Vi jämför tre mer eller mindre klassiska femtiotals-science-fiction-skräckfilmer med deras definitivt klassiska remakes. Tomas slår vakt om auteur-begreppet och Lars liknar åttiotalets filmestetik vid ansträngningslöst klingande rikssvenska. Vi pratar också om: The Thing from Another World, Fantomen från Mars, Invasion of the Body Snatchers, The Fly, John Campbell, Who Goes There?, Christian Nyby, Howard Hawks, Dimitri Tiomkin, Alfred Hitchcock, Ingmar Bergman, show don’t tell-grejen, H.P. Lovecraft, Arkiv X, Evil Dead, Frankensteins monster, Misfits, Hellraiser, Dracula, John Carpenter, Alien, Predator, Rob Bottin, Stan Winston, H.R Gieger, Sigourney Weaver, Bladerunner, Jack Russell, Det okända, serietidningen Thriller, Jenifer, Dario Argento, Halloween, Dark Star, Prince of Darkness, Ennio Morricone, John Williams, Jack Finney, Collier’s Magazine, Gillian Flynn, Gone Girl, Don Siegel, Dirty Harry, Flykten från Alcatraz, 2001: A Space Odyssey, Alzo Sprach Zarathustra, Zoltan Dracula’s Dog, Possession, Sam Neill, Isabelle Adjani, Stephen King, Danse Macabre, Närkontakt av tredje graden, Philip Kauffman, Ridley Scott, Donald Sutherland, Robert Duval, Star Wars, Brook Shields, När Harry mötte Sally, Leonard Nimoy, Jeff Goldblum, Omen, Exorcisten, The Invasion, George Langelaan, Vincent Price, Witchfinder General, Skönheten och odjuret, Elefantmannen, Dr Jekyll and Mr Hyde, David Cronenberg, Charles Edward Pogue, Geena Davis, Tim Burton, Batman, Spiderman, Marvel Comics, DC Comics, Sara Bergmark Elfgren, Noël Carroll, Aspergers diagnos, body horror och Fredagen den 13:e-remaken (se där, Vargtimmens heliga treenighet). Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys i en salig röra.