Sveriges mest populära poddar

Medierna

Betald exponering i SVT och dramatik i Mittmedia

30 min • 9 juli 2016

Sveriges television visar matlagnings-serie där medverkande företag säger att de betalat till produktionen. Och om VD-byte och vägval i Mittmedia backar de digitala pionjärerna nu från sin strategi?

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

De berättar om hur de betalade - och fick exponering i SVT
Att Sveriges television ska vara redaktionellt oberoende och att deras innehåll inte ska finansieras av annat än licenspengar är något som de allra flesta av oss tar för givet.
Det kanske låter som en Bellmanhistoria: En bellmanhistora som ifrågasätter just det: oberoendet. En tysk, en fransk och en husman är SVTs senaste matlagningsserie. Serien utspelar sig i en saluhall i Göteborg och bygger på att de två kockarna Amir och Erich tävlar mot varandra i olika utmaningar.
Men det är en grej med det här programmet som gör att det sticker ut i SVT-tablån: Några av de som exponerats i programmet berättar nämligen att de betalat för sig. Något som sannolikt borde innebära ett stort reklamvärde. Reporter är Erik Petersson.

Vad betyder Mittmedias dramatiska VD-byte?
Ingen vet hur de gamla dagspressföretagen ska tjäna pengar till sin journalistik när pappersprenumeranterna dött ut. Alla provar sig fram, världen över.
I Sverige har tidningarna samlats i större koncerner med olika strategier. Och en av dem som skiljt ut sig och fått mycket uppmärksamhet är  Mittmedia. Koncernen har under Thomas Peterssohns och AnnaKarin Liths ledning stakat ut en snabbväg till en digital framtid - en väg som fört resurser från papperstidningen till digitala projekt.
Forskare och journalister har intresserat tittat på - när en aktör testar en tydlig strategi finns något nytt att lära. Är det här vägen framåt?
Så när beskedet i tisdags kom att VD Thomas Peterssohn och den redaktionella chefen AnnaKarin Lith avgick med omedelbar verkan gick ett förundrat sus genom mediesverige - och eftersom alla mediechefer var samlade i Almedalen började snacket gå direkt. Mediernas Lasse Truedson var där och har försökt förstå vad som hänt - och inte minst vad som ska hända nu.

00:00 -00:00