Sveriges 100 mest populära podcasts

Operahuset

Operahuset

Följ med Rickard Söderberg in bakom kulisserna i operans magiska värld. Ansvarig utgivare: Ella Petersson

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

sverigesradio.se/operahuset

Avsnitt

Opera för alla världar i alla tider

Med avsnitt nr 99 lyfter Operahuset mot musikhimlen och avslutar därmed de fem år som kretsat kring storslagna känslor, dramatik och livsomvälvande klanger. Exakt det som operan skänker mänskligheten.

I det sista avsnittet av Operahuset skådar vi konstformens stjärnhimmel och betraktar musikens betydelse. Färden går från ett vardagsrum i en förort till Halmstad i början av 1980-talet till den satellit som fyller universum med opera. Längs vägen gnistrar det av röster som förgyllt programserien.
2020-12-31
Länk till avsnitt

Det nalkas frågesport med gäster Hans Kristian Duran och Jonas Samuelsson

När Operahuset firar sitt 98:e avsnitt, vilket även är programseriens näst sista innan sagan är all, går en önskedröm i uppfyllelse för Rickard när vi helhjärtat ägnar oss åt frågesport.

Veckans avsnitt ägnas helt och hållet åt frågesport och de tävlande i studion är Hans Kristian Duran, litteraturvetare och drag-queen, samt Jonas Samuelsson, verksam som dirigent, musikalisk dramaturg och barytonsångare.
2020-12-24
Länk till avsnitt

Fokus på Giacomo Puccini med gäst Fredrik Kempe

En av landets mest framgångsrika kompositörer idag, hjälper oss att färdas ett sekel tillbaka i tiden för att uppmärksamma en av dåtidens storslagna kollegor, vars operor tillhör de mest framförda.

Av de tolv operor som Giacomo Puccini komponerade, finner vi ett flertal som tillhör skaran av operahistoriens mest framförda, till exempel La Bohème, Tosca, Madama Butterfly och Turandot. Tillsammans med veckans gäst undersöker vi den omgivning som Puccini verkade i och vad som kännetecknar hans olika verk.
2020-12-17
Länk till avsnitt

Att lära ut operasång med gäst Anne Sofie von Otter

I veckans avsnitt möter vi hovsångerskan, som både är elev och lärare, i ett samtal om det livslånga lärandet inom sångteknik och arbetet att sjunga opera, att utvecklas och hålla rösten i form.

Anne Sofie von Otter är en av de mest framgångsrika operasångare Sverige någonsin haft. Hyllad av en hel operavärld för sin personliga interpretation, vackra timbre och starka scennärvaro. Idag är hon dessutom en uppskattad lärare, som delar med sig av sin kunskap. I avsnittet får vi höra om några av de sånglärare hon själv studerat för och vad som kännetecknat deras undervisning.
2020-12-10
Länk till avsnitt

De största operakickarna med gäst Daniel Réhn

Sopraner som tar höga G#, uttrycken som hänför och berör, samt specifika favorittoner ur operarepertoaren att ta med till en öde ö är några av parametrarna som veckans avsnitt tar avstamp i.

Daniel Réhn är manusförfattare och tillammans med Edward af Sillén står han bland annat bakom manus till filmer som "En underbar jävla jul" och en mängd TV-produktioner, exempelvis Melodifestivalen, Eurovision Song Contest och Guldbaggegalan. Dessutom har han översatt libretto till musikalscenen och svenska operahus.
2020-12-03
Länk till avsnitt

Med sanningen som ledstjärna med gäst Marianne Mörck

Under snart fem decennier har veckans gäst tillhört fundamentet för opera- och musikalscenen i Sverige, med ett oräkneligt antal huvudroller och regiuppdrag.

Marianne Mörck är en av scenkonstens mest folkkära artister i Sverige, som nått stora framgångar inom olika konstnärliga områden - som sångerska, skådespelare och regissör. Hon har satt avtryck i en mängd olika uppsättningar inom opera, musikal och operett, till exempel Carmen, My Fair Lady, Kristina från Duvemåla och Sound of Music.
2020-11-26
Länk till avsnitt

En återkomst till operettens skimrande värld med gäst Lars Walldov

Vi följer operettens olika färder genom Europa och uppmärksammar deras särart när vägarna med operan korsas.

Med musikaliska nedslag i bland annat Spanien, Tyskland, England och Italien, utforskas guldkorn inom operett, som visar på konstformens särart i respektive hemland. Lars Walldov är en uppskattad föreläsare, inspiratör och programledare om opera, musikal, revy och operett.
2020-11-19
Länk till avsnitt

Att tävla i operasång med gäst Christina Nilsson

Tävlingar kan bli en språngbräda för den fortsatta karriären. Men vägen till de prestigefulla priserna kräver inte bara en fantastisk röst, utan även mod, tävlingsinstinkt... och den rätta klänningen.

För en ung sångare kan tävlingar vara ett sätt att nå de berömda tiljorna. Veckans gäst, sopranen Christina Nilsson, är en av få svenska sångare som vunnit pris i Operalia. 2019 erhöll hon tredje plats vid denna stora internationella tävling och belönades även med Birgit Nilsson Prize. Dessutom vann hon 2017 the Renata Tebaldi International Voice Competition och lyckades samma år nå finalen i tävlingen Neue Stimmen.
2020-11-12
Länk till avsnitt

Vi minns förra generationens sångstjärnor på Kungliga Operan med gäst Loa Falkman

Som en magnifik bro mellan olika generationer har Loa Falkman under drygt fem decennier stått sida vid sida på operans scen med flera av våra främsta sångare. Vi lyfter fram några av dem.

I veckans avsnitt vandrar vi i de stora stjärnornas fotspår tillsammans med Loa Falkman. Han började arbeta vid Kungliga Operan i mitten av 1970-talet, i en tid då många av sångarna från guldåldern fortfarande uppträdde regelbundet. Tillsammans minns vi några av dem och hyllar deras gärningar för operakonsten. Med oerhörda framgångar inom opera såväl som teater, är Loa Falkman den ende i Sverige som belönats med Guldbaggen och Guldmasken, samt Jussi Björling-stipendiet och Litteris et Artibus.
2020-10-22
Länk till avsnitt

Instudering av en operaroll med gäst Cornelia Beskow

Att förbereda sig för att gestalta en operakaraktär är minutiöst arbete, som kräver både taktisk och strukturerad planering. Vi får en glimt av olika beståndsdelar som formar instuderingsprocessen.

I säsongspremiären gästas Operahuset av den lyrisk-dramatiska sopranen Cornelia Beskow. Hon gjorde stor succé som Sieglinde i Staffan Valdemar Holms uppsättning av Nibelungens Ring på Kungliga Operan för tre år sedan - en roll som hon sedan tagit med sig till andra operahus. Dessutom har hon sjungit så vitt skilda roller som Chrysothemis i Richard Strauss Elektra, Senta i Richard Wagners Den Flygande Holländaren och Sister Rose i Jake Heggies moderna opera Dead man walking. I januari i år gjorde hon internationell debut på Wiener Staatsoper som Elsa i Richard Wagners Lohengrin. I programmet berättar Cornelia Beskow om det minutiösa arbetet som instuderingen av en roll innebär och specifikt om hennes förberedelser inför rollen som Katerina i Lady Macbeth från Mtsensk av Dmitrij Sjostakovitj.
2020-10-08
Länk till avsnitt

Vi minns Kerstin Meyer och Margareta Hallin tillsammans med gäst Marie-Louise Lagergren

Nu sjunger många av järngängets kärna under Kungliga operans guldålder på de saliga ängderna, men deras röster klingar ännu i våra musikhjärtan. I veckans avsnitt minns vi några av dem.

Under våren 2020 har två av vår tids främsta sångerskor gått ur tiden - sopranen Margareta Hallin och mezzosopranen Kerstin Meyer. Vi ser tillbaka på deras musikaliska gärningar och minns även några av de andra sångare som placerade Sverige på världens operakarta under Kungliga operans guldålder. Veckans gäst Marie-Louise Lagergren är opera- och konsertsångerska, samt sångpedagog. Hon har arbetat på svenska operahus under flera decennier och lärde där känna många av våra stora stjärnor.
2020-05-21
Länk till avsnitt

Operettens stjärnglans med gäst Jonas Samuelsson

Vi solar oss i glansen av operettens lyster och lyfter fram några av musikhistoriens främsta sångare inom genren, samtidigt som vi ställer oss frågan vilka som har kapacitet för att framföra musiken.

I veckans avsnitt kastar vi oss in i operettens värld och diskuterar vad som utmärker en god operettsångare och varför inte alla operasångare lyckas inom operettgenren. Dessutom lyfter vi frågan om hur återväxten ser ut. Rickard och Jonas Samuelsson väljer fyra favoritsångare vardera, som deras hjärtan klappar extra mycket för. Jonas Samuelsson är sångare, dirigent och producent och är bland annat verksam vid Malmö opera.
2020-05-14
Länk till avsnitt

Vägarna in till operavärlden med gäst Anders Söderberg

Även den mest tveksamme lyssnaren kan transformeras till att bli en fullkomlig operaälskare. Rickards make Anders Söderberg lotsar oss längs med vägen för hur hans egen upptäcktsresa sett ut.

Veckans avsnitt tar avstamp i musiken som hördes när Rickard och Anders Söderberg gifte sig för snart femton år sedan. För Rickard, som vid den tiden just gått ut operaskolan, hade en trevande resa in i operavärlden just startat. För Anders var däremot konstformen en ny upptäckt att ta sig an. Vi hör hur vägen från operanovis till omfattande kunskap kan se ut.
2020-05-07
Länk till avsnitt

Karaktärstenorens gestaltningar med gäst Conny Thimander

Framgångsfaktorn för karaktärstenoren bygger på att sångaren besitter både teknisk briljans och en skyhög skicklighet som skådespelare. Vi hör vad som krävs för att kombinationen ska gå i lås.

Det är så mycket mer än de röstmässiga egenskaperna som avgör huruvida en sångare kan lyckas som karaktärstenor. I veckans avsnitt försöker vi ta reda på vilka drivkrafter och förutsättningar som är nyckeln till karaktärstenorens framgång. En del av de roller som utmärker röstfacket närstuderas och dessutom lyfter vi fram några av de sångare som gjort starka avtryck i operahistorien, genom sitt agerande och karaktärs-skapande röster. Conny Thimander är en av Sveriges ledande spiel- och karaktärstenorer som sjungit de flesta stora roller i sitt fack på scener i Sverige och Europa. Han har specialiserat sig på nyskriven musik och har uruppfört många nyskrivna operor.
2020-04-30
Länk till avsnitt

Opera i en ny tid med gäster Matilda Paulsson, Maria Streijffert och Olof Boman

När hela världen drabbas hårt av det nya coronaviruset, möts vi i ett samtal om hur konst och musik kan vara det ljus som skingrar orons mörker. Avsnittet är förinspelat.

