Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Sociala Medier och Kommunikationspodden

Sociala Medier och Kommunikationspodden

Det här är en podcast där Alexandra Bylund grottar ner sig i sociala medier och allt som hör därtill; algoritmer, hur man bäst kommunicerar för att skapa relationer och nå ut, vilken typ av bilder som fungerar, hur man kan jobba med rörligt material och mycket mer.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

socialamedierpodden.libsyn.com/

Avsnitt

12 - Storytelling och Content Marketing

Hur bygger vi upp en bra story? Vad behövs för att en story ska vara intressant? Och behöver vi ens jobba med storytelling? I det här avsnittet pratar Alexandra om storytelling och besvarar en del frågor kring ämnet.
Hon pratar också om Content Marketing och ger tips på hur man kan jobba med det för att bygga varumärke.

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi
2019-06-04
Länk till avsnitt

11 - Hashtags & Tonalitet

Hur ska vi jobba med hashtags på Instagram och Facebook? Kan man bli shadowbanned om man använder fel hashtags. I det här avsnittet reder Alexandra ut vad som gäller kring hashtags, och hur vi kan jobba med de på ett bra sätt.
Alexandra pratar även om tonalitet och resonerar kring hur vi kan jobba med vår tonalitet i sociala medier. Hon ringer även upp Elin Häggberg, som driver Sveriges största teknikblogg ?Teknifik? och som har varit grym på att skapa en personlig men professionell tonalitet.

Sponsorer:
?Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT
?Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi


Avsnittet hittar du i din podcastapp, eller här: alexandrabylund.se/socialamedierpodden

2019-05-21
Länk till avsnitt

10 - Att bygga varumärke på LinkedIn

I det här avsnittet pratar Alexandra om den fjärde största sociala kanalen ? nämligen Linkedin, denna spännande plattform som fortfarande känns ganska outforskad för många. Hon ringer även upp Linda Björck, från Smartbizz.se, som är en av Sveriges 12 LinkedIn-experter för att få riktigt värdefulla LinkedIn-tips.

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi


Avsnittet hittar du i din podcastapp, eller på Alexandrabylund.se/socialamedierpodden

2019-05-07
Länk till avsnitt

9 - Så skapar du din egen podcast

Hur gör man när man vill starta en podcast? Vilken utrustning behöver man? Hur får man till ett bra ljud? Och hur får man ut sin podd på exempelvis iTunes? I veckans avsnitt så går Alexandra, steg för steg, igenom hur du gör för att komma igång och starta din egen podcast.

2019-04-23
Länk till avsnitt

8 - Influencer marketing

Hur jobbar vi på allra bäst sätt med influencer marketing? I det här avsnittet pratar Alexandra om vad vi som företag kan tänka på när vi ska jobba med influencer marketing, vad som påverkar priserna och hur vi på ett utmärkt sätt kan nå vår målgrupp med hjälp av influencer marketing. Hon ringer också upp Matilda Janzon, som jobbar som influencer, och som berättar hur det är från hennes perspektiv. Det här vill ni inte missa! Matilda delar med sig av allt som du som influencer (och även du som jobbar på ett företag med influencers) vill veta. Hur hon vill bli kontaktad, hur hon själv gör när hon kontaktar företag och mycket, mycket mer.

Länk till Skatteverkets regler kring influencers

2019-04-09
Länk till avsnitt

7 - Att mäta & analysera i sociala medier

I det här avsnittet pratar Alexandra med Linus från Webguide Partner om att mäta och analysera. Vad ger det arbete vi gör i sociala medier? Hur mäter vi? Och hur mäter vi värdet när det inte är direkta produkter vi säljer? Ja men in och lyssna och lär från detta inspirerande avsnitt!

Här är några tips och länkar till några av de saker vi pratar om!

Verktyg:

Google Analytics Google Tag Manager Facebook Analytics 

UTM-parametrar

De tre vanligaste parametrarna om är Källa (utm_source), Medium (utm_medium), Kampanjnamn (utm_campaign). Term (utm_term) och Innehåll (utm_content) kan också användas, men är inte lika vanligt.

Spåra interaktioner och händelser

Utöka Google Analytics genom att spåra interaktioner som besökarna gör, tex skicka formulär eller klicka på knappar.

 Lär dig Google Analytics och Tag Manager:

Academy for Ads Analytics på Youtube Tag Manager på Youtube

Tips för dig som vill komma igång

Börja samla in data! Lägg in spårningskoden för Google Analytics och Facebook Analytics för att börja samla in data, använd Google Tag Manager för skalbarhet. Backa bandet och fråga varför! Förankra målsättning för webbplatsen och sociala medier med målsättningar för verksamheten och sätt värde på interaktioner som görs, tex skickade formulär.

 

Linus jobbar som Agency Director i Malmö på Web Guide Partner.

2019-03-26
Länk till avsnitt

6 - Sociala medier-strategi

Hur gör man en sociala medier-strategi för företag? I det här avsnittet berättar Alexandra, konkret, från början till slut, hur man gör en sociala medier-strategi som funkar både för företag och influencers.

2019-03-12
Länk till avsnitt

5 - Vilka bilder funkar i sociala medier?

Vilka bilder fungerar bäst i sociala medier? I det här avsnittet pratar Alexandra om just det. Hon ringer också upp Elin Kero, även kallad Nevnarien, som är fotograf och som ger tips om hur man kan tänka för att ta bra bilder.

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT

Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi

 

 

2019-02-26
Länk till avsnitt

4 - Vad är bra content?

I det här avsnittet delar Alexandra med sig av vad bra content är enligt deras (Mama Saids) egengjorda undersökningar. Hon ringer dessutom upp Christin Clausen, medgrundare av sajten Just wanna have fun, och expert på just bra innehåll, för att få hennes åsikter kring ämnet. 

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT

Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi

2019-02-12
Länk till avsnitt

3 - Enhetliga flöden på Instagram eller ej?

Ska vi ha enhetliga flöden på Instagram, eller räcker det med att varje bild är snygg och kvalitativ? I det här avsnittet pratar Alexandra om huruvida det är viktigt eller ej att vi har snygga och enhetliga flöden, och för att få input från två personer som jobbar med Instagram på olika sätt så ringer hon upp Emelie Walles och Vanja Wikström.

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT

Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi

2019-01-29
Länk till avsnitt

2 - Hur ska vi kommunicera i social medier för att nå ut?

Hur ska vi kommunicera för att nå ut i sociala medier när vi är så många som konkurrerar om följarnas uppmärksamhet? Alexandra delar med sig av sina tips på hur vi ska kommunicera för att skapa engagemang och få fler följare.

Sponsorer:

Edument - det kunskapsbaserade företaget inom IT

Cabonline - Nordens största taxinätverk - Taxi Kurir, Taxi Skåne och Sverige Taxi

2019-01-15
Länk till avsnitt

1 - Teaser Sociala medier och kommunikationspodden

Missa inte att vi lanserar den 15 januari. Prenumerera redan nu! 

2019-01-09
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.