En riktigt bra karta utlovar världar att upptäcka, skatter att loota och bossar att besegra, medan en dålig karta får oss att känna oss vilse, förlorade och borttappade. I veckans djupdyk kryssar Speljuntan mellan processuellt genererade rymdkartor och handritade fantasyvärldar - på temat just kartor.
Under luppen synas Elden Rings bortslarvade kartbitar, orientering i GTA och den undre världen i Zelda: Tears of the Kingdom. Vi minns ikoniska kartor från förr, snackar om minimapens transparens och jämför små och stora worldmaps. Spelar storleken verkligen roll? På kartan alltså.
Vill du hjälpa till att sätta Speljuntan på kartan? Sikta in kompassen på www.speljuntan.se och bli patreon du med!
Spel som nämns i avsnittet: The Legend of Zelda, Super Mario Bros. 3, Metroid Prime, Fallout, StarCraft, World of Warcraft, The Elder Scrolls III: Morrowind, Grand Theft Auto, Diablo, Path of Exile, Hollow Knight, Prince of Persia: The Lost Crown, Elden Ring, Firewatch, Minecraft, Miasmata, Stellaris, Crusader Kings 3, Unicorn Overlord, No Man’s Sky, Horizon Forbidden West, Kerbal Space Program, The Elder Scrolls II: Daggerfall, Assassin’s Creed: Odyssey, True Crime: Streets of L.A., The Elder Scrolls V: Skyrim, A Short Hike, The Sexy Brutale, Carto, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom