Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Lärarpodden

Lärarpodden

Goda råd och nya idéer för ditt yrkesliv. Våra experter ger sina bästa tips och intressanta gäster ger nya perspektiv.

Prenumerera

iTunes / Overcast / RSS

Webbplats

lararpodden.se

Avsnitt

97. Lucy Crehan: The secrets behind the best school systems in the world

The British teacher Lucy Crehan wanted to find out what makes a school system successful. She traveled to five of the top ranked countries in the international school survey PISA, to discover the secrets behind the success. She visited a large number of schools, got the chance to teach in many of them and was also invited to stay in the homes of teachers she got to know. Listen to her discoveries about the most successful school systems in the world.

Lucy Crehan, teacher and education consultant, in a conversation with Maria Bohlin, Lärarpodden.

 

 

2019-04-10
Länk till avsnitt

96. Mer än bara snippor och snoppar - tips för din sex- och samlevnadsundervisning

Nathalie Simonsson är sexualupplysare och författare till "Viktigast av allt", en lärobok i sex- och samlevnadsundervisning, som också är till en av skolbibliotekens mest stulna böcker. Här ger hon konkreta tips på hur du kan arbeta med sex- och samlevnadsundervisning som ett kunskapsämne och hur du kan få in det som en naturlig del i många olika skolämnen.

Samtalet spelades in för Lärarpodden på Bokmässan i Göteborg 2018 och leddes av Maria Bohlin.

2019-03-28
Länk till avsnitt

95. Så kan du använda lågaffektivt bemötande i klassrummet - Bo Hejlskov Elvén

Neuropsykologen Bo Hejlskov Elvén medverkar i Lärarpodden och berättar om lågaffektivt bemötande och hur metoden kan vara ett verktyg för att minska konflikter i skolan. Han tipsar om hur du kontrollerar ditt eget agerande i laddade situationer, undviker att själv bli upprörd och istället kan hjälpa den som är arg att lugna ner sig.

Samtalet spelades in på Bokmässan i Göteborg 2018 och leds av Maria Bohlin.

2019-02-08
Länk till avsnitt

94. ?Some teachers put their own lives at risk for teaching?

Around the world teachers share their commitment to their students? learning. Their schools are very different, but they have much in common in their fight for things like class sizes, inclusion, teaching resources or elimination of fees. Many teachers share a strong commitment for democratic values and to educate their students in these values. Some even risk their own lives for teaching girls.

Sharan Burrow, the General Secretary of the International Trade Union Confederation (ITUC)

Kristina Henschen, former Director of Union to Union

Åsa Fahlen, president of The National Union of Teachers in Sweden (Lärarnas Riksförbund)

 

2019-01-28
Länk till avsnitt

93. Factfulness - tio knep att förstå världen. Gäster: Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling

Vågar du lämna din invanda världsbild för att förstå världen lite bättre? Boken Factfulness ger svindlande fakta som får dig att se världen med nya ögon och omvärdera djupt rotade föreställningar. Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund besöker Lärarpodden och tipsar om hur du kan skaffa dig en världsbild som stämmer lite bättre med verkligheten. Samtalet spelades in under Bokmässan 2018 och leds av Maria Bohlin.

2018-11-14
Länk till avsnitt

92. Källkritik i en ny tid av fake news och alternativa fakta. Gäster: Annika Lindskog, Hjalmar Holgersson

Hur kan man som SO-lärare navigera i en värld av ?fake news? och alternativa fakta?

Här du får konkreta tips för din undervisning i ett samtal om källkritik och konspirationsteorier, mellan lärarna Sten Hagberg, Annika Lindskog och Hjalmar Holgersson.

Samtalet spelades in på bokmässan 28 september 2017.

2018-02-27
Länk till avsnitt

91. Kultur, bildning och integration. Gäst: Karin Wahlén

Karin Wahlén är kulturcoach i Östersunds fotbollsklubb, och har gjort en spännande resa med kultur för att stärka laget, och vinna fler matcher.

Karin är en av kapitelförfattarna i antologin "Skolan och integrationen" och samtalar här med Sten Hagberg, Lärarnas Riksförbund, på bokmässan 29 september 2017.

2018-02-27
Länk till avsnitt

90. Återerövra bildningen i skolan med Åsa Fahlén, Ann Boglind, Göran Greider, Carina Lundberg Marlow, Cecilia Garme

Den klassiska bildningen ? får man den i skolan? Hur kan skolan och lärarna medverka till att elever inhämtar breda kunskaper och förvärvar gott omdöme, visar respekt för andra och stimuleras att intressera sig för vetenskap, konst och andra mänskliga landvinningar? Skolans roll är att förmedla kunskap utifrån uppsatta mål. Är skolans uppdrag tillräckligt för att ge alla elever en god, mångfacetterad bildning? Vad innebär läraryrkets status och allmänhetens attityder till lärarna för att ambitiösa mål om bildning för eleverna ska kunna nås? Ger lärarutbildningen tillräckligt stöd för att läraren ska kunna förmedla bildning i sin undervisning ? och inte bara kunskaper?

Medverkande: Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, Ann Boglind, lärarutbildare, huvudpedagog för Berättelser som förändrar, Göran Greider, författare, journalist och debattör,
Carina Lundberg Markow, chef för ansvarsfullt ägande, Folksam. Moderator: Cecilia Garme, statsvetare, journalist med inriktning på skola och utbildning.

2018-02-22
Länk till avsnitt

89. Hur hanterar skolan frågan om hederskultur? Gäst: Trifa Abdulla

Vad behöver lärare veta och vad behöver skolan göra för att hantera frågan om hederskultur? Läraren och journalisten Trifa Abdulla har egen erfarenhet av hederskulturens destruktiva kraft, och ser med oro på hur många av de elever hon möter upplever samma förtryck som hon själv gjort. 

Sten Hagberg, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in på bokmässan 28 september 2017.

2018-02-20
Länk till avsnitt

88. Barns läsning och motivationens makt. Gäst: Martin Widmark

Man måste skjuta över ungarnas huvud, menar författaren Martin Widmark. Texten måste utmana läsaren, men språket får inte lägga krokben. Och det börjar tidigt, helst redan i förskolan.

Martin Widmark besöker Lärarpodden och berättar om hur man kan väcka läsglädjen hos barn, samt ger en spännande inblick i sitt eget författarskap.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-16
Länk till avsnitt

87. Vad är tid egentligen? Om tid, pengar, livet och lycka. Gäst: Bodil Jönsson

Tiden, är naturens underbara sätt att hindra allt från att hända på en gång, säger Bodil Jönsson, som har funderat mycket på det här med tid och vår tidsanda. Lyssna på ett spännande samtal med tankar och funderingar kring vad tid är och hur vi upplever den.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-11
Länk till avsnitt

86. Så kan du stärka barn i deras liv på nätet. Gäst: Maria Dufva

Kriminologen och författaren Maria Dufva tipsar om hur du kan stödja barnen i deras liv online. Det är inte svårt och du kan börja redan idag.

Många barn vågar inte berätta för vuxna om vad de möter på nätet. De berättar hellre för ett gosedjur eller ett husdjur, som inte dömer dem. När vuxna får reda på vad ett barn har varit med om reagerar de ofta med förvåning och säger att de inte hade en aning om att det gick till på det viset. Men då kan olyckan redan ha skett. 

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-09
Länk till avsnitt

85. Allt det underbara med ADHD. Gäst: Georgios Jojje Karpathakis

Georgios ?Jojje? Karpathakis fick sin diagnos om ADHD först vid 25-års ålder, men har lärt sig utnyttja sin ADHD på ett positivt sätt. Symtomen var tydlig redan som liten pojk, men med diagnosen fick han svar på varför det blev som det blev. Hör hans berättelse och tips kring hur man kan underlätta för andra som har ADHD.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-04
Länk till avsnitt

84. Min superkraft heter ADHD. Gäst: Viktor Frisk

Viktor Frisk fick sin diagnos om ADHD ganska sent i livet, men har lärt sig att leva med det som en bra grej. Hör på samtalet om hans egen väg till att kunna göra det han gör idag.

Viktor är känd för de flesta av oss som en del av Samir & Viktor och låten Groupie som de framförde tillsammans i Melodifestivalen 2015.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-03
Länk till avsnitt

83. ADHD - dra nytta av energin och de positiva dragen. Gäst: Anders Hansen

Alltför ofta tänker vi på ADHD som ett problem ? men det finns även positiva effekter med diagnosen. Vi förstår mänskligt beteende lite bättre om man lära sig lite mer om varför vissa har det vi kallar ADHD, menar överläkaren Anders Hansen. Hör på samtalet som förklarar för oss hur ADHD är kopplat till våra gener och hjärnans belöningssystem.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2018-01-02
Länk till avsnitt

82. Fingertoppskänsla - bli bättre på att läsa av människor och på att kommunicera. Gäst: Henrik Fexeus

Författaren och mentalisten Henrik Fexeus tipsar om hur du kan ta reda på någon annans känslor, läsa kroppsspråk, hur du kan avvärja konflikter innan de inträffar och hur du kan manipulera dina egna tolkningar av vad som händer dig ? även dina egna minnen av saker som har hänt tidigare i ditt liv. Och mycket mer.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet som spelades in under bokmässan 2017.

2017-12-28
Länk till avsnitt

81. Min långa resa från Afghanistan till Dalarna. Gäster: David Mohseni, Lennart Allvin

David Mohseni bodde i en bergsby i Afghanistan till han var tio år. En natt attackerades familjens hus av talibanerna och han tappade bort sina föräldrar och syskon när han sprang ut ur det brinnande huset. I mörkret ramlade han och skadade sig allvarligt, men räddades av två äldre pojkar. De flydde genom kulregn över bergen till en avlägsen by och vidare till Kabul, Iran, Turkiet.

David berättar om de fyra år då han på farliga vägar och utan pengar flydde undan kriget och till slut hamnade i Sverige. Medverkande: David Mohseni och Lennart Allvin, läraren som hjälpte honom att skriva en bok om sina upplevelser. Samtalet leds av Maria Bohlin.

2017-11-30
Länk till avsnitt

80. Jobba smart och utnyttja tiden bättre. Gäst: Helena Kvarnsell

Tänk dig en arbetssituation där du hinner med jobbet inom ramen
för din arbetstid. Och när arbetsdagen är slut har du ork kvar till din fritid. Helena Kvarnsell är högstadieläraren i Nacka som får det att fungera. Här berättar hon om sitt sätt att arbeta.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2017-11-16
Länk till avsnitt

79. Min identitet och mina rötter: Gäst: Jason "Timbuktu" Diakité

Ett samtal om identitet och rötter, om betydelsen av plats, var man befinner sig och var man lever, och hur det formar ens sätt att se på världen och sig själv. Vår gäst Jason Timbuktu Diakité berättar om sin egen identitetsresa, sin familj, sin bakgrund och om att vara son till en invandrare men född i Sverige och uppväxt i Lund. 

Samtalet leds av Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund

2017-10-31
Länk till avsnitt

78. Fler språk ger fler möjligheter. Gäst: Carla Jonsson

Vi samtalar med Carla Jonsson, Universitetslektor vid Centrum för tvåspråkighetsforskning. Vad kan vi dra för nytta av forskningen kring flerspråkighet när det gäller integration? På senare år har intresset för forskning om flerspråkighet och språkväxling ökat i takt med att skolan har fått alltfler elever med olika modersmål.

Carla medverkande också i boken Skolan och integrationen, som Lärarnas Riksförbund tagit fram. Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2017-10-19
Länk till avsnitt

77. Ett fritt och kreativt yrke kräver utrymme att för att man ska kunna bilda sig själv. Åsa Fahlén och Stina Oscarson

Åsa Fahlén och Stina Oscarson samtalar om bildning och skolans kompensatoriska uppdrag. Om att eleverna måste få en stabil kunskapsgrund att stå på och verktyg för att ta sig fram i livet. Om vikten av att lärare får utrymme för den professionella friheten, för att kunna bilda sig själva. En nödvändighet i det fria och kreativa yrke som läraryrket är.

2017-09-19
Länk till avsnitt

76. Kan en hund vara bildad? Göran Greider och Stina Oscarson

Göran Greider och Stina Oscarson pratar om vad bildning är. På många sätt tycker han att begreppet ställer till mer problem än vad det löser, att det drar en gräns mellan natur och kultur, mellan djur och människa. För vad är bildning egentligen? Är det inte att vara nyfiken? Kan då till exempel en hund vara bildad?

2017-09-15
Länk till avsnitt

75. Livets resa har gett mig min bildning. Zoraya Post och Stina Oscarson

Soraya Post och Stina Oscarson pratar om bildning i Lärarpodden. Soraya Post som är ledamot i Europaparlamentet för Feministiskt initiativ.

I Lärarpodden berättar hon personligt om sin resa genom livet, och varför det är viktigt att ta plats.

Hennes egna erfarenheter av romers utanförskap har starkt påverkat hennes bildningsresa. Och hon ser hur ordet bildning traditionellt omfattar en viss sorts kunskap och färdigheter och utesluter andra.

 

   
2017-09-13
Länk till avsnitt

74. Stick hål på din filterbubbla och omfamna okunnigheten. Dick Harrison och Stina Oscarson

Dick Harrison och Stina Oscarson i ett spännande samtal kring förstelnade bildningsideal, faran med filterbubblor och hur det gick till när kvinnorna uteslöts ur historieskrivningen.

2017-09-08
Länk till avsnitt

73. Konspirationism - vad är det och hur kan du hantera det i undervisningen? Gäst: Daniel Poohl

Ett samtal med Daniel Poohl, chefredaktör för tidningen Expo. Vad innebär konspirationism som politisk miljö och varför är det hot mot ett öppet och demokratiskt samhälle?
Hur kan vi som lärare motverka konspirationstänkande? Vilka förhållningssätt finns för att möta konspirationism i klassrummet?

Inspelat i LRs monter på Bokmässan 23 september 2016

Samtalet leds av Sten Hagberg, Lärarnas Riksförbunds förbundsstyrelse och ledamot av förbundets forum för humanoria och samhällsvetenskapliga ämnen.

2017-02-01
Länk till avsnitt

72. Yttrandefrihet och skolan - allvarligt talat. Ola Sigvardsson, Lena Andersson, Anna Ekström, Elza Dunkels, Ewa Thorslund

En ljudinspelning av seminariet med samma namn från bokmässan. Genom sociala medier och internet sker dagligen nätpubliceringar där många medborgare blivit publicister i en mening. Även en tonåring fattar publicistiska beslut på nätet, utan att alltid förstå det själv. 

Det ligger i skolans uppdrag att förvalta och undervisa om rättigheter såsom yttrandefrihet, tryckfrihet och offentlighetsprincipen ? viktiga grundbultar i en demokrati. Ett sätt att värna demokratiska rättigheter är att väva in dem i utbildningssystemet och ge eleverna kunskaper om det fria ordet och dess gränser.

Medverkande: Ola Sigvardsson, pressombudsman, Lena Andersson, journalist och författare, Anna Ekström, generaldirektör Skolverket, Elza Dunkels, forskare, och Ewa Thorslund, direktör Statens medieråd.

Cecilia Garme, journalist, leder samtalet.

Från bokmässan i Göteborg, 22 september 2016.

2016-12-30
Länk till avsnitt

71. Robotrevolutionen. Gäst: Stefan Fölster

Reforminstitutets chef Stefan Fölster berättar om robotrevolutionen och hur skolan och våra jobb kan påverkas av automatiseringen.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-12-29
Länk till avsnitt

70. Välkommen till mitt klassrum! Gäst: Katja Hvenmark-Nilsson

När du äntligen klarat av din lärarutbildning, så vet du en massa saker i teorin, men hur gör du rent praktiskt. Gymnasieläraren Katja Hvenmark-Nilsson berättar om sina erfarenheter från sin tid som ny i yrket, fram tills nu fem år senare. Katja bjuder in till sitt klassrum via sin bok ? praktiska tips och råd om hur du fixar vardagen i klassrummet, både som nyexad och som lite mer erfaren lärare.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-12-15
Länk till avsnitt

69. Om hjärnan och hur barn lär sig. Gäst: Torkel Klingberg

Professor Torkel Klingberg, vid institutionen för neurovetenskap, forskar kring barns utveckling och lärande och träning av hjärnan.

En del lär sig snabbt medan andra behöver längre tid på sig och kanske dubbelt så mycket övning ? och jävlar anamma ? för att nå sina mål.

Samtalet beskriver också olika typer av motivation. Fungerar belöningar? Vilken roll spelar intresse och tron på att kunna förändras? En form av motivation som har visat sig vara särskilt viktig för att nå sina utvecklingsmål är ?grit?, ett slags ?jävlar anamma?.

Förståelse för matematik och läsning är inget människor föds med. Det krävs många år av träning innan barn kan räkna och läsa flytande. I samspel mellan gener och miljö omformas barnets hjärna och gör plats för de nya kunskaperna.

- Genetiska faktorer spelar in, men det är möjligt att påverka sina förmågor genom träning. Hjärnan är formbar, det är en viktig kunskap, menar Torkel Klingberg.

 

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-12-13
Länk till avsnitt

68. Matematikens milstolpar och fallgropar. Gäster: Christine och Per-Olof Bentley

Hur kan matematikundervisningen bedrivas, så att alla elever förstår? Vi pratar med Christine och Per-Olof Bentley om de matematiska milstolpar som elever måste uppnå för att kunna gå vidare - och hur de som hamnat i fallgropar kan få hjälp att utveckla sina förmågor. En matematikdidaktisk teori om misstag, orsaker och åtgärder.

Maria Bohlin,Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-12-02
Länk till avsnitt

67. Rättssäker betygssättning är huvudmannens ansvar. Gäst: Bo Sundblad

För att betygen ska kunna sättas på ett rättssäkert sätt måste huvudmannen ta sitt ansvar och skapa en organisation som möjliggör detta, hävdar Bo Sundblad som har många års erfarenhet av betygssättning.

En enskild lärare måste få möjlighet att diskutera betygssättning under organiserade former. Det är en nödvändighet om betygssättningen ska kunna anses som rättssäker, menar Bo Sundblad.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-11-08
Länk till avsnitt

66. Digitalisering - vårt samhälle, skolan och oss själva. Gäst: Darja Isaksson

Digitalisering, vilken påverkan har det på vårt samhälle, skolan och på oss själva? Hur får vi det att funka på ett effektivt sätt?

Hör Darja Isaksson förklara - ledamot i regeringens nationella Innovationsråd 2016 och grundare av den digitala innovationsbyrån Ziggy Creative Colony.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-11-03
Länk till avsnitt

65. Elever blir producenter - med verklig publik. Gäster: Evelina Peterson, Elvira Mathwig, Ylva Pettersson, Richard Pettersson.

"-Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!" Dans och teaterelever från estetiska programmet i Skara berättar hur de gjorde sitt skolprojekt kring podcasten Teentime, som blev vinnare av Webbstjärnan 2016.

Medverkande: Eleven Evelina Peterson, eleven Elvira Mathwig, läraren Ylva Pettersson samt läraren Richard Pettersson.

Inpelat på Bokmässan sept 2016.

2016-10-28
Länk till avsnitt

64. Måste alla kunna koda?

Två lärare i Matematik och NO - Fredrik Kennebäck och Helena Kvarnsell - samtalar om att läroplanen LGR11 håller på att förändras. Programmering kommer få ett tydligare innehåll i skolan, och särskilt i ämnet teknik. Måste alla kunna koda? Vilka utmaningar ställer det då på läraren att utbilda sig och hänga med inom området?

Fredrik Kennebäck driver och utvecklar www.freken.se. Legitimerad lärare i Ma/No lärare och har jobbat 8 år inom skolans år 4-9. De senaste åren arbetat med utbildning och föreläsningar kring ämnet programmering och praktisk användning som robotar och annat.

Helena Kvarnsell leder samtalet. Legitimerad lärare i matematik, biologi, kemi, fysik och teknik för årskurs 7-9 i Nacka. Undervisar, och är också utredare samt ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund.

Inspelat på bokmässan i Göteborg i september 2016.

2016-10-25
Länk till avsnitt

63. Nätmobbning, näthat och nätkärlek. Gäst: Elza Dunkels

Elza Dunkels forskar om barns och ungas användning av internet, och om kulturer på nätet, exempelvis hur ungdomar hanterar situationer där de utsätts för faror och obehagligheter.

Elza Dunkels är utbildad ämneslärare, men är nu verksam vid Umeå universitet som lärarutbildare och forskare.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-10-21
Länk till avsnitt

62. Grej-of-the-day. Gäst: Micke Hermansson

Micke Hermansson är läraren bakom metoden ?Grej of the Day? ? ett slags mikrolektioner för att skapa intresse och engagemang i klassrummet kring ett ämne eller historisk händelse.

Micke är mellanstadielärare med 25 år i yrket, men idag skriver han och håller utbildningar om metoden på heltid. Utsedd till ?Årets lärare? 2015 av Handelskammaren samt nominerad till lärarpriset Guldäpplet.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-10-18
Länk till avsnitt

61. The Mad Mathematician

Jonas Hall undervisar i matematik, fysik och astronomi på Rodengymnasiet i Norrtälje. Förstelärare, och en av finalisterna till lärarpriset Guldäpplet 2016.

Jonas är även vice föreståndare för Svenska GeoGebrainstitutet.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-10-13
Länk till avsnitt

60. Lärares villkor i Botswana

"Teaching is the mother to all professions", menar Mr Motshegwa, ordförande i Botswanas lärarfack BOSETU.

I samband med kongressen fick vi möjlighet att prata med skolfackliga företrädare från Botswana om lärares villkor i landet.

Botswana fick sitt oberoende 1966, och sedan dess har utbildningen förändrats i landet. Vi får veta en hel del om detta i samtalet med Mr Tobokani Rari, generalsekreterare BOFEPUSU (= Botswana Federation of Public Sector Union), och Mr Mogomotsi Motshegwa, ordförande i BOSETU (= Botswana Sectors of Educators Trade Union)

Lärarnas Riksförbund har haft en relation med lärarnas fackförening i Botswana sedan många år, och representanter från Botswana deltog som internationella gäster på LRs kongress både 2012 och nu 2014. Nu tyckte de exempelvis att det var intressant att besöka kungliga Svenska Balettskolan eftersom det inte finns några yrkesskolor eller praktiska utbildningar alls i Botswana. Ett arbete pågår att skapa yrkesskolor och praktiska utbildningar och skolor.

Och mycket mer om mycket annat får vi veta i samtalet som leds av Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund.

2016-08-03
Länk till avsnitt

59. Lärarnas villkor i Norge

Ett samtal om villkoren för våra lärarkollegor i Norge. Steffen Handal är en norsk lärare, facklig representant och ordförande för Utdanningsforbundet, det största fackförbundet för lärare i Norge. Han sitter också i styrelsen för Education International, ett världsomspännande nätverk av lärarfack med tillsammans 32 miljoner medlemmar.

Steffen berättar bland annat om att norska staten infört nya kompetenskrav för att lärare överhuvudtaget ska få undervisa, och som slår hårt mot lärare som har en äldre examen som inte uppfyller dessa krav.

Fler studenter med höga betyg i Norge önskar att bli lärare nu än för 10 år sedan, men var tredje slutar innan lärarutbildningen är klar. Ytterligare en tredjedel lämnar i yrket under de första fem åren.

Fortsatt stor brist på lärare.

Ny lärarutbildning på gång, fem år på master-nivå.

Arbetstiden är den största fackliga frågan, med stor arbetsbörda med fler o fler arbetsuppgifter inom samma arbetstid. Tid för förberedelser och uppföljning av lektionerna hinns inte med - 4 timmar förberedelsetid för en hel veckas planering ger ingen bra kvalite, menar Steffen Handal. Dokumentationsbördan är också en stor fråga.

Nyligen införde Norge ett etiska råd, som Steffen förklarar tankarna kring.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-25
Länk till avsnitt

58. Kylskåpspoesi i svenska och engelska. Gäst: Annika Sjödahl

Vad händer om man tar färdiga dikter, klipper sönder dem i stycken och sedan sätter ihop dem igen till nya texter? Språkläraren Annika Sjödahl, som undervisar i engelska och svenska på högstadiet, använder just denna metod i sin undervisning. Många kända artister använder också denna metod för sitt arbete.

