213 avsnitt • Längd: 50 min • Månadsvis
Vi spelar rollspel som vi alltid gjort- Högt i tak, inga manus, bara rollspel: Drakar och Demoner, Trudvang, Symbaroum, Mutant.
The podcast De Övergivnas Armé Spelar Rollspel is created by De Övergivnas Armé spelar rollspel. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Ode till Drak-Berit
Stilla natt, fruktade natt!
Allt var skit. Stjärnan vit.
Ty alla planeter i linje stod,
Flickebarnet föddes dränkt ut i blod.
Med röka och dryckjom hon blev beströdd,
En grogghagga till folket var född.
Stor och rund,
långt ifrån sund
Hennes uppväxt kantad av strid,
dricka, röka, en smula morbid.
Drak-Berit till världen var kommen,
Oss var en drakkejsarinna född.
Mer högrest än någon karl,
Och till vreden var hon snar
Se där stod hon, stark och klar,
Drak-Berit, helt underbar!
Stilla natt, fruktade natt!
Drakarna flyr, legenderna gryr.
Drak-Berit för världen står,
Hennes storhet vi nu fastslår.
Drak-Berit till världen ÄR kommen,
Oss är en drakkejsarinna född.
Yxan hängandes vid höften
Sejdeln fylld och lyftad högt.
Tal om strider och löften,
Dagens första pipa är rökt
Mer högrest än någon karl,
Och till vreden var hon snar
Se där stod hon, stark och klar,
Drak-Berit, helt underbar!
Mer högrest än någon karl,
Och till vreden var hon snar
Se där stod hon, stark och klar,
Drak-Berit, helt underbar!
Drak-Berit, helt underbar!
Vårat sällskap har träffat den smått säregna trollkarlen Tyclofon och av denna fått en stav som kanske kan hjälpa dem finna Siratsia. Tyclofon har även berättat vart Östanvindens månsten finns och har med hjälp av sin virvelvind fört sällskapet dit
Vårat sällskap har stött på ett ovanligt spår i Barbias mylla och när de följer det står det snart öga mot öga med en stor virvelstorm som de en efter en sugs upp i. När luftfärden upphör befinner de sig uppe bland höga moln som verkar bära dem alla, förutom den stackars Vrash…
Vårat sällskap har långsamt förflyttat sig över Barbias slättland åt öster följandes Magnis vägledning då de plötsligt stöter på ett märkligt spår som rivit upp ett brett sår i landskapet. Något stort har farit fram här med stor kraft och lämnat trasig vegetation i sitt kölvatten
Vårat sällskap har lämnat El-Glamor bakom sig men är i desperat behov av förnödenheter. Vid en kulle lyckas de skrämma fram en stor mängd vildkaniner ur sina hålor och ett försök till att införskaffa mat uppstår. Då förändras Morax plötsligt märkbart
Efter att vårat sällskap tagit sig ut från graven under ruinerna av El-Glamor med livet i behåll, men gravt själatrötta, försöker de försegla ingången till graven under en redig hög med sten och lägger sig slutligen för att få lite välbehövlig vila.
Nu släpper Mîm sina Greatest Hits som handlar om hans äventyr i Dimmiga Dalen! (Han använder sig uppenbarligen av AI-musik, men texterna är handskrivna Av Daniel, A.K.A Mîm.)
Nu släpper Mîm sina Greatest Hits som handlar om hans äventyr i Dimmiga Dalen! (Han använder sig uppenbarligen av AI-musik, men texterna är handskrivna Av Daniel, A.K.A Mîm.)
Nu släpper Mîm sina Greatest Hits som handlar om hans äventyr i Dimmiga Dalen! (Han använder sig uppenbarligen av AI-musik, men texterna är handskrivna Av Daniel, A.K.A Mîm.)
Nu släpper Mîm sina Greatest Hits som handlar om hans äventyr i Dimmiga Dalen! (Han använder sig uppenbarligen av AI-musik, men texterna är handskrivna Av Daniel, A.K.A Mîm.)
Vi slänger efter slashasight övervägande in karaktärsförbättringen så här i efterhand. Det är stökigt men väldigt kort.
Under nästa vecka, innan återupptagandet av Barbia, kan det hända att det dyker upp en lite överraskning som är sammanknippad med allas vår pervo-dvärg Mîm Gyllenklav. Så håll öronen öppna.
Musik:
Pirates Of The Quarantine & Gates of Glory by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Så var vi framme vid sista avsnittet av Bothilds Bryte där det sjangserar totalt och det hela slutar med en spelledare som gett upp och en monolog framförd av Perrywick. Fortsättningen på Drak-Berits arv fick stå åt sidan och efter detta återgår vi till DoD-91 med Barbia. Men det kommer nog i framtiden något avsnitt där vi fortsätter utforska historien om Drak-Berit (och Grill-Berit), samt avslutar Drakkejsarens hemlighet under mer ordnade former.
Musik:
Pirates Of The Quarantine & Gates of Glory by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Galenskaperna fortsätter nere i Bothilds bryte. Så pass galna att självast Drakmästaren får bryta
in och förklara saker och ting som föll för saxen. Men nu närmar vi oss slutet för att sedan hoppa
på Barbia där i har en aningen seriösare framtoning.
Musik:
Pirates Of The Quarantine & Gates of Glory by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Mim finner en utmaning i den dimmiga gestalt som uppenbarat sig för dem, Groddy tar en för teamet och Perrywick är mest snack och lite verkstad när gruppen fortsätter sin resa i den blöta underjorden.
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Vi talar inte ens om vad som hände i förra avsnittet utan försöker förtränga det och hoppar raskt vidare till dagens avsnitt där äventyrarna dyker på en oväntad figur, leker i plaskpool och funderar om ankor verkligen kan hålla i saker.
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Vi lämnade äventyrarna när de smugit sig uppför en trappa varifrån de hört lite oväsen och de har precis fått syn på en kraftig gestalt mitt bland ett gäng svartalfer och snart barkar det utför. Avsnittet har klippts flitigt, men.... ja, det blir lite stökigt.
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Perrywick, Tym, Lothar, Groddy och Mim har precis tagit sig fram till vad som verkar vara vandaliserade ruiner av ett dvärgkomplex när Lothar får en laddning hett träck över sig. Men vad säger man, det är alltid bäst att få det jobbigaste bortstökat först, eller?
