Sveriges mest populära poddar

Medierna

Medier ger kriminella gäng PR enligt Brå, svårare nå publiken på Facebook och TV-debatten som förändrade valrörelsen 1976

30 min • 21 juli 2018

Kritik mot hur medier ger utrymme åt kriminella gäng. Hjälper gängen bygga varumärke anser Brå. Tronskifte när traditionella medier väljer sociala medier. Och TV-debatten mellan Fälldin och Palme -76.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Så kan kriminella gäng få draghjälp av medier
Att medier berättar om och granskar de kriminella gängen runt om i Sverige är självklart – och det är också något som görs regelbundet. Men frågan är hur det här görs? 
För när gängens namn lyfts upp i rubrik efter rubrik. Då får gängen hjälp att bygga upp sitt kriminella varumärke, sitt så kallade skrämselkapital. Det här menar experter på Brottsförebyggande rådet och efterlyser nu en större medvetenhet, framförallt från kvällspressen. Reporter: Therese Rosenvinge

 Tronskifte när traditionella medier väljer sociala medier
Tidningarnas digitala upplagor, annonsörer och public service är hårt drabbade av förändringar på Facebook. Det har blivit betydligt svårare att nå publiken på plattformen och det senaste halvåret har räckvidden på Facebook minskat dramatiskt, vittnar såväl medieföretag och som annonsbranschen om. Vad får det här för betydelse för medieföretagens närvaro på Facebook? Reporter: Tonchi Percan.

När TV-debatten ändrade förutsättningarna inför valet -76
Del två i vår sommarserie om journalistiken som påverkat valrörelser. När TV-debatten slog igenom blev det tydligt att det inte längre bara spelar roll vad du säger utan också hur du ser ut när du säger det. 1976 blir TV-debatten den svenska valrörelsens tydliga epicentrum. När Fälldin möter Palme i ett fullsatt Scandinavium. Reporter: Tove Palén

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00