Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

E-commerce success - podden om framgångsrik e-handel

E-commerce success - podden om framgångsrik e-handel

E-commerce SUCCESS är en podcast om framgångsrik e-handel. I podden intervjuas framträdande personligheter inom e-handelsbranschen. Vi pratar om deras framgångar inom e-handel och om hur resan fram till där de är idag har gått till. Vi gräver alltid lite djupare i ämnet digital marknadsföring och sociala media för att verkligen få insyn i vad som fungerar framgångsrikt. Vår målsättning är att sprida kunskap och inspiration till alla er som arbetar med e-handel, till er som driver eget eller er som bara drömmer om att nå framgång inom branschen. Värd: Jonny Rosengren Producent: E-commerce Recruit Jonny Rosengren som leder podden har arbetat med ehandel, SEO, SEM, Content marketing och närliggande områden i mer än 10 år.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

ecommercesuccess.se

Avsnitt

Ludvig Ungewitter, Grundare, Sweef

I detta avsnitt träffar jag Ludvig Ungewitter CEO och grundare till möbelföretaget Sweef. Ludvig har en lång erfarenhet av e-handel och var den som startade Byggmax e-handel och såg till att de kom igång med digitaliseringen av verksamheten.

Tillsammans med Jacob, en av ägarna till Byggmax, startade Ludvig 2011 möbelföretaget Sweef. De startade verksamheten med att sälja två modeller av bäddsoffor, för 3 respektive 4000 kronor. Primär försäljningskanal initialt var blocket, men idag är det word-of-mouth som fungerar absolut bäst för att sälja bolagets möbler som idag håller en otroligt hög kvalité. De ser tydliga trender i försäljningen inom samma grannområde och ibland på samma gata.

De är måna om att ta betalt och tar även alltid ut en fraktavgift vid både köp och retur. Företaget har vuxit kraftigt de senaste åren och gick 2020 upp från tidigare 62 miljoner i omsättning upp till 95 miljoner kronor. 

Medverkande: Ludvig Ungewitter
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2021-02-09
Länk till avsnitt

Gustaf Ollas, Grundare, ICANIWILL

I detta avsnitt träffar jag Gustaf Ollas, grundare av sportmodeföretaget ICANIWILL. Gustaf började sin entreprenörsresa som influenser och personlig tränare och tog sitt mantra I CAN I WILL in i sitt bolag.

Gustaf grundade ICANIWILL år 2012, helt utan erfarenhet av varesig design, klädproduktion eller e-handel, och i oktober passerade de 100 miljoner i omsättning sedan årsskiftet. Stora delar av framgången bygger på samarbete med influenser vilket fortfarande är den största försäljningskanalen.

ICANIWILL är byggt med ett digitalt DNA. De säljer sina egendesignade träningskläder för kvinnor och män världen över genom sin hemsida, marknadsför sig med fokus på digitala kanaler och sociala medier, och sålde sina allra första plagg på pre-order, tack vare Gustafs stora närverk genom sin träningsblogg.

Gustaf har en spännande resa i ryggen, från sitt nio till fem jobb på Clas Ohlson till ett av nordens snabbast växande företag i sin bransch. Konkurrensen bland tränignsklädesmärkena är hård, inte minst på sociala medier, så hur kommer det sig att ICANIWILL har lyckats så bra? Hur gör man för att starta ett företag om man inte har erfarenhet? Och hur profilerar man sig för att nå framgång i reklambruset i sociala medier?

Medverkande: Gustaf Ollas
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-12-15
Länk till avsnitt

Jenny Rydhström, Grundare, Gents.com

Gents startades redan 2003 när e-handel fortfarande var nytt och knappt fanns som yrke. Jenny berättar i avsnittet om flera viktiga lärdomar. Exempelvis om erfarenheter av felaktiga inköp av produkter som fortfarande finns på lager efter flera år och om logotyper som blir stulna av kinesiska företag. Ta chansen att lära dig från en av e-handelsbranschens mest erfarna och rutinerade personer.  

Medverkande: Jenny Rydhström
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-11-24
Länk till avsnitt

Jimmy Tieu, CEO / Grundare, Estore

I detta avsnitt träffar jag Jimmy Tieu som för några år sedan startade företaget Estore. Idag omsätter de runt 100 miljoner kronor och har cirka 35 anställda. 

