Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Funka med adhd-Jill&Gill

Funka med adhd-Jill&Gill

Podcast by Jill&Gill

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

soundcloud.com/user-51224854

Avsnitt

#39 Vi anställer bara ungdomar med NPF-diagnos

?Rätt person ska vara på rätt plats. De finns jobb som våra ungdomar klarar av mycket mycket bättre än andra. Då är det också de som ska ha de jobben tycker jag.? Det säger Delal Apak vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos. De har en helt fantastisk företagsidé där de anställer ungdomar med NPF-diagnos och ger därmed många deras allra första jobb. Som anställd på Novare Peritos behöver man inte ha ett färdigt cv eller ens ha gått klart en utbildning. I deras första intervju kartlägger de ungdomarnas styrkor och matchar dem mot lämpligt jobb. ?70 % av de som vi rekryterar får en anställning antingen hos det företag de jobbar hos eller hos oss? berättar Delal. ?Vi ser deras utveckling från att ibland knappt klarat att genomföra den första intervjun hos oss till att efter ett eller två år kunna arbeta helt självständigt.? Undrar du hur det ska gå för ditt barn när det är dags att söka jobb? Det här avsnittet vill du inte missa! ????????????? Fram till 30 juni 2019 är dörrarna öppna till vår medlemsklubb för föräldrar på nätet Funka med adhd-Vänner. Den är för dig som vill få metoder, verktyg och inspiration för att orka göra er vardag smidigare. En medlemsklubb helt utan dåligt samvete - du gör allt i din egen takt. Varmt välkommen att anmäla dig här: http://www.funkamedadhd.se/dethararvanner/
2019-06-24
Länk till avsnitt

#38 Kan jag må bra när mitt barn mår dåligt?

I det här avsnittet resonerar vi kring vad som händer när vi föräldrar mår lika dåligt som våra barn ibland gör. Barnen är det viktigaste vi har och vi vill dem allt gott. Men vad händer när vi dras med i deras svårigheter och börjar prioritera bort tillfällen där vi kan få skratta och må bra? Från vilken position hjälper vi barnen bäst? Och är det ens okej att tänka på sig själv och sitt eget välmående om barnen mår dåligt. Betyder det att jag inte älskar mitt barn fullt ut? Hur tänker du? Hör gärna av dig>>> jill@funkamedadhd.se ******************* Dörrarna öppna för Funka med adhd-Vänner till och med 30 juni 2019. Därefter stänger (fram till i oktober) för att satsa allt på dig som är medlem och förbättringar som är på gång till hösten. Går du med nu får du behålla ditt låga pris på 99 kr/månaden. ??Anmäl dig här: http://www.funkamedadhd.se/dethararvanner/
2019-06-11
Länk till avsnitt

#37Att må dåligt och samtidigt fungera bra

Josefin Svensson har sedan 23 årsålder diagnos adhd. Hör hennes berättelse om att gå från att vara slutkörd med ätstörningar vid 22 års ålder tills nu flera år senare när hon driver både eget företag och adhd-podden. Josefin klarade skolan ganska bra och var särskilt duktig på att skriva och formulera sig men kände hela tiden att något var konstigt. ?Varför blir det alltid så här för mig? Varför ska jag alltid ha något problem? ?Trots att många delar av livet fungerade mådde hon inte bra. Hon förstod inte varför.? Jag trodde inte att jag hade adhd men jag ville utesluta allting? berättar Josefin. ----------------- Förälder till barn med adhd? Välkommen till Funka med adhd-Vänner en medlemsklubb på nätet för dig som vill ha pepp, stöd och tips för att få en smidigare vardag. Läs mer här: http://www.funkamedadhd.se/dethararvanner/
2019-05-17
Länk till avsnitt

