Betoningen ligger på början av techskapandet – hur bygger och lanserar du din första produkt, hur identifierar du vilket problem du vill lösa, hur fattar du beslut om vilken tech stack, plattform och kanal du bör satsa på, hur får du din första betalande kund med mera.
The podcast Techskaparna is created by Techskaparna. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I avsnitt #34 av Techskaparna pratar Anna Leijon med Thomas Eriksson. Han är grundare av UX Stream som streamar appar och interaktiv AI och som innan det var först att uppfinna "swipe" för mobilgränssnittet. Thomas Eriksson är VD och grundare av UX Stream som med sin mjukvara MIRS™ - Mobile Interactive Real-Time Streaming, kan streama vilken app som helst till vilken enhet som helst. Innan Thomas gav sig i kast att transformera hur vi konsumerar och distribuerar appar startade han företaget Neonode i början av 2000-talet. Neonode kom att patentera svep- och gestgränssnittet för mobiler - det vi idag kallar "swipe". Apple släppte dock sin iPhone under samma tid, men så sent som i början av 2023 blev det officiellt att Neonode var först med svep- och geststyrning då det stod klart att Samsung och Apple inte lyckats ogiltigförklara Neonodes grundpatent. Därmed är Thomas Eriksson och hans medgrundare av Neonode, Magnus Goertz, de rättmätiga uppfinnarna av "swipe". Thomas lämnade Neonode 2018. Idag satsar han på UX Stream och nästa stora mobila transformation. In och lyssna på ett superspännande avsnitt där Thomas delar sin intressanta entreprenörsresa. Techskaparna finns där poddar finns.
Bra länkar:
OBS! Felsägning av Anna i början av avsnittet - Thomas är inte VD för Neonode idag
I det 33:e avsnittet av Techskaparna får vi ta del av Jens Lindmans resa som har varit med och grundat Fishbrain 🐟
Anna Leijon intervjuar Jens från Fishbrain är världens mest populära fiske-app med sina 15 miljoner nedladdningar. Fishbrain omsätter idag 135 miljoner kronor och har 75 anställda. Först startade det som ett hobbyprojekt, men sedan jobbade Jens heltid med Fishbrain under 7 år som Head of Design. Han jobbar inte längre kvar, men är fortfarande delägare.
Fishbrain handlar om allt från att tipsa om fiskeställen, väderprognoser, socialt nätverk, loggning av sina fångster, utrustning, artigenkänning och mycket mer. Appen säljs främst till privatpersoner som en subscription service. Förutom Fishbrain har Jens också byggt många andra företag och produkter och som bland annat fått honom att bli jagad av Säpo och kontaktad av Anja Perssons advokat. In och lyssna på ett superspännande avsnitt! Glöm inte bort att prenumerera på podden och ge betyg
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Jens Nylander som är en serieentreprenör ut i fingerspetsarna med sällsynt känsla för timing och product market fit. Han ligger bakom företag som Jens of Sweden (som sålde MP3-spelare när det begav sig) och gjorde en vinst på 4,2 miljoner kronor första räkenskapsåret. Han har även startat företaget JAYS som säljer designhörlurar - ett företag som idag finns börsnoterat på Nasdaq. Slutligen pratar vi också om hans företag Automile som producerar digitala körjournaler med en mobile first-approach som också gått som tåget och omsätter hundratals miljoner kronor. I det här avsnittet av Techskaparna tvingar Anna Jens att låtsas ringa inköpschefen på en teknikåterförsäljare och pitcha sin produkt som han vill att de ska ta in i sitt sortiment och sälja. Det och mycket mer i avsnittet! In och lyssna och glöm inte bort att betygsätta och prenumerera på podden! Finns där poddar finns.
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Markus Johansson från Obviuse som varit med och grundat CookieTractor. CookieTractor är en SaaS-tjänst för cookie consent (godkännandet av kakor) på webben och som gör någonting, som annars kan vara ganska tråkigt och svårt, både snyggt, enkelt och smidigt. Det är en egen fristående modal som deras kunder köper in för att hantera cookie consent (rutan som poppar upp på alla hemsidor i och med GDPR och som hjälper ägaren av hemsidan att samla in godkännande av kakor i sessionen i webbläsaren och på så vis lagligt få samla in och analysera sin trafik, bland annat). De tar betalt per år och baserat på storleken på hemsidan, men startpris är från 250 EUR per år. Vi snackar också om CMS:et Umbraco, frilansande, juridik och meetup-kultur som en enabler för att träffa medgrundare samt mycket mer. Lyssna in för att höra Markus entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Bra länkar:
Det här avsnittet sponsras av Ellevio och GodEl. Med deras innovationstävling Startup4Climate vill de lyfta fram innovationer som accelererar energiomställningen och som är bra för planeten som helhet. Tävlingen riktar sig till svenska startups, techbolag och entreprenörer. De som har de bästa affärsidéerna med störst mätbar klimatnytta vinner tävlingen. 2 miljoner kronor ligger i potten. Ansök NU på startup4climate.com (for med siffran fyra)! Sista ansökningsdag är 20:e augusti. Tack Ellevio och GodEl!
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Ola Ehrstedt om hans entreprenörskapsresa. Han har följt skolboksexemplet och jobbat sig upp i IT-branschen från att vara konsult och projektledare och “på golvet” till regionchef och senare VD och fått starta upp systerbolag inom etablerat konsultbolag. Till slut bröt han sig loss och startade sitt eget bolag - Great IT - som idag omsätter 100 MSEK. Nu ger han sig på att släppa en plattform som digitaliserar matchningen av konsulter och uppdrag. Tjänsten är gratis för alla användare - så väl för köparna av konsulter som leverantörerna av konsulter - de tar enbart en mellanhandsavgift vid förmedling av uppdrag. På plattformen kan man hantera både löpande konsultadministration och själva matchningen av uppdrag och konsult. Nu vill de att alla konsultbolag och frilansare registrerar sig på plattformen för att få ta del av alla dess funktioner och uppdrag. In och lyssna på hans spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden! Finns där poddar finns.
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Ulf Mazur som har grundat Matpriskollen som är mer aktuell än någonsin i dagens inflationsläge med skenande matpriser.
Det hela startade med en frustration över alla fysiska reklamblad med erbjudanden från matbutiker som man får i brevlådan varje måndag. Ulf, som med sin gedigna erfarenhet från consumer goods-branschen, där han bland annat var med och tog fram pilgrimsfalkskampanjen för Falcon som vi alla känner igen, ställdes inför ett problem som han ville lösa. Nämligen att samla, digitalisera och strukturera alla matpriser i Sverige för att förenkla för konsumenterna och tjäna pengar på det på något sätt. Det visade sig inte vara helt lätt att tjäna pengar på prisjämförelser, bygga en konsumentapp med återkommande användning och att försöka sälja produkter till ICA-handlare med flera. Lyssna på avsnittet för att lära dig mer om hur Ulf kämpade för att övervinna alla dessa utmaningar och idag ha ett otroligt välskött och superhett bolag, men som hotades av nedläggning flertalet gånger på vägen. Lär från hans otroligt spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Bra länkar:
I det 28:e avsnittet av TECHSKAPARNA intervjuar Anna Leijon Björn Crona som är uppfinnare av PhotoPearls och grundare av XENSE Vision. Photo Pearls är en mjukvara som översätter fotografier till instruktioner för pärlplattor - någonting som han uppfann och sålde för tjugo år sedan och som används än idag. Xense, Björns nuvarande företag, assisterar i trafiken generellt och självkörande bilar specifikt med data från kamerasensorer i svåra trafiksituationer som exempelvis korsningar. Med hjälp av egenutvecklade stereokameror fås en 3D-bild av miljön som kompletterar den begränsade synvinkel som det enskilda fordonet har att utgå ifrån. Björn delar med sig av sin spännande entreprenörskapsresa i vilken han har brottats med att försöka validera sin idé och få den kommersiellt gångbar, men också av utmaningen med att vara själv som grundare, bli uppsagd, att finansiera sig via consulting och mycket annat. In och lyssna på hans spännande resa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Daniel Forsgren som har grundat det som idag heter Toptracer, men som då hette Protracer, och har utvecklat världsledande teknik för att filma golf. Det startade med att Daniel själv var frustrerad över hur dåligt sporten golf gjorde sig på TV och framförallt hur svårt det var att följa den lilla vita golfbollen. Med ny kamerateknik med sensorer och mjukvara som kunde följa golfbollen revolutionerades golf-TV-tittandet med hjälp av hans patenterade uppfinning. På senare år har de lanserat mycket mer funktionalitet, som kameraassistans på driving ranges, men visionen han hade från början lever kvar än idag - och det är att förbättra golfupplevelsen med grafik och statistik. Idag omsätter de hundratals miljoner kronor och finns över hela världen. Lyssna in på hans otroligt spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden! Finns där poddar finns.
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Jan Bolmeson som driver, tillsammans med sin fru Caroline, communityn rikatillsammans.se som är en kombination forum, blogg, podcast, bok, nyhetsbrev, youtube-kanal, instagram, twitter och diverse sociala medier. RikaTillsammanns har blivit känt för att promota ett sparande baserat på forskning snarare än på finansbranschens idéer. Det handlar mycket sparande i indexfonder men även rikedom i livet bortom pengar. Parallellt med RikaTillsammans driver han SaaS-bolaget Spirecta. Det är ett slags bokföringsprogram för privatpersoner som vill ta sin privatekonomi till nästa nivå. Vi pratar om hur man bygger ett community rent tekniskt och praktiskt, hur han startade som frilansare, vad en livsstilsentreprenör är, hur vi känner oss “oanställningsbara”, hur han har testat sig fram till en bättre intäktsmodell och hans batman-karriär som programmerare och mycket annat. Ett superintressant avsnitt som du inte bör missa! In och lyssna - finns i alla podcastspelare.
Länkar:
Detta avsnitt är ett specialavsnitt av Techskaparna i samarbete med Ingenjörsdagen och som spelades in live på Ingenjörsdagarna i Göteborg och Luleå. Där intervjuade Anna Leijon sex otroligt spännande individer och företag, nämligen Försvarsmakten, Vattenfall, Göteborgs stad, Klarna, Northvolt och slutligen Försvarsmakten igen. Vi har pratat om missguided weapons inom militären, havsbaserad vind och vätgas, hur man bygger en hållbar stad, hur betalningar online fungerar, hur man bygger en gigafactory och vad det är för något samt obemannade undervattensfarkoster, bland annat. Hoppas att du gillar dem och glöm inte bort att prenumerera på podden och att du även kan ge betyg i vissa poddspelare.
Bra länkar:
I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Patrik Wallander som är CEO på Bizzdo som, enligt egen utsago, är Sveriges smartaste företagssök. Patrik är technörden som byggt egna spel som 15-åring. Hans främsta talang är kanske ändå sälj och han har varit med på flertalet entprenrenörskapsresor och byggt upp bolag. Nu senast med Bizzdo där de nyttjar öppna API:er, öppet tillgänglig data och bokföringsprogrammens utvecklingsplattformar och paketerar ett oemotståndligt paket med realtidsuppdaterad företagsdata till framförallt banker inom nischen företagslån. Vi snackar om hans egenutvecklade spel “Air cops” och “Lennart” som fick lite av ett kult-following när det begav sig, och nu hur det är att ha storbanker som kunder och att pitcha och utveckla produkter mot dem. Hur lärdomarna från utbildningen till lärare, som han hoppade av, har hjälpt honom i sitt säljarbete samt hur du inte ska “låsa in dig” i dina kundkontrakt. In och lyssna på ett superspännande avsnitt av Techskaparna och glöm inte att prenumerera på podden! Finns i alla poddspelare.
Bra länkar:
Det här avsnittet av Techskaparna är ett specialavsnitt där Anna Leijon går igenom fördelarna med att kombinera frilans och sina entreprenörskapsambitioner. Hon berättar även mer och ger exempel från sina egna erfarenheter. Många entreprenörer har nämligen varit frilansare tidigare och om ni kommer ihåg avsnitt 4 av Techskaparna med Ted Valentin och Jonatan Heyman så rekommenderade de dessutom det. Sammanfattningsvis finns det ekonomiska fördelar relaterade till lön, startkapital, riskkapital och kostnadseffektivitet, men också SGI (sjukpenninggrundande inkomst), tidsplanering, företagande, anpassa uppdrag efter intresse samt mental inställning och känslan av trygghet med att kombinera frilans med att försöka förverkliga sina entreprenörskapsambitioner.
Det finns självklart negativa aspekter också såsom att alla inte kan frilansa, det kan vara svårt att få uppdrag beroende på din kompetens, det kan ta längre tid att komma igång med entreprenörskapsbolaget eftersom frilansande erbjuder en trygghet och inte samma stress samtidigt som det kan innebära lite dubbel arbetsbörda om du exempelvis har två bolag igång samtidigt - ditt frilansbolag och ditt entreprenörskapsbolag. Oavsett borde du vara medveten om och göra ett aktivt val kring om frilans är någonting för dig eller inte på vägen till att förverkliga dina entreprenörskapsambitioner för det kan verkligen fungera som en segway och bidra till en smidigare övergång från att vara tillsvidareanställd till heltidsentreprenör. Det och mycker mer i avsnittet! In och lyssna och glöm inte bort att prenumerera och betygsätta podden. Tack!
Bra länkar:
Avsnitt 22 är ett specialavsnitt från Ingenjörsdagen i Malmö där Anna Leijon intervjuar fyra otroligt spännande individer från fyra olika företag, nämligen Scania, Nederman group, Devoteam och Bosch Rexroth. Vi har pratat om autonoma lastbilar, framtiden för rent luft, maskininlärning inom tågbranschen och sist, men inte minst automationsplattform och öppen design. Intervjuerna spelades in live och på plats på Ingenjörsdagen i Malmö. Hoppas att du gillar dem och glöm inte bort att prenumerera på podden och att du även kan ge betyg i vissa poddspelare.
Intervju 1: Autonoma lastbilar - hur långt har vi kommit?
Intervju 2: The future for clean air
Intervju 3: AI and automation in the train industry - today and in the future
Intervju 4: Bosch Rexroth about opening up the design, modularity and compability with their new product CtrlX Core
Det här avsnittets sponsor är Ingenjörsdagen! Den är till för alla som har ett intresse för tech och i år går det av stapeln:
* 25/10 i Luleå
* 9/11 i Göteborg
... och nästa år igen i Stockholm. Kom och häng på Ingenjörsdagen - jag kommer att vara där - tonvis med inspiration, socialt utbyte och nya lärdomar inom spännande techområden utlovas. Gå in på ingenjorsdagen.se för att läsa mer och anmäla dig (det är helt gratis) och glöm inte att du kan nominera grymma techpersoner till Stora ingenjörspriset!
Anna Leijon intervjuar Tobias Gårdner som är grundare av Ecombooster.se och VillaSpa.se. Ecombooster hämtar in, konsoliderar, berikar och konverterar leverantörsdata åt retailers, någonting som ofta görs manuellt i dagsläget genom copy paste från olika system och källor. Han upptäckte behovet av att automatisera dessa flöden i sin egen e-handel, VillaSpa.se, som är en återförsäljare av reservdelar för spabad. I den verksamheten har han för tillfället ca 2 500 artiklar från flera olika leverantörer och en av alla coola funktioner som Ecombooster har är att man kan bygga sin egen prisalgoritm som automatiskt uppdaterar slutpriser mot kund i e-handeln baserat på automatiskt inhämtade uppdaterade inköpspriser från leverantörerna. De automatiserar även kategorisering, taggning, översättning i viss mån, format och annat från källinformationen direkt till den e-handels plattform (och affärssystem) kunden har. Leverantörsdatan kan inhämtas via spindlar, API:er eller till och med PDF- och Excel-filer. I dagsläget en otroligt eftersatt och fortfarande till stor del manuell del av en återförsäljares vardag som, om Ecombooster fick bestämma, snart är ett minne blott. Väldigt spännande avsnitt där vi får följa med Tobias resa från nykläckt ingenjör på Ericsson, till frilansuppdrag, till bootstrappad tillvaro med VillaSpa och nu Ecombooster. In och lyssna på hans spännande resa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Det här avsnittets sponsor är Ingenjörsdagen! Den är till för alla som har ett intresse för tech och i år går det av stapeln:
* 21/9 i Malmö
* 25/10 i Luleå
* 9/11 i Göteborg
... och nästa år igen i Stockholm. Kom och häng på Ingenjörsdagen - jag kommer att vara där - tonvis med inspiration, socialt utbyte och nya lärdomar inom spännande techområden utlovas. Gå in på ingenjorsdagen.se för att läsa mer och anmäla dig (det är helt gratis) och glöm inte att du kan nominera grymma techpersoner till Stora ingenjörspriset!
Anna Leijon interviews Kian Bröse, a completely self-taught 20 years old programmer who built Passtider-Snabbt and earned a million SEK during a few months last summer. He started out building bots in computer games such as Iruna Online, created a Youtube channel where he teaches some of his methods which then lead to receiving a lot of freelance gigs. Thus, I call him "the bot king". He wanted to solve problems he saw in society and helped tens of thousands of people to get their passport booking in time before their summer vacation when the government's own system failed to do so. It was a stressful summer and a constant battle between the Police's booking platform who constantly wanted to hinder them, competition popping up, the bank questioning the money's origin (since they had not started a company yet) and so forth. You need to hear his story as he is a super fascinating being and do not forget to subscribe to the podcast!
*Correction* Kian said in the episode that they did not have a functional product when he joined, but Morris has confirmed that he did and which he helped several customers with. It was not an optimal product and customers hade to be hard coded and it was built in Python Selenium. However, when Kian joined, they instead built it with post requests in Python. So the functionality actually was there at the point when they were first making sales, contrary to what was said in the episode.*end of correction*
This episode is sponsered by Ingenjörsdagen. Den är till för alla som har ett intresse för tech och i år går det av stapeln 21/9 i Malmö, 25/10 i Luleå och 9/11 i Göteborg och nästa år igen i Stockholm. Kom och häng på Ingenjörsdagen - jag kommer att vara där - tonvis med inspiration, socialt utbyte och nya lärdomar inom spännande techområden utlovas. Gå in på ingenjorsdagen.se för att läsa mer och anmäla dig (det är helt gratis) och glöm inte att du kan nominera grymma techpersoner till Stora ingenjörspriset!
I det 19:e avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Jacob Eriksson, marknadsföringsgeniet som tillsammans med sin bror grundat Boxbollen. Han berättar bland annat för oss hur man skapar en viral succé och mycket annat.
Med utbildning från Hyper Island och många frilansaruppdrag i ryggen kunde han ihop med sin bror finansiera startupen med pengar som de sparat sedan tidigare. Bröderna ville göra något tillsammans och när Jacob började träna MMA igen och såg ett behov av en “boxboll” kunde de finansiera (boostrappa) sina två första år med företaget.
Efter cirka 13 vändor fram och tillbaka med leverantören hade de en tillräckligt bra produkt och sålde slut på 3 000 bollar första julen. Nu tre jular senare sålde de 200 000 bollar och omsatte 40 miljoner kronor. Jacob & Victor är experter på att vända utmaningar till möjligheter samt att “ta saker på uppstuds”. De har även myntat begreppet “playtech” som beskriver deras företags nisch. De befinner sig i gränslandet mellan det fysiska och det digitala med sin app och sina tävlingar. Det och mycket mer i avsnittet! In och lyssna nu och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Anna Leijon intervjuar Johannes Midtbö äsom r grundare och CEO på Populum.io. För att kunna starta sitt företag tog Johannes tjänstledigt från sin anställning, jobbade utan lön i 2 år och bootstrappade sitt företag. För att få in sina första referenscase och kunder kallringde de potentiella kunder, vilket tog sin tid, men idag är de 9 heltidsanställda och växer så det knakar.
