Sveriges 100 mest populära podcasts

Förskolan

Förskolan

Tre förskollärare diskuterar förskolans uppdrag, arbetsmiljön, resursbrister, jobbiga föräldrar, dåliga lämningar, pedagogik och storlek på barngrupperna. Mycket skratt, stor igenkänning och allvar i podden om världens bästa jobb! Just nu med förskollärarna Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström. Tidigare har förskollärarna Elin Björkén, Linda Johansson, Dan Björne och Siri Nestius medverkat. Podden görs av redaktionen på tidningen Förskolan, en del av Vi Lärare, i samarbete med Sveriges Lärare. https://www.vilarare.se/forskolan/ [email protected]

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

forskolan.libsyn.com/website

Avsnitt

Krig, skjutningar och död - att prata om svåra frågor med barn

Krig, klimatkris, skjutningar och en ekonomi i gungning. Den senaste tiden har nyheterna dominerats av svarta rubriker, och nyligen uttalade sig överbefälhavare Micael Bydén om att det finns en risk att det blir krig i Sverige. 


De oroliga tiderna sipprar in på många förskolor och barn ställer frågor som är stora och komplexa. Fredrik Khan, Eva Lindström och Ellinor Lange diskuterar hur man bemöter dessa frågor. Hur skapar vi en trygg plats i en orolig tid och är det ok att svara att man inte vet?  

 

Nyhetsklippen i avsnittet är hämtade från Sveriges Radio och SVT. 

 

Har du frågor eller tankar om podden maila: [email protected]

2024-04-09
Länk till avsnitt

Lyssnarfrågor: Hur stor plats får barns födelsedagar ta?

Barnens födelsedagar - hur stor plats får de ta? Hur viktigt är det att förankra undervisning i ny forskning? Är fylla i-bilder ett bra verktyg eller ramar de snarare in barnens kreativitet och fantasi?

Ellinor Lange, Eva Lindström och Fredrik Kahn svarar på frågor från poddens lyssnare.

Har du frågor eller tankar - maila podden: [email protected]

2024-03-26
Länk till avsnitt

Så jobbar vi med musik i förskolan

Det finns många spännande sätt att arbeta med musik i förskolan. Den kan uppmuntra till dans och rörelse, skapa stämningar eller komponeras av barnen själva. Men musik kan också kännas kravfullt. För hur gör man som förskollärare om man inte kan sjunga? Måste man ha koll på en massa låtar och vad göra när barnen vill lyssna på låtar med kontroversiella texter?

Eva Lindström, Fredrik Khan och Ellinor Lange arbetar alla med musik på sina respektive förskolor, men med olika syften och på helt olika sätt vilket de berättar om i avsnittet. Bland annat får vi höra smakprov på hur det kan låta på Evas förskola. 

2024-03-12
Länk till avsnitt

När kollegans negativitet förgiftar arbetet

Hur kan man effektivt hantera en kollega som konstant ser det negativa i allting, som anser att allt är meningslöst, tråkigt, omöjligt eller dumt?

Fredrik Kahn och Eva Lindström har båda erfarenhet av att jobba med personer vars negativa attityd starkt påverkat arbetsplatsen. I podden kommer duon med flera förslag på hur man kan bemöta kollegor som har en pessimistisk syn på sitt arbete.

Ämnet den här gången är hämtat från tidningen Förskolan dit en förskollärare nyligen hörde av sig för att få hjälp med en negativ kollega. I tidningen kom Christina Stielli till undsättning. Hon är författare och rådgivare inom psykosocial arbetsmiljö och Christina delar även i podden med sig av sina bästa råd för att hantera en medarbetares negativa inställning.

Har du frågor eller tankar, maila podden: [email protected]

2024-02-27
Länk till avsnitt

Lyssnarfrågor: ny på jobbet, föräldrakonflikter och åldersblandad verksamhet

Hur presenterar man sig när man börjar arbeta på en ny förskola? Vilka är era vanligaste föräldrakonflikter? Hur organiserar man lärmiljön på en åldersblandad avdelning?

Det kommer in många och bra frågor till podden. I det här avsnittet vänder och vrider Ellinor, Eva och Fredrik på några av dem.

Har du frågor eller tankar, maila podden: [email protected]

2024-02-13
Länk till avsnitt

Den viktiga högläsningen - så gör vi

Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström är tillbaka med ett matigt avsnitt om högläsning. Alla tre arbetar mycket med högläsning på sina respektive förskolor, men på olika sätt och med olika syften.

