar och diplomerar Social Media Managers.
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av tips kring vad du borde fokusera på, på Instagram 2022!
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy, där vi utbildar och diplomerar Social Media Managers.
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av en trendspaning om sociala medier 2022. Vill du se videoföreläsningen som Alexandra pratar om kan du göra det på här.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy, där vi utbildar och diplomerar Social Media Managers.
I det här avsnittet träffar Alexandra Maria Lennberth som är livsstilsinfluencer och jobbar med Instagram som huvudsakliga plattform. Maria berättar om sina knep för att lyckas samt om hur hon tänker för att undvika Jante.
Detta avsnitt är sponsrat av Social Media Academy, en webbutbildning för dig som vill bli diplomerad social media manager.
I detta avsnitt pratar Alexandra med Mathilda Vernersson som på kort tid byggt ett starkt varumärke på Instagram under namnet @overtillannat. De pratat om att lyckas på Instagram men framförallt om att hitta sin nisch och att våra hålla kvar vid den.
Detta avsnitt är sponsrat av Social Media Academy, en webbutbildning för dig som vill bli diplomerad social media manager.
I det här avsnittet intervjuar Alexandra Mira, som jobbar som frilans inom marknadsföring och sociala medier. Mira berättar om alla ups and downs och inspirerar garanterat dig som är nyfiken på branschen, eller som redan själv jobbar som frilans.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Business Academy.
I det här avsnittet pratar Alexandra med Jessica Lasses om personligt varumärke i sociala medier. Jessica jobbar som egenföretagare i egna säljbolaget, som influencer på Instagram samt med sitt varumärke som hon har tillsammans med Malin Gramer.Du hittar Jessica Lasses på Instagram: @jessicalasses
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy – Alexandras webbutbildning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager. Du hittar mer information på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet pratar Alexandra med Smail, träningsprofil på Instagram och personlig tränare. Smail började som Paradise Hotel-deltagare för många år sedan och är idag entreprenör inom träning och hälsa. Han berättar om sin resa med sitt personliga varumärke. Du hittar Smail på Instagram: @smailnow
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy – Alexandras webbutbildning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager. Du hittar mer information på socialmediaacademy.se
I det här avsnittet pratar Alexandra med Frida Zetterström, journalist, programledare och stylist, om Reels. Frida jobbar själv väldigt aktivt med Reels och ger i det här avsnittet konkreta och inspirerande tips för dig som vill komma igång.
Du hittar Frida på Instagram: @frilansfrida
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy – Alexandras webbutbildning för dig som vill bli Diplomerad Social Media Manager. Du hittar mer information på socialmediaacademy.se
Temaavsnitt: Frilansande sociala medier-konsult
Hur mycket kan du ta betalt per timme? Hur räknar man på priset egentligen? Ja det finns inget exakt svar på detta men i det här avsnittet resonerar Alexandra kring det här med betalning, vilket förhoppningsvis kommer vägleda dig så att du vet hur du ska göra.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Business Academy — en utbildning för dig som vill lyckas som frilansande sociala medier-konsult.
Temaavsnitt: Frilansande sociala medier-konsult
I det här avsnittet berättar Alexandra om hur du kan paketera dina tjänster och vad det egentligen är du kan sälja som frilansande sociala medier-konsult.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Business Academy — en utbildning för dig som vill lyckas som frilansande sociala medier-konsult.
Temaavsnitt: Frilansande sociala medier-konsult
Hur skaffar du kunder när du ska jobba som frilansande sociala medier-konsult. I det här avsnittet ger Alexandra dig några tips kring hur du kan jobba för att lyckas med ditt sälj.
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Business Academy — en utbildning för dig som vill lyckas som frilansande sociala medier-konsult.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.