Populum erbjuder medarbetarundersökningar för att kontinuerligt lyssna på medarbetaren, förstå vad som fungerar bra i organisationen och var förbättringar bör ske. Management, HR, ledare, team och individer får automatiska insikter baserat på insamling och analys av medarbetarundersökningar och organisationsdata. Resultaten visar allt från medarbetarengagemanget och risker för sjukskrivning till hur företagskulturen bidrar till en organisations framgång och följer implementationen av transformationer. Populums pulsmätning bidrar till att skapa ett gemensamt ansvarstagande för meningsfulla förändringar och ett agilt arbetssätt. I grunden till mätningen ligger etablerad managementforskning, organisationspsykologi och hjärnforskning. In och lyssna på hans spännande resa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Anna Leijon intervjuar Daniel Antell är VD och medgrundare på GeoGuessr. Daniel har, tillsammans med sina två medgrundare, skapat GeoGuessr, först som ett hobbyprojekt, men som sedan har utvecklats till ett företag som omsätter 120 miljoner kronor! Användaren släpps någonstans i världen på Google street view och får gissa sig fram till var denne är någonstans och tävla mot kompisar. De tar idag betalt direkt av användarna och de är helt boostrappade (självfinansierade). De har knappt lagt några pengar alls på marknadsföring, utan användarbasen har framförallt vuxit organiskt och via olika sociala forum och medier. In och lyssna på avsnittet nu och prova även att spela spelet :) glöm inte bort att prenumerera på podden! Det här avsnittet är sponsrat av Developers bay.
Anna Leijon intervjuar Tore Stenbock som är CTO och medgrundare på Eljun. De bygger ett nätverk för elfordonsladdning där man kan låna ut sin egen och låna andras laddstolpar. De har en app och tar en avgift på själva transaktionen. Tore kommer från den traditionella telekomvärlden och Ericsson, men slängde sig ut i entreprenörskapslivet efter att ha fått blodad tand kring blockchain-tekniken. Han byggde först produkten Blockpayd som skulle hjälpa hotell få ned sina kostnader från aggregatorsiter genom att erbjuda en alternativ transaktion som möjliggjordes tack vare blockchain- och web3-teknik, men träffade sedan sin nuvarande megrundare, lade Blockpaid på is och satsade helhjärtat på att förbättra kundupplevelsen och tillgängligheten runt vårt nya elektrifierade samhälle. In och lyssna på avsnittet! Avsnittet är sponsrat av Developers Bay.
Det här avsnittet sponsras av Developers Bay. Anna Leijon intervjuar Hampus Persson är grundare och CTO på Vaam som betyder “video as a message”. När Hampus skickade ett Vaam till mig såg det först ut som en pixlig liten gif i mailet, men klickade jag på det kom jag till Vaam-domänen och en nästan full screen-version med bra upplösning, ljud och så vidare där han hade spelat in en video till mig. Tanken är framförallt att Vaam ska användas i säljprocesser. Grundprodukten är gratis, men de tar betalt för att kunna ha obegränsat antal med Vaams, längre avsnitt, egen branding, ha en unik call to action-knapp och så vidare och då är det en månatlig kostnad per användare. Jag tycker Vaam och Hampus är superintressanta så in och lyssna på den här veckans avsnitt och glöm inte bort att prenumerera på podden! :)
Det här avsnittet sponsras av Developers Bay. Anna Leijon intervjuar Olga Stern. Olga är CTO på Tangy market som är en marknadsplats som möjliggör investeringar i musik. Problemet som de löser är egentligen att artisterna vill ha betalt nu, medan låtar traditionellt sätt genererar intäkter mer över tid via royalties och andra intäktsströmmar. Det som är extra fint med Tangy market, tycker jag, är att de vill demokratisera musikbranschen genom att låta alla få möjligheten att investera i låtar och på så sätt även crowdfunda och följa sin artist i en helt ny dimension. Olga har tidigare varit IT-konsult, backend-utvecklare och hon grundade även tjänsten Genews, bland annat. In och lyssna på det senaste avsnittet av Techskaparna med Olga och Tangy market som båda är superinspirerande och intressanta!
