Sveriges 100 mest populära podcasts

Social by default

Social by default

Social by default är en podd om sociala medier som drivs av Sarah Larsson Bernhardt, global head of social media Volvo Cars och Deeped Niclas Strandh, head of social media and influencer marketing på SEB. De tillhör några av Sveriges mest välrenommerade experter på sociala medier och har arbetat professionellt med sociala medier sen 2009.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

socialbydefault.se

Avsnitt

147. Att lämna över sociala medie-ansvaret

Hur förbereder man sig för att lämna över en roll med ansvar för sociala medier till någon annan? Vad är det man behöver tänka på, och vad är det man absolut inte får glömma? Deeped fick sin Head of social-roll överlämnad till sig och Sarah ska nu lämna över sin roll då hon byter arbetsgivare. Och det är lättare sagt än gjort! I veckans avsnitt pratar om vi om man bäst förbereder en överlämning där man sitter som ansvarig i allt från admin-roller till produktägare, och tar upp de utmaningar, hinder och resurser man behöver säkerställa täcks in. Länk: Anmäl dig till vår Berghskurs! https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/ Podcasten Social by default är Deeped Niclas Strandh, head of social media and influencer marketing, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, global head of social media på Volvo Cars. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Apple Podcaster (https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664) . Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://play.acast.com/s/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/show/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-09-26
Länk till avsnitt

146. Återkomsten - social träning, kickstarta hösten-tips, swipeups död och en stor nyhet.

Vi är tillbaka och inte nog med det - i slutet kommer en riktigt smaskig nyhet. Men innan dess så pratar vi om hur vi i sommar insett mer av Apple Fitness sociala sida och om att Instagram tänker döda swipe-ups. Vi ger också våra tips om hur man som ansvarig för sociala medier kan kickstarta hösten genom att göra olika former av audits och helt enkelt höststäda på plattformar och konton. Så ett späckat Social by default-avsnitt; och vi tänker inte vänta lika länge till nästa. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, head of social media and influencer marketing, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Apple Podcaster (https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664) . Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://play.acast.com/s/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/show/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-08-29
Länk till avsnitt

145. LinkedIn uppdaterar ? och vi måste tänka nytt

Förra veckan smög LinkedIn ut två omfattande uppdateringar som kommer att utmana företag, varumärken och privatpersoner i hur vi använder oss av plattformen. Visserligen är båda uppdateringarna egentligen väntade...men i kölvattnet av de diskussioner som länge pågått på LInkedIn om ?one-liners? och ?korta uppdateringar? så slår det här verkligen omkull alla myter och rykten som roterar. För genom att nu kunna erbjuda upp till 3000 tecken / uppdatering, samt LinkedIn Articles för sidor, så visar man verkligen hur de vill att vi ska förhålla oss till innehåll på plattformen. Det här är enligt oss en av de större och mer strategiska uppdateringar som LinkedIn gjort på länge. Och vad detta innebär för varumärken och företag på plattformen diskuterar vi i veckans avsnitt. Berghs https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/ Influencer hashtags artikeln https://www.latimes.com/business/technology/story/2021-06-01/hashtags-influencers-use-them Linkedin 3000 tecken https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/100981 Linkedin articles https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/47538
2021-06-06
Länk till avsnitt

144. Siffror, statistik och algoritmer, Facebook gör om igen.

Siffror, statistik, algoritmer och ännu mer algoritmer. Lite som vårvädret - både sol och snö. I det här avsnittet går vi igenom kvartalssiffrorna för sociala medier från We Are Social som har några oväntade insikter gömda i sig. Sen tittar vi på den nyhet som släpptes hos Facebook - en ny inriktning på hur de tänker algoritmen vilket också förebådar en större förändring av den operativa algoritmen. Det vill ni inte missa. Slutligen tittar vi på en undersökning om Twitters algoritm som publicerades alldeles innan podden spelades in. Det finns några ganska oväntade effekter där som gör att varumärken behöver tänka till en extra gång. Länkar: Om Facebooks nya algoritm https://www.socialmediatoday.com/news/facebook-flags-changes-to-news-feed-ranking-with-new-tests-to-determine-wh/598916/? https://about.fb.com/news/2021/04/incorporating-more-feedback-into-news-feed-ranking/ We are socials nya siffror https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital Twitter-undersökningen https://medium.com/technically-social/study-suggests-twitters-timeline-algorithm-buries-external-links-92cb5841082f Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Head of social på SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Apple Podcaster (https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664) . Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://play.acast.com/s/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/show/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-04-25
Länk till avsnitt

143. När storleken har betydelse - om bild- och videoformat i sociala medier

1:1, 9:16, 4:5, 16:9. Pixar hit, och rekommendationer dit. Vilka format på bilder och videos som gäller för de olika plattformarna har ändrats genom åren och det är inte alltid lätt att hänga med vilka bildformat som är de rätta just nu. I veckans podd diskuterar vi för och nackdelar med de olika bild- och videostorlekarna. Varför vissa format presterar bättre än andra. Och vad som egentligen händer när man sponsrar ads i stories, då det inte längre är 9:16 som gäller. I social medier har storleken faktiskt betydelse. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Head of Social och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-03-28
Länk till avsnitt

142. När företag vågar mer - om #IWD2021 och temadagar i sociala medier

Årets Internationella Kvinnodagen var lite annorlunda än andra år. Fler varumärken valde att göra mer än att bara uppmärksamma den, vi såg fler varumärken som satsar på att låta anställda vara delaktiga i syftesdriven marknadsföring och inte minst: man vågar ta en mer politisk ställning och riskera kritik på ett sätt som vi inte tidigare sett. Vi pratar om detta och inte minst vad företag och varumärken behöver tänka på för att inte falla i alla de diken som finns när man går från storytelling till storydoing. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault). Joina vår club på Clubhouse (https://www.joinclubhouse.com/club/social-by-default)
2021-03-14
Länk till avsnitt

141. Clubhouse - hype eller nästa stora sociala media?

Du har säkert hört talas om den: Clubhouse. Den senaste sociala medieplattformen som alla pratar om. Kanske har du till och med lyckats att knipa åt dig en invite, och hängt i några rum. Eller så tycker du det mest låter som ett hipsteraktigt Heta Linjen. Det var längesedan en plattform skapade så mycket buzz som Clubhouse. Det råder feberyra. Alla vill vara där. Och de stora namnen är redan där ? Elon Musk, Oprah, Mark Zuckerberg, Kanye West för att nämna några. Stora internationella namn som har dykt upp på plattformen och drivit upp hypen till smältpunkten. Och även här i Sverige kan man redan nu följa och lyssna in på diskussioner hos både mediefolk, politiker, influencers, och sociala medie-evangelister. Skaran av användare bara växer. En invite till Clubhouse börjar bli hett eftertraktat. Men vad innebär den här plattformen för sociala mediersfären? För oss som företag och varumärken? Hur kommer den utmana de etablerade plattformarna? Vad ska du tänka på när du skapar dig ett konto? Vi har länge sagt att öronen har varit lediga. Fram tills nu...nu startar en ny era. Vi pratar Clubhouse i senaste avsnittet av podden. Vi har lurkat runt i rummen, testat att köra eget rum och funderat över framtiden: för Clubhouse och för ?social audio?. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-02-21
Länk till avsnitt

140. Varför blev Bernie en meme? Intervju med Jesper Åström om memes och virala format.

Ingen kan ha missat Bernie Sanders-memen efter Bidens inauguration. Bernie var plötsligt överallt; sittande på en stol med sina stora Vermont-stickade vantar och ett munskydd. Internet exploderade av återskapade memes som sedan delades friskt av allt och alla. En del företag gjorde hellre än bra försök att haka på. Oftast hellre än bra. Efter en artikel som analyserade det hela så bjöd vi in Jesper Åström, Sveriges meme-expert nummer 1, att diskutera både Bernie och memes generellt. I ett samtal med Jesper finns alltid en röd tråd, det är bara att den tvinnar sig runt massa saker så häng med! Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2021-01-31
Länk till avsnitt

139. Sociala medier 2021 - autentiskt, transparent och privat. En framtidsspaning

Det är den tiden på året när vi alla försöker titta i kristallkulan på vad året som kommer ska innebära. Första avsnittet det här året blir därför en spaning; på det där året som kommer efter pandemin. Det vi dock lärt oss av 2020 är att vi inte riktigt kan veta. Men vi har i alla fall sammanfattat de övergripande trender som vi tror vi kommer se under kommande året; och missa inte länkarna till ett antal andra trendrapporter och kristallkule-gluttningar.
2021-01-10
Länk till avsnitt

138. Året som chockdigitaliserade svenskarna: Sociala medier i Svenskarna och internet 2020.

2020-års upplaga av Svenskarna och internet släpps idag (15 dec 2020) ? rapporten som görs av IIS och kartlägger svenskarnas digitala liv. Vi fick förtroendet att läsa rapporten i förväg, och i det här avsnittet går vi igenom vad som hänt i sociala medier under 2020: året när ingenting var som vanligt och allt blev digitalt. Hur har Coronapandemin påverkat vårt digitala beteende? Tog TikTok över Sverige? Och hur har det gått med det dagliga användandet av Facebook? Vissa siffror är inte så förvånande, andra är inte alls vad vi trodde att de skulle vara. Ett som är säkert är att sociala medier är i allas telefoner, i allas medvetande och i allas vardag. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-12-15
Länk till avsnitt

137 ?Är du Facebook-expert, lille vän?

Med Twitters lansering av Fleets har vi idag en sociala mediekarta av i stort sett identiska plattformar. Men utöver att vara kopior av varandra har plattformarna utvecklats till att bli schweiziska arméknivar där varje plattform har fyra eller fem olika kanaler/format som behöver förstås, nyttjas och konstant uppdateras. I ett läge där kraven på innehåll från användarna blir tuffare och tuffare, och där svårigheterna att slå igenom bruset kräver en allt mer strategisk och kvalitativ närvaro, ställer det här sociala medie-managerns roll och kunskap på sin spets. I dagen avsnitt frågar vi oss hur sociala medieroller på en marknadsavdelning kommer att se ut framöver. Är framtidens sociala medie-manager plattformsspecifik? Kommer plattformarnas komplexitet och målgruppernas kräsenhet att kräva specialister per plattform för att lyckas exekvera och nå resultat. Vad tror ni? Diskutera gärna med oss på våra plattformar eller med hashtaggen #socialbydefault på Twitter.
2020-11-22
Länk till avsnitt

136. Influencer - badfluencer. Vi pratar professionalitet i influencer marketing.

?We did it. We did it, Joe.? En nervkittlande vecka är till ända och USA har fått sin 46:e president. Ett presidentskap som säkerligen även detta kommer att synas i sociala medier, men förhoppningsvis ett mer ärligt, mer transparent och mer trovärdigt än det nuvarande presidentskapet varit. För sanningen är att fler och fler inser styrkan och genomslagskraften i dessa kanaler. Men det kanske inte alltid är så lätt att hålla sig till de regler och den moral som man bör. Det märker man också när man börjar syna influencer-branschen i sömmarna. Vi har läst Badfluence, en bok som granskar den svenska influencer-branschen. I det här avsnittet recenserar vi boken och pratar om att det kanske inte är så konstigt att just influencer är så svårt att få klassat som ett yrke. Sedan tar vi också upp en viktig lyssnarfråga om taggningar av företag och samarbetspartners i sociala medier. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist och Sarah Larsson Bernhardt, head of social på SKF Group. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify, Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault. Läs mer om konceptet på Socialbydefault. Kolla in också in vårt instagramkonto.
2020-11-08
Länk till avsnitt

135. Sharing is caring ? men kan man dela för mycket?

Vi pratar ofta om hur betydande employer advocacy blivit, och hur viktigt det är att företagets anställda gillar, delar och engagerar sig i det som företagen postar i sociala medier. Kan man dela för mycket? Finns det en risk att man som passionerad anställd går över gränsen och blir en reklampelare för företaget där man arbetar? Hur ska man tänka som anställd? Vad är lagom och hur ska man förhålla sig till sina egna flöden och företagets kommunikationsexperter som uppmuntrar till att dela? Som ansvariga för våra företags sociala medier så brottas vi med dessa frågor konstant, både privat men också i våra roller. Så vi valde helt enkelt att diskutera det i veckans avsnitt för att ta reda på vad vi båda står i den här frågan. Och det kanske inte är fullt så enkelt som man tror. Eller är det det? Förutom detta hann vi också med att prata om att LinkedIn släppt Stories, och lite nya siffror. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-10-25
Länk till avsnitt

134. Oense om The Social Dilemma, och podden fyller fem år.

Vanligtvis är vi rörande överens när det gäller sociala medier, beteenden på plattformarna och den digitala utveckling vi ser. Men inte alltid. Det märkte vi efter att ha sett Netflix senaste dokumentär The Social Dilemma tillsammans, och nästan blev ovänner när vi diskuterade dokumentären efter att eftertexterna rullat klart. Varför vi tycker olika och vad vi faktiskt tycker om The Social Dilemma pratar vi om i veckans avsnitt. Vi pratar också om skärmtid, om framtid, och om lediga öron. Lediga öron som bl a låg till grund för att vi startade den här podden. 134 officiella avsnitt, över 200 000 lyssningar och podden fyller fem år. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-09-27
Länk till avsnitt

133. Duplicera dig till döds. Om copy/paste av innehåll i sociala medier.

Upprepningar, återpubliceringar och duplikat. I sociala medier är det lätt att falla till föga och välja att publicera samma innehåll på flera plattformar eller återanvända det lite senare. Facebook, LinkedIn och nu senast Twitter har alla flaggat för att duplicerat innehåll, kopierade postningar och syndikalisering av länkar kommer att straffas. Det påverkar social medie-arbetet stort framöver. Vi diskuterar hur och varför och börjar analysera hur vi och andra som jobbar med sociala medier behöver förändra vår content-strategi framöver utifrån de här förändringarna. Det här avsnittet är vårt 133e avsnitt, och när det publiceras är det precis fem år sedan vi släppte vårt första avsnitt. Det missade vi när vi spelade in avsnittet men tack för att ni lyssnar! Länkar: Anmäl dig till vår kurs https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/?gclid=EAIaIQobChMI1u_Djq246wIViakYCh0w7Q24EAAYAiAAEgIVJ_D_BwE Facebook originality policy https://www.facebook.com/business/help/262834734651607 Twitter Copypasta policy https://www.digitaltrends.com/social-media/twitter-hide-copypasta-duplicate-tweets-policy/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-08-30
Länk till avsnitt

132. Twitterhack, TikTok-ban och en het sociala medie-sommar

Sommaren 2020. Inte vart det ens speciellt bra väder efter Corona-våren. Hemester, fyllda stränder, ekonomi som går på knäna och nån som lyckas hacka Twitter. Vi har samlat ihop det viktigaste som hänt på sociala medier under sommaren. TikTok, kongressförhör, #challengeaccepted och en massa mer. Bra att börja med när nu jobbhösten börjar för många - för det kan komma att bli en rejält intressant höst. Glöm inte att kommentera eller komma med idéer på våra olika plattformar. Alla våra länkar finns här https://socialbydefault.se/132-twitterhack-tiktok-ban-och-en-het-sociala-medie-sommar/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-08-09
Länk till avsnitt

131. Sommar, sociala medier & semester

Under årets hittills varmaste vecka håller vi vår 40e Berghs-kurs i ett klassrum på en för övrigt tom Berghs-skola. Kursen blev den första helt digitala och i veckans podd pratar vi om våra upplevelser kring att hålla en digital kurs men också om förväntningar och planer för hösten i sociala medier. Vi går igenom hur Pinterest plötsligt jagas av de stora liksom om hur streaming kanske är nästa stora grej för fler än gamers. Hoppas ni vill lyssna på vårt sista poddavsnitt innan sommaruppehållet. Om inte något speciellt händer i sommar (då kommer vi självklart göra specialavsnitt) så hörs vi i augusti igen. Glöm inte att prenumerera om ni inte redan gör det! Glad sommar på er! Om hur digitala möten utmanar oss mer https://www.bbc.com/worklife/article/20200421-why-zoom-video-chats-are-so-exhausting Facebook Collections https://www.digitaltrends.com/social-media/facebook-collections-share/ och Google Keen https://www.blog.google/technology/area-120/keen/ utmanar Pinterest. Twitter Audio https://www.theverge.com/2020/6/17/21294481/twitter-audio-tweets-now-available-iphone-ios Podgeek om fantastiska poddar http://podgeek.se/56-prata-med-podgeek-om-fantastiska-poddar Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-06-28
Länk till avsnitt

130. Sociala medier regerar i den nya vardagen.

Ytterligare ett par veckor har passerat i dessa Covid19-tider. Delar av Europa börjar så smått att öppna upp, men stora delar av världen befinner sig fortfarande i lockdown. Många kontorslokaler står fortfarande tomma då de som kan jobba hemma bör göra det. Vi har fått en ny vardag. En vardag vi inser kommer att finnas med oss ett bra tag framöver. Så vi går in i ännu en ny fas, och gör det bästa av den. Sociala medieplattformarna utvecklas ytterligare men med den nya vardagen som utgångsläge, och företagen sliter med närvaro och innehåll. Allt är annorlunda, och det annorlunda är det normala. Det här är några av de ämnen vi diskuterar i veckans avsnitt. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-05-17
Länk till avsnitt

129. På behörigt avstånd - sociala medier i Coronans fotspår

Vi går in i maj, och den tredje månaden där vi försöker navigera under de restriktioner som följer Corona-pandemin. Flera länder i världen är fortfarande under lockdown, och sociala medier är där vi praktiserar fysisk distansering, men digital socialisering. Vi pratar vidare om hur sociala medier påverkas och påverkar vår karantän. Vår användning av plattformarna fortsätter att öka, och vi ser hur kommunikationen från företagen förändras ytterligare. Det onormala börjar bli normalt. Men hur blir det sen? Vad lär vi oss av det vi upplever och ser. Vi diskuterar vidare utifrån våra egna erfarenheter och utifrån den statistik som nu börjar komma runt användningen och utfallet. Missa inte våra länkar. Simon Kemps datadump runt internet och sociala medier https://datareportal.com/reports/digital-2020-april-global-statshot Visualcapitalist visualiserar mediaanvändning under Covid-19 https://www.visualcapitalist.com/media-consumption-covid-19/ New York Times genomgång av internetanvändning i samband med Corona https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/07/technology/coronavirus-internet-use.html Google har samlat några trevliga exempel https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/coronavirus-crisis-marketing-examples/ Engagement under Covid-19 https://www.rivaliq.com/blog/coronavirus-on-social-media-engagement-for-brands/ Wunderman Thompson Intelligence har gjort två genomgångar runt Covid-19 och beteenden: Social media Metamorphosis https://intelligence.wundermanthompson.com/2020/04/social-media-metamorphosis/ respektive Combatting Loneliness https://intelligence.wundermanthompson.com/2020/04/combatting-loneliness/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-05-03
Länk till avsnitt

128. En moralisk människa i en digital värld. Kent Wisti från Internetdagarna 2019

Etik och moral har kanske aldrig varit mer närvarande än nu. Hur är man en bra människa, i en värld där restriktioner och förbud smyger sig på. Är det egentligen så farligt att skarva lite? Vi mår ju bra. Och solen skiner, och det är ju ändå påsk. I det här avsnittet väljer vi att släppa ytterligare ett av föredragen från vårt spår Digital Moral och Internets etik på Internetdagarna. Kent Wisti som fick avsluta dagen, med en föreläsning som fick oss att hålla andan och tänka till. Tankar som är väl värda att reflektera över, och kanske ännu mer nu. När världen är uppochner och håller andan. Vi tänkte bjuda på lite food for thought som påskpresent. Hoppas att ni tycker om det. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-04-08
Länk till avsnitt

127. Ödmjukhet, livskvalitet och digitala möten i Coronans tid

Hur vill användare att företag ska kommunicera i Corona-tider? Utifrån Edelmans rapport och saker som vi sett senaste veckorna diskuterar vi vidare hur sociala medier och kommunikation påverkar hur vi mår och vad vi gör under Corona-krisen. Vi pratar också om hur påsken kommer bli för många som är ensamma ? inte minst äldre. Dags att fundera över hur man digitalt kan äta påskmiddag. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-04-05
Länk till avsnitt

126. Hur klarar sociala medier av Corona-krisen?

Vi befinner oss mitt i en av de största världsomfattande kriser vi upplevt på väldigt länge. Alla pratar om Corona. I det här avsnittet diskuterar vi sociala mediers roll mitt i krisen. Hur kanalerna påverkas, hur våra flöden påverkas, hur vissa yrkesgrupper påverkas, och hur vi som människor agerar mitt i allt. Social distance ? blir snarare physical distance (Deepeds uttryck). Som människor har vi ett behov av att prata med varandra. Och i situationer som den här, när man ombeds att inte träffa människor eller ens gå utanför dörren, så blir sociala medier kanalerna vi vänder oss till ? på gott och ont. Pandemins historia https://www.visualcapitalist.com/history-of-pandemics-deadliest/ Hur påverkar ?social distancing? https://www.sciencemag.org/news/2020/03/we-are-social-species-how-will-social-distancing-affect-us Social media är boomers Fortnite https://www.theverge.com/interface/2020/3/13/21176880/covid-19-quarantine-social-distancing-isolation-loneliness-zoom-fortnite Från ingenting till fyllda mailboxar - företagens sätt att kommunicera https://www.socialmediatoday.com/news/beware-of-virtue-signaling-in-brand-communications-about-covid-19/574168/ Mediernas rapportering sprids via sociala medier https://www.forskning.se/2020/03/12/bra-medierapportering-om-corona/# Weber frågar sin community https://www.facebook.com/webergrill.se/photos/a.263052993842549/1511641205650382/ Folk använder Facebook för att hjälpa https://www.svt.se/nyheter/manga-vill-hjalpa-till-i-corona-krisen Hur tech-bolagen arbetar med fake news i skuggan av Corona https://www.vox.com/recode/2020/1/31/21115589/coronavirus-wuhan-china-myths-hoaxes-facebook-social-media-tiktok-twitter-wechat Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-03-22
Länk till avsnitt