# 36 Du är det viktigaste verktyget ?

Våra barn behöver inte perfekta föräldrar men de förtjänar föräldrar som försöker vara sitt bästa jag. För att vi ska kunna stödja våra barn på bästa sätt behöver vi ha kontroll över oss själva. Men alla som har försökt vet att det inte alltid är så lätt att styra sitt eget beteende. Om du vill jobba med personlig utveckling ? hur börjar du? Jill berättar om sina erfarenheter och ger tips på hur du kommer igång. Genom personligt ledarskap kan du se hur du själv triggar utbrott hos barnet utan att du kanske varit medveten om det. För vår hjärna är inte alltid vår bästa vän. Ett otränat sinne hamnar lätt i frustration kring vad som har hänt och ger oss negativa känslor som påverkar hur vi agerar. Men vi kan ju aldrig ändra på det som varit, vi kan bara välja nya vägar framåt. Häng med på ett avsnitt om att hur vi kan hantera oss själva som vuxna runt barn med särskilda behov. För du är det viktigaste verktyget för att skapa en väl fungerande vardag. ........................................... Välkommen även till Funka med adhd-Vänner. Det är vår medlemsklubb för föräldrar där du får stöd, råd och tips som gör vardagen smidigare. Läs mer på http://www.funkamedadhd.se/dethararvanner/
2019-05-06
Länk till avsnitt

#35 När skolan ger ångest - Maria Bühler

Elever med skolfrånvaro stannar inte hemma för att de har ångest utan de får ångest av skolan och stannar därför hemma. Dagens skola är dåligt anpassad för elever med sårbarheter. Hör Maria Bühler, som har varit med och skrivit boken Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro, berätta om framgångsfaktorer för att få eleverna tillbaka till skolan, metoder för att ta reda på varför skolsituationen inte fungerar och hur svårt det blev när både inkluderingsarbetet och nya läroplanen sjösattes samtidigt. Maria berättar om vad skolan kan göra för att underlätta för barnen att komma tillbaka till skolan och om lärarnas behov av tid för reflektion och handledning. Individer gör rätt om de kan. Det gäller både elever och lärare. Vinn boken! Skicka ett mail (senast 30 april 2019) till ulrika@funkamedadhd.se och berätta varför du lyssnar på podden Funka med adhd-Jill&Gill så är du med i utlottningen av ett signerat exemplar! Boken Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro är skriven av Maria Bühler, Annelie Karlsson och Terése Österholm
2019-04-15
Länk till avsnitt

#34 La?karen som fick diagnos adhd

Christin Edmark driver adhd-plattformen Kom så flyger vi. Hon är läkaren som vid 42 års ålder fick diagnos adhd och som tyckte att det saknades en nyans av adhd i den bild som ofta förmedlas i media. Hon kände inte igen sig. Christin var högpresterande på jobbet som forskande intensivvårdsläkare samtidigt som hon hemma inte klarade av att hantera mail, svara i telefon, städa och betala räkningarna. Hon menar att vi behöver vara medvetna om att det är stor skillnad mellan att prestera och att fungera. När hon fick sin diagnos kunde hon se tillbaka på sitt liv med större medkänsla och förståelse för varför en del situationer hade blivit så svåra. Hon tänker att vi behöver prata med våra barn om vad de behöver för att må bra och inte bara vad de behöver för att prestera bra. Att vissa saker drar mycket energi och att det kan behövas återhämtning. Har man adhd kan det behovet vara ganska absolut. Christin beskriver varför det var lättare för henne att fungera i sin yrkesroll än hemma i vardagen. Du kan läsa mer om Christin Edmark på www.komsåflygervi.se
2019-04-08
Länk till avsnitt

#33 Lugn i skolan men kaos hemma - solenberättelsen tydliggjorde för skolan

Lina Melander kände sig frustrerad över att hon inte nådde fram i mötena med skolan. För att förbättra förståelsen utvecklade hon ett bildstöd kring barnets styrkor och sårbarheter som hon sedan använde i samarbetet med pedagogerna. Linas dotter var högpresterande i skolan men kraschade när hon kom hem. Det var inte helt lätt att få förståelse från skolan om dotterns behov av anpassningar eftersom det fungerade så pass bra där. Hör Lina beskriva hur berättelsen om solen, morsan och mini kom att få en central roll i deras vardag. Och som nu har spridits långt utanför egna familjen via företaget Kaosteknik. Lina driver även en webbshop för hjälpmedel som heter Hjälpredan. Lina Melander är förälder till barn med npf-diagnos. I det här avsnittet delar hon med sig av hur hennes vardag sett ut de senaste åren. Lina beskriver på ett insiktsfullt sätt både de känslomässiga och praktiska utmaningarna som kommer när familjen har en utmanande vardag.
2019-03-30
Länk till avsnitt

#32 Att inte gå i skolan är inte val det är en överlevnadsstrategi

Alexander Skytte har en adhd- och autismdiagnos. Han är förälder, idrottslärare och bloggare på facebooksidan Bokstavspedagogen. I det här avsnittet pratar vi om sensorisk känslighet, nödvändigheten av resursklasser, hans egna erfarenheter som utåtagerande barn och mycket mer. Alex menar att barn som kan gå i skolan gör det. Att inte gå till skolan är ett svårt val och en överlevnadsstrategi från barnets sida. Alex berättar om vad som är viktigt för att få barnen tillbaka till skolan: Lägg inte skulden på barnet för att hen inte är i skolan. Bli en problemlösare tillsammans med barnet. Bygg en fin relation så att hen vågar berätta varför det är så svårt att vara i skolan. Det kan vara saker i omgivningen som gör det omöjligt att gå i skolan eller brist på tydlighet och struktur som gör vardagen osäker. Det är viktigt att som vuxen inte avfärda barnets upplevelser som småsaker. Alex berättar om sin egen sensoriska känslighet som gjorde att han under en period fick bära solglasögon i klassrummet för att ljuset från lysrören fick honom att må dåligt. Och han tar även upp varför det kan vara tokigt att tvinga barnen att säga förlåt. Det här är ett avsnitt du inte vill missa!
2019-03-10
Länk till avsnitt

#31 Hur kan vi stärka våra barns självbild?

Vi föräldrar vill det bästa för våra barn och vi ser deras styrkor men hur ser deras egen självbild ut? Vad är en bra självbild? Diagnos adhd innebär att de har svårigheter som andra inte har i samma utsträckning. Vardagen kan dessutom vara kantad av motgångar och negativa kommentarer från omgivningen. Hur kan vi hjälpa barnen att både acceptera sin diagnos och samtidigt känna att de kan utvecklas som personer?
2019-03-03
Länk till avsnitt

#30 En helt ny medlemsklubb för föräldrar: Funka Med Adhd -Vänner

Vi berättar om vår nyhet som vi tror kommer att göra skillnad i din vardag! Funka med adhd-Vänner, en medlemsklubb på nätet för föräldrar till barn med adhd. Här får du filmer, presentationer och övningar som kan minska konflikter, öka harmonin hemma och få dig att känna dig som den goda förälder du är. Och du får tillgång till en grupp föräldrar som strävar efter samma sak som du: stödja sitt barn på bästa sätt. Där kan du ställa frågor och utbyta erfarenheter! Första månaden gratis för att du ska kunna prova på! Anmäl dig här: http://www.funkamedadhd.se/dethararvanner/
2019-01-30
Länk till avsnitt

# 29 Haja Adhd Bjo?rn Roslund

Adhd har den bästa prognosen inom psykiatrin berättar Björn Roslund som har skrivit boken Haja adhd: om nuets förbannelse, hjärnans skärmsläckare och vikten av dagdrömmeri. I det här avsnittet berättar han vad adhd är, varför personer med adhd har svårt med motivationen, fastnar i skärmsläckar-mode och varför medicinering kan vaccinera mot ångest i tonåren. Björn är läkare och barn- och vuxenpsykiatriker och har över tjugo års erfarenhet av att behandla barn, ungdomar och vuxna med adhd. Han möter barn som går från att inte vilja leva till att efter behandling känna att de har en framtid framför sig.
2019-01-23
Länk till avsnitt

28 Fem tips för att må bra - Anna Tebelius Bodin

Anna Tebelius Bodin är en uppskattad föreläsare som talar om hjärnan. Varför har vi så lätt att fastna i negativa tankar? Varför minns en negativ kommentar när vi fått många fler positiva? Anna berättar hur vi kan öva oss på att omtolka kroppens reaktioner och därmed må bättre och känna större harmoni. Hon berättar även hur vår skärmtid påverkar hjärnan. Lyssna även på Annas fem viktiga tips för välmående: Prioritera återhämtning > vad är det och vad är det inte? Var i rörelse och höj pulsen > hur det hjälper dig att minska stress Planera in saker att se fram emot > hur hjärnan tolkar förväntan Vårda nära relationer > vad som händer i hjärnan när vi umgås med varandra Uppmärksamma andras insatser > hur hjärnan belönar oss när vi ger uppskattning till andra Lyssnar du genom hela avsnittet får du även det smartaste sättet att lära dig nya saker! En strategi som du kan använda själv, lära ditt barn och hjälpa ditt barn med. In och lyssna bums! Vill du veta mer om Anna hittar du henne här: http://www.annatebeliusbodin.se/
2019-01-16
Länk till avsnitt

#27 Stäng 2018 och gör en nystart för 2019

2018 går mot sitt slut. Vi pratar om vikten av att stänga året, göra bokslut och avslut för att kunna starta nästa år på ny kula. Utvärdera året som gått: vad har du gjort bra? Vad har gått mindre bra? Och framförallt - vad har du lärt dig? När vi kan se vad vi lärt oss av våra misstag är de inte längre misstag - de är lärdomar vi haft nytta av, alltså egentligen vinster. Vi delar med oss av några egna insikter under året. ************************************************* Länk till förhandsbeställning av Jills nya bok Hjälp! Mitt barn har adhd: http://www.funkamedadhd.se/forhandsboka-boken/ En bok för dig som sliter med dina ambitioner om ett gott föräldraskap i en vardag som är utmanade. Jag har samlat de insikter, verktyg, metoder och förhållningssätt som hjälpt mig att må bra, stärka relationen till mina barn och ge dem förutsättningar att få tillgång till sina styrkor. >Min partner och jag tycker inte lika >Känner du dig dömd av andra? >Svårt med samarbete med skolan? >Sorgen över livet som inte blev >Bli den bästa versionen av dig själv
2018-12-30
Länk till avsnitt

#26 Hur hanterar du problematiska beteenden?

Camilla Kallenbäck och Marie Grafström driver Beteendebyrån där de handleder, föreläser och utbildar för t ex habiliteringen, skolan, särskolan och LSS-boenden. De har skrivit den utmärkta boken Från Beteendeproblem till livskvalitet, handbok för beteendedetektiver. I det här avsnittet delar de med sig om - vanliga fallgropar som finns inom skolan när det gäller beteendeproblematik, - att beteenden uppstår i samspel med omgivningen att de fyller ett behov och en funktion för den som utför beteendet, den funktionen behöver lösas på ett mindre problematiskt sätt. - tips hur föräldrar kan tänka i vardagen och - vikten av att inte enbart fokusera på problembeteendet utan arbeta med att stärka andra beteenden som kan ersätta. Och mycket mer intressant för alla som möter barn och ungdomar som gör för mycket av något och därmed för lite av något annat. Vill du ladda ner deras kostnadsfria extramaterial kan du göra det här: https://www.nok.se/titlar/akademisk-psykologi/fran-beteendeproblem-till-livskvalitet
2018-11-25
Länk till avsnitt

#25 Har du känt dig dömd av omgivningen?

Har du känt dig bedömd och dömd av andra vuxna runt omkring dig och ditt barn? Varför vi har så lätt att hamna i tankar om andra människors tankar om oss? Vi pratar om vår sociala hjärna som har samma programmering som för 40 000 år sedan och att det ibland ställer till det för oss. Vad ska vi göra med en mormor som inte förstår och hur kan vi hantera andras reaktioner på en kaotisk situation? Jill berättar om några tips från ett avsnitt ur boken Hjälp! Mitt barn har adhd - Konsten att leda dig själv i en utmanade vardag som kommer ut inom kort. Vill du ladda ner fem sammanfattande tips? Gör det här: http://www.funkamedadhd.se/skapa-forstaelse-for-ditt-barn/
2018-11-20
Länk till avsnitt

#24 Ge ditt barn strategier för framtiden

Hur kan vi som föräldrar ge barnen strategier för framtiden? Vi har möjlighet att hjälpa dem att förstå sig själva och sina behov. Vi diskuterar yttre strategier som appar, larm och bildstöd samt inre strategier (mentala) för att hantera negativa tankar, oro och sömnlöshet. De strategier vi introducerar för barnen när de är unga får de möjlighet att öva på och förstå varför de behövs. Strategierna kan de sedan ta med sig in i vuxenvärlden. Vi vill ju att våra barn ska bli självständiga vuxna som får en väl fungerande vardag.
2018-11-04
Länk till avsnitt

#23 Hur du kommer igång med ritprat

Vill du komma igång på ett bra sätt med att ritprata för att skapa en smidigare vardag för dig och ditt barn? Ritprat kan användas för att reda ut sådant som gått fel, beskriva rutiner, förbereda inför en svår situation och mycket mer. Det här är avsnittet för dig som vill komma igång redan idag. Ladda ner en gratis guide till visualisering här: http://www.funkamedadhd.se/landningssida-visualisera-din-nya-superkraft/
2018-10-30
Länk till avsnitt

#22 Sirius erbjuder barn med npf en aktiv fritid

Git Roxströms son med NPF-diagnos hade svårt att hitta rätt fritidsaktiviteter. Git tag i saken och är nu lagledare för ett fotbollslag som har ett tydligt upplägg vad gäller träningar, träningsmatcher och matcher. Hör hennes praktiska exempel hur de lägger upp träningarna för att det ska funka för barn med NPF. - Träningsbok - Tydliga genomgångar av syftet med övningarna - Feedback ofta - Hur det fångar upp de som tappar fokus - Rutiner för snabb kontakt med föräldrarna när något inte stämmer. ------------------- Varsågod, ett smartare sätt att nå nå fram till ditt barn! http://www.funkamedadhd.se/landningssida-visualisera-din-nya-superkraft/
2018-10-05
Länk till avsnitt

#21 Magiska bemötandet -Bonus från livesändning

Här kommer ett bonusavsnitt från vår livesändning om det magiska bemötandet. Hur kan du trimma ditt bemötande för att få nya beteenden hos ditt barn? Vill du ladda fem tips för smartare bemötande? Finns här: http://www.funkamedadhd.se/smartare-bemotande/ Vill du läsa mer om webbkursen för föräldrar? Kolla in här: http://www.funkamedadhd.se/funka-med-adhd-webbkurs/
2018-09-19
Länk till avsnitt

#20 Special Nests grundare Anna Bjurenstam

Vad är på gång inom NPF-världen nu? Hur vet man om ens barn ska gå i en resursskola och vad är det? Anna Bjurenstam delar med sig av sin omfattande erfarenhet som pedagog (där hon alltid värnat om att alla barn ska få chansen att lyckas), hur hon startade en stor resursskola i Stockholm och beslutet om att skapa Special Nest där hon nu är ansvarig utgivare. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Vill du ha tips på hur du kan hjälpa ditt barn på ett helt nytt sätt? Här är en guide till visualisering så att du enkelt kommer igång! http://www.funkamedadhd.se/landningssida-visualisera-din-nya-superkraft/
2018-09-17
Länk till avsnitt

#19 Negativa spiraler och bemötande

Jill berättar om ett avsnitt i sin kommande bok "Hjälp mitt barn har adhd". Hur hamnar man i negativa spiraler där det ena dåliga leder till det andra, hur känner man igen det och hur tar man sig ur det? Det magiska bemötandet, hur vi vuxna kan påverka barnens beteende genom att ta kontroll över vårt eget. Fem tips för att bemöta ditt barn smartare: http://www.funkamedadhd.se/smartare-bemotande/
2018-09-10
Länk till avsnitt

#18 Hantera OCD/tvångssyndrom på ett effektivt sätt

AnnKatrin Noreliusson berättar om OCD, tvångssyndrom en diagnos som ofta hör samman med adhd. 200 000 personer i Sverige har diagnosen men AnnKatrin tror att mörkertalet är stort. Det kan vara pinsamt att prata sina tvång eftersom personerna inser att de håller på med något tokigt men inte kan hejda sig eftersom ångesten blir för stor. AnnKatrin driver Familjebalanspodden och handleder både familjer och personalgrupper i hur de kan hjälpa personer med tvångsproblematik i vardagen. I det här avsnittet delar hon med sig av sina egna erfarenheter från att ha två barn med NPF-diagnos och effektiva metoder för hur man ska bemöta personer med tvång för att inte göra deras situation värre. Hur känner man igen tvång hos sitt barn och vad krävs för att få diagnos? Missa inte det här avsnittet där du får ta del av AnnKatrins kunskaper och insikter! Läs mer på: https://familjebalans.se/ AnnKatrins boktips för dig som vill läsa mer: >Tvångssyndrom/OCD: orsaker och behandling i ett beteendeterapeutiskt perspektiv av Olle Wadström >Fri från tvång: steg för steg med kognitiv beteendeterapi av Mia Asplund, Elin-Love Rosengren >Tvångssyndrom/OCD: nycklar på bordet av Susanne Bejerot >Sluta älta och grubbla: lättare gjort med kognitiv beteendeterapi av Olle Wadström ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Vill du ha färre konflikter? Ladda ner en guide i fem enkla steg här: http://www.funkamedadhd.se/landningssida-vill-du-ha-farre-konflikter/ ..................................................................
2018-08-01
Länk till avsnitt

Att hitta sina egna strategier - tips från Isabella Södergen

Har du funderingar på hur ditt barn ska kunna läsa vidare på universitet eller högskola? Isabella Södergren guidar i vilket stöd som finns för studenter. Hon har själv diagnos och hon är mentor för studenter som behöver strategier för att hantera både studieliv och vardagsliv. Isabella fick diagnos när hon var över 30 år gammal i samband med att hon hade börjat på universitet och sökte hjälp hos elevhälsan för att hon kände sig så stressad. Isabella studerar teoretisk neurovetenskap med särskilt fokus på hur hjärnan ser annorlunda ut för personer med NPF. Hör också vad den senaste forskningen har kommit fram till vad gäller hjärnan hos personer med adhd och autism. Länkar från avsnittet: Om att lära sig att lära: https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn/ Om att ta kontroll över sitt surfande: https://habitlab.stanford.edu/ Timer för att komma igång med uppgifter: Pomodor Time tracker Planera sin tid och minnas åtaganden: Google kalenderapp Lära sig lättare: https://quizlet.com/ ----------------------- Vill du ha färre konflikter? Ladda ner fem enkla tips här! http://www.funkamedadhd.se/landningssida-vill-du-ha-farre-konflikter/
2018-07-16
Länk till avsnitt

#16 Ändrade kosten och fick fina resultat

Anna Höglund har en dotter som har adhd och lätt autism. När de provade att medicinera henne fungerade det inget vidare. Familjen beslöt därför att lägga om kosten för att se om det kunde påverka henne. I det här avsnittet delar hon med sig av sina positiva erfarenheter av att tagit kontrollen över vad familjen äter. Du får även en inblick i deras vardag och hur de agerar för att minska konflikter och utbrott. Vill du ha fem enkla steg för att minska konflikterna i sommar? Ladda hem guiden här - kanske gör du dem redan? http://www.funkamedadhd.se/landningssida-vill-du-ha-farre-konflikter/
2018-07-01
Länk till avsnitt

#15 Framgångsfaktorer i skolan för bäst effekt

Helena Wallberg arbetar som fortbildade och kvalitetsutvecklare och har många års erfarenhet med sig som bland annat gymnasielärare och specialpedagog. I det här avsnittet delar hon med sig av sina konkreta tips för hur lärare kan göra för att skapa bra lärandemiljöer. Tips som är grundande i forskning. Vetenskapsrådet har konstaterat tre områden som är framgångsrika när det gäller barn med behov av särskilt stöd. > Explicit undervisning innebär att man tydliggör förväntningar, visar en modell som eleverna jobbar sig mot med hjälp av återkoppling och självskattning. Det är en del av formativ bedömning.  > Kamratlärande ? elever lär varandra och får lära sig hur man lär andra. > Metakognitiva strategier ? elever får lära sig att formulera hur de tänker kring sitt arbete och sitt lärande i syfte att hitta goda strategier. Vetenskapsrådet konstaterade också att det här var bra för alla elever oavsett behov av särskilt stöd eller inte. Helena lyfter fram vikten av att som lärare våga lägga tid på att skapa en god relation till elever i början av terminen och skapa väl fungerande grupper. Utan fungerande relationer och grupper kommer inte de särskilda anpassningarna att ha den effekt som var målet. Hon betonar att bemötande och relationsbyggande är en viktig grund för att nå målen med undervisningen. En brist som Helena ofta uppmärksammar är att skolor ofta saknar gemensamma rutiner för hur de ska hantera problematiska situationer. Rutiner skulle spara tid och säkra att alla elever får rätt stöd och hjälp. En utmaning är att lärare sköter sitt eget klassrum och bedömer själva när de tycker att det inte fungerar. En bedömning som kan bli olika från lärare till lärare. Det ställs större krav på lärare idag, det ska man komma ihåg, menar Helena. Det är lätt att klaga på lärare och skolan men det är svårare att vara lärare idag än vad det var förr. Skolan skulle tjäna på att ställa fler frågor till eleverna, till sig själv som lärare, till kollegorna och till föräldrar för att få reda på mer om varför det inte fungerar. Återkoppling ser Helena som en viktig framgångsfaktor. Elever som gör extra ansträngningar måste få uppmärksamhet för det! Återkoppling som ?bra jobbat? till hela klassen har ingen verkan. Särskilt elever med svårigheter behöver tät återkoppling för att orka hålla motivation och koncentration uppe. Vill du följa Helena Wallbergs blogg så kan du gör det på: https://specialpedagogen.blog/ Missa inget poddavsnitt, blogginlägg eller annat som hjälper dig att få en smidigare vardag > anmäl dig till Funka med adhd:s nyhetsbrev! http://explain.us16.list-manage1.com/subscribe?u=dcdef210a42ba3a29c5e818c8&id=a023ffc1a0
2018-05-18
Länk till avsnitt

#14 Välutbildade hundar hjälper barn i skola och förskola

Hundassisterad pedagogik. Wow! Lyssna på det här och hör hur hundar kan hjälpa barn i förskola och skola att t ex öva socialt samspel, läsning och höja ett barns status i gruppen. Vore fantastiskt om fler rektorer hade modet att prova använda sig av hund för att skapa riktigt bra förutsättningar för barnen. Orolig för hygien och allergier? Hör grundare av Svenska Terapihundskolan berätta om hur det går till när hundar hjälper pedagogerna. Läs även mer på: http://terapihundskolan.se/
2018-04-20
Länk till avsnitt

#13 Flickor har också adhd - Mrs Hyper

Mrs Hyper eller Jessica Stigsdotter Axberg som hon heter berättar om hur flickors adhd kan se annorlunda ut än pojkars. I skolan klarar sig ofta flickorna ganska bra men allt rasar när de kommer hem. Flickors adhd upptäcks långt senare än pojkars vilket orsakar onödigt lidande när de inte får det stöd de behöver i tid. Jill konstaterar att det är lätt att missa för föräldrar också. Mer och fler insikter behövs!
2018-03-08
Länk till avsnitt

#12 En skola som fungerar -för alla

Joanna Lundin är NPF-pedagog på Källbrinkskolan och de har kommit långt i hur de tänker och gör för att få en skola som fungerar för alla. Här är det inte fråga om anpassningar om det inte funkar för eleven. Här kommer anpassningarna eller differentieringen först och är en naturlig del av undervisningen. Alla pedagoger gör på samma sätt vilket ger eleverna riktigt bra förutsättningar att ta till sig undervisningen. Inte bara en skola för alla utan ett lärande för alla! Fotograf: Linnea Bengtsson
2018-02-09
Länk till avsnitt

#11 Bra saker skolan gjort under året

Summering av året! Jill berättar om hur skolan har gjort många bra saker i vardagen för sonen som har underlättat. För visst gör de små sakerna skillnad! Ulrika beskriver vikten av att ge barn och ungdomar chans att klara svårare saker. Och vi berättar om vår spännande webbkurs som kommer till våren! Perfekt för dig som vill ha fler vardagstips för att få det att fungera smidigare!
2018-01-05
Länk till avsnitt