Jimmy startade sin verksamhet från föräldrarnas garage där hans första investering var inköp av mobilskal för 500 kronor. Därifrån tog han sedan företaget vidare med familjens hjälp. I början, och än idag, genereras en stor del av försäljning via marknadsplatser.  Gasa och lära dig på vägen  Jimmy hade när han startade Estore i stort sett ingen erfarenhet av ehandel. Han drivs dock av tanken att man inte kan tänka för mycket, utan det är bättre att köra på och lära sig på vägen. Den första webbshoppen byggde han själv och han beskriver det som en sajt som fyllde sitt behov - men estetiskt hade den mer att hämta.    Efter det att shoppen var klar tog det tre veckor tills den första beställningen kom. Nyckeln till försäljningen i den egna shoppen var Google Ads, vilket det är än idag. Annonseringen kompletteras nu även av retargeting, youtubeannonsering och SEO-arbete. Jimmy tror på en ljus framtid och kommer garanterat att fortsätta sin entreprenörsbana med nya företag i framtiden. 

Medverkande: Jimmy Tieu
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-11-03
Länk till avsnitt

Peder Apelgren, Chief Digital Officer på Clas Ohlson

 Peder är ansvarig för Clas Ohlsons digitala affär som omfattar den egna kanalen, partnerskap och digitala marknadsplatser. I Sverige säljer de exempelvis en del av sitt sortiment genom partnerskap med exempelvis Mathem i Sverige och utanför Norden erbjuder Clas Ohlson sitt sortiment via Amazon. Peder har en lång erfarenhet inom IT/ehandel från bland annat från IKEA.    Clas Ohlson har varit online i många år, men satsade sent på onlineförsäljningen. Teknik- och kommersiellt fokus har länge varit eftersatt och först nu har man tagit ett aktivt beslut att gå framåt i sin digitala satsning.    Medverkande: Peder Apelgren
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel
2020-10-13
Länk till avsnitt

Fredrik Palm, VD och delägare, Desenio

I detta avsnitt träffar jag Fredrik palm som är VD och delägare i posterföretaget Desenio.

Fredrik kom in i verksamheten 2016 när bolaget endast omsatte 28 miljoner kronor. Med inspiration och tydligt fokus så landade de för 2019 på 600 miljoner kronor i omsättning. I podden berättar han om deras nyckel till framgång och deras strategi för att ta sig ann nya länder. Vi fördjupar oss även ämnen såsom online marknadsföring, marknadsplatser och om hur man bygger ett framgångsrikt e-handelsföretag.

Funneldriven marknadsföring

Fredrik berättar i avsnittet att deras kunder finns på sociala medier, på instagram och Youbube. Därför är det också där de är. Det är i dessa kanaler som kunderna hittar Desenio och det är i dessa kanaler man kan skapa intresse och inspiration. När kunder sen fått upp intresset så googlar de och då satsar Desenio mycket på närvaro på Google. Desenio ligger bra till både organiskt och när det gäller köpt trafik via Google Ads. 

Skulle de idag lansera verksamheten från start och varit helt okända så skulle de lanserat Desenio på precis samma sätt som de gör idag - skapa awareness i sociala medier och sen köpa trafik via sökmotorer. 

Medverkande: Fredrik Palm
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-09-22
Länk till avsnitt

Björn Thorngren, CEO och grundare till MEDS

I detta avsnitt träffar jag Björn Thorngren som är grundare och CEO av nätapoteket MEDS. Han har tillsammans med sina två medgrundare på några år lyckats bygga upp ett apotek på nätet som idag omsätter runt 100 miljoner kronor. Målet är nu att snabbt öka i omsättning med hjälp av en kassa på imponerande 250 miljoner kronor i nyintaget kapital. Redan första månaden omsatte de runt 1 miljon kronor efter att ha kört en aggressiv kampanj och erbjudit kunderna 30% rabatt på hela det receptfria sortimentet. När vi spelar in detta så är det coronatider vilket gör att intervjun skett på distans.

Framgångsrik uppstickare

MEDS grundades så sent som 2017 av entreprenören Björn Thorngren. Han fick tidigt med sig två stycken kompletterande medgrundare där den ena hade bred erfarenhet från apoteksledet och en farmaceutisk bakgrund. De byggde upp verksamheten från noll men tog tidigt in kapital med genom det egna kontaktnätet. De satsade stenhårt på att växa på nätet och endast på nätet. Initialt byggde de sin kännedom och räckvidd genom onlinekampanjer uppbackade av TV-reklam. Satsningen blev snabbt en framgång och redan det första året omsatte de 28 miljoner kronor. År två, 2019, kommer de att landa på runt 100 miljoner kronor. De har nyligen fyllt på kassan med externt kapital för att under 2020 minst dubbla sin omsättning. För att lyckas kommer du nu att fortsätta sin satsningen på att ta ännu mer mark genom synlighet via sociala medier och genom att öka sin organiska position på Google. 

MEDS säljer receptbelagda och receptfria läkemedel med tillstånd från Läkemedelsverket. De har även ett brett sortiment av skönhetsprodukter och konsttillskott.

Medverkande: Björn Thorngren
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-05-04
Länk till avsnitt

PriceRunner och framtidens e-handel med Nicklas Storåkers

I detta avsnitt träffar jag Nicklas Storåkers som är delägare och VD på Pricerunner. I avsnittet pratar vi om hur han varit med och utvecklat företaget från det att han trädde in, om Googles monopolställning på sök i Sverige och om framtidens e-handel.

PriceRunner

Nicklas Storåkers klev in som VD på PriceRunner för fyra år sedan. PriceRunner grundades dock redan 1999 och har sin huvudsakliga verksamhet i Sverige, Danmark och Storbritannien. PriceRunners arbetar för att utveckla den bästa tjänsten för jämförelseshopping som finns. De är helt oberoende; dvs de ägs inte av eller är beroende av någon tillverkare, butik eller annan organisation som skulle kunna ha intresse av att ge partisk information. I sin jämförelse lyfter de fram pris, lagersaldo, produktkvalitéer, recensioner och andra värden som hjälper konsumenten att göra ett val av produkt och butik.

För att synas är de beroende av en hög organisk synlighet och direkttrafik. De tar betalt per klick vilket gör att de inte kan driva trafik genom betalad sökordsannonsering utan att göra en negativt affär. De jobbar även mycket med ambassadörsprogram där de låter "vanliga" människor testa produkter och agera testpanel. I intervjun hör du mer om PriceRunners arbete med att driva trafik till sajten.

Medverkande: Nicklas Storåkers
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-04-22
Länk till avsnitt

Growth Hacking med Fedja Porobic

Så växer du din e-handel med Growth Hacking

Det är återigen dags för ett specialavsnitt där vi denna gång fokuserar på tillväxt med metoden Growth Hacking. Jag träffar Fedja Porobic, senior e-handelskonsult inom Growth Hacking som till vardags arbetar på byrån Desifer. I sin roll som Head of Growth för att hjälpa e-handelsbolag, retailers och startups att accelerera sin tillväxt online. 

I podden får du flera praktiska tips och råd på hur du kan växa din verksamhet. 

Growth Hacking

I detta avsnittet går vi in och tittar på olika delar och steg av en e-handelsverksamhet ur ett tillväxtperspektiv. Några av de saker vi går igenom är trafikdrivning, konvertering på sajt, efterköp och lojalitet. Vi belyser dessa områden ur ett ?growth-perspektiv? och försöka ge lite konkreta tips på hur man kan jobba med att öka konvertering och tilllväxt.  

Råd till dig som vill starta en framgångsrik e-handel

I avsnittet ger Fedja även tre stycker råd till den som ska starta en e-handel. Här har du råden i korthet.

Fokusera på att testa dina hypoteser tidigt. Kör en billig teknisk lösning. Lägg så lite tid som möjligt på teknik. Om man inte kan e-handel, så läs på. Retail Playbook från Google är en bra början.

Medverkande: Fedja Porobic
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

Mer om Growth Hacking

Om du vill lära dig mer om Growth hacking & growth marketing så anordnar Fedja nordens största Growth event den 14 oktober på Waterfront i centrala Stockholm. Eventet gästas av några av världens största growth talare så som Sean Ellis som vi pratade om i podden men också Neil Patel mfl. Det är ett invite only event men det går att få en inbjudan om man jobbar med e-handel. Läs mer på www.growthconvention.com

Google Playbook med råd om hur man skapar en bra webbsite.

https://services.google.com/fh/files/events/pdf_retail_ux_playbook.pdf

2020-03-17
Länk till avsnitt

Filip Karlander, CEO Widforss

Widforss - från 0 till över 120 miljoner på mindre än 3 år. I denna intervju träffar jag, Jonny Rosengren, Widforss VD, Filip Karlander. Widforss startade som e-handel för tre år sedan även om många säkert känner igen varumärket som går långt tillbaka. Filip Karlander var med från start och under de första åren har de varit en riktig tillväxtraket. 2017 omsatte de 8 miljoner, 2018 omsatte de 56 miljoner och för 2019 landade de på drygt 120 miljoner kronor.