Ett virus har lamslagit hela världen och restriktioner införts för större grupper att mötas. På ett ögonblick har mattan dragits undan för befolkningen - även dem vars yrke är att sprida konst till en stor publik. Men kanske öppnas det en dörr bortom den omedelbara krisen och i veckans avsnitt samlar vi tre gäster för att tala om hur musiken kan ge oss kraft att möta en annan framtid. Gäster i avsnittet är: Matilda Paulsson - mezzosopran, som under våren bland annat skulle ha medverkat i föreställningar på Kungliga Operan och Göteborgsoperan Maria Streijffert - alt, som under våren bland annat skulle ha medverkat i två uppsättningar på Malmö Opera Olof Boman - dirigent med fokus på tidig musik, konstnärlig ledare för Confidencens internationella operafestival
2020-04-09
Länk till avsnitt

Operakonstens magiska världar med gäst Eddie Persson

Ända sedan operans födelse har scenen fyllts av magi - allt från milda kärleksdrycker till våldsam svartkonst.

Magi har under århundraden återkommande varit en betydande beståndsdel inom opera, men intagit vitt skilda skepnader - från en småtrevlig karaktär i till exempel Gaetano Donizettis Kärleksdrycken, till fasansfull ondhet. Veckans gäst är medicine doktor Eddie Persson, som seglat upp och blivit en av Sveriges meste operaförfattare.
2020-03-19
Länk till avsnitt

Toscas värld med gäst Sofia Jupither

Tillsammans med regissören Sofia Jupither zoomar vi in på de beståndsdelar som gör Giacomo Puccinis opera Tosca till ett av operahistoriens mest omvälvande verk.

Under vintern 2019/2020 har uppsättningen av Tosca på Malmö opera fått lysande recensioner. För regin svarar Sofia Jupither, som i veckans avsnitt bland annat berättar, att det just var en föreställning av Tosca på Kungliga operan hon såg i unga år, som blev hennes inkörsport till konstformen. Sofia Jupither är en av de mest anlitade regissörerna för både opera och teater. Hon delar sin tid mellan Dramaten såväl som Skandinaviens nationalteatrar och operahus. Hon har fått norsk teaters mest prestigefyllda utmärkelse Heddaprisen och även Svenska Dagbladets Thaliapris. Nyligen belönades hon med det ärofyllda Falstaffpriset för sina regiinsatser.
2020-03-05
Länk till avsnitt

Översättarens hantverk med gäst Eva Åkerberg

Översättaren är en viktig kugge för allkonstverkets slutresultat. Veckans gäst Eva Åkerberg behöver vara både språkpolis och poet för att hjälpa publiken förstå operans alla lager.

I veckans avsnitt fördjupar vi oss i översättning av opera och får en inblick i arbetets gång med hjälp av Eva Åkerberg. Hennes erfarenhet inom yrket sträcker sig tillbaka tre decennier i tiden och inbegriper både den översättning som visas på textmaskinen vid svenska operascener, samt den undertext som åtföljer operaföreställningar i Sveriges Television. På sin repertoar har Eva Åkerberg mer än femtio operaöversättningar från italienska, franska, tyska, ryska, tjeckiska, engelska och ungerska. Hon har dessutom översatt psalmer, körverk, visor och blankvers.
2020-02-27
Länk till avsnitt

Countertenorens svindlande höjder med gäst Anders J Dahlin

Tillsammans med tenoren Anders J Dahlin svingar vi denna vecka oss upp i de högsta manliga röstregistren. Åsikterna om counterfacket är många och skiftande, vilket även märks när vi tar oss an ämnet.

Under århundraden levde röstfacket countertenor ett relativt undanskymt liv och förekom främst bland renässansmusik och tidig barock. En av de sångare som på 1950-talet medverkade till ett nygammalt genombrott, var Alfred Deller som bland annat sjöng i Benjamin Brittens opera A midsummer night's dream. Den manliga falsettsångaren tog sig återigen fram till rampen på operascenerna och ett nytt tidevarv började för röstfacket. Tillsammans med veckans gäst, tenoren Anders J Dahlin, lyssnar vi på några av nutidens stora stjärnor och diskuterar vad som lyfter de allra bästa utövarna.
2020-02-20
Länk till avsnitt

Vår tids främsta dramatiska sopran med gäst Nina Stemme

I säsongsstarten slår vi följe med en av världens mest hyllade och prisbelönta operasångerskor som guidar oss längs med personliga stigar och musikaliska autostrador.

Veckans gäst började sin karriär med att sjunga en biroll i operetten Storhertiginnan av Gerolstein i Varbergs Folkets hus och är idag en av världens absolut främsta, mest hyllade och högst dekorerade operasångerskor. Hon är hovsångerska och österrikisk Kammarsängerin. Primadonna assoluta på Metropolitan, Wiener Staatsoper, Bayreuth och La Scala. Utsedd till världens främsta operasångerska av både den tyska tidskriften Opernwelt, såväl som amerikanska Opera News. Hon har emottagit Svenska musikexportens hederspris och medaljen för tonkonstens främjande, samt den kungliga medaljen Litteris et Artibus. 2018 tilldelades hon även det prestigefulla Birgit Nilsson Prize.
2020-02-13
Länk till avsnitt

Den mytomspunna divan med gäst Catarina Ek

I säsongsavslutningen rör vi oss bland divor och primadonnor, som ibland gjort fler avtryck utöver de rent musikaliska.

I veckans avsnitt står divan i centrum och vi undersöker vad som kännetecknar några av operavärldens primadonnor. Catarina Ek är dramaturg och programbladsredaktör vid Malmö opera.
2019-12-19
Länk till avsnitt

Musikal på operascenen med gäst Melker Sörensen

Opera har i drygt hundra år delat scen med musikalen, men trots att båda verkar inom musikteater, så skiljer sig uttrycksformerna åt och förhållandet dem emellan är ibland komplicerat.

I veckans avsnitt lyfter vi fram några av de musikaler som kan upplevas på en operascen och ser hur de utvecklats sedan starten i 1800-talets senare hälft. Dessutom uppmärksammar vi några kompositörer och sångare som utgör en länk mellan opera och musikal. Melker Sörensen debuterade som musikalartist i uruppförandet av Kristina från Duvemåla. Numera är han koreograf och regissör, som bland annat arbetar på Malmö opera, samt stadsteatrarna i Malmö och Helsingborg.
2019-12-12
Länk till avsnitt

Den konstnärliga visionen med gäst Tobias Theorell

Sommaren 2020 tillträder Tobias Theorell som ny konstnärlig chef för Folkoperan i Stockholm. Vi nystar i tidigare scenerfarenheter för att försöka skapa en bild av hans operavisioner.

Tobias Theorell är skådespelare och regissör, med flera av Sveriges mest prestigefulla scener som sin arbetsplats, till exempel Dramaten, Stockholms stadsteater, Unga Klara och Göteborgs stadsteater. Han regisserar dessutom opera på bland annat Kungliga operan, Norrlandsoperan, Malmö opera och Opera Hedeland i Danmark. Som operaregissör är han även eftertraktad utomlands och har nominerats för bästa regi av den tyska tidningen Opernwelt för sin uppsättning av Friskytten, som spelades i Coburg 2012.
2019-12-05
Länk till avsnitt

Det flexibla röstfacket "zwischen" med gäst Miriam Treichl

Det finns röster som trivs i bredare register än i de traditionellt indelade röstfacken - som har kapacitet till både höjdtonerna hos en koloratursopran och låga toner som en kontraalt eller tenor.

Möjligen är operahistoriens mest svårplacerade röstfack det som benämns "zwischen". Vi uppmärksammar några av de karaktärer som gestaltas med förmågan att kunna sjunga både högt och lågt och lyfter fram en del av de sångerskor som innehar detta breda omfång. Veckans gäst Miriam Treichl är en av Sveriges främsta zwischen-sångerskor och har vitt skilda roller på sin repertoar, till exempel Grevinnan i Figaros bröllop, Hanna Glawari i Glada änkan, såväl som Despina i Così fan tutte, Amneris i Aida och Venus i Tannhäuser. Hon har gästat internationella operahus såsom Covent Garden och Metropolitan och innehar frekvent nya huvudroller på Kungliga Operan.
2019-11-14
Länk till avsnitt

Minnet av Jussi Björling med gäst Bengt Krantz

Jussi Björlings röst fascinerar generation efter generation. Sångtekniken var fulländad och känsloregistret spände från sann sångarglädje till att förmedla chockvågor av sorg.

Jussi Björlings ställning som en av musikhistoriens mest hyllade och älskade röster står stadigt, trots att närmare sex decennier passerat sedan hans bortgång. I veckans avsnitt tecknas ett porträtt av rösten som fascinerar generation efter generation - i Sverige och internationellt. Musiken återspeglar Jussi Björlings olika typer av repertoar och hur han spände över ett omfångsrikt känsloregister, som både kunde uttrycka sann sångarglädje, men även förmedla chockvågor av sorg. Gäst är operasångaren Bengt Krantz, med över hundra roller på sin meritlista. Dessutom är han ordförande i Jussi Björling-sällskapet.
2019-11-07
Länk till avsnitt

Operettens storhet med gäst Lars Walldov

Operetten kräver operasångarens huvudklang, musikalsångarens bröströst, skådespelarens tajming och dansarens flexibilitet. Ändå blir denna konstform ofta styvmoderligt behandlad.

Många världsstjärnor har försökt sjunga operett, men inte alla har lyckats. I veckans avsnitt ägnar vi oss åt konstformen som ofta står för ren glädje på operascenen, emellanåt med inslag av skarp samtida samhällskritik. Lars Walldov är flitigt anlitad föreläsare om opera, revy och operett, med en av Europas främsta privata samlingar av programblad och memorabilia från operans värld.
2019-10-31
Länk till avsnitt

Dörren på glänt till Mozarts operavärld med gäst Kerstin Avemo

Med en koloratursoprans ingång till Wolfgang Amadeus Mozarts musikuniversum, skådar vi den ynnest, men även utmaningar, som hans kompositioner innebär för sångrösten.

I veckans avsnitt närmar vi oss Wolfgang Amadeus Mozarts operor utifrån sångarens perspektiv. Koloratursopranen Kerstin Avemo beskriver varför hon föredrar en del av hans verk framför andra och vad som krävs för att ta sig an olika rollkaraktärer. Dessutom uppmärksammar vi några av Mozarts operor som inte uppnått samma genomslag genom musikhistorien. Kerstin Avemo har sjungit på många av världens scener och kommer under de närmsta åren synas mycket på Göteborgsoperan. Hon har emottagit den kungliga medaljen Litteris et Artibus och sjöng vid utdelningen av Polarpriset 2016, då den italienska sopranen Cecilia Bartoli tilldelades priset.
2019-10-24
Länk till avsnitt

Stjärnorna som förtjänar mer glans med gäst Daniel Réhn

Med stor omsorg väljer vi ut några sångare som inte fått det ljus på sig vi tycker de är värda, och tillsammans återupptäcker vi deras storhet.

