Erika och André svarar på en lyssnarfråga om att bli av med en dålig vana. Om du vill lyssna på en transkription av avsnittet kan du klicka här.
Sammanfattning
Sluta helt eller minska? (Abstainer/moderator) Din personlighet + vilken vana du vill sluta med påverkar.
Inte stå där själv. Ta hjälp!
Planerade undantag som gör att du inte behöver må dåligt utan kan njuta. Exempel:
På semesterresa
Hemma hos andra
En dag på helgen
80/20 80 % följa planen, 20 % planerade undantag (eller 90/10 eller 6 dagar enl. plan 1 dag undantag om du kan göra det med måtta.)
Vänta 15 min och se om frestelsen går över.
Mycket av kaffebehov försvinner med hjälp av träning – gå en promenad, gör några armhävningar eller upphopp.
Gör det krångligt, t.ex. köp inte hem sötsaker.
Motivera med ekonomi.
Långsiktigt mål – t.ex. att nå ett visst resultat med sin träning.
Para ihop med något bra, t.ex. se en serie (om du tycker att du gör det för mycket) samtidigt som du cyklar på träningscykeln.
Om det är onyttigheter, se till att det är något du i alla fall tycker är gott.
Planera vad du ska göra om frestelsen kommer
Grundrutiner hjälper resten – komma upp ur sängen, äta, prata med eller möta någon annan människa.
Byt ut det mot något annat, t.ex. träna i stället för att snusa.
Charles Duhiggs beskrivning av vanor: signal (det som sätter igång vanan), beteende (vanan/ovanan du gör), belöning (det du får ut av att göra vanan/ovanan). Läs mer här. För att ändra en vana rekommenderar Duhigg fyra steg:
Identifiera beteendet
Experimentera med belöningar
Hitta signalen
Ha en plan
Dagens avsnitt sponsras av Strukturkalendern (strukturkalendern.se).
Veckans prova på: Gör en plan för vad du ska göra om frestelsen kommer.
Facebookgrupp: Gå gärna med i vår Facebookgrupp Strukturpodden där du kan ställa frågor, kommentera avsnitten och hjälpa andra som längtar efter mer struktur.
Stötta Strukturpodden: Förutom att dela podden med andra kan du stötta oss på olika sätt, t.ex. köpa Strukturkalendern, handla via våra provisionslänkar eller ge en gåva. Läs mer här.