I intervjun berättar Filip om hur de lyckades med denna fantastiska bedrift. Vi pratar om strategier för sortiment och digital marknadsföring och om hur viktigt det är med en optimerad logistik.

När bolaget drog igång sin e-handelsresa hade man höga mål och ambitioner. I styrelsen sitter flera e-handelsveteraner som exempelvis Rickard Kemfors från Panduro samt Pär Svärdsson från Apotea (som också är en av huvudägarna).

Bolagets första marknadsföringskanal var en fysisk katalog som skickades ut till jaktintresserade. Därefter fyllde man på med Googleannonsering, främst Google shopping, och man satte även upp ett eget ambassadörsprogram.

Medverkande: Filip Karlander
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-02-27
Länk till avsnitt

Bank Bergström, VD Nordic Nest

I denna intervju träffar jag, Jonny Rosengren, Nordic Nests VD, Bank Bergström.

Bank Bergström kom till Nordic Nest, tidigare Design Online, för tre år sedan. Han saknade vid tiden erfarenhet från e-handel men har under dessa år haft en imponerade tillväxtresa och vuxit bolaget till en omsättning på 450 miljoner kronor.

Nyckeln till framgång är enligt Bank; väldens bästa kundupplevelse, världens mest engagerade team och en lönsam tillväxt.

I intervjun hör du om deras satsningar och om hur de arbetar med digital marknadsföring. 

Medverkande: Bank Bergström
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2020-01-28
Länk till avsnitt

Mårten Åkeson och Adam Gillberg, grundare Proteinbolaget

I denna intervju träffar jag, Jonny Rosengren, Proteinbolagets grundare Mårten Åkeson och Adam Gillberg. När de startade bolaget var de bara 18 år gamla och de tänkte redan tidigt att de skulle skapa något stort. De började i källaren och hade ingen som helst erfarenhet av varken försäljning eller e-handel. Däremot gillade de träning och använde själv produkten som de senare skulle bli Sverigemästare på att sälja.

I intervjun berättar Mårten och Adam om deras entreprenörsresa från bolagets bildande tills dagens omsättning på drygt 100 miljoner kronor. De berättar även om sin marknadsföringsstrategi och hur de genom influensers lyckades skapa ett snabbväxande bolag.

Marknadsföring

Precis som flera andra av dagens snabbväxande e-handelsbolag valde Proteinbolaget att satsa på influensers, eller ambassadörer som de valde att kalla det. Med hjälp av dessa fick de snabbt igång försäljningen och kompletterade sedan även med sales performance kanalerna Google Ads och Facebook Ads. Online marknadsföringen kompletterade de redan tidigt med events där de kunde integrera med kunderna och låta dem testa produkterna. Idag har de två egna varumärken för kosttillskott respektive kläder och säljer även sin egen nylanserade energidryck med smak av julmust i dagligvaruhandeln.

Medverkande: Mårten Åkeson & Adam Gillberg
Podcastvärd: Jonny Rosengren
Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-12-18
Länk till avsnitt

Victor Halvarsson, grundare Vanbruun.com

I detta avsnitt träffar jag, Jonny Rosengren, Victor Halvarsson, grundare till Vanbruun.com. Vanbruun säljer exklusiva smycken, främst förlovningsringar och vigselringar, på nätet. De har den unika möjligheten att låna hem ringar för att testa och säljer produkter för i genomsnitt 20 000 kronor per order. Hör om deras speciella resa i intervjun med deras grundare Victor Halvarsson.

Så började det

Victor planerade för drygt fem år sedan sitt frieri då han insåg att marknaden för dyrare förlovningsringar på nätet nästan stod helt öppen. Att hitta en personlig och exklusiv ring var komplicerat och upplevelsen var omodern och kostsam. Victor, som är ekonom i grunden, bestämde sig för att satsa och sa upp sig från sitt jobb på banken. Utan erfarenhet av e-handel byggde han upp ett bolag från grunden som för 2019 landar på en imponerande omsättning på cirka 50 miljoner kronor.

Försäljning på nätet

Victor satsa all sin tid på att få företaget att växa, men något han ångrar än idag är att han inte anställde personal tidigare. För att få igång försäljningen satsade de initialt mycket pengar på marknadsföring i traditionell media och på Google Ads. Google ger fortfarande bäst resultat sett utifrån CPA, men i Sverige närmar dig sig nu sitt tak. Men en relativt begränsad målgrupp, de som förlovar sig, är det inte helt lätt att växa utöver nuvarande nivå. Det som Victor ser som den stora knuten att lösa för att fortsatta tillväxtresan på hemmamarknaden är en snabbare flytt från butiksförsäljning till näthandel. Smycka säljs fortfarande till stor del i butik.

Utöver Google Ads använder företaget Sociala medier som en viktig försäljningskanal. Youtube, Pinterest, Instagram och Facebook är med bland de kanaler som Vanbruun arbetar med. Bäst fungera idag Instagram. De arbetar även en del med Influenser man då det är svårt att proaktivt hitta deras målgrupp på nätet, så har de vänt på flödet. De värvar istället influensers efter köptillfället.

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-10-30
Länk till avsnitt

Måns Danielsson, medgrundare Mat.se

I detta avsnitt träffar vi Måns Danielsson, en av grundarna till Mat.se. Deras vision handlade om att både optimera flöden och att göra det effektivare ur ett hållbarhetsperspektiv. De lyckades skapa en lösning med ett brett sortiment, men där de slapp ligga på stora lagernivåer. Till lagret kom det nattliga grossistleveranser med det som handlats under dagen, vilket sedan plockades och kördes ut dagen efter.

Hållbarhet en nyckelknut

I fysiska butiker finns det ett ständigt pågående arbete med att minimera matsvinnet. Måns och hans medgrundare hade tanken att de genom optimerade leveranser, baserade på faktiskt beställningar, skulle kunna minimera detta. Samtidigt hade de en tanke om att nyttja externa transportbolag och deras bilar som ofta stod stilla på kvällen för att kostnadseffektivt och miljövänligt distribuera ut till kund. Lösningen med transport blev på grund av stora volymer och behov av speciallösningar inte hållbart och bolaget startade senare ett eget distributionsbolag.

Kundservice i fokus

Under hela resan hade grundarna en tanke på att Mat.se skulle hjälpa kunden att både spara tid och pengar. Lösningen skulle inte kosta mer än att handla i sin hemmabutik och samtidigt kunde de göra utkörningen effektivare genom att samordna utkörningar i samma område. Stora fördelar för kunden var möjligheten att spara varukorgar och att hela tiden arbeta med förslag anpassade efter den specifika kunden.

Om Måns Danielsson

Måns har en bakgrund inom Santa Maria och när Mat.se grundades fick han rollen som VD. Han hade lång erfarenhet av mat och onlinehandeln, framför allt från den engelska marknaden, vilket gav bolaget en rivstart. Bolaget Mat.se planlades under 2011, startade 2012 och fem år senare, 2017, köptes de upp av Axfood.

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-10-06
Länk till avsnitt

Analys för e-handel - Linus Logren, WGP

I detta avsnitt kör vi en specialare där vi avviker från e-handlarnas entreprenörsresa för att djupdyka i ämnet ?Analys för e-handel?. Analys, eller webbanalys, är en viktig del i en e-handlares framgångsresa redan från start. För att gräva på djupet i ämnet analys har jag, Jonny Rosengren, intervjuat Linus Logren från byrån Webguide Partner (WGP). Linus har arbetat med analys och SEO under flera år och han har med teamet på WGP bidragit till många e-handlares framgång.

Analys och KPIer

För många e-handlare handlar det om att driva in så mycket trafik som möjligt och att få så många som möjligt av dessa att handla. I början är det lätt att stanna här och fokusera allt på att driva in trafik! Men vad händer om man har 10 000 besökare på sajten och med små förändringar kan höja konverteringen med en halv procent? Eller vad händer om man kan få ytterligare 100 personer varje vecka att signa upp sig på nyhetsbrevet efter att ha utifrån analys av formuläret sett att avhoppen ökar när besökaren måste fylla i onödiga fält. Små förändringar kan ofta göra stor skillnad i resultat och försäljning.

Google Analytics

I intervjun pratar vi mycket om Google Analytics som spårverktyg och hur man med hjälp av det kan utvärdera händelser på sajten. Linus går även igenom fördelarna med tillägget ?Enhanced e-commerce tracking?. För att förklara och förtydliga hur detta kan implementeras och användas gjorde Linus en analys och ett implementeringsdokument för en av mina webbsidor, Posterkid.se. I dokumentet får ni vägledning på hur man skulle kunna implementera denna spårning samt får tips på händelser som skulle kunna spåras (här kan ni ladda ner dokumentet).

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

Följ oss gärna på facebook för uppdatering om nya avsnitt.

2019-09-17
Länk till avsnitt

Henrik Grundén, VD ? STRONGER

I denna intervju med Henrik Grundén, som är en av grundarna och tillika VD för företaget Stronger, får vi höra om hur de med hjälp av Influensers lyckades bli ett framgångsrikt e-handelsföretag. Stronger gick från att trycka merchandise t-shirts till att bli ett modemärke för träningskläder riktade till medvetna tjejer.

Under 2018 sålde bolaget för strax under 50 miljoner kronor, och för 2019 ser de ut att nå sitt omsättningsmål på drygt 100 miljoner kronor. Detta med bibehållen vinstmarginal på 20%. Historiskt har de omsatt sitt varulager på cirka två månader och har periodvis haft svårt att möta kundernas efterfrågan. Inför höstens satsning kommer investeringar i lager att göras för att bättre kunna möte kundernas köpglädje.

Fokus på sociala media

Strongers satsning på sociala media växte ursprungligen fram ur en mycket begränsad budget. Att skänka kläder till bloggare och influensers, som sedan fick provision för den försäljning de kunde generera, visade sig vara rätt satsning. Idag har Stronger en stor och aktiv följarskara både på Facebook, Instagram och Snapchat. De använder sina trogna kunder som bollplank och låter ofta kunderna vara med och bestämma framtida färger och mönster.

Internationell satsning

Stronger satsar på att bli ett internationellt märke och just nu ligger fokus på den tyska marknaden. För att växa internationellt är Henrik övertygad om att man måste ha en lokal anpassning med site och kundservice på det lokala språket. Detta har gjort att de på kort tid vuxit sin organisation. Idag arbetar de även aktivt för att klara av att hantera kunders kommentarer och frågor i sociala media på det lokala språket.

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-08-14
Länk till avsnitt

Peter Eriksson, Medgrundare Nelly

Peter kom in som tredje delägare i e-handelsföretaget Nelly. Han var med och byggde upp bolaget från att det var ett renodlat underklädesföretag till att de blev ett av Sveriges mest omskrivna modeföretag för unga kvinnor. Idag bor Peter Eriksson på Filipinerna där han driver ett callcenter, Online Factory Asia, som nu har över 100 anställda.

Medgrundare till Nelly
Peter Eriksson kände sedan tidigare Jarno Vanhatapio som grundade Nelly (Jarno driver idag NA-KD). Han kom in i bolaget för sin e-handelskompetens och för hans stora nätverk av potentiella investerare i Boråstrakten. I intervjun berättar han om hur det hela började och hur de gjorde för att dra igång bolaget.

Nelly köptes tidigt upp av tidigare Cdon Group, idag Qliro. Vid tillfället var de endast 10 anställda men växte med det utökade kapitalet som Qliro tillförde i ett rasande tempo. Trots uppköpet valde Peter Eriksson att vara kvar i bolaget där han under lång tid hade titeln ?operations manager?. 2013 köptes de sista aktierna upp av Qliro och Peter valde att lämna Nelly. 

Callcenter i Asien
Med Peter Erikssons företag, Online Factory Asia, har han lyckats bygga upp ännu ett storföretag. Företaget är ett callcenter som hjälper främst Skandinaviska bolag med kundservice och enklare administrativa sysslor såsom att hitta influensers mm. Bolaget har idag över 100 anställda och de har personal som hanterar dialoger både på engelska och svenska.

En podd av E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel och digitala tjänster: https://www.ecommercerecruit.se

 

2019-07-24
Länk till avsnitt

Andreas Weiss och Carina Toss, Smilebutiken.se

I detta avsnitt pratar jag med Andreas och Carina som grundat Smilebutiken som säljer kläder till främst barn och kvinnor. Smilebutiken startades som en fysisk butik för cirka femton år sedan av det dåvarande paret Andreas Weiss och Carina Toss. Hela deras entreprenörsresa har haft ett tydligt fokus på kunden och det var därför inte konstigt att det var kundernas önskemål om en e-handel som var anledningen till att näthandeln blev verklighet. Idag är kunderna med i många av de strategiska beslut som fattas kring sortiment och färger. Kunderna är också sedan flera år tillbaka delägare i affärskonceptet och en viktig faktor för deras framgång. Smilebutiken vann även Prisjakts utmärkelse som årets nätbutik i kategorin kläder, skor och accessoarer både 2017 och 2018.

Tog in kapital via Crowdfunding

Redan 2017 valde ägarna till Smilebutiken att genom en investeringsrunda ta in kapital för att ytterligare satsa på sortimentsbredd och e-handel. Ett år senare gjorde de ytterligare en runda och under sommaren 2019 pågår nu den tredje kapitalrundan. Målet denna gång är att få in fem miljonor kronor. Pengarna ska främst användas till att utveckla och bredda deras egna varumärken Slaskis och Way of Sweden samt för att investera i en utökad teknisk kompetens genom nyanställning. De siktar på att detta år nå 30 miljoner kronor i omsättning och att inom några år landa på 50-100 miljoner kronor i omsättning med en nettovinst på 18-23%.

 

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-07-11
Länk till avsnitt

Rickard Lyko, VD ? Lyko

I detta avsnitt pratar jag med Rickard Lyko som är VD och en av grundarna till familjeföretaget Lyko. Lyko startades av Rickards farfar som överlevde andra världskriget mycket tack vare sina frisörkunskaper. En stor del av familjen valde att arbeta inom frisöryrket medan Rickard valde att utbilda sig inom ekonomi. Börskraschen som skedde i samband med Rickards examen fick honom att ta beslutet att åka hem till sin födelseort och där satsa på att bygga upp Lyko.se och dess e-handelsverksamhet. Idag omsätter bolaget strax över en miljard kronor.

Sålde allt och satsade friskt

När Rickard efter sin utbildningen valde att åka hem sålde han av allt han ägde. Han övertygade även sin syster och sina föräldrar om att skrapa ihop så mycket pengar de bara kunde. Kapitalet valde de att satsa på att bygga upp Lyko som ett marknadsledande bolag inom skönhet.

I början satsades pengar främst på att bygga lager, men även på marknadsföring. Rickard köpte tidigt TV-reklam för mer pengar än vad som fanns på kontot i hopp om att kampanjen skulle dra in tillräckligt med pengar för att de skulle kunna betala för reklamen. Denna benägenhet att satsa aggressivt har varit en stor del av Lykos satsning. Först idag när de omsätter över en miljard kronor tycker han sig ha kontroll på kassaflödet.

Värd: Jonny Rosengren

Producent: E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handel

2019-06-25
Länk till avsnitt

Monika Dagberg, E-handelschef ? Granngården

I detta avsnitt pratar jag, Jonny Rosengren, med Monika Dagberg som är ehandelschef på Granngården. Granngården är ett företag som med sina butiker och sin e-handel vill inspirera och underlätta för dig som vill leva ett jordnära liv. De har 112 butiker runt om i Sverige och driver e-handel på granngården.se. Totalt omsätter de 1,8 miljarder kronor per år.

Granngården strävar efter att hålla en hög kundservice där kunden ska få samma upplevelse både online och i fysisk butik. OMNI-känslan ska vara smärtfri och e-handeln används även som ett skyltfönster för butikerna. Online på Granngården.se kan man inte bara handla utan även se lagersaldo och information om olika produkter inför ett butiksbesök.

Granngården gör bred marknadsföring med mycket Google och sociala medier. Content är en stor del av deras strategi där de strävar efter att hjälpa kunder att få en mer jordnära livsstil. I Granngårdens kanaler hittar man därför mycket inspiration och tips för hur du ska kunna göra saker själv i hemmet eller på lantstället. De har även en stor kundklubb som används flitigt i marknadsföringen.

Här kan du läsa mer om avsnittet:

https://ecommercesuccess.se/monika-dagberg-granngarden/

Bakom denna podcast står rekryteringsföretaget E-commerce Recruit som fokuserar på rekrytering och konsultbemanning inom e-handel och digitala tjänster.

2019-06-10
Länk till avsnitt

Rickard Kemfors, Panduro - e-handel tar fart, butiker slår igen

I detta avsnitt pratar jag, Jonny Rosengren, med Rickard Kemfors som är VD på företaget Panduro. Panduro säljer pyssel både genom sina cirka 100 butiker och genom sin e-handel som växer kraftigt. Rickard har lång erfarenhet av e-handel och utöver att vara VD på Panduro så sitter han bland annat i styrelsen för Hööks Hästsport och Widforss.

Även om Panduro har många butiker så säger Rickard att e-handel är framtiden. De har det senaste året minskat antalet butiker, främst till följd av en överetablering och inte på grund av att e-handeln tar mark. Det finns plats för både fysiska butiker och e-handel och ofta kompletterar de varandra.