Rickard Söderberg och veckans gäst Daniel Réhn får i uppgift att välja ut fem sångare var som de önskar att fler ska få upp öronen för och som de dessutom inte tycker fått det utrymme i musikhistorien som de förtjänar. Daniel Réhn är manusförfattare och står bland annat bakom manus till filmer som "En underbar jävla jul", musikaler och TV-produktioner, exempelvis Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Han har översatt libretto till svenska operahus och står tillsammans med Edward af Sillén för den svenska texten till musikalen "Häxorna i Eastwick".
2019-10-18
Länk till avsnitt

Historiens operakomponerande kvinnor med gäst Ditte Hammar

Trots en rik flora av opera skrivna av kvinnor, så är uppsättningarna sällan skådade gäster vid de stora operahusen och de kommersiella inspelningarna få. Vi ställer oss frågan varför det ser ut så.

"Tänk om man skulle gå in på ett bibliotek eller bokhandel och det bara fanns böcker skrivna av män" säger veckans gäst Ditte Hammar. Tillsammans med henne undersöker vi hur det kommer sig att verk som skrivit in sig i operahistorien så kraftigt dominerats av manliga tonsättare. Det finns uppskattningsvis drygt 500 operor som komponerats av kvinnor genom historien, men av dessa är det oerhört få som uppmärksammas på scen och professionella inspelningar idag. Ditte Hammar är en multikonstnär inom opera - regissör, sångerska, konstnärlig ledare och översättare. Hon arbetar som reporter och har producerat operadokumentärer för Sveriges Television, bland annat "Stämband av stål" om Birgit Nilsson. Dessutom är hon medgrundare till Den Andra Operan, det enda operakompani i Sverige, som uteslutande framför operaverk tonsatta av kvinnor.
2019-10-10
Länk till avsnitt

Om hjältetenoren Franco Corelli med gäst Fredrik Kempe

I säsongsstarten lyfter vi fram en oförglömlig sångare vars röst bjöd på både storslagen dramatik och finkänsliga diminuendon hela vägen upp till höga C.

"Han har ett vilddjur i halsen som han lyckas tygla" säger veckans gäst Fredrik Kempe om den italienske tenoren Franco Corelli (1921-2003). Corelli beskrivs ofta som en atletisk sångare, med en sångteknik som balanserade till det nästintill omöjliga, utan att den känslomässiga aspekten gick förlorad. Med stora krav på sig själv och en rejäl dos tävlingsinstinkt, mötte han sina kollegor på scen. Birgit Nilsson är en av dom som återgett exempel på hur dessa "dueller" kunde te sig. Gäst i säsongspremiären är låtskrivaren, musikalkompositören och artisten Fredrik Kempe.
2019-09-19
Länk till avsnitt

Edita Gruberova - Bel Cantons mest lysande stjärna med gäst Alexandra Büchel

Koloratursopranen Edita Gruberova har vid 72 års ålder nyligen avslutat en operakarriär som saknar motstycke. Vi gör nedslag i några av de magnifika höjdpunkter hon förtrollat sin publik med.

I säsongsavslutningen uppmärksammar vi den slovakiska koloratursopranen Edita Gruberova, som fascinerat operapubliken under fem decennier. Hon har nyligen klivit av operascenen men sjunger ännu vid konserter. Tillsammans med veckans gäst, sopranen Alexandra Büchel, lyssnar vi på några av de höjdpunkter som Edita Gruberova skänkt musikvärlden och färdas därmed från en tydlig målmedvetenhet i tidiga 20-årsåldern, till en djup erfarenhet när hon egentligen passerat pensionsåldern för en operasångerska. Alexandra Büchel har studerat vid Operahögskolan i Stockholm och Bel Canto Institute i Florens. Hon är specialiserad på modern och nutida musik och har sjungit vid otaliga världspremiärer.
2019-06-06
Länk till avsnitt

Opera för den breda publiken med gäst Laine Quist

Med en blandning av förtjusning och förskräckelse tar vi oss an företeelser inom opera som når en publik långt bortom den erfarne konnässören.

I veckans avsnitt tittar vi närmare på några av de försök, både svenska och internationella, som gjorts för att sänka trösklarna till operavärlden. Sopranen och sångpedagogen Laine Quist hjälper till att förklara varför vissa satsningar lyckas bättre än andra.
2019-05-30
Länk till avsnitt

Svenska koloratursopraner genom historien med gäst Britt Marie Aruhn

Sverige har upplevt koloratursopraner som tagit delar av världen med storm. Jenny Lind och Kristina Nilsson är två av de uppburna celebriteter vi höjer mot skyarna i veckans avsnitt. 

Det svenska musikundret blommade redan vid 1800-talets mitt, när Jenny Lind nådde en världspublik med sin stämma, vilket senare även gällde Kristina Nilsson. Det är två av de svenska koloratursopraner som skrivit in sig historien, både i Sverige och internationellt. Om detta talar vi i veckans avsnitt med sopranen Britt Marie Aruhn. Hon debuterade på Kungliga Teatern i mitten av 1970-talet och blev snart en av Operans aktade artister som sjungit närmare fyrtio av de största huvudrollerna. Hon uruppförde György Ligetis opera Le Grand Macabre och sjöng Första damen i Ingmar Bergmans legendariska uppsättning av Trollflöjten. Hennes koloraturer sträckte sig upp till trestrukna G och hennes stämma har hörts på prestigefulla scener som bland annat Covent Garden, La Scala, Wiener Staatsoper och Parisoperan.
2019-05-23
Länk till avsnitt

Glory to God med gäst Sven-David Sandström

"Jag känner en påtaglig frihet och lycka när jag sätter mig med ett notpapper och börjar komponera" säger tonsättaren Sven-David Sandström i ett samtal som kretsar kring Bach, Gud och opera.

I drygt femtio år har Sven-David Sandström varit en av våra mest uppskattade, spelade och internationellt oftast spelade tonsättare av opera, symfonier, baletter, kör- och kyrkomusik. Han är professor i komposition både vid Kungliga Musikhögskolan, såväl som Indiana University, USA och innehar hedersdoktortitlar, såväl som den kungliga medaljen Litteris et Artibus. Vi möter Sven-David Sandström för ett samtal om en sällsam kreativitet som till dags datum skänkt musikvärlden närmare 600 verk.
2019-05-16
Länk till avsnitt

Konsten att gå in i en roll med gäst Gisela Stille

I veckans avsnitt tar sopranen Gisela Stille oss igenom processen inför framförandet av opera så att både publik och medverkande upplever att det som händer är på riktigt.

Att gå in i en roll handlar om att erbjuda en magisk upplevelse och det är processen inför detta som vi får en inblick i tillsammans med veckans gäst. Gisela Stille tillhör den fasta solistensemblen på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och är en av Skandinaviens mest rutinerade sopraner med en ansenlig mängd huvudroller på sin repertoar. Hon sjunger dessutom på operascener i bland annat Melbourne, Berlin, Graz, Savonlinna, Dresden och Bryssel. Gisela Stille arbetar även med unga sångare och deras scenframställning, både vid föreställning och audition.
2019-05-02
Länk till avsnitt

Det gudomliga språket med gäst Stina Ekblad - del två

När vi nu fortsätter samtalet med skådespelaren Stina Ekblad, lyfter vi fram några verk där orden i sig också är musik - allkonstverk, där text, musik och teater möts i en kraftfull synergi.

I det andra avsnittet om det gudomliga språket samtalar Rickard Söderberg med Stina Ekblad om förhållandet mellan musik och ord. Under operans drygt 400 år långa historia har det ofta diskuterats huruvida musiken eller texten bör stå i främsta rummet - prima la musica poi le parole - det vill säga först musiken, sedan orden - men hur ställer vi oss till detta påstående? Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
2019-04-25
Länk till avsnitt

Det gudomliga språket med gäst Stina Ekblad - del ett

"Om Gud finns och om Gud har ett språk på jorden, då är det språket musiken" har veckans gäst skådespelaren Stina Ekblad sagt och kring detta kretsar samtalet när vi befinner oss i stilla veckan.

I ett samtal om det gudomliga språket, hör vi hur andligheten i musik kan skänka både tröst och samhörighet. Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
2019-04-18
Länk till avsnitt

På dirigentpulten med gäst Tobias Ringborg

Vi kliver upp på pulten tillsammans med dirigent Tobias Ringborg och överblickar denna yrkeskategori inom opera. Längs vägen följs vi åt av namn som gjort specifika avtryck inom musikhistorien. 

Vid tjugo års ålder vann Tobias Ringborg solistpriset som violinist. Dessutom är han en av landets mest framgångsrika dirigenter, med ett arbetsfält som sträcker sig världen över, och i hans repertoar ingår både opera och orkestermusik. I veckans avsnitt ges vi en inblick i vilka komponenter som är avgörande för en dirigent att behärska och så belyser vi några av de namn som nått stjärnstatus.
2019-04-04
Länk till avsnitt

Känslan för Callas med gäst Liine Carlsson

Tillsammans med sopranen Liine Carlsson närmar vi oss fenomenet Maria Callas och söker svar på vad som gjorde henne unik. Lyskraften avtar inte i styrka utan fortsätter fascinera nya generationer.

Det har gått över fyrtio år sedan Maria Callas stämma tystnade, men avtrycken är intakta. Inspelningarna har inte fallit i glömska hos publiken. Hennes liv och karriär har skildrats både på film och i otaliga böcker. Rösten gestaltade mer än svarta prickar på notsystemet och den oefterhärmliga sångkonsten kan vara svår att beskriva - den bör upplevas. Och det är precis vad veckans avsnitt handlar om. Gäst är sopranen Liine Carlsson som fick sitt genombrott i Daniel Börtz opera Svall på Kungliga operan och sedan följde upp det med att sjunga huvudrollen i Jacopo Foronis opera Cristina regina di Svezia på Vadstena-Akademien. Därefter har hon bland annat sjungit Nedda i Tyskland, Violetta i Kina och Rosina i Kopparberg. Numera är det främst Wagner-roller i exempelvis Der fliegende Holländer och Tannhäuser som står på repertoaren. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 2 april kl. 14.56 i P2.
2019-03-28
Länk till avsnitt

Barockens dolda operapärlor med gäst Ann Hallenberg

Med sitt brinnande intresse för musikarkeologi bjuder veckans gäst oss på en resa i tiden till barockens Italien, där vi får höra storslagen opera som i vissa fall legat orörd i många århundraden.

Mezzosopranen Ann Hallenberg är en av de internationellt mest framgångsrika operasångare som Sverige har idag. Hon har samarbetat med några av världens mest namnkunniga dirigenter, som exempelvis Riccardo Muti, John Eliot Gardiner, Emmanuelle Haïm, Marc Minkowski, Philippe Herreweghe och William Christie och gästar regelbundet operametropoler över hela Europa, såsom La Scala i Milano och Opéra national i Paris. Två gånger har hon vunnit det prestigefulla priset för bästa operarecital vid International Opera Awards. I veckans avsnitt blir det en svindlande färd där vi fokuserar på borttappade och nyfunna operapärlor från barocken, karnevalen i Venedig vid 1700-talets första hälft, kastratsångare och dåtidens stora namn inom musiklivet. Dessutom får vi en inblick i hur det går till när Ann Hallenberg och hennes make letar fram bortglömda verk i arkiv och bibliotek och ger dessa nytt liv. Och så lyssnar vi på den aria som i avsnittet benämns som barock'n'roll och hitarnas hit från den här tidsepoken.
2019-02-28
Länk till avsnitt

Glittrande julstjärnor på operahimlen med gäst Anne Sofie von Otter

Sagooperor av Britten och Humperdinck möter sakrala verk av J.S. Bach och Händel när vi vakar in julen och finner både ro och livskraft i vinterklädda musikporträtt.

I säsongens sista avsnitt bjuder vi in mezzosopranen Anne Sofie von Otter, som spelat in en imponerande mängd verk som knyter an till julen. Några av dessa älskade kompositioner får vi prov på i programmet, till exempel oratorier av J.S. Bach, Händel och Saint-Saëns, julscener ur välkända operor och en sagoopera som tillhör jultraditionen på sina håll i Europa. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 25 december kl. 14.56 i P2.
2018-12-20
Länk till avsnitt

Operakomposition som biinstrument med gäst Jonas Samuelsson

Det är inte alla framgångsrika kompositörer förunnat, att lyckas skriva en opera, som lever kvar under århundraden. Franz Schubert, Robert Schumann och Franz Lehár tillhör den skara som försökt.

Att vara framgångsrik kompositör inom en genre, betyder självfallet inte per automatik att tonsättningar utanför just de ramarna blir en succé. Men exempel på starka ambitioner finns det gott om i musikhistorien. Franz Schubert komponerade flera operor, men de nådde aldrig samma höjder som hans övriga verk. Richard Wagner försökte å sin sida skriva liedkompositioner, men de nådde inte samma klass som hans operor. I veckans avsnitt lyssnar vi på tonsättningar som sträcker sig utanför den genre som kompositörerna blivit ihågkomna för. Veckans gäst Jonas Samuelsson är verksam som baryton vid Malmö opera. Utöver det arbetar han som dirigent och producent. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 18 december kl. 14.56 i P2.
2018-12-13
Länk till avsnitt

Den tidiga musiken i samtidens ljus med gäst Susanne Rydén

I slutet av 1500-talet lades grunderna till opera som konstform. Vi beger oss till tiden för operans begynnelse, får inblick i dess tonspråk och lär känna några av dem som förde utvecklingen framåt.

Sedan debuten som operasångerska för närmare trettio år sedan, har Susanne Rydén varit en ambassadör för främst renässansens och barockens musik på konserthus och operascener världen över. För sina framstående konstnärliga insatser har hon bland annat emottagit utmärkelsen Litteris et Artibus. Susanne Rydén är en av landets främsta auktoriteter inom tidig musik och idag är hon dessutom preses i Kungliga Musikaliska Akademien, samt nytillträdd VD för Musik i Syd. I veckans avsnitt fokuserar vi på tidig opera och belyser några av de personer som haft central betydelse för operakonstens skapande.
2018-11-29
Länk till avsnitt

Döden på operascenen med gäst Lars Arvidson

En av operavärldens mest centrala gestalter är döden. Veckans gäst har gestaltat döden i operor från fyra århundraden.

Döden gestaltas frekvent på operascenen. I veckans avsnitt fokuserar vi på några av de operor där karaktären dör, tillsammans med basen Lars Arvidson. Han uppträder regelbundet, både som opera- och konsertsångare, i en repertoar som sträcker sig från Claudio Monteverdi, via Richard Wagner, fram till Sven-David Sandström. Just nu är han aktuell i titelrollen i Folkoperans uppsättning av Don Quijote. Sannolikt är han även den operasångare som gestaltat döden i flest skepnader i dagens operasverige.
2018-11-08
Länk till avsnitt

Vi minns Montserrat Caballé med gäst Fredrik Zetterström

Under allhelgonahelgen minns vi den spanska sopranen Montserrat Caballé, som 85 år gammal somnade in i början av oktober. Veckans gäst har sjungit tillsammans med stjärnan som det slog gnistor om.

För Rickard Söderberg var Montserrat Caballé en av de allra största inom operavärlden och därtill en av de sista från operans guldålder. För flera år sedan lät Rickard tatuera in Montserrat Caballés porträtt på höger underarm, vilket gör att han ständigt bär med sig henne. En av de svenska sångare som faktiskt sjungit tillsammans med Montserrat Caballé på scen, är Fredrik Zetterström (baryton). I veckans avsnitt blir det blir bland annat berättelser om den spanska stjärnsopranens vidunderliga genombrott på Carnegie Hall i New York i mitten av 1960-talet. Vi lyssnar på några musikaliska höjdpunkter ur hennes karriär, samt inspelningar som knockat Rickard och Fredrik totalt. Dessutom blir det exempel på den sång- och andningsteknik som bidrog till att göra Caballé helt unik.
2018-11-01
Länk till avsnitt

När teaterns och operans vägar möts med gäst Carl Johan Karlson

I veckans avsnitt undersöker vi hur teatern och operan berikat varandra genom århundraden, tillsammans med teaterregissören som just tolkat Don Quijote på Folkoperan.