#10 Om sömnens betydelse för barnens hälsa

Om sömnens betydelse för våra barns hälsa. Brita Rydbäck, sjuksköterska på BUP berättar om vikten av sömn, vad bra sömnrutiner kan vara och att vi föräldrar inte ska oroa oss för att ta hjälp av Melatonin om det behövs.
2017-09-07
Länk till avsnitt

Funka med adhd-avsnitt nio

Träffa Måns Lööf som är sjuksköterska på Barn och ungdomspsykiatrin i Gävle! Inte bara hjälper han barn och ungdomar på mottagningen, han är även en efterfrågad föreläsare och utbildare för både barn, ungdomar och vuxna. Måns ger sina bästa tips hur du som ledare kan bemöta föräldrar, hur viktigt struktur och förutsägbarhet är för att få en bra träning och att idrotten är arenan där barn med adhd kan lyckas och få växa!
2017-07-18
Länk till avsnitt

Funka med adhd - avsnitt åtta

I det här avsnittet har vi en gäst! Välkommen att ta del av Lilla-Speedos mamma, Sara Mellbergs berättelse om hur det är att leva med barn med funktionsnedsättningar i familjen. Vi är nog många som har små speedosar hemma :) Hör om hennes samarbete med skolan och strategier för att få vardagen att fungera bra!
2017-06-19
Länk till avsnitt

#7 Hur få ett bra samarbete mellan hem och skola?

Våra barn behöver ett väl fungerande samarbete mellan hem och skola men ibland är det svårt att få det att funka. Här kommer praktiska tips på vad både du som pedagog och som förälder kan göra för att få ett bra möte med fokus på det bästa för barnet. Och lite resonemang om varför det ibland inte fungerar.
2017-03-19
Länk till avsnitt

#6 Världens bästa fråga från tränaren

Ålder 7-9 år. Fritidsintressen ställer nya krav på vardagen. Jag får världens bästa fråga från innebandytränaren. Alexanders livs första kompisträff och kompiskalas blir plötsligt verklighet. Vilken lycka! Men nya frågor uppstår -hur ringer man ett samtal? Hur säger man hejdå?
2017-03-05
Länk till avsnitt

#5 Läskigt men nödvändigt med medicinering

I det här avsnittet pratar vi bara medicinering! Läget blir akut och något nytt måste verkligen göras efter jullovet i ettan. Vi pratar fördelar och nackdelar med medicin.
2017-02-24
Länk till avsnitt

#4 Hjälp! Dags för skolstart!

Dags för skolstart! Nya utmaningar i och med att kraven ökar. Bildstöd fortsatt viktigt och en utmaning att hitta rätt kravnivå för dagen.
2017-02-14
Länk till avsnitt

#3 Hur berättar man för sitt barn om diagnosen?

Åldern 5-7 år. Hur berättar man för sitt barn att han har adhd? Hur visualisera att man inte får svära? Och lite andra utmaningar när man går i förskoleklass.
2017-02-03
Länk till avsnitt

#2 Utmaningar hemma och i förskolan

Det här avsnittet handlar om åldern 3-5 år. Utmaningar hemma och i förskolan och det magiska i att ritprata för att få bort tjat och konflikter i vardagen. Ritprat istället för tjatprat!
2017-01-27
Länk till avsnitt

#1 Vardagen med hyperaktivt barn

Funka med ADHD. Funkamedadhd en pod för dig som vill ha konkreta metoder för att få vardagen att fungera bättre. Särskilt fokus på barn och ungdomar samt föräldrarollen med utgångspunkt från Jill Nyqvists berättelse om sina erfarenheter av sonen som idag är 9 år och har ADHD. Poddens första avsnitt utgår från boken Hur får man det att funka? Inspiration för föräldrar och pedagoger. Vill du ha färre konflikter? Ladda ner guiden i fem enkla steg här! http://www.funkamedadhd.se/landningssida-vill-du-ha-farre-konflikter/
2017-01-18
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.