Det här avsnittet sponsras av Developers Bay. Anna Leijon intervjuar Felix som är founder och CEO på Leadpilot. Det Leadpilot gör är att automatisera leads-generering. De kombinerar information från offentliga register, såsom Skatteverket och Bolagsverket, och kontaktar personer med personaliserade meddelanden åt deras kunder. På så sätt skapar de varma leads innan deras kund ens behöver lyfta på luren eller skriva ett mail. Leadpilot har en dynamisk prismodell och tar betalt per leads och per månad. Jag tycker att Leadpilot och Felix är superintressanta och här delar de med sig av hur de har gått tillväga för att bygga sitt techbolag. In och lyssna på avsnittet och glöm inte bort att prenumerera!
Anna Leijon intervjuar Mats Bryntse som är grundare och VD på Bryntum som bygger webbkomponenter för utvecklare som används internt på företag eller som white-label i SaaS-appar. De fokuserar främst på schemaläggning och Gantt-scheman som används av allt från småbolag till Apple, Pfizer och Lufthansa. Mats konverterade sitt dåvarande konsultuppdrag till sin första kund när de efterfrågade ett verktyg för att visualisera sin schemaläggning. Han såg till att behålla sin intellectual property för att kunna produktifiera och sälja vidare den. De är helt självfinansierade och omsatte 2,5 MSEK 2011 och 20 MSEK 2021 med bra lönsamhet. All personal jobbar remote och utgörs främst av erfarna javascript-utvecklare, och sälj & ekonomi sköts av familjens “seniorpool". Det finns otroligt mycket som är intressant med Mats och Bryntums resa. In och lyssna på avsnittet nu!
Anna Leijon intervjuar Alexander Najafi som är co-founder och CTO på WEIQ. De digitaliserar hela kundflödet på restauranger - från köande till beställning av mat och dryck, betalning och slutligen till kvitto och recension.
Alex säger att han har “en stor låga med misslyckande projekt bakom sig”. Han har också byggt en egen IOT-plattform som ett hobbyprojekt. Han har varit frilansare och konsult, men jobbar nu heltid med visionen att låta restaurangerna få ägna sig åt “äkta service” och bygga bort alla administrativa moment i restaurangens kundresa. Vi har båda bakgrund från IT-konsultföretaget Netlight. In och lyssna på hans spännande resa och glöm inte bort att prenumerera på podden!
Anna Leijon intervjuar Johan Uddståhl som är medgrundare av Modly studios som är en e-handel för privatpersoner där man kan köpa måttbeställda mat- och soffbord - ända ned på centimeternivå. De har uppnått omsättning i miljonklassen trots att de bara har funnits i två år. Johan och hans medgrundare har tagit ledigt och jobbar med Modly en dag i veckan och på sina andra jobb resten av tiden och som i Johans fall innebär att driva konsultbolag. Det tekniskt unika med Modly, menar Johan, är själva 3D-visualiseringen av borden och de jobbar även med AR (augumented reality). Johan har också byggt en föregångare till Instagram som var baserad på MMS, snapshot.se, samt en site för att verifiera källor i en värld allt mer präglad av fake news. In och lyssna på avsnittet och glöm inte bort att prenumerera!
I det nionde avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Johannes Edelstam och Confetti events. Johannes är en av grundarna samt utvecklare och designer på Confetti. De har byggt ett ekosystem för eventarrangörer med allt från OSA, biljettförsäljning, visualisering och hemsidebygge för events. Johannes och hans medgrundare utgick ifrån att de ville kunna ta betalt direkt av kunden och utmana sig själva att försöka komma så långt som möjligt utan riskkapital. De har haft positivt resultat så långt bakåt som jag kan se på allabolag.se och har vuxit till stor del organiskt från start. Det finns otroligt mycket att inspireras av när det kommer till Johannes och Confetti - produkten i sig, techstacken, prioriteringen av features, finansieringen av bolaget, intäktsmodellen och mycket mer! Missa inte det nionde avsnittet av Techskaparna! Finns där poddar finns! Glöm inte att prenumerera :)
I det åttonde avsnittet av TECHSKAPARNA gästar Viktor Jarnheimer och blir intervjuad av Anna Leijon. Viktor bjuder på både annonseringshemsidor samt prenumerationstjänster inom B2C, men också marknadsföringsprodukter och konsultbolag inom B2B. Han har programmerat sedan 11 års ålder och har byggt en rad olika företag. Han har alltid tyckt att det har varit roligt att lösa sina egna, ganska enkla, problem, men som har visat sig vara väldigt rätt i tiden och med stor innovation. Exempelvis har han jobbat med att bygga produkter för att lösa frågeställningarna “var hittar jag gratis wifi-nätverk”, “hur hittar jag bästa trafikskolan för att ta körtkort”, men också hur matteproblem kan göras mer intressanta och personaliserade och nu försöker han digitalisera och globalisera rekryteringen av tech-talanger. In och lyssna för att dra lärdomar om hur han byggde alla dessa techprodukter!
Det sjunde avsnittet av TECHSKAPARNA är en hyllning till Alek Åström som den okrönte APP-kungen och vi får följa hans resa som kantas av supercoola produkter som han byggt helt själv redan från tidig ålder.
Anna Leijon intervjuar Alex som idag är medgrundare och CTO på Done, vilket är en mobilapp och marknadsplats som matchar privatpersoner och hantverkare. Med Done blir hela processen att anlita hantverkare enklare och som ett exempel ersätts offerthanteringen med ett videosamtal. Aleks första kliv in i entreprenörsvärlden var dock med att “chippa xboxar” och sedan byggde han mobilappen “Min firma” som, på sin storhetstid, var otroligt populär och låg över både Angry birds och WhatsApp på “mest nedladdat”-listan.
I det sjätte avsnittet av TECHSKAPARNA intervjuar Anna Leijon Lisa Evertsson Norrevik som har startat, äger och är CEO på företaget Storyspot AB. Storyspot är en mobilapp som möjliggör för lokal storytelling. Det där stora, fallfärdiga huset längs E4:an som du alltid undrat över bakgrundshistorien till kan du nu lyssna på - tack vare Storyspot.
I den här veckans avsnitt av TECHSKAPARNA intervjuar Anna Leijon Felix Wahlström från NEXILE som är ett spelutvecklingsföretag och som har producerat spelet JUMP KING. De fyra grundarna av Nexile bestämde de sig för att satsa på att ge ut egna spel tillsammans istället för att ta examen.
I den här veckans avsnitt av TECHSKAPARNA intervjuar Anna Leijon ett par cyber cowboys som lekt vilda västern på internet sedan 2000-talet. Med massvis såväl lyckade som mindre lyckade webbappar och startups i ryggen finns det otroligt mycket att lära från Ted Valentin och Jonatan Heyman.
TECHSKAPARNA episod 3 - Anna Leijon intervjuar Axel Möller från Budbee om att pivot:a från B2B till B2B2C och bygga logistikplattform för e-handlare
TECHSKAPARNA episod 2 - Anna Leijon intervjuar Bertil Holmström från Presentjakt om att bygga Sveriges bästa presentsite och bli självförsörjande
TECHSKAPARNA episod 1 - Anna Leijon intervjuar Karl Eckerlund från Bredbandsval om att bygga en jämförelsesite för bredband under pappaledigheten.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.