Googles dubbelmoral i kampen mot annonser, CTR som rankingsignal och hur PR passar ihop med SEO. Våra ämnen i Sökpodden #26.
Just nu är det kort mellan avsnitten! Förra månadens avsnitt släpptes sent i mars och därefter bjöd vi på ett specialavsnitt om affiliate. Nu är det dags för avsnitt 26 av Sökpodden.
I denna månads avsnitt är det fokus på SEO och som alltid står det tre olika ämnen på menyn.
För någon vecka sedan gjorde Google en uppdatering av algoritmen som går under namnet Fred. De flesta bedömare har kommit till slutsatsen att Fred var en uppdatering som riktas mot sajter med tunt innehåll och för mycket annonser.
Fred är inte den första uppdatering som slår mot sajter med för mycket annonser. Samtidigt öser Google själva ut mer annonser än någonsin via AdWords och Adsense. Det är inte svårt att skönja en viss dubbelmoral i detta.
Sociala signaler är något som delat branschen under lång tid. Nu presenterar vi en värdig motståndare – CTR som rankingsignal. Kan det vara SEO-branschens nya vattendelare?
Hur hänger PR och SEO ihop? Jo, som handen i handsken. I vårt avslutande ämne pratar vi om hur PR kan lyfta din SEO.
Vad tyckte du om dagens avsnitt? Hör gärna av dig och berätta. Skicka ett mail till [email protected] eller kommentera nedan.
Vi behöver din hjälp att krossa vårt lyssnarrekord i april. Tipsa gärna dina vänner om Sökpodden!
Nu återstår bara en sak att göra. Det är att trycka på play-knappen nedan, lyssna via RSS, Itunes, eller andra Poddappar som Acast.
I detta avsnitt av Sökpodden medverkar Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist.