Svårt att boka, sällan wifi, förseningar, ersättningsbussar, ofta dyrare än flyget - ändå vill många åka tåg och det är också det bästa färdmedlet för klimatet. Mattias Goldmann åkte tåg ända till Bangkok och sparade 800 kg koldioxidutsläpp.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Kan extra semesterdagar för den som tar tåget vara en väg till semesterresor med mindre utsläpp? Och när det gäller tjänsteresor stod svenska myndigheter för nästan en tiondel av de svenska inrikespersontransportutsläppen (2019) och ska väga in klimathänsyn vid bokning av tjänsteresor. Men hur tungt väger klimatet mot kostnader i arbetstid och pengar?
Svenska forskare tog tåget till konferens i Europa
Vetenskapsradion Klotet möter svenska forskare som åkt till konferenser i Spanien respektive Irland med tåg. Olov Dahlin blev utskälld på Twitter/X pga sex resdagar tur/retur Dublin. I Klotet berättar Dahlin hur de sex resdagarna spenderades. Och på nattåget till Hamburg möter vi unga konsulter på väg till konferens. Och lantbrukaren Bengt Eriksson som fått en tågluff i 60-årspresent.
Med fler persontransporter på räls kan växthusgasutsläppen minska från transporterna men flera faktorer gör att tågtrafiken väljs bort trots att intresset för att resa med tåg är stort. Biljettpriset, bokningsförfarandet, brist på internetuppkoppling och risken för förseningar och därmed risken att också missa ett tågbyte är några exempel på vad som kan avskräcka potentiella resenärer. Vad beror problemen i det svenska järnvägsnätet på?
Medverkande:
Mattias Goldman, klimatdebattör och medföljande utsänd till Thailand
Johan Olesund, Isak Jonsson och Jonathan Hedlund, civilingenjörer och konsulter på bolaget Netlight
Bengt och Birk Eriksson, lantbrukare
Susanna Elfors, driver facebookgruppen Tågsemester
Jakop Dalunde, Europaparlamentariker 2016-2024, Miljöpartiet
Jörgen Larsson, forskare på Chalmers inom bland annat miljövetenskap
Kimberly Nicholas, klimatforskare, Lunds universitet
Linnea Mills, anställd på MTRX som ger extra semesterdagar till den som tar tåget
Johanna Danielsson, vd och framtidsanalytiker, analysföretaget Kairos future
Emma Kritzberg, professor i akvatisk mikrobiologi, Lunds universitet
Olov Dahlin, lektor, religionsvetenskap, Gävle högskola
Johan Enstedt, ansvarig förebyggande underhåll, SJ nattåg till Berlin
Kjell-Ove Lindgren, resesamordnare, Karolinska institutet
Björn Pettersson, handläggare, Naturvårdsverket
Oskar Fröidh, forskare inom järnvägssystem på KTH
Skriv till oss! [email protected]
Anna-Karin Ivarsson, reporter
Anders Wennersten, producent