Nya snabbgjorda studier om corona kommer hela tiden. Men är det rätt eller fel av redaktionerna att sänka ribban för vad som släpps igenom? Annonskollapsen för medier förvärras i coronakrisen. Vi analyserar regeringens krispaket till mediesektorn. Ny dokumentär SVT-serie om influencerparet som lämnar stan för ett nytt liv på landet. Vi synar omständigheterna som SVT inte berättar om.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Är det rätt att sänka ribban för vetenskapliga studier i coronakrisen?
Just nu översköljs vi i medier av nya vetenskapliga studier som påstår olika saker om coronaepidemin.
Flera ansedda vetenskapliga tidskrifter har i det här läget valt att publicera studier som inte är förhandsgranskade. Dessutom lägger enskilda forskare ut artiklar (på webbplatser eller i databaser) helt på egen hand. Och det är inte sällan studier som producerats i ett extremt högt tempo.
Å på senare tid har vi sett flera exempel på hur allmänna medier publicerat studier med tveksam kvalitet. Studier som i vanliga fall skulle gallras bort utifrån tidningarnas regler och checklistor för vad som ska släppas igenom.
Det råder inget tvivel om att läsarna, tittarna och lyssnarna törstar efter kunskap. Men frågan är om det är rätt av medier att sänka ribban - eller bör man istället se det som att gatekeeper-funktionen som medier har kanske är viktigare än någonsin även om forskningen gör undantag nu?
Reporter: Tonchi Percan.
Bor SVT-influerarna på sin bondgård eller inte?
Hur mycket kan man undanhålla i något som kallas dokumentär – hur mycket får en berättelse snyggas till för att bli bättre? Att göra historier rakare och mer renodlade det måste man nog alltid till viss del – men samtidigt ska ju det som sägs rimma med verkligheten.
I veckan var det premiär för SVT:s nya dokumentärfilmserie ”Hjälp vi har köpt en bondgård”.
Här får TV-tittarna följa två populära influencers, paret Brita och Kalle Zackari, när dom lämnar storstan och flyttar till landet. Packar allt och drar - för ett nytt liv. Serien beskrivs av SVT som ”En dröm som blivit sann”.
Vår reporter Terje Carlsson har tittat närmare på SVT:s drömserie om bondgården och på omständigheterna som inte fått ta plats i skildringen.
Räcker kulturministers krispaket för att rädda medier?
Vad kommer hända med landets medier när coronakrisen nu stryper bärande delar av intäkterna? Klart är att oron i den redan krisande mediebranschen är stor och många tidningar har i veckan tagit till åtgärder som påverkar journalistiken.
För varje dag som gått så har kraven och ropen blivit allt mer desperata om någon form av krispaket från regeringen. Branschen har suttit på nålar - och så i fredags i eftermiddag kallade plötsligt kulturminister Amanda Lind till presskonferens.
Men blev beskedet det som branschen hoppats på?
Reporter: Therese Rosenvinge
De tar röda mattan till kändisarnas karantäner
I dessa tider kan det krävas en hel del kreativa idéer för att lösa sådant som inte längre funkar som vanligt – vilket också förstås i hög grad gäller journalister. Skvallerjournalister och nöjesreportrar är en särskild kategori som just nu inte kan jobba som vanligt. För hur bevakar man kändissverige när det inte finns några premiärer och galor att mingla på? Inga kändisar alls som i dessa dagar poserar på röda mattor..
I veckan stod nöjesreportrarna Anna och Hans Shimoda för ett stycke kreativitet utöver det vanliga.
“Om inte Martin Melin kan komma till Röda mattan, får Röda mattan komma till Martin Mellin”, sammanfattade Nöjesguiden duons oväntade corona-grepp.
Reporter: Therese Rosenvinge.