I Ekots Söndagsintervju i fredags (den 24 mars) med polisen Mats Lindström säger Lindström att en knäckfråga att ta itu med är varför så många unga män som växer upp i förorten ser yrkeskriminell som en eftersträvansvärd identitet. Lindström säger att det florerar framförallt tre status-identiteter: fotbollsproffs, rappare eller gängkriminell.
Det Lindström i praktiken pratar om är vad sociologen Christian Smith i sin bok Moral, Believing Animals: Human Personhood and Culture. kallar för en ”moral order”: en kulturell föreställningsvärld om vad som är eftersträvansvärt, meningsfullt, sant och gott och vad man ska försöka uppnå i livet. Lindström berättar om en episod då en gängmedlem han gripit men som sedan blivit släppt hånar honom för att han har så enkla kläder medan han själv har kläder för 50-60 000. Det vittnar förstås en del om vad som värderas i den "moral order" där den personen befinner sig. Att vara människa kräver att man lever i en sådan föreställningsvärld, en sådan ”moral order” – som inte kan bevisas men som vi ändå måste orientera oss efter. Den utgör på ett sätt vattnet vi simmar i. Men genom vår självmedvetenhet kan vi alltid ta ett kliv tillbaka och titta på, och utvärdera, den moraliska ordning vi befinner oss i. Detta öppnar upp frågan om en objektiv moral, som inte bara är ett kulturellt perspektiv. Dessutom menar Smith att självmedvetenheten gör det möjligt att tematisera den empiriska världen som helhet och försöka tolka den. Men eftersom den inte tolkar sig själv behöver vi tolka den i ljuset av en större horisont, och detta öppnar upp frågan om en transcendent, gudomlig verklighet. Avsnittets delar:
7:25: Vad gör vi av det faktumet att många akademiska discipliner har teoretiska perspektiv som är dominerade av reduktiva och filosofiskt-normativa perspektiv på människan?
14:30 Att brottas teologiskt med olika filosofiska perspektiv, en slags intellektuell askes.
16:30: Vad är Christian Smiths övergripande argument?
17:35 Vad är ”a moral order”?
21:40 Konkreta exempel på vanliga ”narrativ” i vår kultur
23:30: Många narrativ gestaltar ett reellt värde, ur ett kristet perspektiv.
24:15: Vilket narrativ är det som gestaltar vår kulturs heliga värden?
25:50: Det blir pinsamt/tabu att utmana det heliga.
29:30: Individuell framgång och kändisskap som frälsning?
30:20 Vad är heligt i den kristna tron? Kärleksfull gemenskap.
31:30 Kärlek är uppmärksamhet – men vilken sorts uppmärksamhet?
32:10: Sociala medier som en väg till pseudo-tröst…
38: Hur självmedvetenheten skapar en insikt om skillnaden mellan subjektivt och objektivt.
41: Skillnaden mellan att göra en självständig bedömning av moraliska frågor och att orientera sig efter vad som är ”lajkat” i ens kultur. 44:30: Vad händer med vår syn på relationer och med dessa relationer om vi använder exempelvis rational choice-teorier och ett ekonomiskt språk för att förstå dem?
46:30: Självmedvetenheten som den kapacitet som öppnar upp frågan om en transcendent grund för moralen. 49:30 Självmedvetenheten öppnar upp för frågan om en transcendent, gudomlig verklighet.
Nästa gång är måndag den 24 april och då blir det en live-podd över zoom. Mer information kommer men vi hoppas på ett bra samtal med lyssnare!