 

Böcker som rekommenderas i avsnittet:
Mitt bottenliv ? av en ensam axolotl - Linda Bondestam (Berghs förlag/Förlaget)
Dom som bestämmer - Lisen Adbåge (Bonnier Carlsen)
Alla tre-serien - Maria Nilsson Thore (Bonnier Carlsen)
Sagorna om den underbara familjen kanin - Jonna Björnstjerna (Bonnier Carlsen)
Rulla, rulla lilla nystan - Åsa Nordström, Jesus Verona (Bonnier Carlsen)
Piraterna-serien - Sara Berg, Karin Frimodig, Maria Poll (Olika förlag)

 

Maila podden Förskolan: [email protected]

2024-01-30
Länk till avsnitt

Måste vi alltid gå ut?

Snö, kyla, regn och slask kan vara härligt men också innebära en hel del utmaningar. För hur lägger vi upp dagarna när en del barn älskar snön medan andra bara fryser? Hur gör vi när föräldrar har starka åsikter om utevistelsen eller när barnen kommer till förskolan utan ordentliga kläder? Och varför kan det kännas som ett misslyckande om en hel dag spenderas inomhus, även när vädret är allt annat än tillåtande?

Maila podden Förskolan: [email protected]

2023-12-12
Länk till avsnitt

Vikarier - så får vi det att fungera

På många förskolor innebär vinterhalvåret att den ordinarie personalstyrkan krymper i takt med att sjukorna blir fler. Elliy Lange, Eva Lindström och Fredrik Khan diskuterar hur man bäst gör för att få det att fungera smidigt när extrapersonal kommer in och vad man ska tänka på som vikarie.

2023-11-28
Länk till avsnitt

När föräldrar ställer orimliga krav

Vad gör man när vårdnadshavare kommer med orimliga krav på förskolan och vad får sådana krav för konsekvenser? 

Vårdnadshavare som vill styra över vilka barnen leker med, som inte vill att deras barn ska bli blöta och smutsiga eller som förväntar sig att personal ska jobba över när hämtningen blir senare än planerat. Fredrik, Elliy och Eva har alla mött föräldrar som kommit med orimliga krav.

 

2023-11-14
Länk till avsnitt

Skärmar - varför rör det upp så mycket känslor?

Nyligen höll skolminister Lotta Edholm och integration- och arbetsmarknadsminister Johan Pehrson en presskonferens om skärmar i förskolan. Från skärm till pärm var devisen när regeringen gav Skolverket i uppdrag att slopa kraven i förskolans läroplan på att använda digitala verktyg.   Debatten efteråt har varit livlig och podden hänger på. Varför blir det sånt snack i förskolevärlden så fort skärmar kommer på tal, och vad betyder ens ?från skärm till pärm? i praktiken?
2023-10-31
Länk till avsnitt

Riskfylld lek - utmanar alla

Varför är den riskfyllda leken viktig - och varför är den utmanande även för vuxna? Elliy, Fredrik och Eva pratar om vad den riskfyllda leken har för betydelse för barns utveckling och vem det är som sätter gränser för leken på förskolan. 

2023-10-17
Länk till avsnitt

Ny barngrupp - så gör vi

Hur gör man för att få ihop en ny barngrupp? Eva, Fredrik och nytillskottet Elliy diskuterar utmaningarna när allt börjar om. Det måste få ta tid menar Elliy som arbetar på en förskola där allt är nytt; barngrupper, åldersindelning och arbetslag. 

2023-10-03
Länk till avsnitt

Så jobbar vi med bedömning i förskolan

Vi har fått en lyssnarfråga från förskolläraren Sofie:

?Vi har under flera år diskuterat begrepp bedömning i förskolan. Vi har sällan varit överens om hur vi ska tänka där. För att utveckla vår verksamhet behöver vi titta på barnens lärande. Gör vi inte en bedömning då? Hur tänker ni? De hade varit så spännande att höra er diskutera begreppet?.

Vi försöker svara på Sofies frågor, diskuterar hur vi jobbar med bedömning och pratar om varför begreppet är så känsligt.

2023-05-30
Länk till avsnitt

Övergången till förskoleklass ? hur gör vi det bra?

Hur borde en bra överlämning till skolan se ut? För många barn är det ett stort steg att lämna förskolan. Är glappet mellan förskola och förskoleklass för stort och vad förväntar sig skolan av oss egentligen? Hur borde skolan möta upp och hur förbereder vi barnen på bästa sätt? Var skaver det egentligen?

2023-05-16
Länk till avsnitt

Linda blev rektor över sina gamla kollegor

Vår före detta poddkollega Linda lämnade jobbet som förskollärare för att bli rektor. Nu gästar hon podden igen för att berätta om hur det är att plötsligt vara chef över sina gamla kollegor, om det roligaste och det allra tuffaste med nya jobbet, och vad vi som förskollärare kanske inte vet om hur det är att jobba som rektor.

2023-05-02
Länk till avsnitt

Borde förskolan ta ett större ansvar för att göra barnen blöjfria?

Svenska barn använder blöjor allt högre upp i åldrarna. Idag är det vanligt med blöja bland fyraåringar, vilket är en högre ålder jämfört med för 20 år sedan. I det här avsnittet säger Eva: ?Låt potträning bli en del av förskolans uppdrag?.

Hon räknar upp flera fördelar med att göra barnen blöjfria tidigt och tycker att förskolan borde ta ett större ansvar. Men hur? Har vi, med våra stora barngrupper och stressiga jobb, ens den möjligheten? Är det praktiskt möjligt för oss att ta det ansvaret? Kommer inte det betyda att vi byter nerkissade underkläder hela dagarna?

2023-04-18
Länk till avsnitt

Arbetsmiljön ? vad stressar oss allra mest på jobbet?

Höga ljud, stora barngrupper, konflikter med kollegor, oerfarna vikarier, dåliga chefer, skrikande barn och jobbiga föräldrar. Vi pratar om arbetsmiljöproblem och vad som stressar oss allra mest.

2023-04-04
Länk till avsnitt

Frågan: Värderar vi inte omsorgen?

Dagens avsnitt är baserat på ett mejl vi fått från vår lyssnare Linda. Hon skriver såhär:

?Värderar vi inte omsorgen trots att det är så centralt i vårt jobb? Är det inte ?fint? nog för vissa förskollärare??

I avsnittet diskuterar vi omsorgsarbetet på förskolan med avstamp i Lindas fråga. Omsorgen är ju en självklarhet i förskolan men glömmer vi bort att prata om den? Är inte omsorgen en förutsättning för undervisningen? Och är barnskötarna bättre än förskollärare på omsorg?

2023-03-21
Länk till avsnitt

Frågan: Är okodat material mer kreativt och jämställt?

Är okodat material bättre än kodat, och är det automatiskt kreativt och jämställt?

Hur ser våra pedagogiska lekmiljöer ut egentligen? Bör vi erbjuda bilar och dockor på våra förskolor? Och hur gör vi det bra för de barn som inte har lärt sig lekkoderna ännu?

Avsnittet är baserat på ett lyssnarmejl vi fått från förskollärarstudenten Oliver som undrar om för och nackdelar med kodat material.

2023-03-07
Länk till avsnitt

Lönesamtal och medarbetarsamtal ? men går det att snacka upp lönen?

Går det att snacka upp lönen? Vi pratar om lönekriterier, vad som ska premieras, hur man kan motivera för sin chef att man borde få högre lön.
Vi avslöjar även vad vi själva har för lön just nu.

2023-02-21
Länk till avsnitt

Pedagogisk dokumentation ? så gör vi

Den pedagogiska dokumentationen är viktig men hur gör vi, vad kan man strunta i och vad kan göras annorlunda? Hur fångar vi lärandet? Hur blir dokumentationen meningsfull och inte bara en börda?

2023-02-07
Länk till avsnitt

Frågan: Bestämmer barnen för mycket i förskolan?

Vi har fått ett meddelande från vår lyssnare Linda som vill att vi ska ta upp det här med inflytande. Så här skriver hon:

?Jag överhörde en konversation mellan två förskollärare som tycker att barn får bestämma för mycket idag och att barnen får för många val. Det är inte rimligt tyckte de. Vad är era tankar om detta?"

Vi vrider och vänder på Lindas fråga och pratar om barns inflytande och vad delaktighet egentligen innebär.