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Äventyrarna har tagit sig ned i vad de tror är självaste Drak-Berits helgedom där en gigantisk staty av legendaren står, med en Eledain som visar sin totala underkastelse. Men vad mer kan väntar på dem där nere i det tobaksdoftande dunklet? (Och kanske en början på det egentliga äventyret)
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Efter att ha träffat den galne eremiten ute på Dimmiga Dalens slätter så färgas himlen blodröd. Spännande, som Lothar uttrycker det. Kan det månde vara ett järtecken, eller bara en helt vanlig romatisk solnedgång?
(Det blev något problem med Christoffers mick, så han kan låta lite burkig. Men det reder upp sig i kommande avsnitt)
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Nu är vi äntligen tillbaka från semestrarna där vi tar oss an Bothilds Bryte. I vanlig ordning levererar vi galenskaper och... ja mest galenskap. Även om det börjar rätt städat såhär i första avsnittet så kommer det att gå i en exponentiellt nedåtgående trend. Den uppmärksamme kan snappa upp något om en viss legendarisk kvinna, så håll i er!
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Det avslutande avsnittet av Vägs Ändes Värdshus. Vi börjar där vi slutade, med Mim som slår ett djeeevla trakslak!
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Legenden om Drak-Berit lämnar ingen oberörd och den lilla men väl sammansvetsade gruppen av äventyrare somnar tätt omslingrade för att vakna upp ovanligt utvilade och vigulanta. Något som kommer visa sig behövas i dagens avsnitt.
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Ludeffekter: Zaplsplat.com
I Vägs ändes värdshus källare händer mäkliga saker. Golv som försvinner under fötterna, skelett som kravlar omkring i taket. Men framförallt så återfinns där i djupet- Legenden om den übermäktiga grogghaggan Drak-Berit!
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Groddy, Mim och Lothar har anlänt till det gemytliga Vägs ändes värdshus där de bland annat träffar på Perrywicks storebror (Barrywick?) och mycket riktigt så är även fåraherdens dotter Antelia där. Men knappt har de hunnit gå på dass och smutta på ölen innan väggarna faller ihop omkring dem och allt blir svart.
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
CURSE by Mehul ShaRma | https://www.instagram.com/mehul_sharmaofficial/
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 3.0 Unported License (CC BY 3.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.en_US
Två män och en kvinna kortare, men en Lothar rikare, så sliter sig gruppen från trädet för att Mim åter ska få se bondens lena läppar. Trots att Groddy precis försökt lugna Mim som tagit illa vid av långa dvärgar så drar han själv kniv mot odalmannen!
Musik:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
CURSE by Mehul ShaRma | https://www.instagram.com/mehul_sharmaofficial/
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 3.0 Unported License (CC BY 3.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/deed.en_US
Efter att ha dammat av sig och lämnat runierna av Svartås så fastnar äventyrarna oväntat länge kring ett träd och Mim är lika oväntat betuttad i ett par åldrade... läppar.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Ett kort hopplock av vad vi sysslar med.
Efter att på håret lyckats ta ned demonen Ix så befinner sig gruppen i de utbrända ruinerna av Katos torn med en mycket förvirrad varg-tax.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Äventyrarna tar ny tag och börjar om när kampen mot tiden fortsätter med den formidable demonen Ix som en ny del i ekvationen. Men kanske är ryggsäckar fyllda med drakbajs trots allt lösningen?
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Äventyrarnas tålamod börjar tryta efter att uppleva måndag hela veckan och de "tvingas" ta till extrema metoder för att ta sig till toppen av tornet.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Efter att förhört den dillige Perrywick så stöter äventyrarna på bonden Rax som letar efter några bortsprungna får. Verolyn försöker ta reda på var de tagit vägen. Men efter att de märkligt nog flugit iväg och splattat mot värdshuset så så får hon se hur en grupp drakar kommer inflygande över byn.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
I sin quest for cash så dyker det ideligen upp spår av den svekfulla krulltotten Perrywick vilket får äventyrarna att snabbt glömma Lothar och det tidigare hägrande Svartås med dess omtalade rikedomar.
De stöter lite senare på pinfärska spår av gluten under ett träd med märkliga frukter. Är det så att de äntligen
närmar sig sol och våraren?
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Vi gör ett avbrott i Barbia ett slag och tar nya tag i DoD -23 tills vidare. Som om Perrywicks svek inte var nog, nu har även Lothar lämnat Groddy, Mim, Tym och Verolyn i fattigdom. Så de har inget annat val än att jaga rätt på mer kosing! (Det var helt enkelt för jobbigt att komma på en plot hook)
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Vårat sällskap försöker ta sig ut ur graven under ruinerna av El-Glamor men lyckas med konstycket att återuppväcka vartenda lik och benrangel och måste kämpa en tvåfrontsstrid under sin färd mot utgången. En strid som vållar skada i själ liksom kropp. Något som Cerathlon verkligen får erfara.
Vårat sällskap har råkat på vålnaden Garam’Tuzach och efter en osäker strid lyckas Chak nedgöra vålnaden med hjälp av Ceratlhons svärd Jormvard. Då det bara är Chak som är vid sina sinnens fulla bruk så hänger det på honom att lugna den hysteriskt skrikande Magnis
Nere i graven under ruinerna av El-Glamor så har Vrash till synes frivilligt lagt sig på ett offeraltare medan resten av sällskapet blivit halvt skrämda från vettet av en mörk vålnad. När Chak sansat sig och attackerar vålnaden splittras hans svärd i hans hand
Vårat sällskap har lokaliserat ruinerna av El-Glamor och tagit sig ner i den gamla graven i vilken Siratsia sägs ligga begraven. Men nere i mörkret stöter de på odöda benrangel vars beröring bränner i själen och under striden lyckas Vrash slå en av sina följeslagare…
Vårat sällskap har tagit sig till ruinerna av El-Glamor och avlägsnat det gyllene locket ner till vad som verkar vara en grav. Trappan ner slutar i ett rum med mörkt vatten. Vrash får en olustig känsla medan Cerathlon hoppar ut i vattnet…
Efter att ha sovit i skenet av den största lägerelden i mannaminne så lämnar vårat sällskap, kanske inte helt nöjda, de rykande resterna av Terendils hus bakom sig och styr kosan mot kusten i hopp om att finna återstoden av Siratsias gamla fästning El-Glamor
Vårat sällskap har hittat till Terendils hus, en sedan länge övergiven och förfallen byggnad belägen i de östra delarna av en skog. Där finner de, förutom en grav, även gamla mossanlupna anteckningar som verkar skildra delar av Siratsias uppväxt
I sällskap av demonblodet Morax, son till den avlidne Flavio, har vårat sällskap tagit sig in i ett skogsområde norr om Vindtopparna på jakt efter vad de tror kan vara Siratsias barndomshem samtidigt som matförråden tryter. Men så plötsligt en dag stöter de på bebyggelse…
Under sin flykt från Fadarims Tempel, ner från Vindtoppsbergen, så möter vårat sällskap den väldige Morax. En välklädd herreman och bjässe på när två och en halv meter. Det visar sig att han inte bara söker efter Flavio, han hävdar även att den avlidne kurtisanen är hans far
Efter sin flykt från Vindtopparnas tempel och den svartfolkshär som intagit det så tar sig vårat sällskap genom Vindtopparnas förrädiska massiv. Vrash upptäcker ett stenras som kommer rakt mot dem. Hinner de sätta sig i säkerhet eller kommer Vrashs varning för sent?