Annika berättar också om flash fiction, som ett sätt att göra korta avskalade texter och sammanhang om känslor eller händelser.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-24
Länk till avsnitt

57. Träna problemlösning och begrepp i matematik. Gäst: Nicklas Mörk

Matematikläraren Nicklas Mörk berättar om hur han med olika metoder hjälper eleverna att förstå och hitta begrepp i sitt lärande.

Problemlösning i exempelvis matematik i skolan har ofta handlat om problem som inte alltid är ett problem, det vill säga att det har oftast funnits en (enkel) väg att gå. Genom att hitta riktiga vardagliga problem så är det också ofta lättare att skapa motivation och engagemang för uppgiften, menar Nicklas.

Nicklas Mörk tipsar också om forskaren Dan Meyor och gratisverktyget Desmos.com där läraren kan skapa interaktivitet både i undervisningstillfället, men också mellan elever.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-23
Länk till avsnitt

56. Ingen elev blir bättre än sin skola

..och ingen skola blir bättre än sina lärare. Emil Gustavsson, besökte Lärarnas Riksförbunds kongress i maj 2016, inbjuden som en av gästtalarna. Efter talet fick Lärarpodden ett samtal med Gustav om skola, utbildning och vad som just nu görs för att möta de utmaningar som svensk skola står inför.

Emil Gustavsson är ordförande för Sveriges Elevkårer sedan januari 2015, en branschorganisation för elevkårer på gymnasium över hela Sverige. Sveriges Elevkårer vill skapa förutsättningar för sina medlemsorganisationer att skapa en mer givande skoltid för eleverna på sin skola.

Frida Ekberg, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-22
Länk till avsnitt

55. Att blanda analogt och digitalt skrivande. Gäst: Mia Kempe

Det händer något i hjärnan när man skriver, säger Mia Kempe. Forskning visar exempelvis att man minns bättre om man skriver ner det. Hur är det då att använda digitala hjälpmedel i undervisningen, kontra att skriva med papper och penna. Och går det att använda iPads exempelvis för elever i årskurs två?

Vi pratar med klassläraren Mia Kempe som just nu jobbar med en åk 2, och hennes erfarenheter kring digitala hjälpmedel för ett exempelvis lära sig läsa, skriva och stava.

- Det gäller att välja verktyg utifrån vad man vill uppnå. Man måste inte hela tiden exempelvis jobba med skrivplattor eller liknande.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-21
Länk till avsnitt

54. Skolreportern sammanfattar sin 24 års skolresa. Gäst: Bengt Hansell

Bengt Hansell, veteranen på SR Ekot, har nu gått i pension efter att i mer än två decennier bevakat skolan och utbildningsfrågorna. Förmodligen den reporter i Sverige som gjort det mest, och kanske bäst. Zoran Alagic, Lärarnas Riksförbund, får här en intressant pratstund med Bengt, som med sina egna ord sammanfattar utvecklingen som skett från då till nu.

Bengt har också varit hovreporter med exklusiva intervjuer med Kungen och Kronprinsessan. Frekvent twittrare med @BengtHansell. Följ.

Zoran Alagic, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-15
Länk till avsnitt

53. Att ta hand om nyanlända elever i klassrummet. Gäst: Hülya Basaran

Hur gör man om man aldrig tidigare haft en nyanländ elev i klassrummet - en elev som precis kommit hit till Sverige - vad bör man tänka på?

Ett samtal med SFI-läraren Hülya Basaran som jobbar som förstelärare på Trollhättans mottagningsenhet för nyanlända elever åk 1-9, "välkomsten". Här kartlägger man elevernas kunskaper och erfarenheter. Beroende på vad som kommer fram i kartläggningen stöttar mottagningsenheten sedan skolorna i det som behövs.

Här i samtalet får vi tips och råd för oss som ännu inte har samma erfarenhet av detta.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-12
Länk till avsnitt

52. Undvik tidstjuvarna - få mer tid för varje elev. Gäst: Anna Jändel-Holst

Hur fördelas en lärares arbetsuppgifter, och hur disponeras lärarens arbetstid för detta? Nästan var tredje lärare möter 125 elever under en vecka, och föräldrar upplever att lärarna inte har tillräckligt med tid för deras barn. Samtidigt har minst var tionde lärare en så dålig schemaläggning att deras tid inte används effektivt, s.k. tidstjuvar. Var tredje lärare tar inte lunchrast, och sex av tio lärare tar inte ens en paus under arbetsdagen. Det här visar en ny undersökning från Lärarnas Riksförbund.

Med det finns lösningar. Lärare som fått diskutera sin tjänstefördelning i förväg upplever att deras arbetstid används mer effektivt.

Anna Jändel-Holst, utredare på Lärarnas Riksförbund, hjälper oss med begreppen och de slutsatser och resultat som undersökningens visar.

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-07-03
Länk till avsnitt

51. Sverige i siffror som undervisningsmaterial

Ett spännande samtal med SO-läraren Henrik Isacsson, Mörbyskolan i Stockholm, om hur man kan använda statistik i sin undervisning. Sara Brinkberg, från Statistiska centralbyrån, är med och berättar om projektet "Sverige i siffror" och hur du som lärare kan nyttja detta material i din undervisning - och dina elever som själva kan hitta fakta, jämföra, reflektera och se sammanhang..

"Sverige i siffror" bygger på statistik och är tänkt som ett verktyg för att förstå samhället, granska uttalanden och bygga argument. Sverige i siffror innehåller statistik om det svenska samhället, baserat på behoven i kursplanen för samhällskunskap i grundskolan och gymnasiet. 

Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-06-26
Länk till avsnitt

50. Så kan vi bli den kunskapsnation som vi ska vara, och vill vara.

Helene Hellmark Knutsson, besökte Lärarnas Riksförbunds kongress i maj 2016, inbjuden som en av gästtalarna. Innan talet fick vi ett samtal med Helene om skola, utbildning och vad som just nu görs för att möta de utmaningar som Svenska skola står inför.

Helene Hellmark Knutsson, är sedan 3 oktober 2014 minister för högre utbildning och forskning i regeringen Löfven. Innan dess har hon hunnit med att vara ombudsman i LO, kommunalråd, landstingsråd och ordförande för socialdemokraterna i Stockholm.

Frida Ekberg, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-05-30
Länk till avsnitt

49. Elevens hjälteresa som metod i undervisningen

Robin Smith, gymnasielärare i Svenska och engelska, skapar målbilder och motivation genom att utnyttja begreppet ?hjälteresan? i sin undervisning. Genom att göra eleven till hjälte och undervisningen som ett äventyr i lärandet, blir det ett verktyg för att kunna prata om lärandet, lärandeprocessen och tänkandet i undervisningen. Ett sätt att underlätta kommunikationen mellan lärare och elev.

- Om eleven vet vart man är på väg - så känns det som en mening med det, menar Robin Smith.


Hjälteresan är ett begrepp och mönster i många mytologiska berättelser, men även moderna berättelser som exempelvis Hollywoodfilmer. Grunden är att en huvudperson ? hjälten ? får en utmaning, reser till en främmande verklighet och ställs inför prövningar, för att slutligen återvända till vardagen med en konkret eller abstrakt gåva.


Maria Bohlin, Lärarnas Riksförbund, leder undervisningen.

2016-05-30
Länk till avsnitt

48. Aida Hadzialic om visionen om en skola i världsklass igen.

Aida Had?iali? besökte Lärarnas Riksförbunds kongress i maj 2016, inbjuden som en av gästtalarna. Innan talet fick vi ett samtal med Aida om skola, utbildning och vad som just nu görs för att möta de utmaningar som Svenska skola står inför.

Aida Had?iali? var gymnasie- och kunskapslyftsminister mellan oktober 2014 till augusti 2016, och Sveriges yngsta minister genom tiderna. Innan dess var hon kommunalråd i Halmstad.

Frida Ekberg, Lärarnas Riksförbund, leder samtalet.

2016-05-27
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.