2022-12-20
Länk till avsnitt

Ingen att leka med ? så hjälper vi de ensamma barnen

Får alla barn vara med och leka? Hur hjälper vi de ensamma barnen på förskolan? Kan man tvinga in ett barn i leken? Vi berättar hur vi jobbar med att skapa bra barngrupper och pratar också om att det kanske inte alltid är så bra att ha en bästis.

2022-12-06
Länk till avsnitt

Lämningar ? så kan vi bli bättre

Hur ska en bra lämning vara? Hur mycket ska vi anpassa oss efter olika barns behov? Och är det bäst ute eller inne? Vi delar med oss av våra erfarenheter och diskuterar hur vi kan bli ännu bättre på att ta emot barnen på morgonen.

2022-11-22
Länk till avsnitt

Varför prioriterar vi bort vetenskapen i förskolan?

Vår verksamhet ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, så hur får vi bort allt detta eviga ?tyckande? i förskolan? Varför värderar vi inte vetenskapen högre?

Och vi som kanske inte ens har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen? Hur håller man sig uppdaterad som förskollärare? 

2022-11-08
Länk till avsnitt

Därför kräver vi mindre barngrupper

Hur påverkas vi förskollärare av stora barngrupper och hur påverkar det barnen? Elin berättar om sin situation som ensam förskollärare med 26 barn och beskriver en uppgiven känsla av att inte räcka till.

2022-10-26
Länk till avsnitt

Så lockar vi till rörelse i förskolan

Hur skapar vi rörelseglädje och möjlighet till fysisk aktivitet för alla barn på förskolan? Är Miniröris viktigare än att vara ute i skogen och klättra?
Vi pratar om hur vi planerar in rörelse varje dag, hur vi vuxna bör vara med och styra, hur vi jobbar med dans och hur vi får med alla barn.

2022-10-11
Länk till avsnitt

Frågan: Sära på tvillingar och syskon ? bra eller dåligt?

Vår lyssnare, förskolläraren Johanna, har skrivit ett mejl till oss:
?Hur tänker ni kring tvillingar i förskolan? Ska de gå på samma avdelning, på grund av trygghet, eller ska man sära på dem för att bygga upp en egen identitet? Vore intressant att höra era tankar kring detta!? 

Vi varar på Johannas tvilling-fråga och pratar även om hur vi bör göra med andra syskon. I många fall kan det vara bra att sära på syskon, och vi förklarar varför.

2022-09-27
Länk till avsnitt

Frågan: Vad gör vi under vakenvilan?

Vi svarar på en lyssnarfråga! Förskolläraren Maja skriver:

?Jag lyssnade nyligen på avsnittet ?Vem bestämmer över vilan? och blev fundersam över vilan för de som inte sover. Det kom tankar om saker man inte ska göra, till exempel titta på film. Men det skulle vara fint att få ta del av tankar och idéer om vad vi ska göra med de barn som inte ska sova?.

2022-09-13
Länk till avsnitt

Frågan: Kommer jag alltid att sakna barnen som slutar?

Vi svarar på en lyssnarfråga! Nyexade Marie skriver:
?Jag älskar det jag gör och är så lycklig att få stanna på den här förskolan. Men jag har insett att barnen som blev mina första har satt enormt fina spår i mig, och nu går de vidare till skolan. Det gör så ont i mig att de försvinner samtidigt som jag är glad att de tar klivet in i skolans värld. 
Hur ska jag tänka? Blir det bättre med åren? Är det normalt att bli så här ledsen över att barnen man jobbat tillsammans med försvinner?? 

2022-08-30
Länk till avsnitt

Hur ska vi jobba med lärplattorna i förskolan?

Vi diskuterar digitala hjälpmedel. Varför ska vi jobba med iPads? Använder vi digitala verktyg på fel sätt? Eva tycker att förskolan bör vara en iPad-fri-zon och förklarar varför hon är en sådan motståndare till lärplattor i förskolan. Fredrik och Linda försöker nyansera debatten och ser flera konkreta fördelar med ipads och andra digitala verktyg.

2022-08-16
Länk till avsnitt

Individanpassningar ? kan vi göra det bra för alla?

Vi pratar om barnen som skiljer sig från normen och hur vi gör för att stötta dem. Hur skapar vi en förskola där alla barn får plats? Anpassar vi för mycket eller för lite?

2022-06-07
Länk till avsnitt

Borde vuxna leka mer i förskolan?