125. Ett moraliskt internet är ett dött internet

Dags för ännu en Internetdagarna-inspelning! Ashkan Fardost är av de få som på riktigt vågar utmana, ställa de jobbiga frågorna och se saker från andra perspektiv än de kanske mest självklara. När det finns ett svar som många tycker är skönt och tryggt så är Ashkan den som säger ?men tänk om det faktiskt inte är precis så?. Han startade vårt spår på Internetdagarna genom att utmana oss rejält, och genom att säga att inget är nytt under solen. Självklart har vi också ett avsnitt i podden där vi diskuterar de senaste nyheterna inom sociala medier, som Stories på LinkedIn, och lite Corona kaos och event. Podcoast: https://podcoast.se Sarah om arbetet med Storykit och video på sociala medier: podden https://podcasts.apple.com/se/podcast/varf%C3%B6r-ska-vi-lokalanpassa-v%C3%A5rt-inneh%C3%A5ll/id1497869101?i=1000467526783 video https://www.youtube.com/watch?v=X6B6sTZo5GM intervju https://storykit.io/sv/how-storykit-enables-skf-to-create-video-on-130-markets/ Ola Anderssons åsikt om LinkedIn Stories: https://www.olaandersson.nu/sociala-medier/3-skal-till-varfor-linkedin-stories-ar-helt-ratt-tankt/ Social by default om försvinnande format (2017): https://digitalpr.se/2017/02/21/tre-format-perfekt-timing/ Ashkan Fardost Hemsida: https://ashkan.io/?lang=sv Twitter: https://twitter.com/touristinspace LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fardost/ Bild: Lars Lundqvist. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist på SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of Social på SKF Group. Prenumerera på podcasten via Apple podcaster (https://itunes.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664?mt=2) . Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast eller Stitcher. Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Kolla in också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault) eller vårt Twitterkonto (http://twitter.com/socialbydefault).
2020-03-08
Länk till avsnitt

124. You play ? you pay. Om sponsring och annonsering i sociala medier.

Att köpa ads och sponsra poster är ett måste i dagens sociala medielandskap. Det är därmed en viktig del av strategin och man behöver sätta ramar och processer för att göra det bra och effektivt. Men hur ska man tänka runt organiskt sponsrade poster vs hårt targetade dark ads. Och om man via köpt kan nå exakt den målgrupp man vill, hur ska man då resonera runt de följare man har? I veckans avsnitt diskuterar vi hur vi arbetar och tänker runt paid social. Vi pratar skillnaderna mellan communication och marketing ur ett köpperspektiv, vi diskuterar om det är lönt att arbeta med growth hacking av sina konton och går in på hur de olika formerna av räckvidd är viktiga att arbeta med i en strategi. Peter Rosdahl på Twitter (https://twitter.com/peterrosdahl) PodCoast (https://podcoast.se) Vi kör ännu en av våra Berghskurser i början av april (https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/) Social media advertising 101: https://blog.hootsuite.com/social-media-advertising/ Guide till social media advertising: https://sproutsocial.com/insights/topics/social-media-advertising/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten på Apple Podcaster (https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664). Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-02-23
Länk till avsnitt

123. Facebook, Twitter och Google om digital moral och etiken i sociala medier.

Hur tänker tech-företagen runt etik och moral och hur kan man skapa en global moralisk policy trots gigantiska skillnader i kultur, tro och uppfattningar? Det är frågor som vi ställde Google, Facebook och Twitter under höstens Internetdagarna på spåret ?Digital moral och Internets etik?. Kanske för första gången stod alla tre på samma scen och diskuterade de frågorna med oss och Mårten Schultz, professor i civilrätt och känd aktivist runt näträtt. Inspelningen gjordes den 26 november på Internetdagarna på Waterfront och vi riktar ett stort tack till Ylwa Pettersson, Public Policy Manager för Norden & Israel på Twitter, Christine Grahn, Public Policy Manager, Sweden & Finland för Facebook och Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google i Sverige respektive Mårten Schultz. Vi vill också tacka Internetstiftelsen för att vi än en gång fick göra ett spår (det nionde i ordningen) och Lars Lundqvist för lånet av bilden. Länkar Köp biljett till Podcoast 13-14 mars i Göteborg https://www.tickster.com/sv/events/78krw69lvd5e6k5/2020-03-13/podcoast-2020 Intervjupodd med Social by default https://tonyhammarlund.io/bygga-varumarke-sociala-medier-38/ Abstrakt på Netflix med Ian Spalter S2E5 https://www.netflix.com/title/80057883 Berghskursen - anmäl er redan nu https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/ Internetdagarna https://internetdagarna.se/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-02-09
Länk till avsnitt

122. Vad händer sen? Vi tittar i spåkulan på det kommande sociala medie-decenniet.

För att citera Tove Jansson ?Vad tror ni att det hände sen?? ... Ett par dagar in på nya året, och ett helt nytt decennium ligger framför oss. De förra 10 åren formade och accelererade vår kommunikation i sociala kanaler med en utveckling som gick i rasande fart. Detta diskuterade vi i vårt förra avsnitt av podden (nr 121). Nu ger vi oss på att kika in i nästa decennium och siar om hur vi tror att det kommer att se ut under kommande år. Om vi har rätt får framtiden utvisa. Oavsett vad som händer kommer det att bli en spännande resa. Länkar: Sociala medie-decenniet: vårt avsnitt om förra decenniet https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664?i=1000461303525 Deeped och Carolin Soleskär hos Microsoft i Almedalen https://www.youtube.com/watch?v=9faUdNndLJw&t=13s Foto: Drew Beamer on Unsplash Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-01-06
Länk till avsnitt

121. Sociala medie-decenniet. Vi går igenom tio år med sociala medier.

Tio år av sociala medier - hur sammanfattar man det? 2010-2019 kan med rätt kallas sociala medie-decenniet; från den passionerade nyfikenheten, via professionalisering till dagens backlash och ifrågasättanden. Vad är det som varit viktigt och vad har påverkat allra mest? Social by default har funnits i den större delen av decenniet och vi försöker att sammanfatta och analysera. Vad var det egentligen som hände under den här perioden? Följ med oss down the memory lane. BIld av Alexas_Fotos från Pixabay Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2020-01-01
Länk till avsnitt

120. Förändring är det enda som är säkert. Social by default förändras igen.

Storbolag by default. Det var namnet som Sarah föreslog när Deeped äntligen kunde släppa nyheten. Så dags igen: Social by default förändras och vi berättar till vad och hur. Det har varit en ganska intensiv höst och vi pratar om hur man som social media manager kan förbereda ledigheten utan att tappa fart och synlighet. Så tipsar vi självklart om att vi inom ett par veckor faktiskt är intervjuade i en av våra poddkollegors podcast. Missa inte det här avsnittet! Foto: Lars Lundqvist https://www.flickr.com/photos/arkland_swe/ Tony Hammarlunds Digital Marknadsföring https://podcasts.apple.com/se/podcast/digital-marknadsf%C3%B6ring-med-tony-hammarlund/id1309838434 Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social media Responsible & Performance Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-12-08
Länk till avsnitt

119. Barnen och internet - rapport om de sanna digital natives

Att lära sig internet är lika viktigt som att lära sig hantera trafiken. Det är en av slutsatserna som kan dras från rapporten Barnen och Internet som är en fördjupad del av Svenskarna och Internet 2019. Barn har koll på källkritik och får utbildning om näthat men få känner att de förstår hur de ska använda det. Facebook är inte dött bland unga men har en annan funktion från sextonårsåldern. I den här rapporten är också både Twitch och TikTok med - och vi ser klara och tidiga skillnader mellan pojkars och flickors användande av sociala medier. Barn och unga på många sätt lever ett eget liv på nätet långt från vuxna både genom frivilligt avståndstagande men ibland också pga av de vuxnas ointresse för sociala medier. Det är helt klart många tänkvärda fakta med i rapporten för både marknadsförare, kommunikatörer, lärare och inte minst föräldrar. Hela rapporten finns på Svenskarna och internet http://www.svenskarnaochinternet.se Vårt avsnitt om hela Svenskarna och internet https://podcasts.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664?i=1000453519494 Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-11-25
Länk till avsnitt

118. Delningsdöd på Linkedin, dokumentärt på Insta och alla pratar TikTok.

Lördagsmorgon och vi diskuterar varför delningar fungerar så dåligt på Linkedin: vill de endast ha native innehåll som genererar kommentarer? Alla pratar om TikTok men ska verkligen alla gå med? Vårt svar är nej. Lyssna varför. Så ser vi och många att genom generation Z så svänger pendeln på Instagram mot mer dokumentär visuell storytelling - är varumärkena beredda på det? Lyssna på ett avsnitt som på många sätt är tillbaka där vi började med podden: en förlängning av våra konstanta diskussioner med varandra om sociala medier, den här gången på många sätt inspirerade av konferensen ByBrickTalks. Länkar Deepeds artikel om Linkedin på Resumé Insikt (endast öppen 72 tim från poddens publicering) https://resumeinsikt.se/articles/648667/2019-10-24-09-55-25-deeped-strandh-sa-utnyttjar-du-kraften-i-det-bortglomda-natverket-linkedin?s=239f9 Om nätverkstrådar på Linkedin https://www.linkedin.com/pulse/n%C3%A4tverkstr%C3%A5dar-lite-av-digitalt-bondf%C3%A5ngeri-deeped-niclas-strandh/ Linkedin Sarahs diskussion https://www.linkedin.com/posts/sarahlarssonbernhardt_question-those-of-you-who-are-really-active-activity-6593747073181458432-mzje Social by default om Musical.ly https://podcasts.apple.com/se/podcast/42-musically-feed-overload-och-ett-jubileum/id1035136664?i=1000378640317 Digitala Draken om Tiktok https://podcasts.apple.com/se/podcast/digitally-china-tiktok-och-new-social/id1128356314?i=1000425102815 Jesper Åström om 1-9-90 https://youtu.be/QZzcSEahd9U Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-10-27
Länk till avsnitt

117. ?Mainstream på riktigt.? Sociala medier i Svenskarna och Internet 2019.

2019 års upplaga av Svenskarna och internet släpps idag ? rapporten om svenskarnas digitala liv. Vi har fått förtroendet att läsa rapporten, och i det här avsnittet går vi igenom kapitlet om sociala medier. Hur ser svenskarnas sociala medieanvändning ut, vilka kanaler använder vi, hur känner vi egentligen runt den tid vi lägger ner på dessa plattformar? Det är saker som vi diskuterar. Spoilervarning: Nej, Facebook har inte dött än. Välkomna att lyssna! Missa inte heller att kolla igenom våra shownotes med länkar till tidigare års poddar och bloggposter. Länkar: Rapporten finns att läsa på http://www.svenskarnaochinternet.se/ Vår podd om SOI2018 https://soundcloud.com/socialbydefault/98-svenskarna-och-sociala-medier-2018 Vår bloggpost om SOI2017 https://digitalpr.se/2017/10/19/soi2017/ Vår podd om SOI2016 https://soundcloud.com/socialbydefault/svenskarna-och-sociala-medier-2016 Vår podd om SOI2015 https://soundcloud.com/socialbydefault/svenskarna-och-sociala-medier-2015 Vår bloggpost om SOI2014 https://digitalpr.se/2014/11/11/svenskarna-och-internet-2014-en-digital-folklighet/ Deepeds bloggpost om SOI2012 https://digitalpr.se/2012/10/28/de-intressanta-fragorna-i-svenskarna-och-internet/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-10-15
Länk till avsnitt

116. Dataglichar & tvivelaktiga AI:n. När saker inte fungerar som de ska.

Instagramkonton som plötsligt stängs ner, sidor som byter namn, och annonser som stoppas utan synbar anledning. Hur står det egentligen till med sociala medieplattformarnas automatiserade filter och ?förprogrammerade? kundtjänster? Det är först när saker inte fungerar som man inser hur sårbara vi är ? som företag, influencers och användare. Att vi helt är i händerna på dessa plattformar. Men också att det inte går att backa utan lära sig mer, skapa mer resurser även för ?maintenance?. I detta avsnittet tar vi upp saker vi läst, sett och varit med om själva, och diskuterar runt hur man bäst förbereder sig på väntade och oväntade stökigheter i den sociala medievardagen. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-09-22
Länk till avsnitt

115. Likes, lösenord & lite om hösten. En gott & blandat-podd

Vi följer upp vårt avsnitt om dolda likes med en intervju med Sam Rihani, Facebook Sverigechef. Vad säger Facebook själva om Instagramtestet? Vi pratar även om säkerhet på nätet, och sen tar vi upp ett antal roliga händelser under hösten som ? Internetdagarna och vårt spår Digital moral och Internets etik, om att Sarah sitter i Spinn-juryn, och om Podcoast - en ny podcast-konferens i spåren av klassiska Webcoast. Ett avsnitt som är som en påse blandat godis. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-09-01
Länk till avsnitt

114. Med passion för poddande ? intervju med Per Olof Arnäs

Per Olof Arnäs aka @drpo, har varit en del av den svenska sociala mediebubblan sedan dess start. Professionellt arbetar han som lektor och forskare inom logistik vid Chalmers i Göteborg. Under de senaste åren har han också passionerat utvecklat poddande, och driver idag tre poddar. Sarah tog sig till hans hemstudio, Deeped ringde in, och det blev ett samtal om poddande, om passionen i att ständigt utveckla samtalet online och självklart en del teknik och en del taktik. Shownotes: https://socialbydefault.se/114-med-passion-for-poddande-intervju-med-per-olof-arnas/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-08-18
Länk till avsnitt

113. Dolda likes. Hjärta på det?

Mitt i semesterlunken väljer Instagram att släppa ett test på genom att dölja likes på poster för alla utom kontoägaren. Testen sker i ett antal länder och har mötts med både ris och ros. De är inte ensamma: Youtube har minskat synligheten för antal views, Facebook flyttat undan markeringen för antal sidgillare. Vad innebär det egentligen? Är det bra eller dåligt? Hur kommer frånvaron av likes påverka oss användare, plattformens algoritmer och hur kommer det påverka influencer marketing. Detta diskuterar vi i ett sommarspecial av podden. Länkar: Deepeds bloggpost https://deepedition.com/2019/07/29/flyttar-till-nagot/ Internetdagarna https://internetdagarna.se Instagram testar att ta bort likes https://in.mashable.com/tech/4959/instagram-has-started-hiding-likes-and-not-everyone-is-happy PR Week om påverkan för influencer marketing https://www.prweek.com/article/1592304/ditching-instagram-likes-will-require-brands-become-sophisticated-influencer-marketing Genomgång av Instagram Creator Studio https://later.com/blog/instagram-creator-studio-guide/ Genomgång av Facebook Creator Studio https://heyorca.com/blog/client-management/guide-to-facebook-creator-studio/ Dan Brown: Begynnelse https://bokon.se/ebok/begynnelse_dan-brown/ (Bokon gör det möjligt att göra om e-böcker till Kindle) Alfred Ruth: Fermis filter https://bokon.se/ebok/fermis-filter-en-anledning-att-finnas_nils-petter-ekwall/ Rollspelsklubben https://rollspelsklubben.libsyn.com Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-08-04
Länk till avsnitt

112. Almedalen, algoritmer och annat

Det som händer i Almedalen ser man i sociala medier. Eller? Årets Almedalen har passerat. Möten, mingel, och massor med samtal som sig bör. Deeped var på plats och upplevde ett kanske lite annorlunda Almedalen i år. Även sociala medier visade ett annat Almedalen. Har Almedalen nått sin kulmen? Dessutom...hur agerar man under en så viktig vecka när våra största plattformar plötsligt under ett antal timmar ligger nere? Hur utlämnade till kanalerna är vi egentligen? Samma fråga kan vi ställa oss när kanalerna väljer att justera sina algoritmer. Så som LinkedIn valde att göra häromdagen, när de gick ut och öppet berättade att de nu vrider algoritmen och ändrar sina prioriteringar. Detta diskuterar vi i veckans avsnitt. Bild av Georg Gyllenfjell på Pixabay Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-07-07
Länk till avsnitt

111. Make social media social again - Intervju med The Social Media Professor

Intervju med Niklas Myhr, professor i marknadsföring och Googles högst rankade sociala medie-professor vid Chapman University, Kalifornien, och bördig från Piteå. Vi diskuterar likheter och skillnader mellan sociala medier i USA och Sverige, vad som hänt under de tio år han har undervisat i sociala medier och digital marknadsföring, och framförallt vilka kunskaper som behövs om man ska arbeta och lyckas med ett företags sociala medienärvaro idag. Så berättar han också om hur han praktiserade hos Gary Vaynerchuck och vad som fick honom att intressera sig för just sociala medier. Socialmediaprofessor https://thesocialmediaprofessor.com/ Twitter: https://twitter.com/niklasmyhr Instagram: https://www.instagram.com/niklasmyhr/ LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/niklasmyhr/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-06-10
Länk till avsnitt

110. Kan innehålla spår av reklam - om reklammärkning i sociala medier

Resumé har i en artikelserie utmanat Reklamombudsmannen och det regelverk som finns runt sociala medier och reklamannonsering. Om en anställd berättar om en produkt, en tjänst, eller pratar gott om sin arbetsgivare så borde det reklammärkas. Eller? Vi diskuterar framförallt runt problematiken när det kommer till employer advocacy och employer branding. Många frågor och lite färre svar. Lyssna gärna och prata med oss på #socialbydefault. För mer bakgrund läs våra länkar på http://podcast.socialbydefault.se Länkar Om Noccos Linus Carlén: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/21/noccos-linus-carlen-falld-av-ro--trots-anstallningen/ Reklamombudsmannens beslut om Linus Carlén: https://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/nocco-och-linus-carlen Om hur influencers reagerar på Resumés gräv: https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/05/22/samir-badran-stormen-visar-varfor-influencers-vagrar-att-bli-granskade/ Bloggbevakning ger influencerna en bredsida https://bloggbevakning.se/2019/05/24/nar-de-som-inte-gor-sina-jobb-forsoker-skamma-de-som-gor/ Artiklar från Resumé Insikt (betalvägg - öppna 48 timmar från poddens publicering) Få domar och inga sanktioner: https://resumeinsikt.se/articles/615506/2019-05-22-14-00-32-fa-domar-och-inga-sanktioner-ar-ko-och-ro-tandlosa-institutioner-?s=34b15 Insta-stjärnorna oförstående men börjar märka upp poster: https://resumeinsikt.se/articles/615308/2019-05-22-10-59-33-insta-stjarnorna-oforstaende-men-borjar-marka-upp?s=bac5a Jakten på praxis i sociala medier: https://resumeinsikt.se/articles/615175/2019-05-21-15-21-04-jakten-pa-praxis-i-sociala-medier-detta-galler?s=d60fa Hur grävet gick till: https://resumeinsikt.se/articles/615138/2019-05-21-14-44-48-vi-anmalde-14-influencers-till-ro-fallningarna-forandrar-en-hel-bransch?s=e98b2 Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-05-26
Länk till avsnitt

109. Trött på sociala medier? Smarta sätt att behålla passionen när du arbetar med dem.

Att arbeta med social medier kräver att du ständigt är uppkopplad och närvarande i kanalerna. Inte sällan smälter jobb och fritid in i varandra och det kan vara svårt att separera de två. Du är hela tiden i analysläge: dels det du själv gör som privatperson och dels det du gör i jobbet. Du behöver hänga med i förändringar av kanalerna, trender i content och vad andra varumärken gör. Men hur håller man passionen uppe när allt tenderar att bli jobb? Går det ens? Detta pratar vi om i veckans avsnitt, där vi delar våra erfarenheter av att ha arbetat längre än de flesta med sociala medier. Vår kurs på Berghs Bygga varumärke i sociala medier har några platser kvar https://www.berghs.se/kurs/bygga-varumarke-i-sociala-medier-professional-dagtid-intensiv/ Facebook ändrar allt igen. Vårt avsnitt om Facebooks utvecklarkonferens https://soundcloud.com/socialbydefault/108-facebook-andrar-allt-igen-vilka-ar-varumarkens-utmaningar-efter-f8 Vi pratar om Pokemon Go i december 2016 https://podcasts.apple.com/se/podcast/38-pokemon-go-r-det-socialt-och-hur-la-nge-kommer-det/id1035136664?i=1000378640312 Vårt avsnitt om den förlorade lekfullheten https://podcasts.apple.com/se/podcast/99-r%C3%A4dslan-f%C3%B6r-lekfullheten-och-stories-om-almedalen/id1035136664?i=1000422268971 Deepeds krönika om Twitter (öppen 48 timmar från poddens publicering) https://resumeinsikt.se/articles/608669/2019-04-24-08-04-24-jag-varstadade-twitter-hittade-ett-medie-som-gatt-sonder?s=731cd ?Instagram är en berättelse? Deepeds text från 2013 https://digitalpr.se/2013/09/01/instagram-en-beratttelse/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, digital planner på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault). Photo by Kevin Grieve
2019-05-12
Länk till avsnitt

108. Facebook ändrar allt igen. Vilka är varumärkens utmaningar efter F8?

En del av oss bytte ut majbrasan mot sändningen från Facebooks utvecklarevent F8. Det var ett event som skakade om en del: inte bara ny logotyp och design utan Mark Zuckerberg visade att han menar allvar med att tänka att ?future is privacy?. Hur kommer det ökade fokuset på Grupper och på Messenger utmana oss som kommunikatörer och hur behöver vi nu tänka strategiskt runt Messenger och Whatsapp? Vi spelade in ett avsnitt mitt emellan cykling och packning. Lyssna och dela gärna och prata med oss om era reaktioner på det nya Facebook! Jockes #ensakidag på Linkedin https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6529121868778131456 The Verge https://www.theverge.com/2019/4/30/18524068/facebook-f8-2019-keynote-highlights-summary-news-feed-messenger-instagram-oculus Facebook FB Keynote in 12 minutes https://www.youtube.com/watch?v=UtxPdezclYw Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-05-01
Länk till avsnitt

107. Så här tänker du strategi för sociala medier 2019

Kommunikationsvardagen är social. Ingen kampanj eller kommunikationsinsats kan undvika att använda sociala medier på något sätt idag. Det gäller oavsett om du är B2C-företag, B2B-företag, NGO eller offentlig sektor. Vi pratar mindre om sociala medier men använder det mer. Men fortfarande alltför ofta utan en riktig strategi och med taktik mer byggd på ad hoc och dagsform, än insikter och data. Många söker färdiga modeller som ska fungera för allt, och som strateg är det lätt att falla i fällan att företaget blir mer för modellen än tvärtom. I veckans avsnitt diskuterar vi sociala mediestrategi och -taktik än en gång: utifrån våra erfarenheter av att både skapa dem för olika företag men också att exekvera dem i komplexa miljöer. Hoppas ni gillar avsnittet och kommentera gärna på vår Facebook-sida. Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Digital planner & sociala mediastrateg på JMWGolin och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).
2019-04-22
Länk till avsnitt

106. Vad är Internet? - Intervju med Karin Nygårds

Karin Nygårds, eller @grishund som många av oss känner henne på nätet, bestämde sig för att hon var en rätt mossig lärare. Så hon lärde sig mer om programmering, och om internet. Idag är hon lärare men också en av de mest framträdande experterna på att få unga att förstå vad Internet faktiskt är - både tekniskt och som en del av den sociala vardagen. Känd bland unga från serien ?Programmera mera?. Tillsammans med henne diskuterar vi allt från porrfilter, mobilen i skolan men också hur hon själv ser på sin egen sociala medie-närvaro som ?kändis? och lärare. Linkedin: https://www.linkedin.com/in/karinnygards/ Twitter: http://twitter.com/grishund Instagram: http://instagram.com/grishund Facebook: https://www.facebook.com/karin.nygards Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Karin_Nyg%C3%A5rds Om Programmera Mera: http://www.karinnygards.se/programmera-mera/ Så funkar Internet hos Adlibris: https://www.adlibris.com/se/bok/sa-funkar-internet-9789163887758
2019-04-07
Länk till avsnitt

105. Webbens utmaningar och Facebooks framtid

Tim Berners Lee som skapade webben uttryckte oro för webbens framtid i samband med dess trettioårsdag, och Mark Zuckerberg har stakat ut en mycket annorlunda framtid för Facebook. Det vi känner idag kommer inte vara imorgon, vilket vi diskuterar i det här avsnittet. Vad innebär kryptering och sammankopplade chattjänster för oss som kommunikatörer och marknadsförare? På vilket sätt behöver vi hjälpas åt för att göra webben till en bättre plats? Länkar: Tim Berners Lee runt webben 30 år https://webfoundation.org/2019/03/web-birthday-30/ Mark Zuckerbergs blue print om Facebooks kommande utveckling https://www.facebook.com/notes/mark-zuckerberg/a-privacy-focused-vision-for-social-networking/10156700570096634/ Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).
2019-03-17
Länk till avsnitt

104. Aningslösa anonyma opinionsbildare - är det rätt väg att gå i morgondagens opinionsbildning.

Aningslösa influencers har dykt upp som en omtalad opinionskanal runt influencers och deras flygande. Personerna bakom kontot har valt att vara anonyma, att använda sig av meme-firad tonalitet, och att utnyttja sina följare för att sätta press på olika influencers. Det är en viktig fråga - det tycker vi och det är inte den vi kritiserar. På samma sätt tror vi också att många influencers kanske inte tänkt på sitt flygande som ett enkelt sätt att förändra för att göra gott för klimatet. Men vi har sedan Aningslösa influencers dök upp på radarn upplevt att deras metoder varit av det mindre positiva. Sociala medier lider idag av såväl anonyma troll, deplatforming, uthängning, ilska och hat ? och en viktig fråga som klimatfrågan riskerar att tas som gisslan om opinionsbildningen runt den använder sig av metoder som liknar dessa. Det intressanta för oss är att vi i samband med produktionen av poddavsnittet själva känner oro över att ?sticka ut hakan? i den här frågan. Vi har diskuterat fram och tillbaka sinsemellan om vi ens skulle släppa avsnittet, och för första gången faktiskt använt smarta vänner för att betatesta avsnittet. Det säger en del om situationen som vi har på nätet idag. Ps. Vi har försökt att vädra kritiken med Aningslösa influencers men deras svar är lite vaga och de ser inte problemet med sin metod. Ds. Bild: Freddy Castro ? Unsplash ? https://unsplash.com/@readysetfreddy Länkar: Aningslösa influencers (http://instagram.com/aningslosainfluencers) DN-artikel (tyvärr bakom betalvägg) (https://www.dn.se/kultur-noje/instagramkontot-som-granskar-influerares-klimatpaverkan/) Linnea Claesson ifrågasätter metoderna (https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BJQ2pv/vi-bryr-oss-inte-om-miljon--vi-bryr-oss-om-kandisar) Supermiljöbloggen intervjuar Aningslösa influencers http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/02/instagramkontot-som-exploderade-kritiserar-influencers-flygvanor ) Johannes Klenell om frågan och nyttan med sån här opinionsbildning (https://arbetet.se/2019/02/11/en-influencer-maste-val-fa-unna-sig/) Breakits Erik Wisterberg gjorde en egen kartläggning (https://www.breakit.se/artikel/18189/jag-har-kartlagt-instagram-stjarnornas-flygresor-och-resultatet-ar-faktiskt-skrammande ) Krönika om varför modehusen klarar sig från kritiken (bakom betalvägg) (https://www.svd.se/modehusen-har-inte-rad-med-aningslosa-influencers ) Podden Smultronstället (i sitt 104 avsnitt precis som vi) pratar om det 17.28 in i avsnittet (https://podtail.com/sv/podcast/smultronstallet/104-aningslosa-influencers/ ) Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify, Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).
2019-03-03
Länk till avsnitt

103. Viralitet by default ? är det möjligt? Vi pratar digital taktik med Jesper Åström.

Går det att få organisk viralitet i sociala medier idag, eller är allt som ter sig viralt extremt orkestrerat? Under den senaste tiden har vi sett både #10yearchallenge och #world_record_egg ta över våra sociala flöden. Blev båda dessa virala av en slump, eller ligger det noggrann planering bakom deras enorma genomslag? För att få mer insikt hur det egentligen går till träffade vi Jesper Åström som är en av Sveriges bästa på lanseringar i sociala medier, i ett samtal som handlar om taktik, äkthet, spridning och mänskliga beteenden. Jesper Åström - http://jesperastrom.se/ The domain was taken: https://thedomainwastaken.com/ The System - https://jesperastrom.com/the-system/ The worlds most liked Egg Instagram account - https://instagram.com/world_record_egg?utm_source=ig_profile_share&igshid=1r51itlrkwsbu Förklaringen på Ägget Techcrunch: https://techcrunch.com/2019/02/03/hulu-instagram-egg-mental-health/?guccounter=1&guce_referrer_us=aHR0cDovL20uZmFjZWJvb2suY29t&guce_referrer_cs=BZBjOrZKf9LWTHxJHDKycQ Resumé https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/04/agget-ar-klackt--bar-budskap-om-psykisk-ohalsa/?fbclid=IwAR1mRjNoJTNgdwKbloaj0FoS4NjtvwDXum4j0Rr40KnEZd96friyMI2Ge2c Don?t tell Ashton - https://feber.se/webb/art/179122/dont_tell_ashton/ The shed of Dulwich https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/the-shed-at-dulwich-was-london-s-top-rated-restaurant-just-one-problem-it-didn-t-exist-a8107791.html och https://youtu.be/bqPARIKHbN8 How I faked myself all the way to Paris fashion week https://www.vice.com/en_uk/article/59d8v5/i-bullshitted-my-way-to-the-top-of-paris-fashion-week och https://youtu.be/jolbYvAMorY Burger King och Casey https://mashable.com/article/casey-neistat-burger-king-twitter-feud/?europe=true PewdiePie and T-series https://en.wikipedia.org/wiki/PewDiePie_vs_T-Series och kolla hur det går här https://www.youtube.com/watch?v=mSQIX_G3TjU
2019-02-17
Länk till avsnitt

102. ?Nej, vi hatar inte företagssidor.? Social by default möter Sam Rihani, Chef Facebook Sverige

Social by default fick chansen att träffa Sam Rihani som arbetar som country manager för Facebook i Sverige. Han tillhör en av de som varit längst på företaget, och vi pratar både om det som hänt med Facebook på lång sikt och senaste ?skandalerna?. Vi borrar även ner oss i hur företag och organisationer behöver tänka för att effektivt utnyttja en plattform som har nästan hela svenska befolkningen knuten till sig. Ett spännande samtal som vi hoppas att ni gillar. Dela gärna vidare! Sam Rihani på Facebook (https://www.facebook.com/sam.rihani) Sam Rihani på Instagram (https://www.instagram.com/samrihani/) Sam Rihani på Linkedin (https://www.linkedin.com/in/sam-rihani-04b9661/) Facebook på Facebook (https://www.facebook.com/facebook/) Missa inte våra senaste avsnitt: Avsnitt 100 - vi tittar bakåt och framåt både på podden och på sociala medier (https://soundcloud.com/socialbydefault/100-avsnitt-om-sociala-medier-en-milstolpe) Avsnitt 101 - vår techiga vardag. Vi går igenom våra gadgets och appar som vi använder både i vardag och fritid (https://soundcloud.com/socialbydefault/101-var-techiga-vardag-social-by-default-om-gadgets-2019) Prenumerera på podcasten via Itunes (https://itunes.apple.com/se/podcast/social-by-default/id1035136664?mt=2). Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Acast (https://play.acast.com/s/socialbydefault), Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=HV1dLgZRR9K1fMecvOWWVg) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).
2019-02-03
Länk till avsnitt

101. Vår techiga vardag - Social by default om gadgets 2019

Aldrig förr har det digitala varit så självklart i våra liv som nu. Vi rör oss sömlöst mellan olika skärmar, gadgets och appar. Samtidigt smälter vårt privata användande och vårt användade i arbetet samman allt mer. Vilka prylar och appar är självklara i våra liv? Vilka techiga hjälpmedel kan vi inte klara oss utan? I denna veckas avsnitt ger vi tips på hur tekniken underlättar vår vardag och hur vi ändå lyckas separera arbete och fritid. Länkar: Gadgets: 25 tips and tricks for Iphone XSMax (https://www.youtube.com/watch?v=jPpBA0p17tc) MKBHD recension av Ipad Pro (https://www.youtube.com/watch?v=N1e_voQvHYk) Apple Watch Series 4 recension av MKBHD (https://www.youtube.com/watch?v=naIaW4pk_-o) Apple Insider recension av Macbook Pro 2018 (https://www.youtube.com/watch?v=x7gvol-sj64) Apparna: Setapp (https://setapp.com/) Mindnode (https://mindnode.com/) 2Do (https://www.2doapp.com/) Scannable (https://itunes.apple.com/se/app/evernote-scannable/id883338188?mt=8) Wunderlist (https://www.wunderlist.com/) Trello (https://trello.com/ ) Lightroom Mobile (https://www.adobe.com/se/products/photoshop-lightroom.html) Snapseed - iTunes (https://itunes.apple.com/ao/app/snapseed/id439438619?mt=8) GooglePlay (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.niksoftware.snapseed&hl=en_US) Deeped Instagram (https://www.instagram.com/deeped/) Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).
2019-01-20
Länk till avsnitt

100 avsnitt om sociala medier - en milstolpe

Vi har släppt 100 avsnitt om sociala medier. Och ni kan aldrig ana vad som hände sen. Eller jo, en hel del av er har ju varit med länge. Den första september 2015 släppte vi det första avsnittet av Social by default-podden. Protoavsnittet. Vi var då relativt ensamma att podda om ämnet. Nu släpper vi vårt 100:e avsnitt. Vad har hänt under dessa år? Vad har vi lärt oss? Och hur har sociala medier förändrats under dessa år. Vi valde att låta vårt hundrade poddcast-avsnitt vara ett där vi både tittar bakåt och blickar framåt. Lyssna gärna och tack för att ni varit med oss under den här resan! Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Bland annat några länkar för den som vill starta en podd! Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).
2019-01-05
Länk till avsnitt

Insiktsdriven strategi kursdag 7 - sista dagen

Del 7 av vår lilla spinoff serie där vi spelar in ett avsnitt efter varje kursdag av kursen Insiktsdriven strategi som vi båda går på Berghs under hösten. Det här går utanför vår vanliga podd och det innebär att den kommer att komma lite mindre frekvent. Vi kommer att editera så lite som möjligt och det blir våra råa och direkta tankar efter dagen. Hoppas ni gillar det. Snart är vi tillbaka med vår vanliga podd!
2018-12-11
Länk till avsnitt

Insiktsdriven strategi kursdag 6

Del 6 av vår lilla spinoff serie där vi spelar in ett avsnitt efter varje kursdag av kursen Insiktsdriven strategi som vi båda går på Berghs under hösten. Det här går utanför vår vanliga podd och det innebär att den kommer att komma lite mindre frekvent. Vi kommer att editera så lite som möjligt och det blir våra råa och direkta tankar efter dagen. Hoppas ni gillar det.
2018-12-04
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.