Gäst i avsnittet är materialingenjören Pavel Calderon som på olika sätt jobbat med batterier i nästan tio år. Han har bl.a. ansvarat för batterisystemen i Trollhättanföretaget NEVS elbilar, byggt elbåtar, och nu senast, varit med och grundat EV Ledger — ett startupföretag som med hjälp av mjukvara diagnostiserar skicket på batterier, för att på så sätt underlätta en andrahandsmarknad.
I avsnittet pratade vi om alla möjliga aspekter kring litiumjonbatterier: Är priserna redan på $100, dvs den prisnivå där elbilar förväntas konkurrera ut bilar med förbränningsmotor? Varför degraderas batterier? Hur går ett bilföretag till väga för att välja batterileverantör? Och vilka applikationer är rimligast som andrahandsmarknad när ett batteri har tjänat ut sitt syfte i en elbil?
Pavel berättade även om vad som väntar runt krönet kring nya batterikemier, varför befintliga litiumjonbatterier kallas “mellanmjölksbatterier" — och avslutningsvis, på vilket sätt långväga transporter, bussar och flygplan skulle kunna drivas av batterier.