Fadarims tempel har fallit i svartfolkets händer och är satt i brand. Vårat sällskap har flytt ut i natten och lämnat prästinnorna åt sitt öde och de stannar inte förrän de når en skog där de söker skydd. Magnis tar nederlaget tyngre än de andra.
Svartfolk har tagit sig in i Fadarims tempel och strid har uppstått. Men det går inte särskilt bra för vårat sällskap. Mitt i striden drämmer Magnis sitt brinnande kortsvärd i golvet vars klinga brister av den stora påfrestningen…
Vi avslutar året med att avsluta Jarls Kullar och önskar allalyssnare ett gott nytt år och god fortsättning.
Efter att ha hittat ett par smaragder och spöat några skelett så når gruppen ett rum fyllt till taket med skatter. Men när Tym snor åt sig vad han tror är Jarlakronan så faller illusionen och kvar är en jättelik amöba.
Efter att Mim förhandlat gruppen från en nära förestående TPK och de lämnat trollparet för Meleriens böljande kullar snubblar Lothar över ett gammalt svärd och de hör en ekande röst bakom sig.
Äventyrarna är i gravt behov av att fylla på penningpungarna och har gett sig av mot Jarls Kullar där det ryktas finnas stora rikedomar. Men de har nu verkligen trampat i klaveret då de stöter på ett par hungriga bergatroll.
Mim, Tym, Groddy, Verolyn och Lothar vaknar upp till en prekär situation: tomma penningpungar, tomt minne och inte ett spår av Perrywick!
Fadarims tempel har blivit belägrat av en här med svartfolk. Stämningen är allvarsam och den blir knappast bättre när Vrash och Cerathlon finner notarien Cephus med halsen avskuren uppe i templets bibliotek
I Fadarims Tempel har vindarna förtäljt att en här med svartfolk närmar sig vindtopparna med avsikt att attackera templet. Våra äventyrare har dock förberett sig samman med prästinnorna för möta det annalkande hotet
Åtskilliga timmar har våra äventyrare spenderat i templets bibliotek sökandes efter information om Siratsia. Den ena svårtolkade texten efter den andra granskas och killgissningarna fläktar friskt genom biblioteket.
Vårat sällskap befinner sig i Vindarnas tempel där de söker efter information om häxmästarinnan Siratsia. Magnis har lyckats ådra sig några sår under sin sparring med La och när han blir omplåstrad finner de hårtestar i såret…
Magnis återkomst till Vindarnas tempel är lätt omtumlande. När de andra i gruppen förkovrar sig i templets bibliotek så avviker Magnis för att istället fokusera på att samtala med översteprästinnan Sien. Bland annat om hans förmåga att lyssna på vindarna.
Vårat sällskap har gjort sig hemmastadda i Fadarims tempel. Magnis har fått träffa La, ett möte som blev mycket känslosamt. I templets bibliotek har äventyrarna börjat söka fakta om Siratsia. Men är informationen de hittar helt vittnesgill?
Vårat sällskap har tagit sig hela vägen till Fadarims tempel i Barbia där de mottagits av Översteprästinnan Sien och hennes prästinnor. Återkomsten blir känslosam för Magnis när han ställs öga mot öga med La…
Vårat sällskap har lämnat sitt skepp i Babors hamn samman med delar av sitt manskap och har vandrat över Barbias mylla och tagit sig upp bland Vindtopparna och står äntligen framför porten till det mystiska Fadarims Tempel
Vårat sällskap har begett sig av på en lång seglats mot BARBIA på sitt skepp Tiamats öga. Men det blir ingen lugn seglats. Det är en lång resa och saker sker på slentrian, Chak är inte så noga med vad han stoppar i sig och drar på sig en elak matförgiftning…
Vårat sällskap har hissat segel och begett sig ut på böljan den blå på grund av att Magnis tror sig har hört en röst i vinden. Efter några dagar till sjöss blir de ikapp hunna av ett skepp där de tycker sig se Certhlon ståendes i fören…
Vårat sällskap har lämnat Pandarea och San Ea bakom sig, på väg mot nya äventyr i främmande land. Efter några dagar till sjöss märker de att de är förföljda av ett skepp. När skeppet kommer närmare kan de se en bekant men sliten figur ståendes i fören. Cerathlon! Hur är detta möjligt?
Ljudeffekterna i detta avsnitt kommer från Zapsplat.com
Våra äventyrare har beslutat sig för att lämna San Ea och styra kosan mot andra breddgrader. Med sig på skeppet har de ett omaka entourage med föga erfarenhet. Det blir en spretig inledning mot det som komma skall…
Vi är åter tillbaka till Drakar och Demoner -91 för att ta vid där vi lämnade våra äventyrare Magnis, Chak, Vrash och Flavio. Detta avsnitt innehåller förutom lite karaktärsförbättring även en hel del krimskrams som många spelare vill ägna sig åt mellan äventyr.
Lothar har precis spetsat den normalstora jättespindeln likt en massiv gyros när vi ger oss in i den avslutande delen av detta äventyr. Det bjuds på action, högalver och svekfullhet!
Pappaskämten haglar och vi varnar känsliga lyssnare för det som inte föll för saxen. Redigeraren ber om ursäkt på förhand!
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Perrywicks svek har försatt Mim i en knepig situation. Lika knepigt är det för Lothar och Tym som gett sig in i portalen för att finna sin vän. Men frågan är om de kommer finna sin väg ut igen?
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Kommer Tym att lyckas bära den kvarvarande gänglige mannen med Sathmog-tourettes ända fram till portalen? Kommer Verolyn att lägga äventyrandet på hyllan på grund av att tärningarna sviker och att hon blivit ett flickebarn och kommer de att lyckas stänga portalen? Två av dessa tre frågor kommer man få svar på i dagens avsnitt!
Bakgrundsmusik:
Careless Whisper- flöjtcover av Mim.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Med Perrywick som återigen räddat dagen ger sig äventyrarna i kast med att leta reda på portalen som de odöda önskade få stängd. Men de stöter på förhinder av en sort som verkligen verkar gilla Sathmog.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Efter att ha besegrat mantikoran och ha räddat Lothar från dödens käftar så tar sig äventyrarna vidare i Templet. Där kommer det visa sig finnas en hel del vegetabiliska inslag av det otäckare slaget.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Armén är åter samlad efter semesteruppehållet och vi kör vidare där vi slutat- i käftarna på en Mantikora. Det är ett lite kortare avsnitt än vanligt, men nästa vecka så kommer det återigen ligga kring 45-60 minuter då vi har rykande färskt material att ta ifrån.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Att förhöra överlevande verkar inte vara något för detta gäng. Men att ta emot lättillgängliga och fint serverade ledtrådar har å andra sidan aldrig varit Arméns grej. Kanske har dessa äventyrarfärskingar tagit sig vatten över huvudet denna gång, eller är de rustade för att kunna utmana vad som väntar dem i Templet Purpurbrand?
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Efter att ha skakat av sig xenofoben Kvasimund och dennes gäng samt fått halvtydliga instruktioner från mystikern Rabrindranath om vägen till Templet Purprubrand så beger sig äventyrarna mot Magnaveden.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Gruppen beger sig till värdshuset Tre Hjortar där Mim försöker sig på trubadurlivet. Där stöter de även på en extremt rasistisk anka med en aversion mot dvärgar och ett språkbruk som hämtat direkt från Flashback. Känsliga lyssnare varnas!
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Lycksökarna anländer till Utkante där de får bekanta sig med invånarna. Införskaffande av persedlar för kropp och för knopp står näst på listan och Perrywick gör ett tappert men tafatt försök att kränga ulvskinnet. Som toppen på moset så lyckas gruppen också att fixa sin första quest!
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
De fem nybakade äventyrarna ger sig iväg mot by Utkante som blivit ett nav för lycksökare att finns ära och rikedomar. Men vägen dit är inte helt smärtfri och Groddy som agerar spejare är... låt oss säga inte helt framgångsrik i sitt värv och tappar tämligen snabbt i anseende hos de andra.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Här testar vi på Fria Ligans nyversion av Drakar och Demoner. När vi nu känner på reglerna så är det väldigt lättsamt och spretigt och vi börjar med karaktärsskapande för er självplågare som vill lyssna när vi rullar tärningar i dryga timmen, innan vi kör igång med ett miniäventyr i Utkante för att sedan ge oss på Templet Purpurbrand.
Intro/Outro:
Pirates Of The Quarantine by Alexander Nakarada | https://www.serpentsoundstudios.com
Music promoted by https://www.free-stock-music.com
Creative Commons / Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Denna episod bjuder på ett kort mellanspel där vi följer några lösa trådar för att knyta an och bädda för karaktärernas framtida äventyrande i Ereb Altor.
Här bjuder vi på en liten sittning där vi förbättrar karaktärerna genom att köpa upp färdighetsvärden för erfarenhetspoäng samt nyttjar de så hett eftertraktade hjältepoängen...
Slutstriden är i full gång men det går dåligt för vårat sällskap. Chak snubblar och blir liggandes, Vrash sänks av en blixt från Luciano medan Magnis hugger in på furst Mâlkuth. Men Mâlkuth bara ler och den skada han åsamkas öppnar sig istället som ett blödande sår på Cerathlon
Vårat sällskap har med Maras hjälp färdats mot Mâlkuths citadell medan Magnis vaknar upp på slagfältet efter att ett slag i huvudet fått honom att falla ur sadeln på sin flygande demon. Han inser snart att båda hans ben är brutna och smärtan får honom att tappa medvetandet igen
Vårat sällskap har slagit följe med Mara som lovat hjälpa dem att finna vägen genom Kaos föränderliga krets. När de slagit läger och Chak håller vakt så hör han något som viskar hans namn nerifrån en gammal brunn så han bestämmer sig för att klättra ner
Större delen av vårat sällskap har hamnat vilse i en konstig värld. På taket av en kringsvävande ruin stöter de på en stor fågel av stål. Chak, Vrash och Falvio beger sig in i de förfallna huset där de får syn på en kvinna som är i full färd med att plocka på sig diverse värdesaker
Vårat sällskap har begett sig mot Kaos krets i jakt på furst Mâlkuth och Luciano med en bevingad Quetzal-legion. Men något går fel, deras riddjur hamnar i panik och sällskapet splittras. Magnis stannar med hären medan resterande äventyrare flyger bort på sina bevingade demoner
Väl i Monoliternas stad så fördriver vårat sällskap tiden med att dra runt med Târgkrizt på diverse rundvandringar och bistra middagar. När de sedan väl blir kallade till furst Târgs tronsal så kommer demonfursten med ett svårsmält förslag som pris för sitt bistånd
Vårat sällskap har under viss misär tagit sig fram genom en förfärlig asköken där de som av en slump räddar demonen Târgkrizt, furst Târgs son, undan ett stort antal förföljare. De lyckas fly genom att gömma sig i ett led med fördömda själar som tar dem till Monoliternas stad
Under sin vandring genom asköknen hamnar våra äventyrare mitt i en skärmytsling där de ovetandes lyckas rädda Târgkrizt, demonfursten Târgs son, från en säker död. Men i fjärran kan de ana ett stort sällskap av ryttare som verkar ha siktet inställt på att lägga vantarna på Târgkrizt
Vårat sällskap har hamnat i en gudsförgäten ask-öken där de kämpar sig fram bland ständigt piskande vindar och olycksaliga fördömda själar. När en grupp med beväpnade bleka varelser dyker upp på stora insektsmonster vill Cerathlon gå till attack
Efter att ha lämnat över Lucianos torn i Viderics vård så fyller vårat sällskap på sitt matförråd för att fortsätta sitt sökande efter Luciano. Videric har föreslagit att de skall söka upp furst Târg i skuggornas krets och trollkarlens ritual slungar in sällskapet i ett becksvart mörker
Stridslyckan förefaller ha vänt en aning för vårt sällskap samtidigt som Cerathlons girighet verkar ha nått nya höjder när han lystet tar sig titeln som tornets nye herre. Men kanske har han gapat efter för mycket när Lucianos favoritvapen går till attack…
Tumult har uppstått utanför Lucianos torn i Aiunus. Hårt ansatta av vaktdemoner så splittras sällskapet upp då Magnis och Vrash bestämmer sig för att lägga benen på ryggen. Medan Chak och Flavio blir ansatta så smyger sig Cerathlon obemärkt längre in i tornet…
Videric, en mäktig mänsklig magiker har låtit två av sina livvakter visa vägen till Lucianos torn. Tornets ingång patrulleras av en grupp beväpnade demoner. Chak smyger tyst fram mot vakterna medan Cerathlon som följer efter honom inte riktigt lyckas vara lika diskret…
Vårat sällskap har hamnat på en ofantlig fest någonstans i Aiunus och provar på den ena konstiga rusdrycken efter den andra. Efter att Vrash blir indragen i en strid, som han dock klarar sig ur med bravur, så känner Flavio en tung hand på sin axel…
Efter att ha tagit sig till Aiunus, avgrundens stora citadell bestående av ett labyrintiskt virrvarr av breda avenyer, smala gränder, vindlande trappor och mäktiga torn så lyckas Cerathlon i en konfrontation med en baahl rädda livet på en demonette…
Vårat sällskap är vilse i ett landskap av sten, eld och is. Efter att ha följt en stor här av bestialiska humanoider som marscherar till en väldig stad med citadell och broar av järn och ben kan de i luften skymta små fruktansvärda uppenbarelser…
Efter en fasansfull strid besegrade våra äventyrare den odöda draken Arraquain. De följde efter den flyende tempelherren Luciano genom en magisk portal vars svarta virvlande malström omslöt dem i ett mörker där de tyckte sig falla i oändlighet…
Ska Hargha lyckas med att bli en hybrid, och kommer man få fatt på Asinulok?
Den som lyssnar till absoluta slutet (eller spolar fram) får en hint om vad som hände sen.
Svind är fast i en glaskula och resten av gruppen står öga mot öga med en Tjurhybrid.
Gänget träffar en överenskommelse med Ysad Lwenti och kommer till ett ställe med märkligt bekanta djur.
Fem slitna själar irrar runt kring Sarkash utkanter i jakt på silverpenningar när de plötsligt råkar ut för elände mitt i allt elände.
Om ni missat varningen i session 0 så kommer den här: Mycket låg humor kan förekomma.
I detta avsnitt skapar vi våra karaktärer och pratar lite om själva rollspelet innan vi sätter igång på riktigt med äventyret i kommande episod.
Mörk Jul på er alla!
Petra har mirakulöst nog lyckas ta sig upp till ytan och upp på stranden med två barn kravlande över sig.
I sin desperation rinner Petras sinne plötsligt över och hon skriker åt barnen som förvånande nog lämnar henne ifred och återvänder ner i det mörka vattnet.
Ett bestånd av näckrosor har fångat Petras och Sven-Eriks uppmärksamhet. Nere i dyn under en av näckrosorna finner Sven-Erik något. Han drar i det och upp följer den hemska uppenbarelsen av vad som en gång varit ett barn. Strax dyker ytterligare tre barnliknande väsen upp, varav ett verkar vara Nils.
Strid utbryter och både Sven-Erik och Petra dras ner i tjärnens mörka vatten.
Petra och Sven-Erik har begett sig med cykel bort till Sågträsket då de tror att det var där Påhls kvarlevor hittades.
I dimman som ligger tät kring sågträsket tycker Sven-Erik sig se en vitklädd skepnad som pekar bort mot träskets utflöde som leder bort mot Gustavstjärn…
Den lilla pojken Nils har under konstiga omständigheter gått ner sig i Måttsundsfjärden om natten vid Solgården och befaras drunknad. Polisen har lagt ner ärendet men Nils storasyster Petra kan inte släppa det som skett. Hon misstänker att det är något mystiskt i görningen.
Detta gör att hon samman med Sven-Erik beger sig ut i Måttsund för att luska reda på mera information. När de nekas tillträde till den sommarstängda skolans bibliotek så bryter de upp ett av skolans fönster för att ta sig in.
Det har bara gått ett par veckor av sommaren när det börjar hända mystiska saker på barnkolonin Solgården i Måttsund.
Petra och Sven-Erik hittar Nils ute i vattnet om natten och när Sven-Erik försöker hejda Nils så blir han våldsam och skadar Sven-Erik svårt, varefter den lilla pojken försvinner ner i det mörka vattnet.
Det är sommar och året är 1933, en period av ekonomisk kris och politisk oro i Sverige.
I byn Måttsund knappt två mil söder om Luleå drivs en barnkoloni kallad Solgården dit ett trettiotalet barn tillåts uppleva en tids sommarvistelse med sol, bad och frisk luft. Men de sköna dagarna och de ljusa ljumma sommarkvällarna byts snart ut mot något mörkt och långt mer skrämmande…
En genomborrad fot är en petitess i jämförelse med vad som kommer att utspela sig på gården.
Klodigist ger sig in i sitt forna hem för att hjälpa till med frierierna. Men det sker en ändring av planerna och getter är inte lika bra som grisar på att följa uppmaningar.
Jökelmöns förklädnad verkar ha förvrängt både utseende som sinne då Klodigists gård har förvandlats till en festplats. Men våra skogsdesperados är inte de som bangar en ölgask.
Klodigist, Morfinn och Vigvar söker rätt på getaherden för att få tag på de parafernalier som jökelmöns förklädnad kräver. Men herden är inte vad de väntar sig vilket ställer saker och ting på sin spets.
Klodigist har dragit sig tillbaka från äventyrandet. I en stuga i skogen bor han med sin Tippa och sina två egendomliga grisar. Det är höst och återigen dags att ge sig upp på fjället för att proviantera, men allting är inte som det brukar.
Nu är sista stunden kommen. Kommer Hugg klara stå emot demonens klor. Kommer Krasks korta ben räcka till? Ylimons pilar gå rakt? Raviennas knivar att virvla? Argabans stav att hålla?
Allt detta kommer ni få reda på och mer, innan vi lämnar Ambria och dess Davokar för ett tag.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Slutet närmar sig i det näst sista avsnittet av Väktarens Vrede. Kommer någon att få ta till suddet och börja om på ett tomt rollformulär, eller kommer mörkret rentav att gå segrande ur striden?