Vuxna borde vara med och leka mer, säger Fredrik. Men när och hur ska vi vara med och styra? Dessutom: får alla barn alltid vara med och leka, eller är det okej om två bästisar säger att de vill leka själva? Dessutom: Eva förklarar varför hon ogillar uppstyrda regellekar och lekar som handlar om att åka ut.

2022-05-24
Länk till avsnitt

Traditioner och högtider ? firar vi för barnens eller föräldrarnas skull?

Hur ska vi uppmärksamma högtider på förskolan? Vi upplever att vissa högtider tar upp för mycket tid och ibland stannar hela verksamheten av för att vi ska jul- och påskpyssla. Och hur hållbart är det, bidrar inte vårt pyssel till överkonsumtion?

Det som står om traditioner i läroplanen är att vi ska överföra ett kulturarv från en generation till nästa. Men måste vi ta in Gud i förskolan? Kan högtider vara ett bra tillfälle att prata om olikheter? Jobbar vi tillräckligt inkluderande? Och vill barnen inte hellre ha vinterdisco istället för luciatåg?

2022-05-10
Länk till avsnitt

Borde vi göra fler orosanmälningar?

Vårt kanske viktigaste avsnitt någonsin! Enligt statistik är det ungefär 20% av alla barn som far illa eller blir utsatta för något under sin uppväxt. Så varför gör vi inte fler orosanmälningar? Vi pratar om barnen som vi missar, hur vi kan se små tecken på att något är fel, om gnagande oro, om gråzoner och om barnen som vi aldrig glömmer.

2022-04-26
Länk till avsnitt

Vad är ett bra utvecklingssamtal?

Vad är syftet med utvecklingssamtalet och vad ska vi förmedla egentligen? Vad har föräldrarna för förväntningar och frågor? Vi berättar om svåra samtal, och om riktigt lyckade samtal vi haft. Vad ska vi ta upp och vad ska vi absolut inte ta upp? Ska barnskötarna få hålla i dem? Och hur gör vi med föräldrar som inte ens vill komma?

2022-04-12
Länk till avsnitt

Så hanterar vi etisk stress

Känner du ibland att du inte räcker till för barnen på förskolan? Då kanske du lider av etisk stress.

Samvetsstress, moralisk stress eller etisk stress är ord som allt oftare används för att beskriva upplevelsen av att i sin yrkesroll inte kunna handla på det sätt som man själv uppfattar som det moraliskt rätta. Ofta handlar det om känslan av att inte räcka till och att inte ha kontroll. I det här avsnittet beskriver Eva hur hon drabbats. Hur prioriterar man när ens bästa kollega blir sjuk? Hur gör man för att ?stänga av? och inte riskera att bli utbränd?

2022-03-29
Länk till avsnitt

Hur mycket förskollärare är du på fritiden?

När använder ni lärarrösten även utanför jobbet? Vi berättar om de situationer då det märks tydligt att vi är förskollärare. Om förmågan att se konflikter bland barn innan bråket bryter ut och om att kunna kissa och äta väldigt snabbt.

Blir man en bättre förälder om man är förskollärare? Eller i alla fall annorlunda? Vi berättar om hur vårt yrkesval påverkat vårt föräldraskap.

2022-03-15
Länk till avsnitt

Gården ? älskad och hatad

Det borde hända mer på gården! Fredrik tycker att vi har för lite uppstyrda aktiviteter och planerad undervisning på förskolans gård. Så varför är den på många förskolor lite av en ?rastgård? där barnen får springa av sig och där vi vuxna står och snackar? Vi pratar om hur en bra gård borde vara och att utomhusvistelse kräver mycket mer av oss.

2022-03-01
Länk till avsnitt

Arbetslaget ? så leder vi kollegorna

Hur leder man sitt arbetslag? Kan man vara en bra förskollärare om man inte kan leda sina kollegor? Vi pratar om strategier för att leda och berättar om våra erfarenheter av att skapa ett lyckat arbetslag.

2022-02-15
Länk till avsnitt

Konstiga regler i matsalen

Hur skapar vi en lustfylld matsituation och en bra pedagogisk måltid? Måste man smaka, sitta still och vad händer om man struntar i fasta platser? Vi upplever att det finns många märkliga idéer och regler i kring matsituationen som skulle må bra av att ifrågasättas.

2022-02-01
Länk till avsnitt

Vilda lekar ? var går gränsen?

Vilka lekar tillåter vi i förskolan? Hur styr vi barnen och när säger vi stopp? Vi pratar om brottning, Squid Game-lekar och hur miljön på förskolan kan påverka hur barnen leker. Och hur vänder man en negativ lek till något positivt?

2022-01-18
Länk till avsnitt

Så leder vi barngruppen

Vi snackar om ledarskap. Hur är man en bra ledare och hur får man med sig barngruppen? Vi pratar om makt, dåliga regler och hur man skapar trygghet och tillit.

Förskolläraren Siri är ny i podden och berättar om sina erfarenheter av bra och dåligt ledarskap. Både hon och Eva säger att de hade rätt svårt med ledarrollen när de var nya som förskollärare och Eva berättar om förskolan där personalen hade gett upp, där barnen styrde och det kändes som Flugornas herre.

2021-12-07
Länk till avsnitt

Vi avslöjar vår lön

Eva Lindström sa upp sig i affekt efter ett lönesamtal för att en kollega fick mer. Ska det inte löna sig att vara en riktigt bra förskollärare och resultera i mer i plånboken? Vi snackar om myter och missförstånd kring lönen, om otydliga lönekriterier och huruvida man måste säga upp sig och byta kommun för att få upp sin lön?!

2021-11-23
Länk till avsnitt

Vem bestämmer över vilan?

Det är vanligt att föräldrar vill begränsa sina barns sovtider på förskolan. Hur mycket ska vi anpassa oss efter deras önskemål? Vi upplever att barn idag sover kortare tid än förr, och dessutom slutar helt med vilan vid en yngre ålder jämfört med när vi började arbeta som förskollärare. Hur påverkar det oss och hur påverkar det barnen?

Och så diskuterar vi ?vaken-vilan? för de äldre barnen, varför har vi den, när ska vi ha den och hur gör vi den bäst?

2021-11-09
Länk till avsnitt

Varför har vi så mycket konflikter i förskolan?

Vi upplever att det är många konflikter mellan oss kollegor i förskolan. Varför bråkar vi så mycket? Är det mer bråk inom förskolan än på andra arbetsplatser? Vi berättar om konflikter vi själva har haft med kollegor genom åren och diskuterar vad tjafset oftast beror på. Ska vi inte vara professionella inom förskolan och kunna samarbeta med alla?

2021-10-26
Länk till avsnitt

Behövs föräldramötet?

Vi ifrågasätter föräldramötet. Vad ska vi ha föräldramötet till egentligen? Vilken information vill föräldrarna ha? Många förskollärare känner sig obekväma med att hålla i mötet och det finns föräldrar som aldrig dyker upp. Borde vi kanske ta bort föräldramötet och ersätta det med något annat?

2021-10-12
Länk till avsnitt

Därför älskar vi att jobba med de yngsta barnen

Det finns många fördomar om hur det är att jobba med de minsta barnen i förskolan. Vi pratar om att småbarnspedagogiken- och didaktiken måste uppvärderas och att det är både krävande men också alldeles magiskt att jobba med de yngsta barnen. Och så förklarar vi varför de allra bästa förskollärarna borde jobba med de yngsta.

2021-09-28
Länk till avsnitt

Våga vägra snoriga barn!

Kommer ni ihåg när man fick lämna sjuka barn på förskolan? När det var helt normalt att lämna ett barn med rinnande snor och lite hosta?

Det finns givetvis mycket som är dåligt med corona men de nya riktlinjerna för barn med symptom vill vi behålla även efter pandemin. Eva säger att hon absolut inte vill gå tillbaka till en tid då vi tolererade halvsjuka barn på förskolan. Idag ringer vi hem barn jätteofta men det är inte alltid så lätt ? ibland blir man utskälld av föräldrar som är trötta på att vabba. Hur hanterar vi det?

2021-09-14
Länk till avsnitt

Mår barn dåligt av långa dagar och tidig inskolning?

Vi provoceras av gnäll på sociala medier från förskollärare som inte tycker att 1-åringar ska börja i förskolan. Till dem vill vi säga: ?Sluta ge föräldrar skit för långa dagar och för inskolning av små barn!?

Vi tror ju på förskolan, vi tror att barn mår bra av att vara här och förklarar varför långa dagar kan vara jättebra.

2021-08-31
Länk till avsnitt
Hur lyssnar man på podcast?

En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.