Om att växa upp på teatern med Ingmar Bergman som familjens goda vän, om vägen från naiv och godtrogen till mer realistisk efter smärtsamma insikter när hon började som vuxenskådespelare på Dramaten.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Skådespelerskan Nadja Weiss har under våren varit aktuell som regissör till två uppmärksammade föreställningar. På Dramaten gjorde hon ”Mannen utan minne” efter Aki Kaurismäkis film och på Stockholms Stadsteater ”Rädsla urholkar själen” efter filmen av Rainer Werner Fassbinder.
Redan som mycket ung gjorde hon den stumma titelrollen i Ingmar Bergmans uppsättning av Gombrowics Yvonne på Dramaten. På Dramaten har hon också spelat i två uppsättningar av Michael Thalheimer, en av Tysklands främsta regissörer och häromåret bodde Nadja Weiss i Berlin för att komma närmare det tyska och sin egen bakgrund.
Nadja Weiss utbildades vid Teaterhögskolan i Stockholm 1991-94. Efter praktik på Stockholms Stadsteater kom hon till Dramaten och hennes slutproduktion var i "Misantropen" regisserad av Ingmar Bergman.
Hon tillhör nu Dramatens fasta ensemble.
På tv har vi sett henne i Grötbögen av Bengt Johansen och Stig Larsson och i Efter repetitionen, regi Ingmar Bergman och på film i Tic Tac, regi Daniel Alfredson.
Nadja har även gjort en rad roller för Radioteatern, bland annat Oväder av August Strindberg.
2009 gjorde hon sin regidebut med Törst av Sarah Kane.
Hon är dotter till författaren och dramatikern och konstnären Peter Weiss, som föddes i Tyskland och kom som judisk flykting till Sverige 1938. Hennes mor är scenografen Gunilla Palmstierna som tillsammans med Peter också varit verksam i Tyskland.