Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Operahuset

Operahuset

Följ med Rickard Söderberg in bakom kulisserna i operans magiska värld. Ansvarig utgivare: Elle-Kari Höjeberg

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

sverigesradio.se/operahuset

Avsnitt

Glory to God med gäst Sven-David Sandström

"Jag känner en påtaglig frihet och lycka när jag sätter mig med ett notpapper och börjar komponera" säger tonsättaren Sven-David Sandström i ett samtal som kretsar kring Bach, Gud och opera.

I drygt femtio år har Sven-David Sandström varit en av våra mest uppskattade, spelade och internationellt oftast spelade tonsättare av opera, symfonier, baletter, kör- och kyrkomusik. Han är professor i komposition både vid Kungliga Musikhögskolan, såväl som Indiana University, USA och innehar hedersdoktortitlar, såväl som den kungliga medaljen Litteris et Artibus. Vi möter Sven-David Sandström för ett samtal om en sällsam kreativitet som till dags datum skänkt musikvärlden närmare 600 verk.
2019-05-16
Länk till avsnitt

Konsten att gå in i en roll med gäst Gisela Stille

I veckans avsnitt tar sopranen Gisela Stille oss igenom processen inför framförandet av opera så att både publik och medverkande upplever att det som händer är på riktigt.

Att gå in i en roll handlar om att erbjuda en magisk upplevelse och det är processen inför detta som vi får en inblick i tillsammans med veckans gäst. Gisela Stille tillhör den fasta solistensemblen på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och är en av Skandinaviens mest rutinerade sopraner med en ansenlig mängd huvudroller på sin repertoar. Hon sjunger dessutom på operascener i bland annat Melbourne, Berlin, Graz, Savonlinna, Dresden och Bryssel. Gisela Stille arbetar även med unga sångare och deras scenframställning, både vid föreställning och audition.
2019-05-02
Länk till avsnitt

Det gudomliga språket med gäst Stina Ekblad - del två

När vi nu fortsätter samtalet med skådespelaren Stina Ekblad, lyfter vi fram några verk där orden i sig också är musik - allkonstverk, där text, musik och teater möts i en kraftfull synergi.

I det andra avsnittet om det gudomliga språket samtalar Rickard Söderberg med Stina Ekblad om förhållandet mellan musik och ord. Under operans drygt 400 år långa historia har det ofta diskuterats huruvida musiken eller texten bör stå i främsta rummet - prima la musica poi le parole - det vill säga först musiken, sedan orden - men hur ställer vi oss till detta påstående? Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
2019-04-25
Länk till avsnitt

Det gudomliga språket med gäst Stina Ekblad - del ett

"Om Gud finns och om Gud har ett språk på jorden, då är det språket musiken" har veckans gäst skådespelaren Stina Ekblad sagt och kring detta kretsar samtalet när vi befinner oss i stilla veckan.

I ett samtal om det gudomliga språket, hör vi hur andligheten i musik kan skänka både tröst och samhörighet. Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
2019-04-18
Länk till avsnitt

På dirigentpulten med gäst Tobias Ringborg

Vi kliver upp på pulten tillsammans med dirigent Tobias Ringborg och överblickar denna yrkeskategori inom opera. Längs vägen följs vi åt av namn som gjort specifika avtryck inom musikhistorien. 

Vid tjugo års ålder vann Tobias Ringborg solistpriset som violinist. Dessutom är han en av landets mest framgångsrika dirigenter, med ett arbetsfält som sträcker sig världen över, och i hans repertoar ingår både opera och orkestermusik. I veckans avsnitt ges vi en inblick i vilka komponenter som är avgörande för en dirigent att behärska och så belyser vi några av de namn som nått stjärnstatus.
2019-04-04
Länk till avsnitt

Känslan för Callas med gäst Liine Carlsson

Tillsammans med sopranen Liine Carlsson närmar vi oss fenomenet Maria Callas och söker svar på vad som gjorde henne unik. Lyskraften avtar inte i styrka utan fortsätter fascinera nya generationer.

Det har gått över fyrtio år sedan Maria Callas stämma tystnade, men avtrycken är intakta. Inspelningarna har inte fallit i glömska hos publiken. Hennes liv och karriär har skildrats både på film och i otaliga böcker. Rösten gestaltade mer än svarta prickar på notsystemet och den oefterhärmliga sångkonsten kan vara svår att beskriva - den bör upplevas. Och det är precis vad veckans avsnitt handlar om. Gäst är sopranen Liine Carlsson som fick sitt genombrott i Daniel Börtz opera Svall på Kungliga operan och sedan följde upp det med att sjunga huvudrollen i Jacopo Foronis opera Cristina regina di Svezia på Vadstena-Akademien. Därefter har hon bland annat sjungit Nedda i Tyskland, Violetta i Kina och Rosina i Kopparberg. Numera är det främst Wagner-roller i exempelvis Der fliegende Holländer och Tannhäuser som står på repertoaren. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 2 april kl. 14.56 i P2.
2019-03-28
Länk till avsnitt

Barockens dolda operapärlor med gäst Ann Hallenberg

Med sitt brinnande intresse för musikarkeologi bjuder veckans gäst oss på en resa i tiden till barockens Italien, där vi får höra storslagen opera som i vissa fall legat orörd i många århundraden.

Mezzosopranen Ann Hallenberg är en av de internationellt mest framgångsrika operasångare som Sverige har idag. Hon har samarbetat med några av världens mest namnkunniga dirigenter, som exempelvis Riccardo Muti, John Eliot Gardiner, Emmanuelle Haïm, Marc Minkowski, Philippe Herreweghe och William Christie och gästar regelbundet operametropoler över hela Europa, såsom La Scala i Milano och Opéra national i Paris. Två gånger har hon vunnit det prestigefulla priset för bästa operarecital vid International Opera Awards. I veckans avsnitt blir det en svindlande färd där vi fokuserar på borttappade och nyfunna operapärlor från barocken, karnevalen i Venedig vid 1700-talets första hälft, kastratsångare och dåtidens stora namn inom musiklivet. Dessutom får vi en inblick i hur det går till när Ann Hallenberg och hennes make letar fram bortglömda verk i arkiv och bibliotek och ger dessa nytt liv. Och så lyssnar vi på den aria som i avsnittet benämns som barock'n'roll och hitarnas hit från den här tidsepoken.
2019-02-28
Länk till avsnitt

Glittrande julstjärnor på operahimlen med gäst Anne Sofie von Otter

Sagooperor av Britten och Humperdinck möter sakrala verk av J.S. Bach och Händel när vi vakar in julen och finner både ro och livskraft i vinterklädda musikporträtt.

I säsongens sista avsnitt bjuder vi in mezzosopranen Anne Sofie von Otter, som spelat in en imponerande mängd verk som knyter an till julen. Några av dessa älskade kompositioner får vi prov på i programmet, till exempel oratorier av J.S. Bach, Händel och Saint-Saëns, julscener ur välkända operor och en sagoopera som tillhör jultraditionen på sina håll i Europa. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 25 december kl. 14.56 i P2.
2018-12-20
Länk till avsnitt

Operakomposition som biinstrument med gäst Jonas Samuelsson

Det är inte alla framgångsrika kompositörer förunnat, att lyckas skriva en opera, som lever kvar under århundraden. Franz Schubert, Robert Schumann och Franz Lehár tillhör den skara som försökt.

Att vara framgångsrik kompositör inom en genre, betyder självfallet inte per automatik att tonsättningar utanför just de ramarna blir en succé. Men exempel på starka ambitioner finns det gott om i musikhistorien. Franz Schubert komponerade flera operor, men de nådde aldrig samma höjder som hans övriga verk. Richard Wagner försökte å sin sida skriva liedkompositioner, men de nådde inte samma klass som hans operor. I veckans avsnitt lyssnar vi på tonsättningar som sträcker sig utanför den genre som kompositörerna blivit ihågkomna för. Veckans gäst Jonas Samuelsson är verksam som baryton vid Malmö opera. Utöver det arbetar han som dirigent och producent. Avsnittet sänds i repris tisdagen den 18 december kl. 14.56 i P2.
2018-12-12
Länk till avsnitt

Den tidiga musiken i samtidens ljus med gäst Susanne Rydén

I slutet av 1500-talet lades grunderna till opera som konstform. Vi beger oss till tiden för operans begynnelse, får inblick i dess tonspråk och lär känna några av dem som förde utvecklingen framåt.

Sedan debuten som operasångerska för närmare trettio år sedan, har Susanne Rydén varit en ambassadör för främst renässansens och barockens musik på konserthus och operascener världen över. För sina framstående konstnärliga insatser har hon bland annat emottagit utmärkelsen Litteris et Artibus. Susanne Rydén är en av landets främsta auktoriteter inom tidig musik och idag är hon dessutom preses i Kungliga Musikaliska Akademien, samt nytillträdd VD för Musik i Syd. I veckans avsnitt fokuserar vi på tidig opera och belyser några av de personer som haft central betydelse för operakonstens skapande.
2018-11-29
Länk till avsnitt

Döden på operascenen med gäst Lars Arvidson

En av operavärldens mest centrala gestalter är döden. Veckans gäst har gestaltat döden i operor från fyra århundraden.

Döden gestaltas frekvent på operascenen. I veckans avsnitt fokuserar vi på några av de operor där karaktären dör, tillsammans med basen Lars Arvidson. Han uppträder regelbundet, både som opera- och konsertsångare, i en repertoar som sträcker sig från Claudio Monteverdi, via Richard Wagner, fram till Sven-David Sandström. Just nu är han aktuell i titelrollen i Folkoperans uppsättning av Don Quijote. Sannolikt är han även den operasångare som gestaltat döden i flest skepnader i dagens operasverige.
2018-11-07
Länk till avsnitt

Vi minns Montserrat Caballé med gäst Fredrik Zetterström

Under allhelgonahelgen minns vi den spanska sopranen Montserrat Caballé, som 85 år gammal somnade in i början av oktober. Veckans gäst har sjungit tillsammans med stjärnan som det slog gnistor om.

För Rickard Söderberg var Montserrat Caballé en av de allra största inom operavärlden och därtill en av de sista från operans guldålder. För flera år sedan lät Rickard tatuera in Montserrat Caballés porträtt på höger underarm, vilket gör att han ständigt bär med sig henne. En av de svenska sångare som faktiskt sjungit tillsammans med Montserrat Caballé på scen, är Fredrik Zetterström (baryton). I veckans avsnitt blir det blir bland annat berättelser om den spanska stjärnsopranens vidunderliga genombrott på Carnegie Hall i New York i mitten av 1960-talet. Vi lyssnar på några musikaliska höjdpunkter ur hennes karriär, samt inspelningar som knockat Rickard och Fredrik totalt. Dessutom blir det exempel på den sång- och andningsteknik som bidrog till att göra Caballé helt unik.
2018-10-31
Länk till avsnitt

När teaterns och operans vägar möts med gäst Carl Johan Karlson

I veckans avsnitt undersöker vi hur teatern och operan berikat varandra genom århundraden, tillsammans med teaterregissören som just tolkat Don Quijote på Folkoperan.

Kompositörer har under historiens gång lockats av att göra opera av de stora dramerna. William Shakespeare, Oscar Wilde, Tennessee Williams och Georg Büchner är bara några exempel på pjäsförfattare som fått sina verk ombearbetade till operascenen. I veckans avsnitt möter vi regissören Carl Johan Karlson, som innehar titeln director in residence på Riksteatern. I höstas hade hans första regisserade opera premiär på Folkoperan i Stockholm - Jules Massenets opera Don Quijote, med bland andra Lars Arvidson, Katija Dragojevic och Marcus Jupither i huvudrollerna. Programmet sänds i repris tisdagen den 30 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-10-24
Länk till avsnitt

Opera sing-along på Pride 2018 med gäster Anne Sofie von Otter, Iréne Theorin och Karolina Andersson

Sjung godbitar ur operahusens repertoar tillsammans med några av våra största operastjärnor i en inspelning från sommarens Pride i Stockholm.

För alla som någon gång drömt om att sjunga höjdtonerna i Nattens drottning eller ta i maximalt i en Wagner-aria tillsammans med några av våra största operastjärnor, fanns chansen på den opera sing-along som ägde rum en varm sommarkväll i augusti på Europride i Stockholm. På scen fanns Anne Sofie von Otter, Iréne Theorin, Karolina Andersson och ciceron Rickard Söderberg, tillsammans med Prideorkestern under ledning av Majsan Dahling och Magnus Wretblad. För andra året i rad spelade P2 in opera sing-alongen på Pride och ger nu radiolyssnarna möjlighet att sjunga med i verk ur till exempel West Side Story, Tannhäuser, Les Misérables och Trollflöjten. Programmet sänds i repris tisdagen den 23 oktober i P2.  I Prideorkestern spelade denna kväll: Kapellmästare, piano: Majsan Dahling Arrangör, valthorn: Magnus Wretblad Violin 1: Anneli Jonson Violin 2: Martin Lissola Viola: Christian Bønnelykke Cello: Marlene Nilsson Kontrabas: Per Björkling  Flöjt: Hilda Holm  Oboe: Hanna Remle Klarinett: Gustav Wetterbrandt Trumpet: Chiara Re
2018-10-18
Länk till avsnitt

Sångarens livspartner - repetitören med gäst Majsan Dahling

Som erfaren pianist, ackompanjatör och operainstuderare, har veckans gäst cirka sjuttio kompletta operor i fingrarna, som hon med en minuts varsel kan framföra.

Sedan drygt 25 år tillbaka arbetar Majsan Dahling som instuderare på Operahögskolan och har därmed samarbetat med ett stort antal av våra framgångsrika operasångare under deras studietid. Vi hör exempel på hur instuderingsarbetet kan gå till, vilka operor som kan innebära en del utmaningar och på vilket sätt instuderaren med hjälp av pianot markerar en hel orkesters ljudbild. I nästa veckas av avsnitt av Operahuset i P2 medverkar Majsan Dahling som kapellmästare för opera sing-alongen från sommarens upplaga av Pride i Stockholm. Programmet med Majsan Dahling sänds i repris tisdagen den 16 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-10-10
Länk till avsnitt

Operabattle med gäst Daniel Réhn

Veckans gäst intar en stor plats i kultur- och nöjessverige, utan att vara en rikskändis. Han är en hyllad manusförfattare, som här tar fajten för några av sina mest älskade sångerskor inom opera.

Många i Sverige har upplevt Daniel Réhns texter, de vet bara inte alltid om det. Han samarbetar ofta med Edward af Silllén och tillsammans har de skrivit manus till filmer som "En underbar jävla jul", skapat programledarnas tal till Guldbaggegalan och QX-galan, gjort mellanakter till Melodifestivalen och Eurovision Song contest, samt översatt libretto till svenska operahus, till exempel "Pippin" på Malmö opera. I Operahuset säger Daniel att opera är hans musikaliska liv i själen och här ges både han och Rickard möjlighet att stå upp för några av de sångerskor de beundrar mest. Men det blir även smakprov på en del sångerskor de ansträngt sig för att tycka om, men där uppgiften blivit komplicerad. Dessutom blir det en match i fyra ronder dem emellan, där de försöker överträffa varandra i frågan om storheten i Joan Sutherland vs Edita Gruberovas konstnärskap. Programmet sänds i repris tisdagen den 2 oktober kl. 14.56 i P2.
2018-09-27
Länk till avsnitt

I scenkonstens tjänst med gäst Loa Falkman

Han har uppnått enorma framgångar inom olika delar av scenkonsten. Opera, teater, film, musikal, operett, storbandsjazz och den klassiska konsertrepertoaren är exempel på områden där han prisats.

I säsongspremiären gästas vi av Loa Falkman, vars karriär sträcker sig över fem decennier. Under årens lopp har han sjungit en mängd titelroller, som exempelvis Don Giovanni, Rigoletto, Wozzeck och Falstaff, men Loa har satt sin prägel på otaliga karaktärer, inte minst som Escamillo i Peter Brooks uppsättning av La Tragédie de Carmen på 1980-talet. Samtidigt har han rönt stor framgång inom andra delar av scenkonsten och innehar både Guldbaggen för bästa skådespelare och Guldmasken för bästa musikalsångare.   I Operahuset berättar han bland annat hur fascinationen för opera uppstod och vilken inspelning som fick honom att cykla hem på lunchrasten under skoltiden. Dessutom blir det några råd om sångteknik och vad man som sångare bör göra för att bibehålla sin vokala form. Programmet sänds i repris tisdagen den 25 september kl. 14.56 i P2.
2018-09-20
Länk till avsnitt

Opera sing-along på Pride 2017 med gästartister Kerstin Avemo, Matilda Paulsson, Teresia Bokor och Amelia Jakobsson. Piano: Majsan Dahling

Säsongsavslutningen bjuder på ett specialavsnitt - en inspelning från förra årets Stockholm Pride, där en stor och entusiastisk publik sjöng med oss i en kavalkad av välkända arior och musikalnummer.

När Rickard förra sommaren bjöd in sina vänner Kerstin, Teresia, Amelia, Matilda och Majsan att dela scen med honom i en opera sing-along, så delade de musikupplevelsen med en tusenhövdad publik. Kadenser, koloraturer och en aria-battle gick som en dans.  Repertoaren var fylld av möjligheter för publiken att prova sin egen röst, i musik ur till exempel La Traviata, Don Giovanni, Carmen och Sound of Music.
2018-06-07
Länk till avsnitt

En vandring genom den svenska operahistorien med gäst Carin Bartosch Edström

Som repertoaransvarig för en omfattande antologi över svensk operahistoria, är veckans gäst en djup kunskapskälla när vi färdas längs några stigar som format det svenska operalandskapet.

Veckans gäst fyller sitt CV med en rad olika uppdrag: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, översättare av italiensk barockopera och sedan flera decennier tillbaka även översättare av Kalle Anka. Dessutom har hon ingått i den repertoargrupp som sammanställt antologin "Svenska operaarior 1874-2009", utgiven i fyra volymer. Vår vandring genom den svenska operans historia tar sin början i mitten av 1700-talet. Därefter stannar vi till och uppmärksammar en del av de tonsättare och librettister som varit tongivande fram tills idag. Vi undersöker även den betydelse som några av Sveriges mest framstående författare haft för opera på svenska sedan århundraden tillbaka.
2018-05-31
Länk till avsnitt

Guldkorn ur en skivsamlares gömmor med gäst Fredrik Zetterström

Som baryton imponerar Fredrik Zetterström med sitt stora vokala omfång. Men han är även sångaren med en oerhört mäktig skivsamling. Vi skådar några av de inspelade rariteter han själv knockats av.

Fredrik Zetterströms stämma ljuder i operahus och konsertlokaler över hela landet, såväl som utomlands. Han har sjungit en mängd bärande roller, bland annat titelrollerna i Eugen Onegin och Rigoletto, Wotan i Nibelungens ring, Jago i Otello och Scarpia i Tosca. Dessutom är han en inbiten skivsamlare, som gärna slår ett slag för detta ljudformat, inte minst för skivkonvolutens skull. I veckans avsnitt lyfter vi fram en några av de skivskatter som ingår i Fredriks samling och Rickard har grävt fram exempel på cabalettor, som sällan hörts tidigare.
2018-05-24
Länk till avsnitt

Birgit! Birgit! Birgit! med gäst Susanne Resmark

Vi stämmer in i hyllningskören och minns magnifika Birgit Nilsson, som föddes för 100 år sedan. Mezzosopranen Susanne Resmark berättar om sina möten med en av alla tiders största operasångerskor.

Veckans gäst har varit en del av den fasta solistensemblen på operahusen i både Göteborg och Köpenhamn. Dessutom har hon gjort stora roller på exempelvis La Scala i Milano, Metropolitan i New York, festspelen i Salzburg och på operan i San Francisco. Under en lång tid var hon bosatt några stenkast från Birgit Nilssons hem i Västra Karup och genom åren utvecklade de båda sångerskorna en vänskap.
2018-05-17
Länk till avsnitt

Handlingens framfart i recitativet med gäst Elisabeth Linton

Vi släpper fram tal på toner. Recitativet kan emellanåt uppfattas som transportsträcka, men ofta är det där som handlingen bärs framåt. Regissören Elisabeth Linton visar hur de bäst kan framföras.

Veckans gäst är chefsregissör på Malmö opera och ingår även i Kongelige Teaters Opera advisory board. I Operahuset reder vi ut vad ett recitativ egentligen är, hur de kan skilja sig åt och vilken plats de intar inom operakonsten. Vi tittar även närmare på hur olika kompositörer tagit sig an recitativet och hur det utvecklats genom århundraden.
2018-05-10
Länk till avsnitt

Mat och opera med gäst Richard Tellström

Vi dukar upp och äter oss igenom delar av operahistorien. Till bordet har vi måltidsforskaren och etnologen Richard Tellström, som förklarar matens och måltidens roll, både på och utanför operascenen.

Richard Tellström har i många olika sammanhang förklarat måltidens roll och utveckling genom historien. Dessutom har han ett gediget operaintresse. Tack vare det, så synar vi vad måltiden och skålandet på operascenen egentligen har för innebörd och vilken plats som är populär att låta karaktärerna vistas i. Vi får även tips på hur man på bästa sätt laddar sin energidepå inför en helaftonsföreställning på operan.
2018-03-22
Länk till avsnitt

På besök i operaorkesterns dike med gäst Magnus Wretblad

Följ med på en rundtur till en av operans allra viktigaste grundpelare, nämligen orkestern. Vi guidas i dess funktioner och får en inblick i de olika instrumentsektionerna av en erfaren hornist.

Magnus Wretblad har spelat valthorn i många orkestrar och kapell, bland annat i Kungliga Hovkapellet. Dessutom är han en av grundarna till Opera på Gotland. Tillsammans med honom går vi igenom de olika instrumentsektionerna, på vilket sätt orkesterns sammansättning har ändrats under olika århundraden och hur olika tonsättare lyft fram enskilda instrument. Dessutom diskuterar vi orkestermedlemmarnas arbetsmiljö och samarbetet med dirigenten.
2018-03-15
Länk till avsnitt

Fullt fokus på mezzosopranen med gäst Katija Dragojevic

Några av operahistoriens mest välkända rollkaraktärer har komponerats för mezzosopranen, till exempel Carmen, Askungen och Cherubin. Vi belyser en del av tidernas främsta uttolkare i röstfacket.

Vår gäst Katija Dragojevic är en av Europas mest eftertraktade mezzosopraner. Hon har sjungit en ansenlig del av den lyriska mezzorepertoaren på bland annat La Scala i Rom, Covent Garden i London och Opéra Bastille i Paris under ledning av exempelvis Daniel Barenboim, Nikolaus Harnoncourt och William Christie.
2018-03-08
Länk till avsnitt

Vi öppnar dörrarna till operans olika röstfack med gäst Jonas Samuelsson

I veckans avsnitt skärskådar vi det dussintal röstfack som finns inom opera och tar en titt på den kunskapsbank som kompositören besitter, vid skapandet av olika typer av rollkaraktärer.

Det är ungefär ett tjugotal olika röstfack som berikar och ger operauppsättningar dess specifika färg och klang. Mellan den högsta koloratursopran till den djupaste bas, spänner en regnbåge av olika röster och karaktärer. Tillsammans med veckans gäst Jonas Samuelsson lyssnar vi efter vad som speciellt kännetecknar de olika röstfacken. Jonas Samuelsson är verksam som sångare (baryton), främst vid Malmö opera och arbetar även som dirigent.
2018-03-01
Länk till avsnitt

Operaimprovisation med gäst Sara Wilén

Improvisation har alltid varit en betydande del av operan. Vår gäst Sara Wilén är filosofie doktor i ämnet och hon lotsar oss igenom århundraden av kontroversiell operaimprovisation.

2018-02-27
Länk till avsnitt

Operaimprovisation med gäst Sara Wilén

Improvisation har alltid varit en betydande del av operan. Vår gäst Sara Wilén är filosofie doktor i ämnet och hon lotsar oss igenom århundraden av kontroversiell operaimprovisation.

I säsongspremiären undersöker vi hur synen på och tillämpandet av den musikaliska improvisationen ändrat skepnad under operahistoriens gång. För att få insyn i ämnet, gästas vi av filosofie doktor Sara Wilén, som disputerat i konstnärlig forskning i musik och undervisar i operaimprovisation vid Musikhögskolan i Malmö. Som sopran uppträder hon bland annat med ensemblen "Operaimprovisatörerna" och tillsammans med pianisten Conny Antonov bildar hon även duon "Impromans", som improviserar romanser i olika klassiska stilar.
2018-02-22
Länk till avsnitt

Operakörens dynamik med gäst Yvonne Helander

Som korist i en operakör gäller det att bygga sin individuella rollkaraktär och fylla en scen, samtidigt som man delar det sceniska och musikaliska utrymmet med några dussin andra sångare.

Veckans gäst ingår i Göteborgsoperans kör, där hon sjunger i altstämman. Tidigare har hon arbetat vid Malmö opera och har tusentals föreställningar i strupe, kropp och hjärta. I säsongens sista program lyfter vi fram den yrkeskategori som repertoarmässigt är van vid tvära kast - från att dagtid ha repeterat exempelvis en opera av Alfred Schnittke, ladda om, för att samma kväll framföra Carmen. Vi undersöker närmare hur arbetsprocessen för en korist kan se ut. Några av operahistoriens mest älskade melodier har skrivits just för kören och en del av dom dyker även upp i detta avsnitt.
2017-12-09
Länk till avsnitt

#visjungerut med gäster Tove Dahlberg, Frida Engström och Johanna Sannefors

I detta ögonblick pågår ett paradigmskifte, där bland annat operasångerskor och skådespelerskor riktar om det strålkastarljus de har på sig, mot övergrepp som sker på och bakom scenen.

I mitten av november i år publicerades uppropet #visjungerut, där 653 operasångerskor vittnade om sexism och trakasserier. I veckans avsnitt har vi bjudit in tre gäster, för att få en tydligare bild av hur det egentligen ser ut, både på och bakom kulisserna, och på vilka sätt operavärlden skulle kunna skapa ett medmänskligt och hälsosamt arbetsklimat.
2017-11-25
Länk till avsnitt

En glimrande fyr för mänskligheten och musiken med gäst Barbara Hendricks

Med både hjärtat och rösten på rätta stället har veckans gäst format formidabla framgångar, både på musikscener världen över och som hedersambassadör för FN:s flyktingkommissariat.

Barbara Hendricks säger själv, att hon föddes nyfiken och för att uppmuntra och inspirera andra till medmänsklighet, använder hon ett kraftfullt och universellt språk, nämligen musik. Karriären tog fart redan under studietiden på 1970-talet vid Juilliard School of Music i New York, där hon studerade för mezzo-sopranen Jennie Tourel. En pedagog som spelat en betydande roll i Barbaras liv. I programmet får vi höra om musicerandet i barndomen, hur en masterclass med Maria Callas kunde te sig och om några av de samarbeten hon haft med andra världsberömda sångare, dirigenter och regissörer. Vi får även ta del av det mångåriga uppdrag som FN:s hedersambassadör för flyktingfrågor, som Barbara Hendricks engagerat sig i sedan flera decennier.
2017-11-18
Länk till avsnitt

Barytonens klangvärld med gäst John Lundgren

När veckans gäst äntrade scenen i Bayreuth, för att framföra rollen som Wotan i Wagners Die Walküre, hade det gått 65 år sedan en svensk baryton gjorde det senast.

Han är socionomen från Mariestad, som via dansband och musikal, nått operans mest prestigefyllda scener och sjungit tillsammans med internationella stjärnor, såsom till exempel Nina Stemme och Roberto Alagna. Som baryton har han sjungit de flesta stora rollerna inom röstfacket och ofta tillhör karaktärerna han gestaltar de mest elaka inom opera. Vi ställer oss frågan hur han förbereder sig för sina rolltolkningar, vad som är så speciellt med att sjunga i Bayreuth och så lyfter vi fram några av musikhistoriens mest oförglömliga barytons.
2017-11-11
Länk till avsnitt

Opera för barn och unga med gäst Maria Sundqvist

Som konstnärlig ledare för Operaverkstan vid Malmö Opera ansvarar veckans gäst för uppsättningar som spänner från experimentella och modernistiska verk, till älskvärda klassiker i helt nya tappningar.

Maria Sundqvist är en av Sveriges mest flitigaste beställare av nyskriven opera och som konstnärlig ledare, regissör och librettist har hon en gedigen erfarenhet av att skapa föreställningar för en publik, som i många fall möter konstformen för allra första gången.
2017-11-04
Länk till avsnitt

Med världens operascener för sina fötter med gäst Malin Byström

Hon glänser på bland annat Metropolitan och gör Placido Domingo lyrisk. Med flera huvudroller i samma opera under en säsong, tangerar veckans gäst bedrifter av forna tiders svenska operastjärnor.

Efter en tävlingsvecka vid Prix Europa i Berlin, är Operahuset tillbaka med en tredjeplats i kategorin Radio Music i bagaget!  Den här gången gästas vi av sopranen Malin Byström - en av Sveriges stolta musikexporter. Hon har sjungit huvudroller på några av världens mest anrika operascener - till exempel både Donna Elvira och Donna Anna i Don Giovanni, titelrollen i Arabella, samt Marguerite i Faust på Metropolitan i New York, Mathilde i Guillaume Tell på Covent Garden i London, Grevinnan i Le Nozze di Figaro i Aix-en-Provence och Salome vid Concertgebouw i Amsterdam. I veckans avsnitt av Operahuset får vi en inblick i hur det är att sjunga olika typer av roller, förberedelser inför nya uppsättningar och hur karriären utvecklat sig för en av våra stora världsstjärnor.
2017-10-28
Länk till avsnitt

Hantverket bakom komposition med gäst Carin Bartosch Edström

Vad gör ett musikstycke till ett mästerverk? Hur komponerar man den perfekta arian? Tonsättaren Carin Bartosch Edström guidar oss i ämnet kompositionsteknik.

Den 15 oktober startar årets upplaga av festivalen Prix Europa i Berlin, där produktioner inom radio, TV och online media tävlar i olika kategorier. I år är Operahuset i P2 en av de nominerade i kategorin Radio Music! Med anledning av detta sänder vi en repris av det utvalda tävlingsbidraget, som ursprungligen sändes den 1 april i år. Vår gäst Carin Bartosch Edström har otaliga färger i sin yrkespalett: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, Wagnerkännare, översättare av italiensk barockopera och även översättare av Kalle Anka sedan flera decennier tillbaka. Det handlar bland annat om lusten att tala om musik på musikens villkor, om kompositionstekniska milstolpar och musikalisk humor.
2017-10-14
Länk till avsnitt

Operans muser med gäst Kerstin Avemo

Vi söker efter källan till inspiration för några av operavärldens mest inflytelserika kompositörer. Vilken sångerska hade till exempel Verdi i åtanke när han skapade karaktären Violetta i La Traviata?

I alla tider har muserna inspirerat operakonstens upphovsmän. I veckans avsnitt av Operahuset i P2 fokuserar vi på några av de sångerskor och sångare som fått klassiska roller skrivna direkt till sig. Går det idag att avgöra vilka kvaliteter som utmärkte dessa utövare? Veckans gäst är koloratursopranen Kerstin Avemo, som själv har erfarenhet av att gestalta helt nya karaktärer på operascenen.
2017-09-28
Länk till avsnitt

Operans fågelsång med gäst Anders J Dahlin

I veckans avsnitt beskådar vi hur fåglars ljuva läten funnit sin väg in i operakonsten och lyssnar på gestaltningar av denna korsbefruktning, tillsammans med vår gäst - en haute contre och ornitolog.

I sitt höga, ljusa röstfack som haute contre, uppträder Anders J Dahlin frekvent på olika scener runtomkring i Europa. I hans repertoarval står barockmusiken i centrum, men som ornitolog har han även öra för en annan typ av melodier - fågelsång. Vi lyssnar närmare på några av de fågelarter som fascinerat kompositörer under århundraden och låter vår gäst avgöra om människan lyckats tolka fåglarnas kvitter på ett naturtroget sätt i musiken.
2017-09-21
Länk till avsnitt

Ett liv i musikens tjänst med gäst Kjerstin Dellert

Mångsidig och företagsam som få - Kjerstin Dellert har sjungit schlager på Broadway, operett i Göteborg och gjort mängder av stora roller på Kungliga Operan, innan hon blev teaterchef på Confidencen.

I säsongspremiären av Operahuset i P2, gästas vi av en Sveriges mest mångfacetterade, orädda och karismatiska primadonnor Kjerstin Dellert! Vi följer hennes liv i musikens tjänst från skivdebuten 1941, genom den påverkan som både Jussi och Gösta Björling haft på hennes karriär, talangtävlingarna på Broadway under senare delen av 1940-talet, operetteran i Göteborg och hur hon tog sig an de stora rollerna på Kungliga Operan. För få har väl sjungit så olika typer av repertoar som vår gäst - tolvtonsopera av Alban Berg, verk av Hilding Rosenberg och Karl-Birger Blomdahl i efterkrigstidens opera-Sverige, klassiska storroller i bland annat La Bohème, Carmen och Der Rosenkavalier, drygt 400 operettföreställningar, men även melodifestivalbidrag och schlagers. Det blir härliga minnen om samarbeten med Birgit Nilsson och Jussi Björling, samt inblickar i den uppfriskande konkurrensen mellan Kjerstin och Elisabeth Söderström. I programmet berättar hon även om arbetet som teaterchef på Ulriksdals Slottsteater Confidencen, där hon varit en drivande kraft sedan mitten av 1970-talet.
2017-09-16
Länk till avsnitt

Opera i TV med gäst Ella Petersson

När TV startade sina sändningar i Sverige, intog operan redan tidigt en väsentlig plats i utbudet. Hur ser det ut idag? Som musikredaktör på SVT är vår gäst en av beslutsfattarna bakom utbudet.

I säsongsavslutningen av Operahuset i P2, riktar vi blicken mot opera i svensk TV och gör några nedslag under mediets första decennier, då föreställningar visades med stor intensitet. Vi uppmärksammar exempelvis Ingvar Lidholm, som var en av de kompositörer som specialskrev opera för TV. Veckans gäst Ella Petersson är musikredaktör på SVT och syns regelbundet i Kulturstudion. Under våren har hon varit programledare för Kulturfrågan Kontrapunkt och har tidigare lett programserien Bänkad med Ella i P2.
2017-06-10
Länk till avsnitt

Den dramatiska sopranen med gäst Iréne Theorin

Alldeles unika röstresurser krävs för att framföra Richard Wagners och Richard Strauss repertoar. Vår gäst tillhör den skara som tagit sig an flera av dessa sopranroller på världens största scener.

Veckans gäst är en av Sveriges mest framgångsrika dramatiska sopraner, som exempelvis sjungit Isolde i Bayreuth, Turandot på Metropolitan Opera i New York och i Verona, samt Elektra vid Wiener Staatsoper och även rollen som Brünnhilde i Richard Wagners Ringen har tagit henne världen runt.
2017-06-02
Länk till avsnitt

Förra seklets guldålder vid Kungliga operan med gäst Stefan Johansson

Veckans gäst, regissören Stefan Johansson har på plats upplevt den magiska eran inom svensk operakonst och delar med sig av personliga minnen om några av dåtidens klarast lysande stjärnor.

Birgit Nilsson och Jussi Björling nådde svindlande höjder med sitt konstnärskap, men på Kungliga operan fanns samtidigt även en imponerande skara sångare av absolut högsta klass. Regissören, dramaturgen, ja kort sagt teatermänniskan Stefan Johansson har under många årtionden varit en flitig besökare på Kungliga operan och har därmed närstuderat denna guldålders sångare, föreställningar, operachefer och besökare.
2017-05-19
Länk till avsnitt

Sjukdom och död på operascenen med gäst Eddie Persson

Vår gäst är medicine doktor och specialist i anestesiologi. Samtidigt har han även skrivit tankeväckande avhandlingar och böcker om opera, där han ställer diagnoser på en del av operans karaktärer.

Med professionell hjälp, tittar vi i veckans avsnitt närmare på kopplingen mellan medicin och opera. Eddie Persson sammanför sin expertis inom yrkesområdet, med sitt brinnande intresse för operakulturen.
2017-04-28
Länk till avsnitt

Allt ljus på comprimarion med gäst Maria Streijffert

Vad är väl en operaföreställning utan comprimarion? "Det är de som stöttar, som ger och som fyller i" säger veckans gäst, alten Maria Streijffert. Därför riktar vi strålkastarna på birollerna.

Inom filmens värld tilldelas årligen en Oscarsstatyett till en birollsinnehavare. Comprimarion, eller birollsinnehavaren är inte mindre viktig inom opera. För utan ammor som tröstar, tjänare som överlämnar hemliga kärleksbrev och trollkarlar som förbannar, så utelämnas en betydande del av intrigen. Då har vi ingen opera. Därför ägnas veckans program åt några av de viktigaste på en operascen - de som står jämte huvudrollerna och lyfter varje scen till nya höjder. Vid sin sida har Rickard Söderberg denna vecka alten Maria Streijffert. Hon vet vad som krävs för att ikläda sig en birollskaraktär och få den att blomstra.
2017-04-20
Länk till avsnitt

Tenorernas höjdtoner med gäst Sten Sjöstedt

När två tenorer strålar samman i Operahuset, blir det fokus på magiska toner och uttryck, levererade av både storslaget dramatiska och känslosamt lyriska sångare.

Han har drygt 1500 föreställningar som förstetenor i strupen. Veckans gäst Sten Sjöstedt inledde sin karriär som operettsångare och har briljerat i hundratalet uppsättningar av bland annat Franz von Suppés "Boccaccio", Johann Strauss d.y. "Läderlappen", Franz Lehárs "Glada änkan" och Carl Zellers "Fågelhandlaren". Senare sjöng han under drygt tre årtionden merparten av de stora tenorrollerna i operor där Giuseppe Verdi och Giacomo Puccini komponerat musiken. I Sverige återfinns knappast någon som sjungit rollen som don José i Carmen fler gånger. Förutom det har Sten även medverkat i en del veristiska roller. Idag för han vidare sin kunskap till kommande generationers sångare. I Operahuset ger vi plats åt minnesvärda höjdtoner med både världskända tenorer och några som gärna kunde tagit mer plats när musikhistorien skrivs.
2017-04-13
Länk till avsnitt

Hantverket bakom komposition med gäst Carin Bartosch Edström

Vad gör ett musikstycke till ett mästerverk? Hur komponerar man den perfekta arian? Tonsättaren Carin Bartosch Edström guidar oss i ämnet kompositionsteknik.

Veckans gäst Carin Bartosch Edström har otaliga färger i sin yrkespalett: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, Wagnerkännare, översättare av italiensk barockopera och även översättare av Kalle Anka sedan flera decennier tillbaka. Det handlar bland annat om lusten att tala om musik på musikens villkor, om kompositionstekniska milstolpar och musikalisk humor.
2017-03-31
Länk till avsnitt

Operavärldens vattendelare med gäst Matilda Paulsson

Vad är det som gör vissa sångare så älskade? Rickard Söderberg och veckans gäst mezzosopranen Matilda Paulsson inser allteftersom att deras smak skiljer sig åt på några viktiga punkter.

Operahuset i P2 har laddat musikspelaren med en rad namnkunniga sångare, där merparten nått stjärnstatus. Men frågan är vilka av dessa som tilltalar Matilda Paulssons och Rickard Söderbergs tycke och smak? Vilka faktorer är avgörande för att de ska ta en sångare till sina hjärtan och vad beror det i sin tur på, att en del giganter inom opera lämnar dom relativt oberörda? Vi tittar även närmare på begrepp som scooping, vibrato och bröströst och jämför Matildas och Rickards syn på detta.
2017-03-16
Länk till avsnitt

Musikdramatisk gestaltning med gäst Wilhelm Carlsson

Som regissör har Wilhelm Carlsson under årtionden flyttat gränserna för dramatik och musikdramatik och hans uppsättningar har skådats på de största teater- och operascenerna i Sverige.

Dramaten, Stockholms Stadsteater, Värmlandsoperan, Kungliga Operan, Malmö Opera och Göteborgsoperan är bara några scener där veckans gäst, regissören Wilhelm Carlsson har satt sina avtryck. Idag arbetar han även som professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan i Stockholm och är filosofie hedersdoktor vid Uppsala universitet. I Operahuset i P2 blir det bland annat samtal om hur man skapar en plats för sången, vad som krävs för att uppföra den perfekta operaföreställningen och hur det kom sig att Wilhelm satte upp hela Nibelungens ring av Richard Wagner på Värmlandsoperan.
2017-03-09
Länk till avsnitt

Om Nicolai Gedda med gäst Fredrik Kempe

I säsongens första avsnitt minns vi Nicolai Gedda. Fredrik Kempe, som under flera år var elev hos den världsberömde tenoren, ger oss inblickar i ett unikt konstnärskap och gyllene karriär.

I säsongspremiären av Operahuset minns vi en av de allra största inom operakonsten. Gäst är låtskrivaren och sångaren Fredrik Kempe, som under ett drygt decennium var elev hos Nicolai Gedda och därmed fick en nära inblick i den världsberömde tenorens karriär. Deras samarbete lade, enligt Fredrik Kempe, grunden till att han arbetar med musik idag. Det blir bland annat samtal om var Gedda hämtade sin egen inspiration ifrån, vilka sångare han gärna samarbetade med, sångtekniska övningar och tips samt ett axplock av de roller som kom att bli speciellt betydelsefulla. Det känns fantastiskt att få lyfta fram en av Sveriges genom alla tider mest framgångsrika sångare för att, som Fredrik Kempe säger i programmet, Gedda ville aldrig framhäva sig själv. Så då gör vi det åt honom, säger Rickard Söderberg.
2017-03-02
Länk till avsnitt

Framtidens opera med gäst Elisabet Ljungar

Vi beger oss ut på spaning och undersöker vad som krävs för att operans relevans och kraft ska fortsätta blomstra även i framtiden.

Veckans gäst Elisabet Ljungar är regissör, som bland annat hyllats för regin i uppsättningen "Blanche och Marie" på Norrlandsoperan - ett operahus där hon numera även innehar befattningen som musikchef.Det blir ett samtal där vi blickar in i operans framtid, tar upp frågan om mentorskap och Elisabet berättar varför en specifik del ur en opera starkt bidrog till att hon blev regissör.
2016-12-08
Länk till avsnitt

Bakom radiokulisserna med gäst Sofie Almroth

Opera är ett allkonstverk, som gör sig utmärkt i radio. En del av förklaringarna till det får vi av P2:s presentatör Sofie Almroth, som ger sin bild av arbetet bakom det vi hör, men inte ser.

Som presentatör för P2 Live är Sofie Almroth en av kanalens profiler, som lotsar radiolyssnarna vid konserter och operaföreställningar och ger en inblick i det som sker, både på scen och runtomkring. Hon är även mezzosopran och har bland annat sjungit i Figaros bröllop, Trollflöjten, La Traviata och Suor Angelica.Veckans avsnitt av Operahuset handlar om opera i radio och Sofie berättar om föreställningar och sångare som gjort extra starkt intryck på henne. Vi lyfter fram en svensk radioopera från 1950-talet och uppmärksammar mindre kända verk, som nått nya lyssnare tack vare att de sänts i radio.
2016-11-17
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.