Vi är tillbaka i sadlarna och rider tillbaka till Ambria. Det väntar frustrerande dörrar, rosendoft och puls i dagens avsnitt. Men äventyrarna bör lägga på ett kol, för slutet närmar sig med stormsteg.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Effekter: Zapsplat.com
Har äventyrarna tagit sig vatten över huvudet? Kommer spelarna någonsin att ta det säkra före det osäkra? Vad hände egentligen i det möte med bröderna Mekele som försvann i och med en datorkrasch? På det senare kommer vi dessvärre aldrig få svar.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Tillbaka i Fästet och försiktighet är uppenbarligen inte ett alternativ. Så inget nytt under solen där. Men vad gör Argaban med ljusstaken?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Underligheterna i Davokar verkar aldrig sina. Månde lycksökarna nå Tusen tårars salar? Krask har oflax igen, men denna gång är det inte tärningarna som bedrar honom, på gott och ont.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Det visar sig att man har glömt en detalj innan man gav sig iväg från Fästets trygga murar, men det är oklart vems fel det är. Sedan bär det av till det farofyllda Davokar när lycksökarna skall finna vägen till tusen tårars salar där Hugg stöter på något bekant.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Som det alltid har varit (och vad det verkar) kommer att förbli, så byts diskretion till syvende och sist mot blodbad. Lycksökarna karvar sig längre och längre in i Kargois kåk i jakten på en hållhake. Frågan är om de kommer att finna någon och om den i så fall överväger den skada de åsamkat Kargois bundsförvanter...
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Huggs kast med liten dvärg gick sådär i förra avsnittet. Eller kastet gick bra, det är landingen som strular. Kan Krask återupprätta sin heder trots detta? Kommer intrånget i Kargois bostad att fortsätta i samma anda, och kan gruppen för en gångs skull undvika blodspillan?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Med Van-Rogan nedgjord en gång för alla (?) så tar Hugg hand om det resterande sladdriga motståndet i Erok Mörkes facilitet och blickarna riktas sedan mot Kargois boning. Kommer äventyrarna att ge denna samma behandling, eller kan de tänkas använda sig av åtminstone en gnutta finess denna gång?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Sällskapet beger sig ned i Eroks boning genom lagervindan. Där nere lurar en fullständigt oväntad överraskning, en bekant från förr.
I och med detta avsnitt tar Armén semester och det kommer förmodligen att komma avsnitt lite utspritt den närmsta månaden.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Man har lite problem att välja bland alla side-quests. Samtidigt beger man sig till stadsvakten för att gräva lite i ytterligare ett sidospår som dyker upp. Men den stora frågan är till syvende och sist Erok eller Kargoi?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Någonting hungrigt väntar nere under Rödögas tält i Svartheden. Vilken tur att fyra saftiga lycksökare levererar sig själva lagomt till lunch.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Tjänster och gentjänster. Protagonisterna ger sig för första gången in i Svartheden för att leta reda på Rödöga.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter att ha gjort lidandet kort för motståndet så tar de för sig av angriparnas godsaker. Men när de ska lämpa av bytet så ser de någon som beter sig misstänkt.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter Huggs kranie-lacrosse och Krasks överraskning så beger sig äventyrarna mot Legationen för att överlämna bronstavlan.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Det gick sisådär med det diplomatiska och man tar nya tag. Det uppstår oenighet inom gruppen och Krask visar upp en oväntad sida.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Besvikelsen över den tomma boxen lägger sig snabbt hos äventyrarna och de tar nya tappra tag i jakten på det okända hotet mot Tistla Fäste.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Ska våra lycksökare lyckas komma undan med Leohans blod på sina händer. Eller snarare på Raviennas händer. Så mycket blod.... Kommer hon lyckas bättre med sin förväxling denna gång och blir det soppa som basföda för Argaban efter Huggs omilda behandling?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Det blir rummel och rabalder på Det Bevingade Stopet när lycksökarna ska försöka överlista Templarerna.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Äventyrarna ger sig i kast med att hämta lådan som Suria av Argona kräver i utbyte mot den framlidna Anadeas adress och det blir mer svammel än hos Povel Rammel.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Med en nytvagad själ är Ylimon redo att ta sig an nya side quest. Vad månde lura bak nästa hörn?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Äventyrarna går inte tomhänta från lagerlokalen och Ylimon ställs inför ett mycket svårt val.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Det bär av till arresten för att försöka få Hugg ur den knipa han försatt sig i och äventyrarna stöter på fler svårmemorerade namn.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Hugg har försatt sig i trångmål och Krask är på sina vanliga irrfärder när lycksökarna ska ta sig an förövarna från missionsstationen. Med andra ord precis när de behövs.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Lycksökarna beger sig mot missionsstationen för att utreda de trakasserier som Fader Sarvola får utstå. En märklig pojke figurerar i dagens avsnitt och Huggs impulsivitet ställer till med oväntade bekymmer.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
I dagens avsnitt får äventyrarna bekanta sig med Soltemplet och en träff med en av de individer som huserar i dess katakomber. Samt att de ännu en gång får bekräftat, att i Tistla Fäste är inga tjänster gratis.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Ute ur den brinnande byggnaden ser Ylimon hur den kåpklädda figuren försvinner i tomma intet. Vem var det? Vad kan de göra med informationen om Anadeas apostasi? Är Huggs food truck välbehållen? Så många frågor som kräver svar...
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Kan Argaban lyckas tygla det heta humör som den mystiska brygden inducerat honom med? Vad är det som ryker i Glimmervann, och vad är det för mystiska personer som dyker upp?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Vi är tillbaka efter en veckas ofrivilligt uppehåll! I dagens avsnitt får vi höra om lycksökarna lyckas lokalisera Arkel. Men varför har alla vaknat upp med en orolig klump i halsgropen, och en molande hetta i magen?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Hur ska det gå för Ravienna som precis dragit blankt inne på ett nästan tomt Symbaroums Salonger? Kommer de finna Arkel, eller är de ute på villspår?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Det är julafton även i Ambria då äventyrarna äntligen har fått lite ledtrådar i present. Men kommer de kunna förvalta dem?
Man kan börja ana en irritation gentemot Nattbäckas passivitet i gruppen. Kanske kan nytillskottet i form av häxan Argaban komma med nya fräscha infallsvinklar kring mysteriet med Anadea?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter att ha övervägt att ta livet av Ganderald genom halva Tistla Fäste och fått lämna över sin nyfunna tingestar i Ordo Magicas giriga händer så fortsätter rollpersonerna att gräva efter källan till korruptionen.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Resan i underjorden börjar lida mot sitt slut, och på vägen tillbaka finner de några intressanta föremål. Men kan de hålla dem för sig själva, eller kommer den ständigt vakande Ganderald att lägga beslag på dem?
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Sökandet efter slukhålets hemligheter tar lycksökarna till en underjordisk kristallklippa. Vid klippans fot väntar en kåpklädd figur som inte ser allt för vänlig ut.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter att ha hamnat i skärmytslingar med skräcködlor som Hugg gjorde processen kort med så fortsätter utforskandet av hålgångarna.
Ganderald får fortsatt utstå problematiken med att ingen kommer ihåg vad han egentligen heter och något oväntat dyker upp.
Efter att med nöd och näppe överlevt klättringen ned till slukhålets botten så börjar utforskandet av grottan. Men våra äventyrare dyker på något oväntat i mörkret.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Med såren omplåstrade och papperen redo börjar det äntligen bli dags för sällskapet att påbörja färden ned i slukhålet.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Sorgearbetet blir kort och inte särskilt intensivt. Efter att ha tagit hand om kroppen börjar lycksökarna att proviantera inför nedstigningen.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Med hotet om en korruptionskälla i Fästet flåsandes i nacken och löftet om en gedigen belöning hägrande så försöker lycksökarna få tillåtelse att undersöka slukhålet. Men det finns andra som verkar vara misslynta med gruppens förehavanden i staden.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter att ha överlevt bataljen med styggelsehorden så lockar slukhålets hemligheter. Men att ta sig ned är inte det enklaste.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Angriparna fortsätter välla in likt vågor. Ska Demeon, Keir, Krask, Hugg och Ylimon klara livhanken eller blir någon av dem som biter i gräset?
Detta blir ett avsnitt till stor del fylld av strider (och skratt) trots flitigt klippande.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Rollpersonerna har dragits in i något större än de själva. Efter att ett par barbarhäxor dykt upp vid Tistla Fästes portar så vibrerar luften av ett mäktigt dån och på gatorna dyker plötsligt mörkrets kreatur upp.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Efter att gruppen värmt upp med lite välbehövlig beckjom för att samla mod, så beger de sig mot Norra porten där larmklockan hördes ljuda.
Glatt ovetande om vad som komma skall.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtesle av Iron Pact Orchestra.
Fem lycksökare råkar befinna sig i Tistla Fäste när de blir kontaktade av en okänd kvinna som kommer med ett oroväckande uppdrag och ett oemotståndligt erbjudande: Vadhelst de önskar.
Musik: Symbaroum Theme Song, använd med tillåtelse av Iron Pact Orchestra.
Vigvar och Morfinn tampas med prästen och hans andekrigare i källaren där det är svart som natten. Tätt efter kommer en galen Klodigist som jagar sina mardrömmars björn. Men har Morfinn tillslut fått nog av sin gamle fars bannor och vänt sig emot både honom och sin ofrivillige bror?
Efter att det visat sig att stormikjalten Eidram farit med osanning beger sig den säregna familjen tillbaka till Emdal för att åthuta honom. Men blir det för mycket för den gamle Klodigists sköra hug?
Vigvar agerar stigfinnare i sökandet efter lövjerskan som Eidram säger befinner sig i Mosseskogen. Men är de kapabla att ta sig an trollkonan?
Trötta och luggslitna av drabbningen med trollen beger sig äventyrarna och Robald in i mörkret medans Klodigist alltjämt går på om björnbataljer och värdelösa söner.
Mystiken tätnar när äventyrarna finner ett brev till Melvinda, gömt i Torviggs boning. Vem kan den hemlighetsfulle O vara och vad har personen i fråga för kopplingar till Melvinda.
Den välbärgade Torviggs dotter Melvinda är försvunnen! Uppdraget att återfinna henne faller på de ännu obesjungna och kanske mindre lämpade äventyrarna, med ett löfte om stora mängder guld. Är det skogens skrömt som ligger bakom försvinnandet, eller finns missdådaren närmare än vad man tror?
Den åldrade och lätt demente hvitaljan Klodigist är på strövtåg i skogen med sina två värdelösa söner, den något vulgäre bestiarien Vigvar och den bedrövlige sagoberättaren Morfinn. Där stöter de ihop med en flock gråtroll som terroriserar trenne män. Ett möte som tar dem med i ödesvävens gåtfulla varp.
Våra äventyrare passar på att lägga sin tid i limbo på sin resa genom Multiversum till personlig utveckling och teambuilding för att tackla de utmaningar som väntar i Demonprinsen.
Detta är sista avsnittet i Tempelherren och vi pausar Härskarserien ett slag för att kasta oss in i Trudvangs trolska skogar.
Det är här det avgörs vilka som är av det rätta virket. Det snubblas, springs, kräks och bleknas. Ska vår hjälteskara klara livhanken i bataljen med vederstyggelsen, och kommer Luciano att få sona sina brott?
Cerathlon åker snålskjuts, Magnis drar halsbloss, Vrash blir ägd, och vad är det som stinker?
Slavio leker med elden och kastar flaskor. Vrash viftar i luften, Magnis vilar mest och Cerathlon får smaka på sleven.
Det kastas vapen till höger och vänster. Cerathlon tar kontrollen. Vrash sparkar vidare. Magnis försvarar sig med huvudet och Chak följer de tre F:en- Förföljer, förvillar och förtär.
Magnis beundrar himelen och mumsar på bär. Chak börjar rulla igen och vem klättrar på vilken sida?
Vrash tröstar Fabio med To Fotino. Chak förlorar tålamodet och en stundande klättring är inte särskilt lockande.
Cerathlon agerar ambulerande doktor, Flavio blir kladdig och delar av gruppen går in i dimman. Hur stort vapenbälte kan man ha egentilgen?
Någon håller på med ockult skit. Slavio blir sömnig, det pirrar till i Cerathlon och vad är det med präster och rökpuffar?
Vrash lyssnar, klättrar och smyger på en dörr. Cerathlon finner något skarpt. Fabio fumlar med Chaks pipa, är vi i Materé eller Woodstock?
Kan 20 liter rom ha gjort sitt då språkförbistringen verkar etter värre än vid senaste mötet? Hjältarna tar värvning som sumprunkare och Vrash ballar ur- Är det en Di Leva cover man hör?
Chak tacklar av efter blodsfesten. Är det hjältar eller lämlar vi har att göra med, och varför är det en omisskännlig doft av rom i hamnen?
Chaks blodlust väcks, har han funnit sin gud? Vrash verkar ha hittat en massageapparat och en sk(r)ev uppfattning av chevraleskhet.
Det blir en afton i lönndomens tecken. Det smygs hit, det smygs dit, det smygs runt en liten bit och skulle det inte sitta fint med lite skändning sådär på kvällskvisten?
Vrash vinner över en stege. Chack klär ut sig till... ja nånting. Förekommer fummel undrar ni? Självklart! Vi levererar ALLTID.
Gruppen vill göra om en gammal dams bostad till spa. Snålvattnet rinner till hos Cerathlon, Chak gör tvärt däremot prutar upp och det här med att ta till sig dialekter håller i sig.
Magnis är inte lika diskret som gruppens förföljare. Cerathlon är en skam för sin yrkesgrupp och Chak gör sitt yttersta för att följa hans exempel. Det blir helt enkelt en afton att minnas.
Vrash tar brytningen dit han kommer, fortsätter uppträda psykotiskt och kanske inte helt korrekt. Namn-demensen hos spelarna verkar aldrig mildras och vad är det som rör sig i skuggorna?
Rollpersonerna dividerar var masken ska sitta, blir på pickalurven, försöker trumfa varandra i misär och undrar varför alla är rädda för de blåklädda.
Vi kastar oss in i säsong två, Tempelherren.
Vrash tycker att det aldrig kan bli för mycket blod och hör röster igen. Cerathlon skördar nya kunskaper till sjöss och Chak faller för grupptrycket, men vad är det han dricker?
Mitt mellan Handelsfrusten och Tempelherren letar Chak och Cerathlon lindring hos en animist. Kon, Kron.... nånting. Finns det någon bot på avhuggna lemmar? Geografikunskaperna hos spelarna sviktar och Chak pratar som Krister Pettersson på tjack.
Ett "kort" efterspel för de som vill hänga med karaktärernas utveckling inför säsong 2. Det visar sig att det har inte endast förekommit fummel, men Magnis verkar ha varit lite sämre än andra. Chak förbättrar sitt fuskmördaryrke, Cerathlon är bitter och Vrash tar till nävarna.
Cerathlon blir kändis. Varför är Vrash så mild och har Magnis dubbla lojaliteter?
Magnis sveper sjöbusar. Chak går in för att misslyckas, vem ska stoppa han när han bara rullar fram? Cerathlon blir lite väl uppspelt och finner äntligen sin saknade vän.
Chak kommer för första gången ihåg allas namn. Magnis håller brandtal. Har Vrash blivit blödig och vad har han för fäbless för skrev?
Våra hjältars entré blir allt annat än graciös. Cerathlon, Chak och Vrash lever efter devisen bättre armlös än harmlös. Vrash ger hellre en spark i ballen än ett svärd i skallen.
På Dimön vankas det strandparty, månskensdopp, stukade fötter och väldigt många dörrar.
Varför gråter Magnis & Vrash? Vem behöver egentligen 20 liter rom och vad är det för fula fiskar som lurar i djupet?
Varning för en SLP som kan bli aningen högljudd efter 39:30 in i avsnittet.
Var har Gulliano samlat på sig alla testiklar? Det råder allmän förvirring kring handelshusens namn. Vrash hånglar upp ett vattenskinn och Chak snor kor.
Har tärningsgudarna åter vänt sina anleten mot våra äventyrare, har Tärningsmessias anlänt? Varför tappar Vrash fattningen och finns det något som heter riktad viskning?
Vrash går runt och visar svärdet i tid och otid. Cerathlon hittar något grönt och visar vem den riktiga handelsfursten är.
En blodig historia där fumlandet börjar nå helt bisarra höjder och vi lär oss att det heter springloota, inte springnota.
Har fummelförbannelsen hävts från våra hjältar? Vrash söker våldsamt, och vad är det som försiggår i Magnis huvud? Bara ett avsnitt kvar till bättre ljud!
Finns det oändligt många fummel? Chak försöker chocka sina kumpaner, det går sådär. Vrash greppar märkliga kulor och vem har egentligen nycklarna? Fortsatt dåligt ljud.
Fummelkavalkaden fortsätter, Magnis gör ett närmande och kan Cerathlon hålla tungan rätt i mun? Fortsatt ljudproblem.
Tekniska problem har orsakat dålig ljudkvalité. Det positiva är att från E21 fram så blir det bättre än någonsin tidigare. Men det är inte bara ljudet det är fel på; vad är det egentligen man ska slå på? Har Giorgio satt sin sista potatis och ska Chak verkligen sätta i sig en hel människa?
Vad är det för diet gruppen går på? Vrash dricker sitt urin och Chak äter råtta. Har gruppen äntligen svetsats samman av ett gemensamt mål?
Ska värdshusvärden på Katten och Gurkan få behålla sin strupe? Var ska gruppen ta sin tillflykt, och vad är det dom hittar i skogen?
Magnis får agera livvakt åt sin kollega. Var det så klokt att vara uppkäftig mot husets medicus? Cerathlon får lära sig att lätt fånget är lätt förgånget.
Gruppen gör allt för att inte slutföra sitt ursprungliga uppdrag. Magnis är hög på sig själv och Cerathlon slår världsrekord i att bli dyngrak på nolltid.
Vrash stirrar ner ett hus.
Har Cerathlon satt något i vrångstrupen? Och Hur mycket obehag kan ett träd, ett par kalsonger och en dolk åsamka?
Våra tappra äventyrare lider av beslutsångest. Ska de vända sina mantlar efter vinden, och vart tog Lucretia vägen egentligen?
Vännerna(?) försöker visa upp sig från sina bästa sidor med varierande resultat. Hur långa naglar har Chak egentligen och varför letar Cerathlon nålar?
Gruppen tar sitt uppdrag på fullaste allvar, kanske lite väl mycket allvar?
En del av gruppen bekantar sig med Pandareas shoppingutbud medans den andra utforskar nattlivet. Men man kan ana brister i vissa personers uppmärksamhet.
Mjöden har ingen lag. Ibland måste man ta sig råd, men pillas det på fel pung?
Kommer våra luggslitna äventyrare någonsin se land igen, och hur hamnade de på maskerad?
Detta avsnitt är till stora delar strid och vi släpper därför två episoder.
Hur ska det går för våra landkrabbor att tampas på öppet hav, och hur var det med reglerna nu igen?
Det hettar till på däck och rollpersonerna får oväntat besök. Men var tog skeppskatten vägen?
Gruppen går ombord skeppet Gloria Tachami. Men hur är det med deras sjöben? Och låter inte Cerathlon lite förkyld?
Det är en brokig skara lycksökare som sökt sig till Hyrsvärdens Hus i Pendon. Snart nog så stundar digra dåd och smäktande äventyr!
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.