145 avsnitt • Längd: 60 min • Månadsvis
Flying Solo, av och med Linda Hörnfeldt, är podcasten för soloföretagare som vill bygga ett hållbart och meningsfullt företag med hjälp av sitt personligt varumärke och smarta sociala mediestrategier. Linda Hörnfeldt, digital entreprenör och grundare av den branschledande utbildningen Social Brand Lab, guidar lyssnarna genom konkreta tips, insikter och inspiration för att ta nästa steg i sitt företagande.
Med över ett decennium av erfarenhet hjälper Linda dig som soloföretagare att äga din plats, ditt varumärke och bygga en business som inte bara växer, utan som också känns rätt i hjärtat och gör skillnad. Om du vill skapa ett företag som ger dig frihet och kraften att göra din grej, då har du kommit helt rätt. Nu kör vi!
The podcast Flying Solo is created by Linda Hörnfeldt. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Denice Moberg är entreprenör, träningsinspiratör och en riktig energi-boost! I det här avsnittet - som också är en livepodd - delar Denice sin resa från att känna sig vilsen i livet till att bygga en framgångsrik business där hon själv och hennes varumärke är i centrum. Vi pratar om allt från träning och mindset till hur man vårdar sin personlighet som en del av sitt företagande.
Här är några av höjdpunkterna:
Det här är ett avsnitt fullt av insikter, inspiration och konkreta tips för dig som vill ta din business – och ditt liv – till nästa nivå. Tune in och låt dig inspireras!
I det allra första (eller tekniskt sett 144!) avsnittet av Flying Solo berättar jag om resan bakom podden – från Bloggbusiness (som jag startade redan 2015!) och We Are Influencers till dagens bredare fokus på soloföretagande och online-business. Varför byter jag riktning? Hur påverkar det podden? Och hur kan du själv göra en pivot i ditt varumärke eller din business?
Jag delar med mig av insikter om att våga ändra väg, hantera perfektionism och varför tydlighet och relationer är nyckeln till en lyckad förändring. Det här avsnittet är för dig som känner att det är dags för en nystart – oavsett om det gäller din podd, din business eller ditt personliga varumärke.
Häng med och låt dig inspireras av att good enough är början på allt stort!
I dagens avsnitt av We Are Influencers är det dags för livepodd och det med inte mindre än Sara Olsson, aka Hållbara Sara.
Sara började sin karriär som avfallsingenjör men när hon såg allt som vi inte gjorde så tog hon tag i det själv. Under sin andra föräldraledighet bestämde hon sig för att det var dags att prata med om att ställa om och faktiskt leva hållbart, på ett positivt sätt!
Att leva hållbart är inte bara om fokus på miljö, det pratar Sara om både i podden och i sina sociala medier. Det handlar även om att vi måste ta hand om oss själv, inte rusa genom livet i 180.
Du får också höra om:
Emil Norberg blev först känd på Youtube där han gjorde parodier på Melodifestivalenbidragen tillsammans med sin bror Daniel. När Youtube tog så kände de att det fanns så mycket mer de skulle kunna göra, de startade en annan kanal som också fick mycket spridning. Detta gjorde att de valde att starta bolag och satsa på detta på heltid.
I dagens avsnitt får vi höra om Emils reflektioner kring att jobba med TV-produktion och att driva sina egna sociala medier. Vad gör man när man går från sociala medier till mainstream media och sen tillbaka till sociala medier? Emil berättar i avsnittet hur han har jobbat sen han lämnade sin TV-produktion på TV4.
Du får också höra om:
I det här avsnittet gästas vi av Jenny Persson från Skatteverket. Äntligen ska vi snacka skatter med ett proffs! Vi går igenom massor av frågor, bland annat hur vi ska göra med PR-utskick. Kan man vara influencer med hobbyföretag? Vad gäller när det är dags att deklarera som privatperson som tagit emot produkter från ett företag? Är reglerna annorlunda när du har företag?
Hur skiljer sig skattereglerna mellan dig som privatperson, enskild företagare och om du har aktiebolag?
Vad gäller när du köper in exempelvis en kamera till ditt företag? Får du använda den som du vill?
Detta är bara några få frågor som vi svarar på i dagens avsnitt av ”We Are Influencers”.
Senast vi hörde Helena Lyth i podden var i avsnitt 13 som sändes för snart 8 år sedan och nu är hon äntligen tillbaka! Mycket har hänt sen sist och vi försöker får med så mycket som möjligt i det här avsnittet. För Helena är bloggen navet i hennes contentskapande men vi pratar även om hur hon hela tiden har i bakhuvudet att det hon skriver om och sättet hon fotograferar ska fungera för att omvandla till bok. Det är uppenbarligen ett vinnande concept då hon nyligen släppte sin andra bok.
I min intervju med Helena pratar vi om hur viktigt det är att nätverka för att synas och höras. Så personer vet vem du faktiskt ÄR och att det inte bara är en person som syns online.
Du får också höra om:
Allt detta och mycket mer kan du höra i min intervju med Helena Lyth!
Support till showen http://supporter.acast.com/weareinfluencers.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Frida Jernspets, mer känd som TikTok-Frida, startade sitt konto 2019 tillsammans med sin syster. Efter några videos blev kontot mer Fridas och från att dansat till att nu har mer pratvideos så har hennes konto vuxit till nästan 400 000 följare.
När följarna vill se mer av det som är personligt och från alla delar av ditt liv; Var går gränsen mellan att vara personlig och privat? Kan man bli för personlig och öppna upp sig för mycket?
I det här avsnittet går vi även in på vad som är skillnad på att vara en kreatör och en influencer, är det faktiskt någon skillnad och varför vill inte Frida kalla sig för just influencer?
Du får också höra om:
Allt detta och mycket mer kan du höra i min intervju med Frida Jernspets
Emelie Johansson, eller Hairtalk by Emelie, jobbar som frisör och influencer. Hon har valt att fortsätta jobba som frisör tre dagar i veckan och lägger sin övriga arbetstid på att skapa innehåll till sina sociala medier. Emelie är född och uppvuxen i Örnsköldsvik men visste redan som barn att hon ville flytta och hamnade i Stockholm där hon snabbt förstod hon att hon använda sociala medier för att nå ut till nya kunder i en ny stad.
I vår intervju berättar hon om hur hon jobbar med samarbeten och hur hon fick sitt första samarbete med Babyliss. Emelie berättar hur hon jobbar idag för att få fler följare, exempelvis genom att ibland frångå sin nisch för att skapa mer personlighet i sina kanaler och på så sätt också nå ut till fler.
Du får också höra om:
Oskar Arngården jobbar som sjukhuspräst och blev för några år sedan internationellt känd på Instagram genom sitt träningskonto Crossfitpriest där han visar upp crossfitövningar och pratar om psykisk och fysisk hälsa. Som max var han uppe på nästan 170 000 följare när han plötsligt stängde ner sitt konto.
I det här avsnittet snöar vi in på existentiell hälsa och hur vi nu för tiden kanske inte alltid vänder oss till religionen för att hitta något högre. Idag kan det vara att komma ut i naturen eller besöka gymmet som gör att vi känner en annan koppling till någon högre makt.
Du får också höra om:
Detta och mycket mer kan du höra om i min intervju med Oskar Arngården!
Vivi Wallin är programledaren som blev influencer. Nu gästar hon äntligen podden och berättar hur hon skapade sina två stora konton; Fixa själv och Mammasanningar.
När hon skapade kontot ”Fixa själv” så tog hon sina erfarenheter från TV och skapade videos på Facebook som snabbt fick spridning.
I podden berättar hon hur hon jobbar med igenkänning för att få personer att gilla sitt konto. Därför går hon hem både hos vuxna, men även yngre följare älskar hennes innehåll.
Du får också höra om:
Joanna Swica multikreatören som återvänder till podden för andra gången. Denna gång pratar vi om processen att skriva hennes första bok, hur hon skapade Friendcation och hur hon jobbar med långa samarbeten i sitt influencerskap.
Elin Kero är fotoentreprenören som använder sig av Youtube och Instagram för att skapa en djupare engagemang med sina följare. I detta avsnitt för ni höra hur hon hittar balans mellan att tjäna pengar och ha roligt på jobbet samt vad som gjorde att hon tillslut valde att starta företag istället för att hoppa på en trygg anställning.
Det är inte direkt någon nyhet att den största “fienden” (som egentligen inte är en fiende men det kan vi prata om en annan gång) i dagens sociala medie-landskap är Instagrams algoritm. Jag har länge sagt att, om du vill lyckas med din digitala business så kan du INTE bara förlita dig på Instagram, du behöver en backup. En försäkring.
Så det pratar jag om i den här podden - varför det är farligt att lägga alla ägg i Instagrams korg och vilka korgar du bör komplettera med.
Vanja Wikström är serie-entreprenören och influencern som inte kan sluta bygga bolag. Detta är fjärde gången som hon medverkar i We Are Influencers och denna gång tar vi upp allt vi missade förra gången samt vad som pågår i hennes liv just nu.
I det här avsnittet pratar Vanja om vad som gjort att hon blev träningsinfluencer, när hon är mer känd som en person som aldrig har tränat en dag i hela sitt liv.
Vi djupdyker också ner i World of Alidia, hennes allra senaste projekt, där hon säljer NFTs i form av konstverk som skapas unikt för köparen.
Du får också höra om:
”Jag har så himla många bra affärsidéer, kan jag inte sälja dem till någon och tjäna pengar?”
Nej. För en affärsidé är generellt inte bättre än genomförandet av sagda affärsidé. Och det är både bra och dåliga nyheter. För det betyder att även om någon är före dig in på en marknad så kan du alltid komma ikapp. Allt handlar om vad du lägger in.
Du är din största konkurrensfördel. Och att lägga tid, energi och pengar att bygga ditt personliga varumärke och fördjupa din relation med din publik är den enskilt största investeringen som kommer betala tillbaka sig med tiden - speciellt när konkurrensen inom ditt segment ökar - vilket den kommer göra om du är något bra på spåren.
I dagens avsnitt förklarar jag hur - och varför - du ska investera i ditt personliga varumärke 2023!
Hanna Bergwall är opinionsbildare och löparen som använder sig av sociala medier för att nå ut med kunskap och budskap om svensk politik. Hennes resa började som jurist inom familjerätt, tog en tur till Robinson (där hon nästan vann) och idag en politisk influencer.
Genom sin medverkan i Robinson fick hon en bra push utav följare som hon sen använde sig av för att nå ut med sitt budskap.
I det här avsnittet berättar Hanna om hur hon gjorde en helomvändning i sina sociala medier när hon hade 10 000 följare. Varför hon sökte till Robinson och under sin tid där bestämde sig för att säga upp sig som jurist och lägga sin tid på det hon tycker är viktigt - opinionsbildning och löpningen.
Du får också höra om:
Frida Kummerfeldt är den skånebaserade influencern som redan som barn bestämde sig för att bli brottmålsadvokat men som sedan började drömma om att bli influencer. Idag är hon stolt över att kalla sig för just det - influencer.
Idag är Frida en framstående profil inom plus size-communityt i Sverige men hennes yrkeskarriär började med att hon som tioåring bestämde sig för att bli brottmålsadvokat - något som hon också gjorde under nästan 10 år av sitt liv.
I det här avsnittet berättar Frida hur hon bestämde sig för att växa med 10 000 följare på ett år - och sedan gjorde det. Om hur hon hittade sin nisch på en strand i Grekland och varför hon får 100-tals DMs varje dag (!) och att algoritmen inte är hennes fiende så länge som hon värnar om sina följare.
Du får också höra om:
Över 7 år har gått sen Clara Lidström var med i podden senast och det har hänt en hel del sedan dess - inte bara på det personliga planet utan även i hennes business.
Clara har gått från att blogga hos Amelia till att ha sin egna plattform och utökat sitt team med bland annat en bloggredaktör som gör att hennes blogg optimeras helt och hållet för att passa hennes läsare.
Clara gör det klart att bloggen inte är död, snarare tvärtom, här kan du jobba med att skapa meningsfullt innehåll som inte bara slängs ner i ett svart hål utan som kan leva år efter år.
Vi pratar om hur hennes podd hjälpt henne att hitta sin riktiga röst och att hon nu kan visa upp hela Clara i sina kanaler och faktiskt våga stå upp för sina åsikter oavsett vad hennes läsare tycker.
Amy Porterfield är drottningen av onlinekurser. Hon lanserade sin första kurs för ca 10 år sedan - och den floppade totalt. Sedan dess har hon lärt sig vad som fungerar och driver idag ett mångmiljonbolag där hon lär andra entreprenörer hur de kan omsätta sin kunskap i pengar med onlinekurser.
Amy berättar varför du bara behöver ha ett 10%-igt försprång för att vara expert, om hur hon lärde sig acceptera video (men inte gilla det) och hur du kan höja priset på din egen kurs.
Linda Vismer är resebloggaren som nischat in sig på att resa medvetet - som också råkar vara namnet på hennes blogg. Det kanske låter som en massa pekpinnar men tvärtom handlar det snarare om att hon vill ge människor möjligheten att ta just medvetna beslut i sitt resande. Inte bara när det kommer till hållbarhet kring miljö utan också andra hållbarhetsaspekter.
Idag dyker vi ner i hur det är att ge ut sin egen bok - som Linda gjort. Den heter Resenärens makt – turism som när och tär och i det här avsnittet bryter vi ner processen av självpublicering! Hur går det till när man vill ge ut en bok utanför det traditionella bokförlaget? Vad behöver man tänka på, hur lång tid tar det och vad kostar det? Är du nyfiken, då är det här avsnittet för dig!
Marlene Agemo, mer känd som Fru Vintage, började med Instagram medan hon var hemmamamma med sina barn under en lång tid. Kontot växte snabbt, då hon var rätt tidig på Instagram-bollen, och hon etablerade sitt signaturkoncept 11-kaffe som sedan också blev en faktiskt kaffeprodukt.
För henne handlar 11-kaffet inte så mycket om själva kaffet utan snarare om att stanna upp och ta en paus. Marlenes följare höll med om pausbehovet och nu har #fruvintage11kaffe över 2100 inlägg på Instagram.
Vi pratar om hur hennes trygghet gjort att hon vågat göra saker inte alla vågat, om uttrycket influencer, inkomstben och kreatörsekonomin. Och om att om Marlene själv får välja sin egen titel blir den "världsförbättrare"
Och så glider vi in en sväng på trosuppfattning och kyrkoavgift - jag lovar det är roligare än det låter!
Veckans gäst är Petra Månström, också känd som MaratonPetra. Hon är i grunden journalist och man kan säga att hon sprang sig in i influencerbranschen när hon hoppade på att bli Svenska Dagbladets bloggare inför Stockholm Maraton 2010. Och på den vägen är det.
Idag driver hon en av Sveriges största träningspoddar, Maratonpodden och har tidigare även haft podden Ewerlöf & Månström tillsammans med före detta elitlöperskan Malin Ewerlöf.
I det här avsnittet pratar vi om Petras kommande vandringsprojekt, om mediabranschen och hur det var att vara en av de första poddarna och vilka problem det medförde till hennes journalistjobb.
Peppe Öhman är en riktig poddveteran, med tanke på att hon driver 3 egna poddar idag. När hon inte poddar så skriver hon böcker och bloggar om sitt liv i USA på Motherhood.
Vi pratar om hennes resa med att börja jobba i USA, hur hon identifierar sig mer som journalist än som influencer, att hon tycker att det är svårt att både se sig själv som en influencer samtidigt som hon granskar influencers. Och varför det är viktigt att även influencers ska bli granskade.
Välkommen till podden, Peppe Öhman!
Amilia Stapelfeldt är tillbaka i We Are Influencers! Den senaste tiden har hon nått framgång genom att vara en begriplig röst när det kommer till rapporteringen av kriget i Ukraina, dock spelade vi in den här podden långt innan invasionen så därför lyfts inte det i avsnittet.
För dig som inte vet vem Amilia är så startade hennes influencer-karriär efter hon varit med i Big Brother, men hon hade innan dess varit aktiv i branschen och jobbat för både Isabella Löwengrip och på Splay One.
I det här avsnittet så pratar vi dels om hur hon format sitt influencerskap sedan sist, om hur viktigt det är att prata politik på ett sätt så att folk förstår och om företag som tycker det är okej att erbjuda skambud till influencers.
Och så får jag personligen en liten coachingsession kring mitt egna nyfunna politiska engagemang...
Det finns nog ingen som har missat Louise extremt underhållande illustrationer. Hennes content är lätt att relatera till, framförallt för föräldrar i småbarnslivet.
Hon bloggar idag på Motherhood, driver podden "Soffhäng med HejhejVardag" och "Louise och Julia" poddar. Tidigare drev hon också podden "Momsplaining" tillsammans med KnivLisa och har i dagsläget 187 000 följare på sin Instagram.
Avsnittet med Louise är fullt av skratt och skämt, men vi får även på följa hennes (ändå ganska snabba resa) där hon först tänkte att Instagram skulle vara ett komplement till hennes blogg men det blev lite tvärtom.
Vi pratar också om att alla inte har samma hjärtefråga, att börja sälja i sina kanaler och att om influencersbranschen var en mansdominerad bransch så hade ingen ifrågasatt att man behöver göra samarbeten.
Odlingsdrottningen Sara Bäckmo var sist med i podden 2016, innan böckerna, innan sommarpratet, innan TV-serien och innan hennes business boomade!
Det här avsnittet av We Are Influencers är fullmatat med strategier otypiska för den typiska influencern. Men då är inte heller Sara den typiska influencern - du vet, den Stockholmbaserade livsstilsprofilen i 20-årsåldern som pratar mode, inredning och skönhet.
När jag beskriver Sara som "medelålders odlande bloggare i Småland" så skrattar hon. "Jag är influencer ut i fingerspetsarna!"
Sara, som är skolad i public service och har jobbat på både SVT och Sveriges Radio, bor i Småland där hon sedan 2014 driver flera trädgårdar. Själva odlandet gör hon på fritiden för att sedan, tillsammans med en redaktion på sju personer, skapa innehåll av sina erfarenheter till blogg, sociala medier och böcker - hon har vid det här laget skrivit åtta stycken. Dessutom var hon den första influencern i Sverige att genom medlemssajt göra affärer direkt med sina följare - en affär som idag helt finansierar hennes contentskapande.
Sara säger:
"Målet var att inom tre år skulle medlemmarna finansiera sajten och innehållet som publicerades - vi nådde det på två."
"Jag ville inte göra samarbeten - jag vill inte sälja mig", säger hon. Nu är hon helt oberoende av annonsörer utan det är istället en lyxgrej som hon bara använder om det tillför mervärde till hennes besökare.
Vi pratar om kreativitet, om att bli "känd" och krånglet med att bli internationell som gjorde att miljoner åkte i soporna.
Elin Skoglund har bloggat sedan 2009 då hon var 14 år gammal och var "hjärtekrossad över någon kille och ville skriva av mig". Med ett självförtroende som inte gick av för hackor och en stor dos driv placerade hon sig själv i epicentret av Göteborgs bloggvärld och var sedan med och utvecklade Nouw dit hon värvade profiler som Moa Mattson och Matilda Djerf. Hon säger säger själv att hon blev som "bloggarnas mamma".
Hon berättar om hur hon som ung bloggare ringde Hugo Rosas och krävde betalt, om det där promenadtipset och hatstormen som följde och hur provocerande hennes lägenhetsrenoverande verkar vara hos skvallerbloggarna.
Vi pratar också om hennes utmattningsdepression, hennes inredningsbusiness och hur hon älskar att sälja och sälja in sig själv. Samt - Elins bästa tips till nya influencers och detaljer kring hur hon tänker när hon sätter sina priser.
Stina Lönnkvist är serieentreprenör, influencer och grundare av hudvårdsmärket Mantle. I detta avsnitt av We Are Influencers berättar hon om resan från Handelshögskolan, via startupvärlden och byråjobb till att disrupta hudvårdsbranschen genom att vilja skapa produkter som innehåller ämnen från canabisplantan! Du hör ju, detta blir en resa.
Vi pratar om hur det är att jobba som influencer men även som beställare, om när hon tapetserade tunnelbanan och om femwashing och kvinnligt entreprenörskap. Som Stina själv beskriver avsnittet: "Det börjar med hudvård och slutar med ett feministiskt kamptal!"
"Jag fattar inte hur du lyckas skapa så mycket engagemang och var så spretig!" Det var ett av mina första DM till Louise och också tesen som ledde till det här poddavsnittet.
Louise Lundberg är just nu den klarast lysande stjärnan på sociala medier-himlen. Ja, jag är en liten fangirl men det är inte bara jag som upptäckt storheten i det här kreativa geniet. Bara sedan vår intervju för en månad sedan har hon vuxit med 1000 följare på Instagram.
Louise är digital designer och "kreativ mångsysslare" som hon kallar sig själv. På hennes Instagram får man ta del av lifestyle tech, beauty och kreativitet och det är här den där biten med att vara spretig kommer in.
Vi pratar om hur Louise faktiskt lyckas hålla ihop sitt innehåll trots spret, vad som faktiskt är den röda tråden - och så ägnar vi en väsentlig del till att prata om den mest spännande kanalen just nu. - och den mest hypade i hennes business. Nej, det är inte TikTok utan nyhetsbrevet.
Två år har gått sedan Isabella Löwengrips bolagsimperium havererade – efter en granskning av journalisten Frida Sundkvist, som är med i den här extrapodden av We Are Influencers.
Nu ska Isabella Löwengrip rebranda sig själv och släpper i dagarna en bok om sitt liv, och vad som hände efter Expressens avslöjanden.
Jag och Frida pratar om varför det var just den här granskningen som fick Löwengrips kunder att dra sig ur, om de 20 granskande frågorna som Frida aldrig fick svar på – och frågar sig varför influencers på traditionellt manliga områden inte regleras lika hårt som kvinnorna.
Linda-Marie Nilsson är äntligen här! Efter två års kämpande har hon äntligen tackat ja till att gästa We Are Influencers och vilket underbart samtal det blir. Det är öppet och sårbart och peppigt om hur en känsla av utanförskap och en impulsiv postning på Facebook blev starten på en rörelse - "Alla storlekar är vackra".
Jag och Linda-Marie pratar om näthatet men också om kärleken från ett community. Om hennes bok "Så lärde jag mig att älska min kropp" och om hur hennes första klädkollektion sålde direkt.
Vanja Wikström är med i podden för tredje gången och med tanke på att det är fyra år sedan sist så har vi en del att prata om!
Vanja är den entreprenöriella själen som skulle bli popstjärna men istället startade ett företag där hon sålde amningsbehåar online och sedan blev en digital lektant på YouTube. Och nu jobbar hon heltid som influencer.
Okej, resan kanske inte är fullt så enkel och spikrak, speciellt inte med hälsoproblem i familjen och två barn att ratta och det pratar jag och Vanja om i det här poddavsnittet.
Om att ha en kämpig vardag med en sjuk man (och att själv bli sjuk på kuppen) och vad det innebär att vara helt öppen med det i sociala medier. Om hur hon tänker kring att visa upp – och tjäna pengar på – sina barn i sociala medier.
Och så pratar vi så klart samarbeten, community och hur känner Vanja inför Reels?
DET STÖRSTA MISSTAGET NYA INFLUENCERS GÖR / Jag har jobbat med digitala influencers i över 10 år och det är en sak som fortsätter komma upp om och om igen när det gäller för nya influencers att börja tjäna pengar på sina kanaler.
Eller rättare sagt - INTE tjäna pengar.
Det misstaget är att ta emot produkter som betalning för samarbeten. Gör det INTE! Varför berättar jag i dagens avsnitt.
Hur ska du gå till väga för att ta betalt för dina samarbeten?
Ladda ner min gratis guide här: https://www.lalinda.se/tabetaltguide/
Sara Öhman jobbar som konsult och utbildare inom digital marknadsföring och growth hacking och har tidigare varit med i We Are Influencers och pratat om hur man kan använda Facebookannonsering som influencer (avsnitt 83).
I det här avsnittet gräver vi ner oss under huven på Instagram och analyserar data, innehåll, statistik och försöker hitta svaret på frågan: ”Hur kan jag hitta siffror som gör att jag kan agera?”
Vi pratar om varför frekvens är viktigt, hur ofta du bör posta på Instagram och vilka mättal du borde följa - varje vecka.
Julia Tuvesson, eller Tuvessonskan som hon är mer känd som, började sin influencerresa på Tumblr (det hör man inte varje dag!) där hon skrev alla sina blogginlägg på mobilen i början för att hon inte hade råd med en dator.
När hon istället startade ett Instagramkonto, där hon fotar det hon äter till middag varje dag, växte det snabbt och tog riktig när hon släppte sin första bok ”Plåtmat” 2018.
Hon är känd för sin opretentiösa stil och starka communitykänsla och hennes Instagramkonto når idag närmare 70 000 personer.
Vi pratar om hur hon, tills hon nådde 20 000 följare, gick in på VARJE ny följares kontot för att lära känna dem - och det har varit nyckeln till hennes framgång. Hon svarar fortfarande på varenda DM hon får! Hur hon vill hålla kreativiteten och kärleken till att äta i centrum och hur hon nu stångas med att hålla ett stort konto litet.
Missa inte hur Julia fullkomligt nördar ner sig i smakkombinationer, berättar vilken som är hennes primära business och delar med sig hur hon gör sina följare till medskapare när det kommer till bland annat reklamsamarbeten.
Sofia ”PT-Fia” Ståhl är tillbaka som gäst i We Are Influencers för första gången sedan 2015. Sedan hennes förra besök, då hon precis kommit ur en utmattning och bara var i starten av sitt entreprenörskap har mycket hänt.
Fia kan idag kalla sig bland annat föreläsare, författare, coach, poddare och bloggare med en spännande och ambitiös businesstrategi. Hon har ett halvt dussin intäktsben och kalendern är alltid full. Men i detta är hon noga med att hälsa och välmående är det som genomsyrar allt hon gör. Detta är extra viktigt för henne med en utmattning i bagaget.
Vi pratar om att leda med mod, om vikten av trygghet (och att veta när man ska utmana den) och att ta ansvar för sina känslor. Vi pratar om när Fia spräckte sitt eget glastak och vågade ta ett stort och skrämmande steg strax efter vi träffades sist. Och om att ha fokus på det som får en att må bra.
Du kanske känner igen henne från Big Brother eller hennes video om antivaxxers som gick viral på Instagram härom veckan? Trots detta är Amilia Stapelfeldt allt annat än van att stå framför kameran.
Med en bakgrund som politiskt aktiv i Moderaterna Ungdomsförbundet och bakom kulisserna på YouTube-nätverkat Splay One var det längtan efter något nytt som gjorde att hon sökte till Big Brother och med det kom in i influencerbranschen.
Vi pratar om att komma ut ur Big Brother-huset mitt i brinnande pandemi (”Vad är Covid-19, är det en hashtag?”), att inte ta någon skit och att värna om sin integritet i sociala medier.
…och det faktum att hon trodde Zoom var en bar när folk bjöd in henne på Zoom-AW.
För snart år sedan gästade Josefin Dahlberg We Are Influencers för första gången. Då var hon modebloggare och bloggen var hennes viktigaste kanal.
Nu är Josefin här för tredje gången, idag som entreprenör med sitt spirituella varumärke Oh La Moon i centrum. Hon har lagt ner bloggen men skrivit tre böcker, öppnat en fysisk butik i Corona-tider och lanserat en antal onlinekurser. Dessutom har hon precis blivit mamma för första gången.
Vi pratar om hur enormt viktigt mindset är, om att vara chef och om hur lilla Mio har förändrat henne.
Hannah Östebo - eller Hannah Oliero som hon kallar sig på Instagram - har kommit långt sedan hon var med i Biggest Loser 2013. Vad som började som en jakt på idealvikten blev istället en vinglig väg, kantad av ätstörningar och självhat, men ändå början på vägen till lycka. Eller som hon själv uttryckte det i ett gammalt blogginlägg från den tiden; "Lycka kommer man inte fram till, det är ett sätt att färdas".
2015 skrev Hannah ett debattinlägg på SVT Opinion under rubriken "Var är alla plus size-modeller?" Hon skrev så här:
"..vad händer med vår kroppssyn när det enda vi ser på reklambilder är en och samma kroppstyp som väldigt få kvinnor har?
Jo, det ska jag tala om för er. Det triggar ätstörningar, dålig självkänsla och självhat. Ifall du dagligen får se eller höra att din kropp inte är bra nog, och dessutom har en låg självkänsla, så kommer du tro på det."
Någonstans här tog Hannahs Instagramkonto , där hon visade upp ett alternativ kroppstyp till de som syntes på reklambilderna. Där pratade hon om självkänsla, självacceptans och vad hon kallar för "#sizelycklig". Snabbspola fram fem år, body positivity-rörelsen har tagit Sverige med storm, inkludering är ett faktum och nu är Hannah bland annat modell för Lindex. Hon har varit en del av verklig förändring.
Vi pratar om hennes tacksamhet för sina följare och det community hon har byggt på Instagram, om hur hon pratar om på sin kanal (och hur hennes annonsörer reagerat på hennes öppenhet) och hur hon ser på att ha sociala medier som sitt jobb.
När Flora Wiström, bloggare, skribent och författare, gästade podden för fem år sedan, som min andra gäst någonsin, delade hon bland annat med sig av sina bästa bloggtips och outade sig själv som hipsterbloggare (med lite hjälp från mig).
Nu är hon tillbaka som verksam författare och vi pratar om hennes författarresa och hur förändringen sett ut - från att skriva tolv blogginlägg i veckan till tre för att göra rum för bland annat två romaner.
Vi pratar om konst, skapande, kreativitet och Flora delar med sig av sina rutiner för att hålla skrivandet till liv. Vi pratar också om hennes relation till sociala medier och vikten av att fokusera på rätt saker.
I avsnitt 105 träffar jag Lilly Norfeldt som driver Sveriges största hundträningsblogg under titeln "Hundtränar-Lilly" med målet att sprida kunskap inom ämnet hund och inspirera till enkel hundträning.
Lilly är utbildad hundinstruktör och hunddagisföreståndare, och gick från att vara franchiseföretagare till att bygga sitt eget personliga varumärke på sociala medier. Vi pratar om hur utvecklingen sett ut, vikten av att lära känna sin målgrupp och att marknadsföra sig själv som företag på Instagram.
Vi pratar också om Lillys onlineresa utan hundratusentals följare på Instagram, hur hennes liv har förändrats sen hon började ta sina sociala medier på allvar - och vilka är Lillys 3 bästa tips till andra som också önskar starta en onlineresa som hon själv gjort?
När Hanna Wendelbo gästade podden för två och ett halvt år sedan hade hon gått från toppen av karriärstegen på ett av Sveriges största tapetföretag till att bli egenföretagare med blomsterpill bland tjänsterna.
I det här avsnittet pratar vi om Hannas kärlek till mönster, blommor och tapeter, om hållbara och framgångsrika samarbeten, och att hon idag känner sig bekväm med att kalla sig för influencer. Vad är en influencer? Och vem kan kalla sig för influencer?
Vi pratar också om vikten av att inte enbart ha reklamsamarbeten som sin enda inkomstkälla och Hanna delar med sig av hur hon har format sin business så att den står på flera olika inkomstben. Vi gräver ännu en gång ner oss i annonsmärkning och reklam i sociala medier – vad gäller egentligen när man gör reklam för sina egna produkter på Instagram?
Sedan Ellinor Löfgren var gäst i podden förra gången för fyra år sedan har hon hunnit jobba på Facebookbyrå och på influencerbyrå och dessutom förfinat sin egen business.
I det här avsnittet delar hon med sig av allt hon lärt sig under de här åren på båda sidorna av branschen och delar med sig av bland annat hur hon lägger upp en kampanj med ett företag, hur hon konstant analyserar sin målgrupps behov och vad exakt hon har med i sitt mediakit.
Johanna Berglund, också känd som Snickarglädjen, är uppvuxen i byggdammet, med pappa som snickare bodde hon i ett konstant renoveringskaos. Något som gjorde att hon tänkte bo i lägenhet resten av livet. Istället hamnade i ett stort hus utanför Herrljunga i Västergötland där hon och hennes familj renoverat i stort sett allt från grunden.
Vi pratar så klart om renovering och odling, om planen för Prästgården som de köpte förra året och hur hennes man hjälpte henne förhandla samarbeten i början. Om att göra grejer från scratch, att vara pensionär i sinnet och det där lilla lilla skelettet längst in i influencergarderoben.
Och så gräver vi ner oss - igen - i ämnet som är annonsmärkning - något som folk verkar ha glömt helt plötsligt?
Sophia Anderberg, som i år fick utmärkelsen Årets inspiratörsmama, började sin influencerresa med ett viktnedgångskonto på Instagram. En dag fick hon nog och sökte hjälp för sitt förhållande till mat och kropp. Därmed gjorde hon en helomvändning även som influencer och blev kroppspositiv inspiratör. Vi pratar om hur den förändringen kändes – att gå från att prata om självhat till självkärlek.
Sophia försörjer sig på samarbeten men väljer dem med omsorg, vilket hon berättar mer om. Vi pratar också om hur man bäst förhåller sig till de pekpinnar och oombedda tips som kommer med att vara förälder och samtidigt ha många följare. Vilka sociala kanaler föredrar Sophia och varför? Måste man egentligen finnas på Youtube? Och: Vad blir nästa steg för Sophia?
I denna milstolpe av We Are Influencers, avsnitt 100, träffar jag Frida Ramstedt som driver bloggen och varumärket Trendenser, Skandinaviens ledande inredningblogg samt ett instagramkonto med nästan 150 000 följare.
Frida började blogga redan 2005 och har sett bloggbranschens paradigmskiften komma och gå. Vi pratar om hur utvecklingen sett ut, hur hennes blogg gått från att vara ett skolarbete till att bli Fridas heltidsjobb, via en civilekonomutbildning och ett antal jobb i reklambranschen.
Vi pratar om teori och filosofi bakom inredning, vad är personlig inredning och behov och mående vs trendkänslighet. Och så pratar vi bloggnamn, annonsörernas ansvar när det kommer till influencer marketing samt varför hon aldrig haft en agent eller legat på en portal.
Lindkvist driver Less Carbs, där hon bjuder på recept och inspirerar sina följare till att leva hälsosamt och giftfritt. I år vann hon dessutom Folkets Val i Matbloggspriset. Men hon är också otroligt skicklig på att förhandla och hennes orubbliga självförtroende gör att hon aldrig tvivlar på sitt värde.
Vi pratar om hur försörjer sig på affiliates och samarbeten – men har valt bort klassiska bannerannonser. Vi pratar också om att aldrig sluta tro på sitt varumärke. Hur gör man som influencer för att våga förhandla och tacka nej till dåliga samarbeten? Varför är ett perfekt mediekit så otroligt viktigt, och vilka är Fannys tre bästa tips till andra influencers?
Isabelle Ljungqvist är en av grundarna till Beatly, en oberoende plattform för influencermarknadsföring. Vi konstaterar att branschen har förändrats mycket under de senaste åren och att det ställs andra krav på de influencers som vill fortsätta vara relevanta.
Under samtalet hinner vi också prata om hur man egentligen mäter effekterna av ett samarbete, hur Beatly gör för att hitta rätt influencer till rätt företag och om vilken typ av produkter som lämpar sig extra bra för samarbeten.
Hur viktigt är antalet följare egentligen? Varför är det viktigare än någonsin för en influencer att vara genuin? Och vilka sociala kanaler använder vi i framtiden?
Evelina Utterdahl, också känd som @earthwanderess, är influencern som reser på heltid utan att flyga. Vi har pratat om att vara helt värderingsstyrd och bara göra sådant som känns rätt i magen.
Hur försörjer man sig egentligen som reseinfluencer utan att flyga, i en bransch som fortfarande kretsar så mycket kring det? Och hur ser Evelina på fast fashion och konsumtionsfokuserade influencersamarbeten?
Vi pratar om hur man gör för att vänja sig vid förändringar, och så stannar vi upp vid klimatkrisen och pratar om hur man orkar fortsätta trots det som pågår i vår värld.
Anja Forsnor är influencern som brinner för hälsa på riktigt – att mentalt och fysiskt hitta hållbara strategier för välmående. Hur lär vi oss att lyssna på vår magkänsla? Vad är hälsa egentligen?
Anja berättar också om hur hennes väg sett ut hittills, om boken Self-care, podden Self-care med Anja och Alex och överlag om det nära samarbetet med Alexandra Pizzoni (tidigare Kamperhaug).
Vi pratar om hur det är att blogga för ELLE och gemenskapen mellan de olika profilerna där. Vad är skillnaden mellan att blogga för ett magasin och att vara helt sin egen? Under samtalet får du veta vilka sociala kanaler vi föredrar och våra tankar kring influencersamarbeten.
Det här avsnittet med allas vår bakningsälskande Camilla Hamid är fyllt till bredden med kloka insikter, syn på livet och sociala medier - förstås. Camilla berättar om hur hon från början aldrig visade upp sig själv på bild i sina kanaler, hur Matpriset “outade” henne vilket blev en katalysator till att vara med mer på bild.
Vi pratar också om hur mycket den förändringen har gett i relationen till sina följare, hennes fina bok Baka utan ugn och Camilla berättar också om känslan att äntligen ses för sin kompetens och att vara med och ta plats i media.
Essie Majkowitz, också känd som Den Kreativa Juristen har specialiserat sig på juridik kring influencerbranschen med målet att hjälpa profiler som jobbar med sociala medier. Vilka rättigheter har man som influencer och vad behöver man till exempel tänka på inför ett samarbete eller när man ska börja blogga för en portal?
Vi pratar även om: vad säger lagen om marknadsföring i sociala medier? Hur annonsmärker man och vad gäller när man som influencer gör reklam för sina egna produkter på Instagram?
Alexandra Kamperhaug har jobbat med träning så länge hon kan minnas (eller åtminstone sedan hon började instruera träningsklasser på Tinas gym i Ulricehamn när hon var 17).
Hon pluggade marknadsföring men kände första dagen när hon klev in på byrån där hon hade fått jobb, att ", det här är inte för mig". Klimatet var hårt och Alexandra är, som hon uttrycker det själv, "mycket hjärta".
Efter två år i marknadssvängen bestämde hon sig för att satsa på träningen på heltid för att hon ville rama in allt det hon brinner för - träning, att jobba med människor, skrivande och marknadsföring.
Hon hade till en början svårt att bli kompis med att vara bloggare då hon hade enorma fördomar mot uttrycket "bloggtjej" och den ytlighet hon hade fått för sig att fenomenet stod för. Hon tänkte att det var tjejer som bara skrev om vad de åt till frukost och vad de hade på sig.
Vi kan ju lugnt säga att hennes inställning ändrades när hon insåg mängden arbete som låg bakom en blogg, men också hur brett spektrat kan vara på vem som är bloggare.
Vi pratar om varför hon valde bloggen över Instagram som primär kanal, hur man driver ett träningskonto utan träningsbilder och om den pyttelilla influencerbubblan och hur den påverkar henne.
Dessutom - hur hon gick från tanke till handling och gjorde målet att blogga på Elle till verklighet.
Tina Lindahl är kundservicechefen som, när hon flyttade från en blomstrande karriär i Stockholm hem till Örebro, inte kunde få tag i ett jobb. Hennes lösning blev Linked In, en satsning som gjorde henne till egenföretagare med titeln Business Booster på visitkortet.
Linked In är världens största affärsnätverk med inte mindre än 3,5 miljoner medlemmar i Sverige. 40% av dem använder nätverket varje dag!
Jag och Tina pratar om varför du som influencer bör finnas på Linked In, vad du ska göra där och vem du ska prata med. Och hur skapar du innehåll som får ditt nätverk att sälja åt dig?
Elin Lewenhaupt bor på landet utanför Eksjö i Småland tillsammans med sin familj och deras djur. När du tittar på Elins Instagramkonto idag möts du av ett vackert flöde med bilder på naturen, mammalivet och det vackra i det enkla. Men det har inte alltid varit så. Mer om det hör du i avsnittet där Elin berättar om hur hon började med sociala medier och dessutom om ansvaret vi har för våra flöden och hur hon ser på sina amningsbilder.
Med sin tydliga nisch och sin engagerade målgrupp är Alejandra Cerda är ett perfekt exempel på en micro-influencer. Hon är inte rädd för att stå för sina åsikter och driver sina kanaler under namnet Jandi heart eco och skriver främst om hållbarhet och minimalism.
I det här avsnittet pratar vi om att ha starka åsikter, att våga vara specifik i sitt budskap och det ståhej som uppstod när Alejandra och hennes businesspartner Maria de la Croix lanserade sin PR-byrå Mad Luck.
I det här avsnittet pratar Linda med mannen bakom vegobloggen Jävligt gott: Gustav Johansson! Han delar med sig av massor av smaskens insikter när det kommer till strategier och affärsutveckling av sina sociala kanaler och sin närvaro online. Hur viktigt det är att inte fastna i samarbeten som influencer utan att jobba med att forma sin verksamhet så att den står på flera ben.
Den här gången gästas Linda av Joanna Swica dels håller på med triathlon och mycket träning, men som också just nu ägnar sig åt något så ljuvligt som: livsnjuteri! Joanna inspirerar när det kommer till att jobba på att designa sitt liv, för att kunna leva så som man själv vill.
I avsnittet pratar hon med Linda om sitt förhållande till yrket Influencer och hur hon tänker kring att prata om så många olika ämnen i sina kanaler. De pratar om den mörkare sidan av internet, den med hat, troll på nätet och hur det känns att bli uthängd. Men också om den ljusa sidan, till exempel den med Joannas community Friendcation.
Länkar som nämns i inlägget
Joannas blogg https://joannaswica.metromode.se/
Friendcation https://www.facebook.com/groups/770708883091334/
Highlights
09:53 Joanna om titeln “influencer” och vad som krävs för att jobba som det
17:05 Vilket ansvar har man som influencer gentemot sina följare
21:07 Hur man får ihop det med många olika ämnen i sina kanaler
26:40 Problematiken i att yrket som influencers ser ut att vara flådigare än vad det är
35:25 Att bli uthängd av Aningslösa influencers och troll på nätet
44:05 Om communityt Friendcation
Du har säkert inte missat att den pågår precis i detta nu, den brinnande klimatdebatten. Hur världen inte verkar kunna komma överens, naturkatastroferna avlöser varandra och klockan tickar på. I dagens avsnitt pratar jag med Emma Sundh, en av initiativtagarna till Klimatklubben.
Sedan den startades i höstas har det gått undan! En mycket uppmärksammad debattartikel publicerades, som hade signerats av 87 influencers, och efter det var bollen i rullning. Vi pratar bland annat om om vad man ska göra av sin klimatångest och vad den där resan till Gran Canaria egentligen kostar klimatet.
I det här avsnittet tar jag ett snack med SEO-drottningen Jennifer Sandström. Vi pratar om bloggen och vad som krävs för att den ska bli framgångsrik. Jennifer berättar också vad du ska tänka på när du vill sökmotoroptimera din blogg, hur viktigt det är att bidra med värde till dina bloggbesökare och skriva för människor, inte för Google. Vi hinner också prata om vikten av att faktiskt analysera den data som du får del av och att dra slutsatser för vad du kan jobba med framåt utifrån den.
Highlights
6:39 Vad krävs för att få en framgångsrik blogg 2019?
9:06 För och nackdelar med att blogga på portal vs egen domän
21:00 Ha ett mål med trafiken till din blogg
24:23 Vad är bra SEO?
27:30 Ha läsaren i åtanke
33:42 Du behöver inte SEO-optimera varenda inlägg
34:12 Så tar du reda på vad folk söker på
36:46 På de här ställena ska du sökmotoroptimera dina inlägg
42:14 Uppmana dina besökare till nästa steg med en CTA (Call To Action)
46:47 Jobba inte i blindo, lär känna Google Analytics
50:36 Jennifers bästa tips för att få en framgångsrik blogg
Gamern Lillie Klefelt har hållit på med e-sport sedan hon bara var 4 år gammal och blev introducerad till den världen av sin extrapappa. Snabbt fastnade hon för att spela på PC och har sedan dess hunnit med en hel del, både i den virtuella världen och den verkliga.
Hon är en av grundarna till organisationen Female Legends som arbetar för att fler tjejer och icke binära ska komma in och känna sig trygga i gamingvärlden. Tillsammans med sin medgrundare Liza har hon jobbat stenhårt och vad som började som “en liten Facebookgrupp för gamingtjejer” har expanderat till en stor organisation med miljonstöd.
Dessutom berättar Lillie om den tuffa och rent av otrevliga miljö som e-sportvärlden kan vara ibland. Speciellt mot kvinnor och icke binära. Vi pratar om vad det kan bero på och vad som kan vara förändringens väg mot roligare gaming.
Instagrams algoritm. Jag får nästan dagligen frågor om den, hur funkar den - men oftast - hur kan jag jobba runt den! Vi har fått för oss att algoritmen är något man måste komma underfund med och nästan bekämpa.
Jag vet inte om någon av er varit inne och tittat på en hashtagg på Twitter som uppdateras i realtid under en liveevent, till exempel melodifestivalen eller en VM-match i fotboll. Texten rullar så fort att man inte hinner läsa någonting - och då har man ju ändå klickat in sig på just den hashtaggen för att man är intresserad av innehållet!
Det är här algoritmen kommer in. Dess jobb är nämligen att hjälpa oss mot ett flöde som okontrollerat överöser oss med innehåll vi faktiskt inte engagerar oss i.
Så idag ska jag prata om hur vi kan bli kompis med den här algoritmen istället för att känna att den tar över våra liv.
Sara Öhman är, förutom en av mina bästa vänner, en riktig stjärna inom digital marknadsföring. Hon driver sedan 6 år tillbaka eget företag och jobbar med att hjälpa företag få mer effekt av sin marknadsföring i sociala medier. Hon är en av mina personliga mentorer - både i business och privat - och hon är även min go-to expert när det kommer till Facebookmarknadsföring.
Så jag har bjudit in henne till podden för att reda ut hur algoritmen funkar, vad är en facebookpixel och hur annonserar man smartast på Facebook?
I det här avsnittet kommer du få träffa Claudia Galli Concha, skådespelerskan känd från Skilda världar, Svensson, Svensson och Fjällbackamorden, som i samband med att hon blev gravid sadlade om från skådis till en karriär som influencer för att kunna vara hemma med sina barn. Idag bor hon i Los Angeles med sin man och sina två döttrar där hon ser solnedgången på stranden med barnen så ofta hon kan och planerar att ta över Amerika med sitt barnklädmärke Pocci Pocci.
För mig berättar hon vad som var läskigast med att gå från en karriär som skådis till bloggare, om frustrationen när engagemanget går ner och vad var det egentligen som hände när hon förlorade finalen i Let’s Dance? Det här blir en bra avsnitt!
Så du vill bli influencer? Vad kul! Det är ju världens roligaste yrke (tycker jag) där du får blanda alla dina kompetenser och egenskaper. Att du dessutom får möjligheten och friheten att själv bestämma över din tid - det är bara en stor bonus!
En sak som yrket influencer däremot INTE är, är ett sätt att tjäna snabba pengar eller bli kändis över en natt. Visst, det kanske händer, men det är inte vanligt. Snarare handlar det om konsekvent och hårt arbete. För även om jobbet är roligt (för det mesta) så kommer du att bli tvungen att så att säga #hustle för att du ska kunna sätta “yrke: Influencer” på visitkortet.
I det här avsnittet har jag blandat ihop några av de bästa tipsen från tidigare avsnitt och slagit ihop dem med mina egna år av erfarenhet inom yrket. Det blev ett fullproppat avsnitt med fem av de bäsya tipsen som du kan ta med dig och börja använda direkt (när du lyssnat klart förstås!).
Highlights:
Annika Myhre sa upp sig efter en workation med Influencers of Sweden för att satsa på sina sociala medier medan Lisa Fahlåker ser bloggen som det perfekta komplementet till sitt "människojobb".
Duon träffades på ett bloggevent och fann varandra direkt. Idag har de Att Resa-podden tillsammans och har utvecklat en strategi kring att sälja in samarbeten tillsammans.
Vi pratar om skillnaden mellan resebloggare och bloggare som reser, om pressresor och om utmaningen att verka i en bransch där reglerna är lite flytand
Varmt välkommen till en specialsäsong av We Are Influencers! Nu sätter vi strålkastaren på microinfluencers – profiler som med en tydlig nisch och ett relaterbart liv har byggt en karriär i sociala medier utan enorma följarskaror.
Angeliqa Mejstedt titulerar sig heltidsvandrare - ett yrke som möjliggjorts via hennes blogg, Vandringsbloggen. Med Nordens största vandringsblogg i ryggen har hon byggt en varumärke kring hikefulness och att våga sig ut i naturen på sina egna villkor.
Angeliqa har prisats både av influencerbranschen och friluftsbranschen och har precis släppt sin första bok lämpligt nog titulerad "Vandra" och hennes författarbiografi lyder:
"Angeliqa Mejstedt är uppväxt med vandringslederna i norra Västmanland, har lärt sig överlevnadskunskap i Försvarsmakten och har pilgrimsvandrat i tre länder. För Angeliqa, som sedan 2013 driver populära Vandringsbloggen, är känslan av att vara ute viktigare än antalet presterade kilometer och höjdmeter."
Vi pratar om nörderi, friluftsmens och hur mycket bloggcommunityt har betytt i Angeliqas resa till där hon är idag.
Clara Löfvenhamn beskriver sig som nörd, hästtjej och djurälskare men närmast i presentationen ligger hennes roll som ledarskapsutvecklare och för närvarande tillförordnad ordförande i Influencers of Sweden.
Innan hon började utveckla morgondagens ledare var hon en klassisk overachiever som har pluggat och jobbat samtidigt i stort sett de senaste 10 åren. Men det ledde också till en utmattning som tvingade henne att arbeta smartare - något hon tog ett stort steg mot när hon startade sin blogg.
Clara brinner för ledarskap och som utbildad journalist såg hon att det fanns en öppning för en plattform kring ämnet där hennes passion låg - och hon gick all in. Efter att ha slukat all information hon kunde kring bloggar och sociala medier - och lyckats få starta eget bidrag för sin företagsidé - lanserade hon Bossbloggen i april 2016.
Rania Rönntoft är utbildad yrkesfotograf men titulerar sig även influencer. Delar av hennes inkomst kommer nämligen från hennes sociala medier trots blygsamma följarsiffror. Nyckeln? Tajt nisch och brutalt hög kvalitet.
Rania kommer från början från nordligaste Norrland och har via Västergötland nu landat i Sundsvall. Där bloggar hon om enkla och hållbara resor och om att leva nära naturen.
Jag och Rania pratar om hur hon tänkte när hon helt bytte ut sin varumärkesplattform från Rowan Tree till nuvarande Northbound Journeys och i och med det också bytte språk på sin plattform, om konsten i att ta självporträtt och om att hitta sin stil.
Agnes Gällhagen är profilen bakom varumärket Cashew Kitchen som har sin grund i den vegetariska matbloggen med samma namn. Agnes titulerar sig fotograf, matkreatör och bloggare men är i botten utbildad inom klassiskt måleri, något som idag ger henne ett försprång i sitt arbete.
I vårt samtal pratar jag och Agnes om grunden i det hela, hantverket och drivkraften i det man gör. Hon menar att man bör kanalisera sin utveckling i sitt hantverk innan man ens börjar tänka på samarbeten eller att optimera sina kanaler. För med ett väl utfört hantverk kan du tjäna bra pengar utan enorma följarskaror, något Agnes är ett bra exempel på.
Johanna Nilsson har alltid varit intresserad av rättvisefrågor och värderingar som dessa är basen i hela hennes entreprenörskap. Idag är hon en ledande röst kring hållbart mode genom sitt varumärke Slow Fashion och kallar sig själv opinionsbildare - ett ord som ju faktiskt är snarlikt influencer i sin betydelse.
Jag och Johanna pratar om hur man hittar sin värdegrund, att vara good enough och vikten av att vara professionell och veta sitt värde.
Hanna Wendelbo-Hansson är designern och formgivaren som, efter att ha klättrat till toppen av karriärstegen på ett av Sveriges största tapetföretag, hoppade av tjänsten som Creative Director och blev egen företagare med blomsterpill bland tjänsterna.
Hanna berättar hemligheterna om hur du som influencer bäst pitchar dig till företag, vad som är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete och när vågar man ta steget till att bli egen egentligen?
Anna María Larsson har bloggat i över 10 år men du kanske känner igen henne från TV-programmet Superskaparna där hon kom på andra plats våren 2017. Anna María har länge varit en framstående profil inom DIY-kretsar och tog efter Superskaparna ett ännu tydligare grepp om sin position inom nischen.
Vi pratar om att nyttja en möjlighet som traditionell TV-exponering faktiskt innebär, om att våga lämna sitt jobb för att satsa och vad hände när hon blev trött på att faktiskt inte ta plats?
Varmt välkommen till en helt ny säsong av We Are Influencers där vi för första gången sätter strålkastaren på microinfluencers - profiler som med en tydlig nisch och ett relaterbart liv har byggt en karriär i sociala medier utan enorma följarskaror.
Vad är då "kriterierna" för att anses vara en microinfluencer? Ja, de tolkningarna är många men jag brukar personligen säga att man ligger mellan från ett par tusen följare (på instagram eller besökare i månaden på bloggen) upp till det att man faktiskt kan tjäna sin heltidslön på bloggen. Man har ofta också en tydlig nisch och en nära relation till sina följare, det är ju trots allt det allt handlar om - närheten till sin publik.
Först ut i denna nya specialsäsong är Elin Häggberg som bloggar på Teknifik. Hon har bara bloggat i några få år men har redan byggt en välbesökt och högkvalitativ blogg, vunnit priser och kanske viktigast av allt - tagit en expertroll i sin nisch som är teknik.
Elin var från första början väldigt strategisk i sina val och hur hon arbetat med att få bloggen att växa och jag är otroligt glad att få dela hennes kunskap med er idag.
Att Josefin Dahlberg och Vanja Wikströms gemensamma podcast ”Josefin & Vanja” är ett resultat av ett ”it, visst vågar jag”-moment är inte direkt någon överraskning. Varje vecka peppar de här bjussiga entreprenörerna med personliga stories och slagord som ”just do it” och ”dream big”. Samtidigt är de inte rädda för att prata om sina misslyckanden och motgångar, något som de själva tror varit avgörande för deras framgång.
Jag har tidigare haft med både Josefin och Vanja i podden, precis i starten av deras gemensamma varumärkeskarriär (jag länkar till de båda avsnitten i show notes på weareinfluencers.se) så det var dags för en välbehövling uppdatering för både deras enskilda och gemensamma business. Hur är det att vara beroende av varandras varumärken, hur gick de från podd till gemensam business och hur kommer affären att se ut i framtiden. Och så klart pratar vi om det alldeles nyfödda gemensamma varumärket Monyay Club!
Sofie Hallberg & Ida Höckerstrand utgör tillsammans Ångestpodden och företaget Inget Filter. De har hundratusentals lyssnare varje månad och pratar om just - ångest. Något som innebär att väldigt många känner igen sig i vad de pratar om. Vi pratar om hur man gör ångest till business och hur det känns att faktiskt rädda liv.
Han beskriver sig själv som nörd, är ett stort Kent-fan och har över 1,3 miljoner följare på Instagram. Christoffer Collin är personen bakom instagramkontot "Wisslaren" där fantastiska naturbilder och drömmiga solnedgånger dominerar flödet.
Christoffer berättar hur en olycka fick honom att se på livet med nya ögon och hur han började se de små, vackra sakerna i vardagen och föreviga dem. Han berättar också om disciplinen det krävs för att underhålla kvaliteten på hans konto och alla de fantastiska saker han fått uppleva tack vare sitt jobb. Samt hur han ställer sig till alla rykten kring Instagrams algoritm.
Moa DeBruin, mer känd som "SpiderChick", har bloggat i 11 år och blev nominerad till Årets Veteran vid första upplagan av Stora Influencerpriset. Hon beskriver sig själv som en humor- och familjeblogg och är faktiskt en av våra mest önskade poddgäster!
Moa tjänade pengar på sin blogg långt innan hon såg det som ett jobb och vi pratar om bloggens glansdagar, om bloggen som ett CV och båda våra små standup-karriärer!
Ida Warg är en sprudlande multitasker! Hon driver en livsstilsblogg med fokus på hälsa, hon har en YouTube-kanal med 160.000 prenumeranter, hon instagrammar, och har dessutom podcasten Den Friska Wargen tillsammans med Viktor Frisk. Och inte nog med det! Ida driver också en webshop med kosttillskott, och nyligen gjorde hon dessutom debut i musikbranschen med låten Set Sails. Hon har också släppt en musikvideo till låten, vilket inte är någon överraskning med tanke på Idas bakgrund som professionell dansare.
I den här avsnittet berör jag och Ida otroligt många ämnen! Vi pratar om hur hon får ihop allt hon gör, om att hon är en riktig businesswoman, och så diskuterar vi nätverk och influencer marketing.
Tillsammans med sin tvillingsyster driver Jessica Lagergren podcasten Tvillingpodden. Hela 40.000 människor lyssnar varje vecka på när Jessica och Angelica frispråkigt delar med sig av livet. Jessica har utöver podden också sin blogg, Instagram och så arbetar hon dessutom som frilansande journalist.
I veckans avsnitt av We Are Influencers pratar jag och Jessica om varumärket hon har byggt upp tillsammans med sin syster, om hur det kommer sig att hon så öppet delar med sig av vad som händer i livet, och så smittar Jessicas frispråkighet av sig lite.
Ebba Kleberg von Sydow är inget mindre än en legend i bloggvärlden. Hon började sin bloggkarriär redan 2004 på Expressen, där hon jobbade som journalist med att innovera fredagsbilagan. Sedan dess har hon kunnat lägga till titlar som författare, programledare, stilexpert och bloggmamma på visitkortet.Vi pratar om hur hon under sin tid med Veckorevyn började bygga bloggvärlden från grunden, om "Ebbapriset" och om varför hon inte bemöter näthat offentligt.
Johanna Kajson är den skånska, jordnära influencern som har blivit bröllopskoordinator med hela svenska folket. Hon har arrangerat bröllop som Isabella Löwengrips, Hannah Widells och Kenzas, och är dessutom aktuell med sin nysläppta bok “Planera ditt drömbröllop med Johanna Kajson”.Som bröllopskoordinator och influencer står Johanna Kajson med fötterna i två nya branscher, vilket leder in oss på väldigt spännande samtalsämnen. Utöver det pratar vi om hennes resa till att bli både influencer och bröllopskoordinator, vilken känd film hon har använt för att beskriva sitt jobb för andra, och så utbyter vi riktigt bra tips.
På Västkusten hittar vi bloggentrepenören Kristin Lagerqvist. För 10 år sedan startade hon sin blogg som en hobby. Då hade hon varken mejladress eller datorvana, och inte heller någon aning om att det var starten på en karriär inom sociala medier.Idag bloggar Kristin om inredning, och om livet i stort och smått, under namnet “Krickelin” på Elle Decoration. Hon arbetar som influencer och frilansande fotograf, och med sin webbshop forgoodluck.se – som är på väg att även bli en concept store.I avsnitt 63 av We Are Influencers har jag och Kristin ett innehållsrikt samtal. Vi pratar om hennes resa inom sociala medier, om att vara professionell, och om varumärket “Krickelin”. Hon berättar också om hur hennes internationella webbshop kickades igång med en resa till Bangkok för att handla massor med haremsbyxor. Ja, det och mycket mer!
Evelina Forsell gick stylistlinjen på gymnasiet. När det under tredje året var dags att göra ett projektarbete valde många av Evelinas klasskompisar att skapa ett portfolio, som de skulle kunna använda för att visa upp sin kreativa ådra för potentiella arbetsgivaren. Men Evelina valde en annan väg. Istället för att skapa ett portfolio startade hon en YouTube-kanal. Det blev starten på något stort. Idag är Evelina 22 år och jobbar nu främst med YouTube, där hon snart har 400.000 prenumeranter. Utöver det jobbar hon dessutom också med sin blogg, Instagram och Snapchat. I avsnitt 62 av We Are Influencers pratar jag och Evelina om hur hennes personlighet och utseende på ett sätt krockar, om hur det är att ha en internationell YouTube-kanal och naturligtvis om hennes kärlek till skönhet.
Sabina Decireé är 24 år och började göra YouTube för fyra år sedan – och gjorde snabbt succé. Idag har hon över 125 000 följare och sedan 1,5 år sedan jobbar hon med YouTube på heltid. Sabinas dröm om att bli programledare blev alltså sann – dessutom under hennes egen ledning.Jag och Sabina har ett väldigt transparent samtal om pengar, vacklande självkänsla, psykisk ohälsa och om att vara både personlig och privat på YouTube.
Maria Soxbo är journalist och sedan ett decennium tillbaka bloggare på husligheter.se. Maria har varit i centrum av bloggosfären sedan sin tid som chefredaktör för Modette för 10 år sedan och har även skrivit en bok om modebloggsfenomenet, "Dagens Outfit".Det är ett intressant samtal vi har, om pressetik, om vad en modebloggare egentligen var för 10 år sedan och om hur hon nyligen igen gått i bräschen för utvecklingen av influencerbranschen.
Katrin Berndt är innebandystjärnan som gick över till YouTube och idag har hon över 300 000 följare över hela världen. Hennes niche är något så speciellt som kroppsmodifiering och tatueringar och vi pratar om hur stor del tatueringarna faktiskt är av henne, hur hennes strategi för sociala medier ser ut (selfies är en vinnare) och om framgångsreceptet i att inte vara rädd.
Moa Mattsson är en av influencervärldens IT girls med över 100 000 följare på Instagram och en enorm ström av läsare på bloggen. Trots att hon är relativt ny i branschen har hon redan lyckats jobba upp en lukrativ business som innebär att hon lever på sina sociala kanaler.Vi pratar om hennes mentor Andrea Hedenstedt, om att Twitter är gnälligt, hur hon tjänar pengar och varför hon väljer kvantitet före kvalitet!
Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Hon som bossar här heter Elisabeth Trotzig och hon har örnkoll på vilka regler som gäller när det kommer till marknadsföring på bloggar i sociala medier. Så vi tog oss ett snack med henne!
Nicole Falciani tjatade sig till att få börja blogga som 10-åring och sedan hon var 15 har hon mer eller mindre jobbat heltid med bloggen - och tjänat pengar därefter. Hon kör blogg och YouTube och har över 370 000 följare på Instagram. Inte nog med det, ganska nyligen lanserade hon även blogazinet Smack Mag, en blandning av ett magasin och en bloggportal, som hon beskriver som början på sitt imperium.När vi spelade in den här intervjun i oktober i höstas pratade vi bland annat om att hamna i offentligheten som väldigt ung, om Nicoles depression, hennes planer att ta över världen och hennes bästa tips för framgång i sociala medier.
Amy Schmittauer - vår första internationella gäst - beskriver sig själv som ett "tripple threat" - hon är YouTuber, föreläsare och numera även författare! Hennes första bok - Vlog Like A Boss - kom ut den sista januari och har redan hamnat på Amazons bästsäljarlista. Amy har drivit sin YouTube-serie ”Savvy Social” sedan 2011 och hjälper både företag och influencers att bli bättre på video. Med mig delar hon med sig av sina bästa tips för att lyckas på YouTube - och för att bygga sitt eget varumärke som en boss.
I det här avsnittet får du träffa en av bloggosfärens urdrottningar, Michaela Forni. Michaela började blogga när hon var 14 år helt enkelt för att hon älskade att skriva. Hon är nu 27 och bloggen har varit en del av hennes jobb de senaste 10 åren. Vi blir rätt nostalgiska kring gamla communitys och bloggens gamla glansdagar och pratar om Michaelas nära relation till sina läsare och hur det varit avgörande för hennes framgång att hon varit så personlig som hon varit.Nu har hon släppt sin tredje bok, ”Jag är inte perfekt, tyvärr”, där hon pratar om psykisk ohälsa och för mig berättar hon om hur det gick till när hon allt föll på plats på en yogaresa. Och hur bloggen har gjort henne till en mer välmående människa.
Therése Lindgren är en av Sveriges största YouTubers med nästan en halv miljon prenumeranter på sin kanal. Hennes videos har visats över 200 miljoner gånger och hon kan ta upp till 150 000 för en YouTube-video.
Nu släpper hon sin första bok, ”Ibland mår jag inte så bra”, där hon skriver om sin egen psykiska ohälsa och hur den både kan vara hennes vän och hennes fiende. Boken finns ute i butik när podcasten sänds!
Med mig pratar hon om skillnaden mellan YouTube-Therése, Business-Therése och privata Therése, om kändisskapet, syskonrelationen till hennes följare där hon inte är rädd för att ryta ifrån och om att vara en förebild för många. Lär känna en helt ny sida av Therése i den här intervjun. Och missa inte den senaste avsnittet av serien ”Therése testar teknik” som vi pratar om i intervjun.
Ellinor Löfgren är 21 år och har bloggat sedan hon var 13 år under namnet Pdotter. Hennes blogg startade som något hon kallar för en ”känsloblogg”, som en motreaktion på alla bloggare som skulle provocera. Detta är något som varit genomgående för Ellinor, hur viktigt det är för henne att vara genuin men också hålla det privata privat. Vi pratar om det, men även hur hon gått rakt emot det när hon mer spelade en karaktär i podcasten ”Måndagspepp”.
Vi pratar också om varför man förmodligen inte kommer se henne på YouTube inom någon snar framtid, om att utbilda företag om influencers värde och om att stå upp för sina värderingar.
Annica Englund är idag en av Sveriges största skönhetsbloggare. Hennes claim to fame var Big Brother där hon var med 2012 och sedan dess har hon mer eller mindre kunnat leva på sina sociala kanaler. Vi pratar om att hitta kärleken i TV, om att lära sig ta betalt som bloggare och om att man faktiskt kommer längst genom att vara schysst.
Andrea Hedenstedt började blogga redan vid 12 års ålder. När hon var 15 började reklampengarna rulla in och sedan hon tog studenten för ett och ett halvt år sedan har hon levt på sina sociala medier. Idag har hon över 250 000 personer som följer henne varje vecka.
Med mig pratar hon om stressen det innebär att jobba som social media influencer och hur hon samtidigt känner sig bortskämd i det yrke hon skapat. Hon berättar om sin kanalstrategi och så pratar vi om näthatet som intensifierats på YouTube det senaste året. Och så blir det hela lite en coachingsession från min sida en stund.
Felicia Bergström har tillräckligt många prenumeranter på sin YouTube-kanal för att fylla Friends Arena fyra gånger om. Trots det hade hon aldrig som plan att bli en stor YouTuber, det var kärleken för internet och att skapa som var drivkraften - och sedan gällde det bara att inte ge upp.
Vi pratar om hur det är att vara tjock i det offentliga rummet, varför det är viktigt för henne att få sina följare att känna sig mindre ensamma - och vad är hennes lägsta pris för ett samarbete egentligen? Business och på gränsen mellan personligt och privat - här kommer min intervju med Felicia Bergström.
Linda Andersson driver Sveriges största bakblogg, Lindas bakskola. Hon är i grunden journalist som blev hemkunskapslärare som sedan hamnade i tidningsbranschen igen. Linda har tagit en lite ovanlig väg till bloggandet, Lindas bakskola började nämligen som ett inslag i tidningen Hembakat - samma tidning som hon nu bloggar hos!
Med mig nördar hon ner sig i bakkemi, delar med sig av sitt framgångsrecept och pratar om tröskeln till att vara personlig.
Säsongens sista gäst i Bloggbusiness är Julia K som bloggar på Metro Mode. Hon är bloggaren med det där perfekta lantlivet en timme utanför Stockholm med den händige och tre barn. Hon har höns, katt och en gårdsbutik.
Men hur hamnade hon där och är allt så perfekt som det verkar i hennes vita dröm? Här kommer min intervju med Julia Khouri!
Joakim Kvist, eller mer känd som ”Heja Internet”, är 33 år, från Västerås och har över 60 000 prenumeranter på YouTube. Själv beskriver han sig som ”livsstilsyoutuber” och bland hans alster hittar man titlar som ”Hur du gör med en kompis” och ”Alla Göteborgare är snygga”. Själv gillar han bäst att göra vloggar, alltså videos där man får följa med en dag i hans liv.
Med mig pratar han om varför han började med YouTube, om näthat och kärleken till fansen och hur han hanterar att faktiskt vara en offentlig person.
Se videoversionen av den här intervjun här!
Josefin Knave är bloggare, YouTuber och numera även content producer på bloggportalen Loppi. Hon är mamma till en snart tvååring och hennes kanaler är fyllda till bredden av transparent livskaos med glimten i ögat. Med mig pratar hon om hur det gick till när Blondinbella blev hennes mentor, om hur hennes blogg var hennes mammas idé och hennes svaghet för dokusåpor.
Zeina Mourtada kom in i bloggvärlden av en ren slump. För två år sedan hade hon varken Facebook eller Instagram och nu driver hon en av Sveriges största matbloggar “Zeinas Kitchen” och vann ”Folkets val” vid Matbloggspriset 2015. I Bloggbusiness berättar hon om hur hon på ett år byggt upp en stor blogg och hur hon håller passionen uppe!
Hugo Rosas är en av Sveriges i särklass största bloggare med över 130 000 unika besökare i veckan. Han bloggar till allra största del om träning och livet med sin sambo Paula - också hon en av Sveriges största bloggare - och deras två barn.
Hugo är entreprenör ut i fingerspetsarna och har startat - och sålt - tre bloggportaler, allt innan han ens fyllt 30. Nu är han även nybakad författare med boken “Superkroppen - träna 2 månader med Hugo Rosas”. Så - vad är tricket?
Jennifer Klingvallhar på under ett år blivit en instagramstjärna av rang. Idag har hon över 115 000 följare på hennes kanal som bjuder på inspiration och tutorials när det gäller hårstyling och frisyrer. Vid sidan av sina sociala kanaler pluggar hon till webbkommunikatör, något som gör att hon får insikt i båda sidorna av influencer branschen.
Vi pratar om hennes Askungesaga på Instagram och hon ger sina bästa tips för hur du lyckas med plattformen!
Sara Bäckmo hade jobbat som journalist inom public service i många år när hon valde bort ett tryggt jobb för att satsa på sin trädgårdsblogg. Med Saras målmedvetenhet, erfarenhet och struktur lyckades hon skapa ett onlinevarumärke som idag försörjer henne - både i pengar men även i mat. Hennes trädgårdsskafferi håller henne och hennes familj nästan hela året med grönsaker.
Vi pratar om förhandlingsteknik, hennes viktigaste sociala kanal och hennes bok som blivit en bästsäljare innan den knappt nått bokhandlarna.
Angelica Lagergren är tvåbarnsmamman som byggt hela sin bloggkarriär på sitt familjeliv. Hennes man är tillochmed hennes partner in crime, de bloggar nämligen tillsammans! Det hela började som en bröllopsblogg som blev en gravidblogg som numera är en föräldrablogg där Angelica och hennes man Stefan delar med sig av sitt vardagsliv med sina två barn, Alice och Philip.
Jag och Angelica pratar om fascinationen för mammabloggar och hennes egen förkärlek till gravidbloggar. Vi pratar om kärleken men också elakheterna i kommentarsfältet och när kommer egentligen nästa barn?
Sarah Grundén är makeup-artist, musiker, modell - och bloggare. Man kan med all rätt kalla henne allkonstnär, något som skiner igenom i hennes blogg. Den är varm, vacker och flummig - ett ord hon själv kanske inte är överförtjust i.
Vi pratar om hur nätverkande blev hennes väg in i bloggvärlden och om hur viktigt trovärdighet är för henne, vi försöker lära oss yogaandas och så testamenterar hon sin lägenhet till mig.
Emelie Ohlsson började blogga efter att hon varit med i Tsunamikatastrofen 2005 där hon förlorade sin syster. Till en början var bloggen en plats att bearbeta sorgen, både genom bild och text. Efter ett tag tog fotointresset en större plats och 2008 styrde Emelie om fokuset till fotoblogg och sin framtida karriär - fotograf.
Idag arbetar hon som fotograf på heltid och har skapat en hel business kring sig själv med workshops och webbkurser och i mars kommer nästa stora steg i hennes entreprenörsresa - en fotoportal.
Axel Palm är YouTubare och juridikstuderande vars inlägg i #doldreklam-debatten, ett videoklipp som försvarade YouTubare och deras intentioner, nu visats över 17 000 gånger på just YouTube. Vi pratar om hans engagemang i frågan, varför han valde just YouTube och varför publikens förtroende är det viktigaste han har.
Foki blev känd i bloggvärlden för sin kärlek till japansk popkultur, rosetter och Hello Kitty. Idag är hon serieentreprenör med två bolag och äger mark och driver välgörenhetsprojekt i Thailand, där hon är född. Hon har ett stort hjärta och ett driv man inte ofta ser hos någon så ung, Foki är bara 24 år gammal. Vi pratar om hur hennes blogg förändrats tack vare sina läsare, om hennes kärlek till Thailand och henne nästa äventyr - att utveckla skönhetsprodukter!
Amanda Axelsson är den 16-åriga YouTubern som har fler prenumeranter än vad som får plats i Friends Arena - över 68 000 i skrivandets stund. Hennes kanal har vuxit så det knakat bara de senaste månaderna och hon har fått smaka på både kärleken det för med sig men också det okända näthatet.
Lyssna till Amandas tankar kring smygreklamsdebatten, om att vara en förebild och hur blir man bra på YouTube egentligen?
Elin Kero är en fotobloggare som är gammal i gemet, hon har bloggat i snart 10 år och har blivit känd för sitt skira och drömska bildspråk. Hon blev snabbt populär bröllopsfotograf men gick in i en depression och fick helt omvärdera sitt yrke. Vi pratar om hur man hittar tillbaka till glädjen och kreativiteten, vad som är skillnaden mellan redigering och retuschering och vad är hennes bästa tips för dig som vill lyckas med bloggen?
I veckan har debatten gått varm kring smygreklam i bloggare och sociala medier efter SVTs granskning. Jag bjöd in Gustav Martner från Digital Reliance, en organisation som hjälper utsatta grupper i och med digitala medier, för att prata vidare om detta då vi båda varit synliga i SVTs granskning.
Maria Bååth är bloggare, matstylist och fotograf med sin blogg Made By Mary som bas. Hon började blogga som ett resultat av att hon fick en stroke och omvärderade hela sin livstillvaro. Nu lever hon ett liv där hon vill inspirera andra med sitt skapande. Vi pratar om hur man förhandlar, varför hon alltid skickar en offert vid samarbetsförfrågningar och om sin nya kokbok. Eventuellt snöar vi även in på höns.
Angelica Blick är en av Sveriges absolut största modebloggare och har över en miljon följare på Instagram. Jag träffade henne på Social Media Party där vi livepoddade framför publik och pratade om hur viktigt äkthet är för henne, hur hon planerar sin tid och om att hon vill bli mer personlig i sin blogg.
Fredrik Nylén är glädjespridaren som kom tvåa i “Hela Sverige Bakar” 2013 och driver nu den framgångsrika bakbloggen “Fredriks Fika” på tidningen Hembakat. Han hittade sin nisch i det folkliga, mysiga och traditionella mormorsfikat med bullar och småkakor som specialitet. Hur gör han med dåliga dagar och hur trivs han bland alla bloggtjejer?
Sofia Sjöström, mer känd som “PT-Fia”, är hälsoprofil på Metro och en sann bloggentreprenör. Hon driver webbkurser, har skrivit en bok och gör också en podd som heter “Ofiltrerat”, allt utöver sin välbesökta blogg. Vi pratar om hennes bloggkarriär från “Dum-Fia” till Metro, hur hon omstrukturerat sitt liv efter att ha gått in i väggen och hur hon tänker kring att ta betalt för sina tjänster.
Margaux Dietz är en rätt ny stjärna på blogghimlen och har på ett år lyckats klättra på blogglistorna och även klättrat till jobbet som chefredaktör på Devote. Margaux, som även kallas Puck (mer om det i avsnittet), berättar om hur hela hennes karriär har handlat om att gå på känsla och framförallt - ha roligt. Hon går emot några av de mest etablerade reglerna inom bloggandet - och lyckas med det!
Elsa Billgren behöver kanske ingen närmare presentation i bloggosfären. Hon är vintagedrottningen som lärt oss älska gamla kläder och pynta våra hem med loppisfynd. Med mig pratar hon om drivkrafterna bakom allt hon gör, hur hon började med TV och feminismen i bloggvärlden.
I samband med att Sofia Brolin startade företag för fem år sedan började hon blogga - för att hon ville ha sällskap. Idag har bloggen Hildas Hem hittat sin plats med inlägg om hållbarhet, företagande och livet på landet. Sofia har inga annonser på sin blogg och är därmed ett utmärkt exempel på hur man gör business på sin blogg - men inte direkt på bloggen. Jag och Sofia pratar om trovärdighet, bloggkollegor och hur bloggen har gjort att hon kan leva sin dröm.
Vanja Wikström bloggar på Modette, driver e-handeln Glammom och egen egen podd tillsammans med Josefin Dahlberg - Josefin och Vanja. Hon är en entreprenör ut i fingerspetsarna! Vi pratar om hennes bananskal in i bloggvärlden, blogg och varumärke, att vara personlig i bloggen och hur viktigt det är att ha respekt för sina läsare.
Emma Sundh är värmländskan som började som bröllopsbloggare och sedan blev en av Sveriges vintagedrottningar. Vi pratar om bloggares makt att förändra världen till det bättre, skillnaden mellan att vara journalist (som Emma är utbildad till) och att vara bloggare - samt hur trixigt det är att lägga en grund för en ny bransch.
Emma Lindquist är bloggaren bakom “Att vara någons fru”, en kvinna med ett öga för det vackra och en gyllene penna. Varje vecka följs hon av tiotusentals människor som tar del av hennes vardag och det har gjort att hon idag kan leva på sitt bloggande, både direkt och indirekt. Hör henne berätta om hur hon kan vara så personlig trots en stark integritet, hur hon tänker kring bloggen som business och varför det är så viktigt för henne att vara sin egen.
Lisa Bjärbo är författare och journalist och bloggar sedan 2006 på bloggen Onekligen. Hon har precis släppt sin 20:e bok som heter “Djupa ro” som hon själv beskriver som en “allvarligare” bok än de hon tidigare skrivit. Vi pratar om hur man gör business indirekt på sin blogg, hur hon kommer i “skrivarmode” och hur det gick till när hon blev upptäckt via sin blogg.
Josefin Dahlberg är tjejen som bevisar att det lönar sig att ställa frågan. Hon frågade om hon fick praktisera på Sofis Mode, om hon fick intervjua Angelica Blick och helt plötsligt (efter några år och en massa hårt jobb) så är hon nu chefredaktör på Modette, en av Sveriges största sajter för unga kvinnor. Vi pratar om hur viktigt det är att vi kvinnor tar för oss, hur man hanterar blogger burnout och hur det egentligen fungerar med business bakom kulisserna hos stora bloggare.
Linda Hörnfeldt är grundare av Better Bloggers och har bloggat sedan 2001, då bloggen knappt fanns i Sverige. I denna jubileumspodd berättar hon om hur bloggandet såg ut för snart 15 år sedan, hur hon startade Better Bloggers och vad är en “stor” bloggare egentligen?
Sandra Lundin, även känd under sitt bloggnamn Atilio, bloggar på Metro Mode. Hon är 26 år och bor i Karlsborg tillsammans med sin sambo och deras katter. På bloggen trängs DIY och goda recept med odling, guider och en och annan tänkvärd text. Jag och Sandra pratar om hennes detaljerade bloggstrategi, hur hon lärt sig värdera sin tid och varför hon lade ned sin populära podcast “Källan”.
Emily Dahl är fotograf, journalist och bloggveteran med 10 års bloggande i bagaget. Med Emily pratar jag om vad som krävs för att vara en professionell bloggare, om hennes bloggresa, vilken slags inspiration hon hämtar från andra sidan Atlanten och hur hon håller sig aktuell i branschen.
Linda Hansson, även känd som VolangLinda, bloggar under Elle Decorations paraply och är en del av Vintagefabriken. Hon är journalist, författare och stylist och här får ni ta del av hennes tankar kring bloggandet och bloggvärlden.
Jonna Jinton är 26 år och bor i den lilla byn Grundtjärn i Västernorrland. När Jonna var 21 så bestämde hon sig för att flytta 100 mil norrut, från Göteborg till den här lilla byn med 10 invånare. Hennes blogg är en unik och speciell plats full av inspiration, romantik och en innerlig kärlek till naturen. Vi pratar om kärleken till bloggen, om hennes kris när bloggen nästan gjorde att hon gick in i väggen och hur hon genom det lärde känna sig själv och sitt eget värde.
Jenny Canborn är Publishing Manager på Be On och representerar annonsörsidan i veckans avsnitt av Bloggbusiness. Vi pratar video och trovärdighet och spanar lite om bloggagenter och hur man kan ta sitt bloggvarumärke ur det digitala.
Linnea Isaksson är webbredaktör för Veckorevyn.com. Hon började där 2008 under Ebba von Sydows vinge och har sedan dess suttit vid rodret och gjort Veckorevyn till en trendsättare i bloggbranschen. Linnea har stenkoll på bloggandet och delar här med sig av sina insikter och sina bästa råd för att bli en framgångsrik bloggare.
Helena Lyth startade sin första blogg ur en kris - och började blogga om julen. Idag driver hon en framgångsrik blogg under Sköna Hems paraply och med mig pratar hon om självkritik, pyssel och om att vara personlig.
Clara Lidström, mer känd som Underbara Clara, är bloggentreprenör, en titel som innefattar både författare, föreläsare, stylist och fotograf. Clara har blivit känd för sina vintageklänningar, sitt bullbakande och sina starka feministiska åsikter. Vi pratar om hur hon byggt ett företag baserat på sin blogg i ett samhälle fyllt av fördomar och hur hon själv höll på att bränna ut sig på kuppen. Ett inspirerande samtal med en otroligt klok kvinna.
Sandra Beijer är en av Sveriges största bloggare med över 150 000 besökare i veckan. Sandra har bloggat i 10 år och har ett av de mest engagerade kommentarsfälten i bloggosfären. Vad är hemligheten bakom hennes framgång och hur är hennes relation till sina läsare? Vi pratar historia, bloggmakt och ansvaret i att vara en förebild.
Terese Alvén har bloggat i åtta år, skrivit två böcker, vunnit en drös bloggpriser och föreläser land och rike runt om ätstörningar, självkänsla och inspiration till ett hälsosamt liv utan pekpinnar eller måsten. Hon är ett praktexempel av en bloggentreprenör, en person som byggt sitt företag runt sin blogg och dess varumärke.
Vi pratar om hennes bloggresa, hur hon skrivit två böcker och vad hon lärt sig efter snart ett decennium i branschen.
Maria Jonasson var nominerad till “Årets Veteran” vid Veckorevyn Blog Awards när stjärnor som Kenza knappt hade hunnit börja blogga. SÅ länge har hon varit med. Hon bloggar numera mer sparsamt men har spännande historier att berätta från när bloggandet var i sin linda. Mia jobbar även som Nordenchef på världens största affiliatenätverk, CJ Affiliate. Veckans avsnitt är alltså ett perfekt tillfälle att lära sig mer om hur man tjänar pengar på sin blogg genom affiliatemarknadsföring.
Johanna Strömberg arbetar som Account Director på Prat PR och skrev för några år sedan ett omtalat blogginlägg där hon klargjorde ett och annat om hur PR-byråer arbetar efter att ha tröttnat på att få “orderlistor” och orimliga förfrågningar från bloggare.
Jag ville ta med Johanna i Bloggbusiness för att lyfta fram PR-byråernas synvinkel på bloggsamarbeten och med det skapa förståelse för att underlätta för denna symbios som faktiskt är väldigt viktig både för bloggare, företag och PR-byråer.
Anna Lissjanis är PT och träningsbloggare på Trend & Träning där hon blandar träningstips med snygga träningskläder och sitt liv som 4-barnsmamma. Ett avsnitt som lyfter de där inkomstkällorna man kan som resultat av bloggen. Anna berättar även hur det är att vara träningsbloggare när man lider av ätstörningar.
Linda Hallberg är Nordens största beautybloggare och på Instagram följer över en halv miljon varje dag hennes fantastifulla sminkningar. Lindas bloggkarriär började när hon vann priset Årets Blog Star vid Veckorevyn Blog Awards 2009 och resten är historia!
Sara Rönne på Träningsglädje har bloggat sedan 2006 och har ett tydligt business- och varumärkestänk kring sin blogg som är väldigt inspirerande. Ett väldigt peppigt samtal med många konkreta tips för bloggare. Ett avsnitt som också är väldigt intressant för företag som vill jobba med bloggare!
Samt – häng med till slutet, då kommer en spännande nyhet!
Malin Richardson, också känd som Mogi, har bloggat sedan 2007 och startade sitt företag, med bloggen som central inkomstkälla, när hon var 20. Hon är en affärskvinna ut i fingerspetsarna som arbetar väldigt målinriktat och strategiskt med sin blogg och sitt varumärke. En riktig inspiration för bloggentreprenörer där ute!
Lina Ekh, make-up artist sedan drygt 10 år tillbaka, är relativt ny i bloggbranschen. Hon började blogga hösten 2013 efter att redan ha skapat sig ett namn på Instagram. För Bloggbusiness berättar hon varför hon startade bloggen i samband med att hon startade eget företag och hur hon får användarna att lämna Instagramappen för att gå vidare till bloggen!
Flora Wiström, bloggare på Metro Mode, har bloggat i snart åtta år och var ganska tidig med att börja tjäna pengar på sin blogg. I detta avsnitt av Bloggbusiness delar hon med sig av sina bästa tips på hur man blir ett bloggproffs och avslöjar hur hon pitchade sig själv för Metro Mode.
Ebba Zingmark är 19 år och från Umeå. Hon bor numera i Berlin där hon lever och jobbar med sin blogg. I första avsnittet av Bloggbusiness pratar vi om vilka kanaler som byggde hennes varumärke och hur hennes läsarantal droppade när hon färgade håret något annat än rött.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.