I jakten på marknadens gunst söker företag, länder och hela unioner att i reklam och marknadsföring plocka så många poäng som möjligt i den gröna omställningen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Men finns det inte täckning för tal om exempelvis ”den klimatsmartaste produkten” eller att överdriva en miljönytta kallas det för greenwashing eller grönmålning.
Klotet berättar om att Europas största producent av svinkött, Danish Crown, dragits inför domstol, åtalade just för greenwashing. Men också om andra försök att stävja problemet. Exempelvis med senaste AI tekniken som kan hjälpa till att upptäcka den.
MEDVERKANDE
Fredrik Sandby – sekretariatschef på föreningen Klimatrörelsen i Danmark
Erik Bengtsson forskar om grön marknadsföring och retorik vid Uppsala universitet och Södertörns högskola.
Anna Gunnarsson - jurist på Konsumentverket
Tom Calamai - doktorerar i datavetenskap vid Inria–instiutet i Paris
Oana Balalau - handledare och forskare vid Inria–instiutet i Paris
Majkel Sten – mässbesökare
Tony Gunnarsson - utredare vid konsumentorganisationen M Sverige
Fredrik Isaksson - försäljningsdirektör på Volvo Cars Sverige AB,
Christian Sandström - biträdande professor inom Digital Business vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping
Lasse Edfast - reporter
Niklas Zachrisson - programledare
Anders Wennersten - producent