Sveriges 100 mest populära podcasts
I det här avsnittet tipsar Alexandra om att köra bootcamp på Instagram och förklarar hur det går till. Avsnittet är sponsrat av Adsmanageracademy.se
I det här avsnittet gör Alexandra en trendspaning för 2021. Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Instagram Academy ? för dig som vill bli diplomerad Instagram Content manager
I det här avsnittet berättar Alexandra om vad hon ska fokusera på när det gäller Instagram under 2021. Avsnittet är sponsrat av Social Media Academy ? webbutbildningen för dig som vill jobba som Social Media manager eller för dig som vill bli bra på företaget sociala medier samt av Alexandras egen contentplaneringsguide ? som med fördel kan användas när du ska planera eller refresha ert content 2021!
I det här avsnittet hjälper Alexandra dig att komma vidare med att skapa bättre content. Ta gärna fram papper och penna!
Avsnittet är sponsrat av webbutbildningen Social Media Academy ? webbutbildningen för dig som vill jobba som Social Media Manager.
I det här avsnittet reder Alexandra ut exakt vad som gäller kring Instagrams algoritm. Hon slår också hål på en del myter om den.
Avsnittet är sponsrat av webbkursen "Så får du fler kunder via Instagram"
I detta avsnitt delar Alexandra med sig av 10 smarta Instagram-hacks som du kan börja använda direkt för att växa på Instagram.
Avsnittet är sponsrat av Social Media Academy som är en webbutbildning med personlig handledning där du kan bli diplomerad Social Media Manager.
I veckans avsnitt delar Alexandra med sig av fem vanliga misstag som hon ofta ser att småföretag gör i sociala medier.
Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningar under namnet Social Media Academy
I det här avsnittet träffar Alexandra fotografen och den digitala entreprenören Gabriella Soutine - grundaren bakom Fotoakademien. Fotoakademien är en membershipsite (medlemsskapssida) för kvinnliga fotografer, och eftersom Gabriella är expert på just membershipssites så blev hon inbjuden till podden. Hon ger dig allt du behöver veta för att själv komma igång och starta en.
Hemsida: fotoakademien.se
Instagram: @fotoakademien
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy, webbutbildning & diplomering för dig som vill jobba som Social Media Manager eller för dig som vill bli bra på företagets sociala medier.
Om du vill läsa mer om Social Media Academy så kan du göra det här.
I det här avsnittet får du värdefulla tips på hur du kan jobba för att lyckas på Instagram och Alexandra lovar dig resultat om du följer tipsen!
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur det är att jobba som frilansande sociala medier-konsult, och hon berättar om stegen du kan gå för att komma dit.
I det här avsnittet träffar Alexandra Peter Nitschke från Snacka Snyggt för att prata om Storytelling. Peter är expert i ämnet och delar med sig av värdefulla tips kring hur vi kan jobba med vår storytelling.
Det här är ett avsnitt där vi fokuserar på hur vi ska kommunicera i kristider.
I det här avsnittet tipsar Alexandra dig om en mängd användbara digitala verktyg du kan använda dig av i sociala medier. Dessa verktyg kommer att underlätta hur du jobbar med dina sociala kanaler och de kommer att göra ditt innehåll ännu bättre!
Alexandra driver till vardags sociala medier-byrån Mama Said Media och webbutbildningar under namnet Social Media Academy samt membershipsiten Social Media Community
I det här avsnittet intervjuar Alexandra fotografen Elin Grafström. Vi får svar på frågor som vilka bilder som funkar i sociala medier, hur man skapar ett enhetligt flöde på Instagram, hur man ska posera för att det ska bli en bra bild, hur man hittar kreativiteten till att ta bilder och mycket, mycket mer!
Alexandra driver till vardags sociala medier-byrån Mama Said Media och webbutbildningar under namnet Social Media Academy.
Elin hittar du på Instagram: @elingrafphotography
samt på hennes hemsida: https://www.elingrafphotography.se/
samt att hon har en utbildning: https://www.soulheartacademy.com/
Alexandra träffar Linda Björck, en av Sveriges 12 LinkedIn-experter, och pratar om just LinkedIn. Det här avsnittet ska du lyssna på om du vill veta allt som är värt att veta om LinkedIn.
Länkar:
Senaste uppdateringen gällande algoritmer (juni 2019): https://smartbizz.se/linkedin-andrar-algoritmer-igen/
GUIDE algoritmer: https://smartbizz.se/guide-algortimer-pa-linkedin/
Hur du blir en trovärdig thoughtleader på Linkedin: https://smartbizz.se/bli-en-trovardig-tankeledare-pa-linkedin/ (edited)
Alexandra Bylund driver till vardags Sociala medier-byrån Mama Said Media i Malmö och webbutbildningnar under namnet Social Media Academy.
I det här avsnittet pratar Alexandra med Influencer marketing-experten Linda Hörnfeldt om att bygga personligt varumärke i sociala medier. Hur gör man för att lyckas egentligen? Linda ger oss sina experttips!
Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningar under namnet Social Media Academy.
I det här avsnittet berättar Alexandra om tio vanliga misstag som hon upplever att företag brukar göra i sociala medier. Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy! Boka plats på gratis online-webinar: ?Så lyfter du företagets sociala medier till nästa nivå? genom att gå in på alexandrabylund.se/socialmediaacademy.
Vad har hänt under året som har gått? I det har avsnittet sammanfattar Alexandra det som har hänt i sociala medier under 2019.Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.Sponsor: Social Media Community ? En membership site där du ständigt blir fortbildad inom sociala medier, där du håller dig up to date i sociala medier-världen, blir individuellt coachad till att bli en av de bästa i branschen, har ett community och nätverk att bolla med och blir lyft till att våga!
Anmäl ditt intresse för Social Media Community här: alexandrabylund.se/socialmediacommunity
Alexandra besvarar frågor, som ni har skickat in, om sociala medier:
Vad är det för skillnad mellan privat och företagskonto på Instagram?
Vi jobbar B2B - ska vi ha Facebook eller LinkedIn?
Vad behöver man kunna som Social media manager? Många företag verkar förvänta sig att man ska kunna ALLT?
Är det sant att Facebook och Instagram ger cred till dem som använder så många funktioner som möjligt
Stämmer det att man måste ?Svara på kommentarer inom 15 minuter? på Instagram för att de ska räknas?
? och många fler. God lyssning!
Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.
För att ta del av tips kring sociala medier, prenumerera på Alexandras mail: alexandrabylund.se/mail
I det här avsnittet sammanfattar Alexandra de siffror från rapporten Svenskarna och internet som hon tycker är intressanta. Hur ser det ut idag egentligen? Hur använder vi sociala medier? Vart går trenden?Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy! Vill du sätta upp dig på väntelistan inför att registreringarna öppnar så gör du det på alexandrabylund.se/socialmediaacademy
I det här avsnittet ringer Alexandra upp Sara Rönne för att prata om vad bra content är. Sara Rönne jobbar som marknadschef på Holiday Club i Åre samt att hon jobbar som outdoor content creator i sina egna kanaler. Sara är en av de bästa i Sverige på just att skapa innehåll och i det här avsnittet delar hon med sig av sina tips!Den här podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy! Vill du sätta upp dig på väntelistan inför att registreringarna öppnar så gör du det på alexandrabylund.se/socialmediaacademy
I det här avsnittet ger Alexandra sex tips på hur du skriver bra captions till era sociala kanaler.
Den här podcasten drivs av social medier-experten Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala medier-byrån Mama Said media samt webbutbildningen Social Media Academy.
Det här avsnittet är sponsrat av Social Media Academy! Vill du sätta upp dig på väntelistan inför att registreringarna öppnar så gör du det på alexandrabylund.se/socialmediaacademy
I det här avsnittet pratar Alexandra om företagsbloggen och dess betydelse. Hon berättar om varför man som företag borde ha en blogg.
Denna podcasten drivs av Alexandra Bylund som till vardags även driver Sociala Medierbyrån Mama Said Media i Malmö.
I det här avsnittet pratar Alexandra om hur hon jobbar när hon coachar kring Instagram, och du får med dig en massa insikter så att du direkt kan börja titta på ditt eget konto, och lyfta det! God lyssning!
Alexandra Bylund driver till vardags Sociala Medier-byrån Mama Said i Malmö
I det här avsnittet intervjuar Alexandra Instagram-proffset Martin som står bakom kontot footballmemesinsta som har hela 1,6 miljoner följare. Martin delar med sig av flera smarta tips på hur man kan jobba för att växa på Instagram.
Hur bygger vi upp en bra story? Vad behövs för att en story ska vara intressant? Och behöver vi ens jobba med storytelling? I det här avsnittet pratar Alexandra om storytelling och besvarar en del frågor kring ämnet.
Hon pratar också om Content Marketing och ger tips på hur man kan jobba med det för att bygga varumärke.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige TaxiHur ska vi jobba med hashtags på Instagram och Facebook? Kan man bli shadowbanned om man använder fel hashtags. I det här avsnittet reder Alexandra ut vad som gäller kring hashtags, och hur vi kan jobba med de på ett bra sätt.
Alexandra pratar även om tonalitet och resonerar kring hur vi kan jobba med vår tonalitet i sociala medier. Hon ringer även upp Elin Häggberg, som driver Sveriges största teknikblogg ?Teknifik? och som har varit grym på att skapa en personlig men professionell tonalitet.
Sponsorer:
?Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
?Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
Avsnittet hittar du i din podcastapp, eller här: alexandrabylund.se/socialamedierpodden
I det här avsnittet pratar Alexandra om den fjärde största sociala kanalen ? nämligen Linkedin, denna spännande plattform som fortfarande känns ganska outforskad för många. Hon ringer även upp Linda Björck, från Smartbizz.se, som är en av Sveriges 12 LinkedIn-experter för att få riktigt värdefulla LinkedIn-tips.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
Avsnittet hittar du i din podcastapp, eller på Alexandrabylund.se/socialamedierpodden
Hur gör man när man vill starta en podcast? Vilken utrustning behöver man? Hur får man till ett bra ljud? Och hur får man ut sin podd på exempelvis iTunes? I veckans avsnitt så går Alexandra, steg för steg, igenom hur du gör för att komma igång och starta din egen podcast.
Hur jobbar vi på allra bäst sätt med influencer marketing? I det här avsnittet pratar Alexandra om vad vi som företag kan tänka på när vi ska jobba med influencer marketing, vad som påverkar priserna och hur vi på ett utmärkt sätt kan nå vår målgrupp med hjälp av influencer marketing. Hon ringer också upp Matilda Janzon, som jobbar som influencer, och som berättar hur det är från hennes perspektiv. Det här vill ni inte missa! Matilda delar med sig av allt som du som influencer (och även du som jobbar på ett företag med influencers) vill veta. Hur hon vill bli kontaktad, hur hon själv gör när hon kontaktar företag och mycket, mycket mer.
I det här avsnittet pratar Alexandra med Linus från Webguide Partner om att mäta och analysera. Vad ger det arbete vi gör i sociala medier? Hur mäter vi? Och hur mäter vi värdet när det inte är direkta produkter vi säljer? Ja men in och lyssna och lär från detta inspirerande avsnitt!
Här är några tips och länkar till några av de saker vi pratar om!
Verktyg:
Google Analytics Google Tag Manager Facebook AnalyticsDe tre vanligaste parametrarna om är Källa (utm_source), Medium (utm_medium), Kampanjnamn (utm_campaign). Term (utm_term) och Innehåll (utm_content) kan också användas, men är inte lika vanligt.
Spåra interaktioner och händelser
Utöka Google Analytics genom att spåra interaktioner som besökarna gör, tex skicka formulär eller klicka på knappar.
Lär dig Google Analytics och Tag Manager:
Academy for Ads Analytics på Youtube Tag Manager på YoutubeTips för dig som vill komma igång
Börja samla in data! Lägg in spårningskoden för Google Analytics och Facebook Analytics för att börja samla in data, använd Google Tag Manager för skalbarhet. Backa bandet och fråga varför! Förankra målsättning för webbplatsen och sociala medier med målsättningar för verksamheten och sätt värde på interaktioner som görs, tex skickade formulär.
Linus jobbar som Agency Director i Malmö på Web Guide Partner.
Hur gör man en sociala medier-strategi för företag? I det här avsnittet berättar Alexandra, konkret, från början till slut, hur man gör en sociala medier-strategi som funkar både för företag och influencers.
Vilka bilder fungerar bäst i sociala medier? I det här avsnittet pratar Alexandra om just det. Hon ringer också upp Elin Kero, även kallad Nevnarien, som är fotograf och som ger tips om hur man kan tänka för att ta bra bilder.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
I det här avsnittet delar Alexandra med sig av vad bra content är enligt deras (Mama Saids) egengjorda undersökningar. Hon ringer dessutom upp Christin Clausen, medgrundare av sajten Just wanna have fun, och expert på just bra innehåll, för att få hennes åsikter kring ämnet.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
Ska vi ha enhetliga flöden på Instagram, eller räcker det med att varje bild är snygg och kvalitativ? I det här avsnittet pratar Alexandra om huruvida det är viktigt eller ej att vi har snygga och enhetliga flöden, och för att få input från två personer som jobbar med Instagram på olika sätt så ringer hon upp Emelie Walles och Vanja Wikström.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
Hur ska vi kommunicera för att nå ut i sociala medier när vi är så många som konkurrerar om följarnas uppmärksamhet? Alexandra delar med sig av sina tips på hur vi ska kommunicera för att skapa engagemang och få fler följare.
Sponsorer:
Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi