Forskning och best practice inom trafiksäkerhet! Ansvarig utgivare NTF Väst i samarbete med SAFER. vast.ntf.se, www.chalmers.se/safer
The podcast Liv och trafik – en kunskapspodd is created by NTF Väst. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Fyra av tio förare som dör i trafiken har alkohol eller narkotika i kroppen. Vad görs för att färre ska köra rattfulla i Sverige? Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor visar att 52 personer omkom i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka år 2023, vilket motsvarar 23 procent av alla omkomna i trafiken.
Hur får vi stopp på rattfyllan? Hur kan arbetsgivare och upphandlare av transporter arbeta förebyggande? Vilka hjälpmedel finns för att upptäcka en påverkad förare och vilken hjälp erbjuds de som åker fast?
Detta är bara några av frågorna som berörs i detta avsnitt om alkohol och droger i trafiken. Gäst är Tomas Jonsson, trafiksäkerhetsansvarig på MHF och VD för MHF:s testlabb av alkoholmätningsprodukter.
Samtalet om långvariga skador fortsätter med Helena Stigson, Karolinska institutet, Chalmers och Folksam, och denna gång har vi förstärkning. Anders Kullgren är forskningschef på Folksam och är även knuten till Chalmers.
I detta avsnitt går vi in på hur fordonsutvecklingen påverkar följderna efter trafikolyckor och vad som behöver göras framåt för att minska de allvarliga och långvariga skadorna, så som whiplash.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst
8% av drygt 61 000 personskador i bilkrockar leder till långvariga besvär, enligt Folksams insamlade data. Även cykel- och fallolyckor kan i många fall påverka den skadades vardag under lång tid.
I dagens avsnitt pratar vi med Helena Stigson, som är kopplad till både Karolinska institutet och Chalmers, samt forskningsansvarig på Folksam. Hon delar med sig av sin kunskap om medicinsk invaliditet och hur olika trafikantsgrupper drabbas av långvariga skador efter en trafikolycka.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst
Vi fortsätter prata om elsparkcyklar med Ragnar Ang, traumakirurg på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och Markus Aarflot som arbetar med mobilitetsutveckling i Göteborgs stad.
I detta avsnitt blir fokus regler, restriktioner och lagstiftning gällande elsparkcyklarna, hur kunskapen kan öka bland de som kör elsarkcykel och vilka åtgärder och samverkan som måste till. Detta är det andra avsnittet i vår poddserie om elsparkcyklar.
Emelie Hedberg från NTF Väst leder samtalet.
Mer information om elsparkcyklar och NTF:s filmer Säker på elsparkcykel
Elsparkcyklarna, både hatade och älskade ute i trafiken, har ökat mer och mer de senaste åren. Trots nya regler sedan två år tillbaka så ser vi att fordonen fortsätter skapa irritation och att det sker många olyckor med elsparkcyklar inblandade. Sjukvården belastas, sjukskrivningar kostar pengar, skadade påverkas både psykiskt och fysiskt.
Samtidigt är elsparkcykeln ett mer miljövänligt transportmedel än till exempel bilen och många ser det som ett väldigt flexibelt sätt att förflytta sig.
I detta första avsnitt av två i vår poddserie om elsparkcyklar, pratar vi om olyckor, konsekvenser och infrastruktur utifrån två olika perspektiv. Gäster är Ragnar Ang som är traumakirurg på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och Markus Aarflot som arbetar med mobilitetsutveckling i Göteborgs stad.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst
Mer information om elsparkcyklar och NTF:s filmer Säker på elsparkcykel
Visste du att när du transporterar dig till och från ditt arbete eller under din arbetsdag så är resan och fordonet din arbetsmiljö? Och visste du att nästan hälften av dödsolyckorna i den svenska vägtrafiken är just arbetsrelaterade? Trafiksäkerhet en helt klart en arbetsmiljöfråga och här måste göras mer. Arbetsgivare och beställare av transporttjänster är en viktig del i detta arbete.
Hanna Wennberg från Trafikverket medverkar i dagens avsnitt med tips på hur man som verksamhet och arbetsgivare kan tänka kring frågan. Hon lyfter också Trafikverkets stödmaterial Så trafiksäkrar ni verksamheten.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst.
Antalet registrerade A-traktorer har ökat kraftigt under senare år, och så även antalet olyckor. Det senaste året har flera nya regler införts, och fler ändringar väntas ske. Nu närmast ska en prövotid på ett år införas för de som tar AM-körkort efter den 1 juni 2024. Hur ser då olycksstatistiken ut och vilka effekter kan lagändringarna leda till? Räcker det för att få ner olyckstalen? Och vems är ansvaret egentligen - förarna, föräldrarna eller beslutsfattarna?
I dagens avsnitt har vi med oss Maria Klingegård som är trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget Folksam och Helena Selander, forskare på VTI. Båda har studerat A-traktorer, ur lite olika perspektiv. Vi får höra om olycksstatistiken där A-traktorer är inblandade, resultat från krocktester, attityder och kunskap hos förarna samt föräldrars involvering och kunskap om sina barns A-traktorkörande.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst.
Hur kommer städer se ut i framtiden? Är det bilen som är prioriterad eller går vi mer och mer mot ett bilfritt samhälle? Hur ska vi tänka utifrån barnperspektivet när gator och torg ska utformas?
Alexander Ståhle är stadsforskare och stadsplanerare på Spacescape och särskilt inriktad på just framtidens städer. Alexander var en uppskattad föreläsare på NTF:s konferens Barn, Liv och Trafik i mars 2024.
I dagens avsnitt samtalar Emelie Hedberg, från NTF Väst med Alexander om hur våra gator och torg har förändrats under åren och hur bland annat kommuner kan tänka i framtiden när de utformar trafikmiljöer där alla kan trivas och röra sig.
Hur många barn skadas eller t.o.m. dör i trafiken varje år? Hur går olyckorna till? Och vad kan vi göra för att minska antalet skadade och dödade barn i trafiken?
Om detta pratar vi med Magdalena Lindman som är forskningsledare inom trafik på försäkringsbolaget If. Magdalena är också talare på vår konferens Barn, Liv och Trafik den 6 mars 2024 i Göteborg.
Mer om konferensen och anmälan hittar du på vår webbsida.
Podden leds av Emelie Hedberg, NTF Väst.
Det finns många saker som påverkar vår säkerhet i trafiken. Teknik, lagar och regler, trafikmiljö och underhåll av vägar. Men vårt beteende är minst lika viktigt för att skapa en säker trafik.
I detta avsnitt pratar vi trafikantbeteende. Alltså hur vi rör oss i trafiken, hur vi interagerar med varandra och med fordon och hur vi tar till oss av tekniken som finns i fordonen. Teknik som ska hjälpa oss att undvika risker, och som vi måste förstå varför vi ska använda den.
Anna Sjörs Dahlman är forskare på VTI och är inriktad på just trafikantbeteende. Hon leder också referensgruppen för trafikantbeteende på SAFER. Anna delar med sig av den forskning som är på gång inom området.
Intervjuad av Emelie Hedberg, NTF Väst.
Taking road safety to the next level var temat på den internationella konferensen Vision Zero som ägde rum I Stockholm den 26 och 27 juni. Vad betyder då detta i praktiken? Hur ligger Sverige till och vad behöver vi utveckla? Vad gör vi i Sverige som kan inspirera andra? Och hur ser framtiden ut inom trafiksäkerhetsområdet?
För att svara på dessa frågor genom en summering av konferensen har vi i detta avsnitt med oss Malin Levin från SAFER och Peter Kronberg från Autoliv som båda deltog under konferensen i Stockholm.
Intervjuade av Emelie Hedberg, NTF Väst.
Resande i den hållbara staden DEL 2
Går det att skapa ett säkert och hållbart transportsystem i en stad som bara blir större och behoven av att resa ständigt ökar?
I del två fokuserar vi på bilen och tunga fordon, hur samexisterar vi i en allt mer tätbefolkad stad och hur kan tekniken hjälpa oss skapa säkra trafikflöden?
Med utgångspunkt i initiativet Gothenburg Green City Zone diskuterar panelen lösningar och utmaningar.
Gäster är Jonas Eriksson, Business region Göteborg, Charlotta Ahlberg, Volvo Cars och Pontus Wallgren, Chalmers/SAFER.
Resande i den hållbara staden DEL 1
Går det att skapa ett säkert och hållbart transportsystem i en stad som bara blir större och behoven av att resa ständigt ökar?
I två avsnitt undersöker vi denna fråga med utgångspunkt i initiativet Gothenburg Green City Zone som samlar företag, samhällsaktörer och akademi för att tillsammans identifiera möjliga lösningar för ett hållbart transportsystem.
I del ett fokuserar vi på den aktiva trafikanten. Hur säkerställer vi trafikanternas säkerhet när allt fler ska samsas på en liten yta? Och hur får vi resenärerna att faktiskt välja cykeln?
Gäster är Jonas Eriksson, Business region Göteborg, Charlotta Ahlberg, Volvo Cars och Pontus Wallgren, Chalmers/Safer
Nästan fyra av tio svenska kvinnor använder bilbältet fel under graviditeten, och ännu färre har inte fått information om hur man använder bilbälte rätt, det visade nyligen en enkätstudie från Chalmers.
Men varför ser det ut så här och har något förändrats sen studien avslutades hösten 2021? Och vem bär ansvaret för att se till att gravida får rätt information?
Om detta och mycket mer pratar vi med Anna Carlsson, forskare på Chalmers industriteknik, som står bakom studien.
Möt "Skaras skyddsängel" - drönaren som surrar ovanför cyklister i Skara och lyser upp vägen framför. Detta forskningsprojekt, som finansieras av SAFER och Vinnova, undersöker om drönare på ett kostnadseffektivt sätt kan skapa säkrare cykelvägar på landsbygden och i förlängningen få fler att cykla.
Men vilka är vinsterna och utmaningarna med den här typen av trafiksäkerhetslösningar, och hur hållbara är de? Vad tycker cyklisterna och bilisterna om drönarna? Och när kan de bli verklighet?
Det och mycket mer pratar vi om med Henrik Svensson, lektor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde, som var med och startade projektet.
Intervjuad av Natalija Sako.
Pekskärmar, telefoner och musik – det är mycket utöver vägen som kan som kan pocka på en bilförares uppmärksamhet. Men hur farligt är det med distraktion i bilen och i vilka situationer är riskerna störst? Och framför allt – vad kan vi göra åt säkerhetsriskerna?
Jonas Bärgman, trafiksäkerhetsforskare och docent på Chalmers, ger oss svaren.
Intervjuad av Natalija Sako
Med nollvisionens mål som utgångspunkt, dvs att halvera antal skadade och döda i trafiken till år 2030 behöver man se på trafiksäkerhet ur ett hållbarhetsperspektiv. Där organisationer rapporterar och följer upp sin påverkan på trafiksäkerheten.
Tidigt i våras tog Sweco tillsammans med DuWill, Göteborgs Stad, Partille kommun, forskningscentret SAFER och NTF Väst fram en rapport för att undersöka hur en kommun kan identifiera sitt eget trafiksäkerhetsavtryck. Vi pratar med Tania Dukic Willstrand på DuWill AB som deltog i arbetet med rapporten.
Innan vi har helt självkörande bilar kommer vi ha en period med delvis automatisering, som betyder att människor och fordon behöver hjälpas åt att turas om i köruppgiften.
Vi pratar med Linda Pipkorn, forskare inom fordonssäkerhet på Chalmers, om hennes forskning som syftar till att ge ökad förståelse för hur autonoma fordon bör utformas för att säkerställa att människan på ett säkert, snabbt och effektivt sätt kan köra manuellt vid behov. Det vill säga när bilen specifikt signalerar att föraren ska ta över kontrollen, antingen under assisterad körning eller efter en tid med kapabel autonom körning.
Podden fick en pratstund med Ulrika Frick, regionråd i Västra Götaland och ordförande i Kollektivtrafiknämnden.
Det har skett en perspektivförflyttning i synen på det hållbara resandet det senaste decenniet. Frick ger sin syn på vad som krävs för att levla upp det hållbara resandet till nästa nivå. Vad kommer efter nudging? Om kombinerad mobilitet, Trafikverkets prognoser för bilåkandet och att inte ha dåligt samvete.
Intervjuas av Angela Aylward
Konceptet nudging handlar om att påverka människors beteende till att välja rätt- att ge en knuff i rätt riktning och kan användas inom många olika områden.
När det gäller trafikfrågor ställer vi oss frågan hur vi kan dra fördel av nudging för att påverka trafikanterna till ett säkrare beteende? Vad krävs för att få folk att välja cykel istället för bil och kan man med nudges påverka folk att åka kollektivt ?
Detta kommer Pontus Wallgren som arbetar som forskare inom urban hållbar mobilitet på Chalmers berätta om.
Intervjuad av Maria Blomstrand
Artificiell intelligens (AI) är här för att stanna och kommer att ha lika stor påverkan på samhället som internet, det menar Erik Svanberg som arbetar med datainsamling på SAFER.
Tillsammans med Erik och Johan Amoruso-Wennerby från Volvo Cars, diskuterar vi projektet AI Aware, som handlar om att man genom att samarbeta mellan olika myndigheter och företag kan kombinera flera olika datakällor från trafiksystemet i en stad och tillämpa AI-algoritmer för att identifiera och förutsäga olika händelser i trafiken.
Vi pratar om den artificiella intelligensens betydelse för framtidens säkra resor.
SAFER-projektet Autofreight har det senaste åren testat om extra stora lastbilar, som på sikt även är självkörande, skulle kunna vara ett sätt att få billigare, säkrare och mer hållbara transporter.
Men vilka säkerhetsproblem finns med självkörande lastbilar? Och hur lär man egentligen ett självkörande system att tänka? Hur kommer utvecklingen att påverka yrkesförare? Dessa frågor och några till, får du svar på av Fredrik Von Corswant på SAFER som arbetat med projektet.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst
Under de senaste fyra åren har ett hundratal självkörande bilar intagit europeiska vägar och kört på alltifrån motorvägar till korsningar i städer. Det har varit del av SAFER-projektet L3PILOT där 100 bilar rullat genom 11 länder – ett test för att se hur redo bilarna är för vägarna och allmänheten, och hur redo allmänheten är för de självkörande bilarna.
John Fredrik Grönvall, som jobbar med datainsamling på SAFER, delar med sig av resultat och lärdomar från projektet.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst.
Poddspecial Frihamnsdagarna 2021
Under Frihamnsdagarna på Hisingen i Göteborg passade vi på att prata med Västtrafiks VD Lars Backström om det framtida kollektiva, hållbara och säkra resandet. Pandemiåret 2020 slog hårt mot kollektivtrafiken, men har trenden nu vänt? Har resenärerna hittat tillbaka?
Dessutom pratar vi om hur Västtrafik ser på elsparkcyklarnas framfart.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 9
Agenda 2030 är de mest ambitiösa hållbarhetsmålen som FN:s medlemsländer någonsin antagit, och trafiksäkerhet ingår både direkt och indirekt i flera av målen.
Målen är absoluta och odelbara, vilket innebär att arbetet med olika mål såsom trafiksäkerhet, jämställdhet, fattigdom och klimatfrågan måste ske parallellt. Men hur görs detta konkret? Magnus Granström, föreståndare för SAFER, har några idéer.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 8
Det är dubbelt så hög risk att kvinnor skadas vid en trafikolycka jämfört med män – trots det används inga kvinnliga krockdockor i tester.
Astrid Linder, professor i trafiksäkerhet vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), samt adjungerad professor vid Chalmers, har jobbat med frågan i över 20 år och menar att kunskapen finns på plats. Men trots det brister representationen.
I Liv och Trafik-podden funderar hon över vad det kan bero på. Intervjuad av Natalija Sako.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 7
”70 procent av de Globala målen påverkas av beslut som sker lokalt och regionalt”, säger Magnus Berntsson (KD) ordförande för miljönämnden i Västra Götalandsregionen, 2:e vice ordförande i regionfullmäktige och ordförande för Europas största regionnätverk AER.
I Liv och Trafik-podden berättar han om vad regionen faktiskt kan göra för att nå FN:s hållbarhetsmål och hur man arbetar mot regionens eget mål om fossiloberoende till 2030.
Intervjuad av Natalija Sako.
Vill du veta mer om vad de Globala målen är kan du lyssna på Del 1 i vår serie: Nollvisionens fader: Så når vi FN:s hållbarhetsmål.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 6
De flesta är nog överens om att cykling och gång är viktiga resealternativ för nå klimatmålen. Men hur får man människor att välja de mer hållbara alternativen?
Sonja Forward, psykolog och senior forskare på VTI, ordförande i Fotgängarnas förening och medlem i NTF:s nationella styrelse menar att vi måste börja planera trafiken utefter de oskyddade trafikanterna – och då framförallt fotgängarna.
Intervjuad av Natalija Sako.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 5
Dagens transportsystem missgynnar cyklister och nu är det dags att börja prioritera cykeltrafiken framför biltrafiken. Det menar Katja Kircher, forskningsledare vid VTI.
I podden berättar hon om sin forskning som visar att trafiksystemet ställer högre krav på cyklister än bilister, och vilka säkerhetsrisker det medför. Vi får en inblick i Katja Kirchers pågående projekt om barns skolväg och så ger hon sin syn på nyckeln till ökat hållbart resande.
Intervjuad av Natalija Sako.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 4
Flera storföretag har idag ekonomier större än enskilda länders BNP. Värdekedjorna är långa med produktion och transport som rör sig över landsgränser, och de flesta företag tar idag ansvar för att se till att hela kedjan är hållbar och etisk.
Men vilket ansvar har företag för dödsolyckor och trafikskador som sker under deras transporter?
Om detta pratar vi med Claes Tingvall, ordförande för FN:s expertgrupp på trafiksäkerhet, som just nu arbetar med frågan. Intervjuad av Natalija Sako.
Traffic safety and the Sustainable Development Goals – Part 3
Road accidents are the leading cause of death for young people globally. In Vietnam the AIP Foundation, the Asia injury prevention foundation, are working to change this, and have successfully increased helmet usage among children. So, what can we learn from their efforts and how do we continue the work of preventing injuries among children world wide? Greig Craft, president and founder of the AIP Foundation, has some ideas.
Interviewed by Natalija Sako, NTF Väst.
Den här intervjun är på engelska. En sammanfattning på svenska hittar du på vast.ntf.se.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen – Del 2
I Sverige har vi aldrig haft så få döda i trafiken som idag, men i många låg- och medelinkomstländer går utvecklingen åt helt fel håll. Varför ser det ut på detta sätt och vad kan man göra för att stoppa ökningen av trafikolyckor? Marie Hasselberg, professor i folkhälsoepidemiologi med fokus på trafikskador, ger oss sin syn på saken.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst.
Tema trafiksäkerhet och de Globala målen - Del 1
Vad innebär de Globala målen och vilka är de viktigaste åtgärderna för att nå dit? Och vilken roll spelar egentligen trafiksäkerhet i ett hållbart samhälle? Dessa frågor, och många fler, får du svar på i det första avsnittet av Liv och Trafik-poddens serie på temat trafiksäkerhet och de Globala målen. Gäst är Claes Tingvall, ordförande för FN:s internationella expertgrupp på trafiksäkerhet och tillika nollvisionens fader.
Intervjuad av Natalija Sako, NTF Väst.
Delningsekonomi, självkörande lastbilar och fordon som pratar med varandra – allt detta kommer att finnas på plats senast år 2030. Det tror i alla fall Drive Sweden där Jan Hellåker är ordförande. I årets första podd låter vi honom spåna fritt kring framtiden för transportbranschen och hur den kan komma att utvecklas i en nära framtid. Intervjuas av Natalija Sako, NTF Väst.
Foto: Lindholmen Science Park
Elbilarna är tveklöst framtiden, det menar Alrik Söderlind, chefredaktör på tidningen Auto Motor & Sport, som tror att majoriteten av alla nya bilar 2025 kommer att ha en laddsladd. Men hur säker är en elbil jämfört med en fossilbil? Hur stort problem är brandrisken, den tysta motorn eller Teslas höga hastigheter? Om detta pratar vi om senaste avsnittet av Liv och Trafik-podden. Alrik Söderlind identifierar de vanligaste säkerhetsriskerna, berättar vad som görs åt dem och delar med sig av några goda råd.
Hur jämställda är vi i trafiken och vem kör egentligen på vem? Den frågan ställer vi till forskaren Hanna Wennberg på Trivector Traffic som nyligen släppte en rapport på ämnet. Rapporten visar bland annat att i sex av tio fall är den påkörda fotgängaren en kvinna, och i sju av tio fall är bilföraren en man.
Foto: Tim Mossholder.
De senaste åren har olyckor med mopedbilar ökat och antalet mopedbilar ute i trafiken har mer än fördubblats sedan 2015. Men hur hanterar vi de säkerhetsutmaningar som mopedbilar medför? Jörgen Persson från Trafikverket ser flera möjliga vägar att gå. Intervjuas av Natalija Sako, NTF Väst.
Transportforum innebär forskning, mingel och många viktiga diskussioner. Podden tog ett samtal med två engagerade deltagare om utbildningens roll för trafiksäkerheten. Varför ser Riskutbildningen för körkort del 2 (även kallad "halkan") ut som den gör idag? Vad krävs för att vi ska kunna möta framtidens utmaningar? Lyssna till Erik Risberg, Ordförande för Sveriges Trafikövningsplatser (TÖP), samtala med VD:n till en av Sveriges Trafikövningsplatser, Malin Lundgren, Stora Holm Trafikövningsplats.
Trafiksäkerhet är en väsentlig del av FN:s hållbarhetsmål i Agenda 2030. Dessutom måste vi se till hela värdekedjan i ett erbjudande är hållbart ur samtliga hållbarhetsaspekter, ett "Sum Zero". Om detta pratade Sara Bergendorff, sektionschef på AFRY, på årets Transportforum. Liv- och trafikpodden ger alla lyssnare som inte kunde vara med ett smakprov på Saras inspel. Inspiration kring framtidens trafiksäkerhet! Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst
Varför har Sverige hittills valt att inte införa obligatoriska medicinska tester av äldre bilförare? Är äldres sjukdomar ett trafiksäkerhetsproblem? Och hur påverkar kostnadsfria resor med kollektivtrafiken äldres vardagsrörlighet? Tania Dukic Willstrand, forskningsledare VTI och associerad vid SAFER, berättar om två nya studier om säker mobilitet för äldre. Sedan den 25 mars är Tania även ledamot av NTF Västs styrelse, men har bytt arbetsgivare och är nu verksam inom Sweco. Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Micke Gunnarsson, influencern för tonårsföräldrar i den digitala eran, får med sin ärlighet publiken att både skratta och gråta. Han besökte konferensen Barn, Liv och Trafik på Lindholmen Science Park, en heldag med aktuell forskning och best practice om trafiksäkerhet och ungas vardagsrörlighet som arrangeras av NTF Väst i samarbete med Göteborgs Stad och SAFER. Fokus var inspiration och nyfikenhet på vad skärmar och sociala medier innebär för våra barn. Budskapet var tydligt - intressera dig mer för barnens digitala verklighet och kritisera inte skärmanvändningen. Håller du med? Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Ja - det skulle det kunna vara, enligt Hans Teke, doktorand i utbildningsvetenskap vid Lunds Universitet. Sömnforskningen visar att ungdomars biologiska klocka är inställd på att vara vaken sent på kvällarna och sova länge på morgonen. Det påverkar både hälsan, uppmärksamheten och koncentrationen att behöva gå upp före kl 9 på förmiddagen. En senare start på skoldagen skulle kunna vara en win-win för både skolresultaten och kollektivtrafiken när det blir ett mer utspritt åkande som minskar trycket på "peak hour" i trafiken på morgonen. Finns även en trafiksäkerhetsvinst genom att ungdomarna blir mer uppmärksamma i trafiken? Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Pratstund med Maria Krafft på VTI:s Transportforum i Linköping 9-10 januari om att det är eldsjälarna som gör hela skillnaden i förändringsarbete, samt om de möjligheter som geofencing ger att sätta tvingande hastigheter för fordon. Tekniken finns – nu är det upp till samhället och demokratin att bestämma spelreglerna. Maria Krafft efterlyser fler transportörer i branschen som vill vara en del av pilotprojekten i Göteborg och Stockholm. Dessutom en påannonsering av Kraffts medverkan på Barn, Liv och Trafik den 7 mars. En podd för alla som brinner för trafiksäkerhet! Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst
Är automatiserade bilar lösningen på trafiksäkerheten och kan de ta oss hem genom en tät stadstrafik när vi sitter och sover i baksätet? De kommer i alla fall att öka etiken och bidra till en mer hänsynsfull trafik. Det menar Rolf Johansson, som arbetar på Zenuity med utveckling av teknik i självkörande bilar. Vi har träffat Rolf för att ta reda på hur långt forskningen kommit och hur vi kan vara säkra på att automatiserade bilar vet vad som är rätt beteende i trafiken. Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Det görs över 500 onyktra resor i trafiken varje timme. Men får Systembolaget rycka in när någon är märkbart berusad och sätter sig i en bil? Vi har träffat Marie Nygren, vice vd på Systembolaget, som berättar om informationsuppdraget och strävan efter att förmedla kunskap utan pekpinnar. Hur ser deras roll egentligen ut i arbetet med Nollvisionen? Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Hur säkra är dagens bilar och vilken bil ska du som småbarnsförälder egentligen köra? NTF Väst träffade Folksams trafikforskningschef Anders Kullgren på Tylösandsseminariet. Vi fick en pratstund kring säkerheten i dagens och framtidens bilar och råd kring hur vi ska tänka när vi väljer bil. Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Hur får vi en attraktiv stad där barn vågar cykla till skolan och där folk känner sig trygga och vill bo och leva? NTF Väst träffar Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket och pratar om det nya regeringsuppdraget kring geofencing och vad det faktiskt innebär att geofenca en stad. Kan det till och med vara lösningen på den senaste tidens terrordåd i Stockholm och andra stora städer i Europa? Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Nudging är ett begrepp inom beteendevetenskapen som innebär att man skapar valmöjligheter. Utan förbud och genom små justeringar i valmiljön knuffar man individen i rätt riktning. NTF Väst träffar Åsa Sandberg, som är grundare till nätverket Nudging Sweden, och pratar om hur man kan använda sig av denna metod även i trafiken och få människor att fatta bra och säkra beslut även där. Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Prioriterar vi kortsiktiga skydd framför långsiktiga effekter? Barn blir körda överallt och deras värld krymper. Vad gör jag och varför gör jag det? Det är frågan man bör ställa sig, enligt filosofen Karl de fine Licht som undervisar i etik och bland annat arbetar med social hållbarhet på Chalmers och RISE som är associerade med SAFER. NTF Väst har träffat Karl för att prata om hur man kan påverka föräldrar till rätt trafiksäkerhetstänk för sina barn. Intervjuas av Anna Swedestam, NTF Väst.
Utan körkort, inget jobb. Därför är körkortsutbildningen så bra ur ett integrationsperspektiv. Men hänger utbildningen med i den snabba tekniska utvecklingen och kan man lita på alla trafikskolor som finns? NTF Väst träffade Berit Johansson, ordförande i Sveriges Trafikskolors Riksförbund, på Tylösandsseminariet i höstas. Hon tycker att det är hög tid för en objektiv översyn. Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Hastigheten skördar många liv i trafiken, det är ett dilemma som alla inom trafiksäkerhetsområdet brottas med. Folksam är nu först ut med att lansera en tjänst som övervakar din hastighet. På köpet får du en lägre försäkringspremie om du kör laglydigt. NTF Väst träffade SAFER-forskaren Helena Stigson och produktutvecklare Stina Wärn på Tylösandseminariet och passade då även på att prata om barn i bil och den nya i-sizestandarden. Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst
När är det egentligen dags att sluta köra bil? Vilka är varningssignalerna som anhöriga till en äldre släkting ska uppmärksamma? Och hur kan jag som äldre bibehålla min körförmåga så länge som möjligt? NTF arbetar för allas rätt till en säker trafik och Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst, berättar om kunskapsläget kring äldre och bilkörning. Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Historiskt har mannen varit norm i trafiksäkerhetsarbetet. Så är även fallet inom humanmodellering - forskningen som skapar datamodeller av människan i syfte att beräkna effekterna av (krock)våld mot olika kroppsdelar. Karin Brolin, bitr.professor Chalmers, arbetar i ett projekt som är först i världen med att ha tagit fram en modell av en medelstor kvinna. Är det bara storleken som spelar roll när vi skadas i en krock eller på vilket sätt påverkar könet? Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst
FOTO: Privat
Om ett år kommer Volvo Cars ha 100 självkörande bilar i trafik på Göteborgs vägar som tillåter föraren att släppa ratten och göra annat. Men hur ser det ut i resten av världen, hur automatiserad är till exempel Google Car? Vad innebär automatiseringen för föraransvaret, behöver vi ens körkort i framtiden? Och vad innebär automatiseringen för motorfordonens interaktion med oskyddade trafikanter - fotgängare och cyklister? Azra Habibovic som forskar om kooperativa fordonssystem vid Victoria Swedish ICT, intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
FOTO: SAFER
När ska jag byta till bilbarnsstol och vilken bilbarnsstol är bäst? Vilka tester av bilbarnsstolar kan jag lita på? Varför skiljer stolarna så mycket i pris, vågar jag köpa den billigaste stolen? Stefan Kaleby är NTF:s främsta barn-i-bil expert med 40 års erfarenhet av trafiksäkerhetsarbete. Stefan berättar om de vanligaste funderingarna han möter hos föräldrar. Du vill
inte missa svaren! Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Föräldrar är duktiga på att låta barnen åka bakåtvänt fram till 4-års ålder och sedan låta dem sitta på kudde några år till. Men runt 7-8 år tar många bort kudden, ungefär samtidigt som skjutsningen av flera barn i bilen ökar till olika aktiviteter på kvällarna. Varför slutar vi för tidigt och varför är det så viktigt att fortsätta sätta barnen på kudden ända fram till 10-12 år? Jerry Andersson och Angela Aylward från NTF Väst intervjuar Katarina Bohman, trafiksäkerhetsforskare vid Autoliv och SAFER.
FOTO: Autoliv
Kan motorcykelns design skydda motorcyklisten från skador? Matteo Rizzi, doktorand vid Chalmers och trafiksäkerhetsforskare vid Folksam och SAFER, berättar om boxermotorn som visat sig minska skaderisken på motorcyklistens ben vid mitträckeskollisioner. Dessutom säkerhetstips på vad du ska tänka på när du köper och kör din motorcykel! Intervjuas av Angela Aylward/NTF Väst.
Foto: Folksam
Världens blickar är riktade mot Göteborg och Drive me, projektet där självkörande bilar ska trafikera vägar i Göteborg 2017. Forskningen attraherar internationellt intresse genom en Learning by doing-metodik som också involverar vanliga trafikanter. Trent Victor vid Volco Cars, forskningsledare SAFER och adjungerad professor vid Chalmers berättar om detaljerna kring i hur vi hanterar den självkörande bilen. Kan den självkörande bilen köra hem mig efter krogen? Intervjuas av Angela Aylward/NTF Väst.
Mer om projektets samarbetspartners och film med den självkörande bilen.
Foto: Volvo Cars
Vi går mot mörkare tider och cyklister måste tänka på att synas i trafiken. I projektet Urbanist finansierat av Länsförsäkringar har forskare vid Högskolan i Skövde tittat på vilka signaler bilister fångar upp för att avgöra cyklisternas avsikter i trafiken. Paul Hemeren, lektor i kongnitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde och forskare vid SAFER intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst.
Foto: Högskolan SkövdeVintern är en vacker årstid, men det är inte bara snön som faller. Vi ställde några snabba frågor till Johan Lindberg om vilka skor som räddar oss från halkan. Under 80 år har det forskats kring bilens vinterdäck. Nu har turen kommit till fotgängarna, som är i fokus i ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet. Skosulorna är helt enkelt fotgängarens vinterdäck! Intervjuas av Angela Aylward, NTF Väst
Så många som 3200 fotgängare skadas allvarligt i fallolyckor i trafikmiljön under ett år. Detta är mångfalt fler än de som skadas allvarligt i en kollision med fordon, vilket är cirka 150 fotgängare per år. Trots att singel/fallolyckorna sker i trafikmiljö är de inte en del av den officiella trafikolycksstatistiken. Monica Berntman hoppas på ett växande intresse för denna grupp allvarligt skadade, till övervägande del kvinnor i åldern 45+, som många får ett livslångt lidande till följd av sitt fall. Intervjuas av Angela Aylward/NTF Väst
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.