Framgången för Panduro har både berott på att e-handelsmarknaden vuxit och på det fantastiska team på Panduro som med kreativitet styrt bolaget framåt. Mycket fokus ligger på Google annonsering och samarbete med en mängd större influenser. Rickard har nu även valt att stärka upp e-handelsteamet genom att värva en tidigare marknadschef från Cdon.com.

Här kan du läsa mer om avsnittet:

https://ecommercesuccess.se/rickard-kemfors-vd-panduro/

Bakom denna podcast står rekryteringsföretaget E-commerce Recruit som fokuserar på rekrytering och konsultbemanning inom e-handel och digitala tjänster.

2019-05-23
Länk till avsnitt

Jens Andersson, InnoSearch - SEO för e-handel

I detta avsnitt pratar vi om SEO för e-handel med SEO-experten Jens Andersson från företaget InnoSearch. Vilken sidstruktur ska en sida ha? Hur mycket text ska en sida ha? Varför är mobilsidan så viktig? Hur sökmotoroptimerar man en e-handelssida? Vilka är de vanligaste misstagen? Vad gör man om rankingen faller efter en Google algoritm förändring? Dessa och många andra frågor svarar vi på i detta avsnitt.

2019-05-08
Länk till avsnitt

John Ekström, John Henric - från grossist till e-handel

Vi har träffat John Ekström som är CEO och grundare till företaget John Henric. Tillsamman med sin studiekompis Nicklas Nordbergh startades de företaget 2008. När de startade verksamheten valde de göra det som grossist. De plockade fram en kollektion och började åka runt till butiker för att presentera sina produkter. Länge fick de kämpa och inget till kom gratis, men lite i taget byggde de ett varumärke. I bakhuvudet låg hela tiden tanken på att lansera varumärkesbutiker där de kunde sälja sitt eget sortiment. Efter några år gjorde de slag i sak och idag har de flera butiker i både Sverige och i övriga Europa. De tvekade länge men valde till slut att lansera en e-handel. Då de redan hade ett hyfsat varumärke trodde de att de skulle få mycket gratis. Men nej! Det var som att starta ett helt nytt företag. John lärde sig allt om e-handelsplattformar och SEO och satte igång verksamheten. Idag säljer de för 15 miljoner online under sitt andra försäljningsår med en stark tillväxttakt.

https://ecommercesuccess.se/john-ekstrom-ceo-john-henric/

Podden produceras av E-commerce Recruit - rekrytering inom e-handelsbranschen: https://www.ecommercerecruit.se

 

2019-04-24
Länk till avsnitt

Hossein Sadr, CarpetVista - e-handel kräver en marknadsstrategi

Hossein Sadr grundade CarpetVista efter att ha sålt av sin grossistfirma där han sålde mattor till bland annat IKEA. Han såg mattor som en perfekt onlineprodukt med viktiga förutsättningar för framgång såsom; internationellt gångbara produkter, högt TB och relativt enkla produkter att skicka. Vänner och bekanta avrådde honom från att starta företaget - mattor vill man känna på, de kan man inte köpa på nätet. 

Hör Hossein berätta mer om vad som är viktigt om man vill lyckas inom e-handel. I intervjun svarar Hossein även på frågan som ställdes av Cdon:s VD i föregående avsnitt. Hör också hans 3 råd till de som vill göra en framgångsresa inom e-handel.  

https://ecommercesuccess.se/hossein-sadr-carpetvista/

2019-04-03
Länk till avsnitt

Kristoffer Väliharju, CDON.COM - framtidens e-handel, marknadsplatser

Vi har träffat Kristoffer Väliharju, VD på CDON.COM. Kristoffer pratar i intervjun om framtidens e-handel med fokus på marknadsplatsens roll. Hur kan marknadsplatser hjälpa små och medelstora e-handlare att ta en större plats samt att få en ökad försäljning? 

Cdon har nu transformerats till en marknadsplats som säljer över 7 miljoner produkter. Externa partners s.k. merchant kan nu sälja sina produkter via plattformen. På senare tid har Cdon även skaffat en egen lösning som gör det möjligt för merchants att styra sin synlighet. 

Kristoffer Valiharju pratar även om hur han tror att Amazons intåg i Sverige kommer att påverka den svenska e-handelsbranschen. Vi ställer även frågan som så många undrar över - hur länge till ska de behålla namnet Cdon?

2019-03-16
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.