Kompositörer har under historiens gång lockats av att göra opera av de stora dramerna. William Shakespeare, Oscar Wilde, Tennessee Williams och Georg Büchner är bara några exempel på pjäsförfattare som fått sina verk ombearbetade till operascenen. I veckans avsnitt möter vi regissören Carl Johan Karlson, som innehar titeln director in residence på Riksteatern. I höstas hade hans första regisserade opera premiär på Folkoperan i Stockholm - Jules Massenets opera Don Quijote, med bland andra Lars Arvidson, Katija Dragojevic och Marcus Jupither i huvudrollerna. Programmet sänds i repris tisdagen den 30 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-10-25
Länk till avsnitt

Opera sing-along på Pride 2018 med gäster Anne Sofie von Otter, Iréne Theorin och Karolina Andersson

Sjung godbitar ur operahusens repertoar tillsammans med några av våra största operastjärnor i en inspelning från sommarens Pride i Stockholm.

För alla som någon gång drömt om att sjunga höjdtonerna i Nattens drottning eller ta i maximalt i en Wagner-aria tillsammans med några av våra största operastjärnor, fanns chansen på den opera sing-along som ägde rum en varm sommarkväll i augusti på Europride i Stockholm. På scen fanns Anne Sofie von Otter, Iréne Theorin, Karolina Andersson och ciceron Rickard Söderberg, tillsammans med Prideorkestern under ledning av Majsan Dahling och Magnus Wretblad. För andra året i rad spelade P2 in opera sing-alongen på Pride och ger nu radiolyssnarna möjlighet att sjunga med i verk ur till exempel West Side Story, Tannhäuser, Les Misérables och Trollflöjten. Programmet sänds i repris tisdagen den 23 oktober i P2.  I Prideorkestern spelade denna kväll: Kapellmästare, piano: Majsan Dahling Arrangör, valthorn: Magnus Wretblad Violin 1: Anneli Jonson Violin 2: Martin Lissola Viola: Christian Bønnelykke Cello: Marlene Nilsson Kontrabas: Per Björkling  Flöjt: Hilda Holm  Oboe: Hanna Remle Klarinett: Gustav Wetterbrandt Trumpet: Chiara Re
2018-10-18
Länk till avsnitt

Sångarens livspartner - repetitören med gäst Majsan Dahling

Som erfaren pianist, ackompanjatör och operainstuderare, har veckans gäst cirka sjuttio kompletta operor i fingrarna, som hon med en minuts varsel kan framföra.

Sedan drygt 25 år tillbaka arbetar Majsan Dahling som instuderare på Operahögskolan och har därmed samarbetat med ett stort antal av våra framgångsrika operasångare under deras studietid. Vi hör exempel på hur instuderingsarbetet kan gå till, vilka operor som kan innebära en del utmaningar och på vilket sätt instuderaren med hjälp av pianot markerar en hel orkesters ljudbild. I nästa veckas av avsnitt av Operahuset i P2 medverkar Majsan Dahling som kapellmästare för opera sing-alongen från sommarens upplaga av Pride i Stockholm. Programmet med Majsan Dahling sänds i repris tisdagen den 16 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-10-11
Länk till avsnitt

Operabattle med gäst Daniel Réhn

Veckans gäst intar en stor plats i kultur- och nöjessverige, utan att vara en rikskändis. Han är en hyllad manusförfattare, som här tar fajten för några av sina mest älskade sångerskor inom opera.

Många i Sverige har upplevt Daniel Réhns texter, de vet bara inte alltid om det. Han samarbetar ofta med Edward af Silllén och tillsammans har de skrivit manus till filmer som "En underbar jävla jul", skapat programledarnas tal till Guldbaggegalan och QX-galan, gjort mellanakter till Melodifestivalen och Eurovision Song contest, samt översatt libretto till svenska operahus, till exempel "Pippin" på Malmö opera. I Operahuset säger Daniel att opera är hans musikaliska liv i själen och här ges både han och Rickard möjlighet att stå upp för några av de sångerskor de beundrar mest. Men det blir även smakprov på en del sångerskor de ansträngt sig för att tycka om, men där uppgiften blivit komplicerad. Dessutom blir det en match i fyra ronder dem emellan, där de försöker överträffa varandra i frågan om storheten i Joan Sutherland vs Edita Gruberovas konstnärskap. Programmet sänds i repris tisdagen den 2 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-09-27
Länk till avsnitt

Loa Falkman i scenkonstens tjänst

Han har uppnått enorma framgångar inom olika delar av scenkonsten. Opera, teater, film, musikal, operett, storbandsjazz och den klassiska konsertrepertoaren är exempel på områden där han prisats.

I säsongspremiären gästas vi av Loa Falkman, vars karriär sträcker sig över fem decennier. Under årens lopp har han sjungit en mängd titelroller, som exempelvis Don Giovanni, Rigoletto, Wozzeck och Falstaff, men Loa har satt sin prägel på otaliga karaktärer, inte minst som Escamillo i Peter Brooks uppsättning av La Tragédie de Carmen på 1980-talet. Samtidigt har han rönt stor framgång inom andra delar av scenkonsten och innehar både Guldbaggen för bästa skådespelare och Guldmasken för bästa musikalsångare.   I Operahuset berättar han bland annat hur fascinationen för opera uppstod och vilken inspelning som fick honom att cykla hem på lunchrasten under skoltiden. Dessutom blir det några råd om sångteknik och vad man som sångare bör göra för att bibehålla sin vokala form. Programmet sänds i repris tisdagen den 25 september kl. 14.56 i P2.
2018-09-20
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.