Skåne-makthavare som vill undvika negativ publicitet. Från samförståndsanda till smutskastningskampanj i årets avtalsförhandling. Ny runda i den till synes eviga debatten om Public Services uppdrag.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Sekretessörja i Region Skåne
I Skåne har det i veckan blåst kallt kring regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Ingrid Bengtsson-Riavec. Detta efter att en reporter på Kristianstadsbladet kommit över ett mejl med en minst sagt uppsendeväckande formulering.
Det handlar om hur direktören sekretessbelagt uppgifter i en granskning där kritik riktas mot ett antal av regionens vårdcentraler. Detta, enligt det interna mejlet, för att undvika “negativ publicitet”.
Helsingborgs Dagblads och Sydsvenskans chefredaktörer gick i taket. Skrev i ett öppet brev att det nu finns ännu ett flagrant exempel på Region Skånes oroande förhållande till medier.
Vår reporter Jonna Westin grävde vidare i den här historien och på vägen fann hon ännu fler konstigheter i hur några av Skånes tjänstemän förhåller sig till offentlighetsprincipen.
Avtalsrörelse på nya arenor
Det är avtalsrörelse i Sverige. Det är kamp mellan arbetsgivare och arbetstagare. Framtidens löner, villkor och förmåner ska avgöras under förhandlingar in på småtimmarna.
Men årets avtalsrörelse har inte bara utspelats i förhandlingsrummen. Vi har pratat med både Byggnads och Svenskt Näringsliv som båda menar att det blir allt viktigare att också vinna kampen i media.
Parallellt med det här blir arbetsmarknadsreportrarna allt färre. Så vi frågar oss: hur väl rustad är journalistkåren att stå emot och syna de ständigt växande påverkanskampanjerna. Sara Heyman är reporter.
Public Service-kommission och mediepolitik i skyttegravar
Förra veckan så kom den. Slutrapporten från den så kallade Public Service-kommissionen. Den rapport som på uppdrag från de största kommersiella mediebolagen bland annat utrett hur statens pengar till medier ska födelas och hur expansiva Public Service-bolagen ska få vara i sina nysatsningar.
Det var många som såg fram emot Public Service-kommissionens rapport. Upplägget var ambitiöst och kompetent. Men i branschen har slutprodukten mest mötts med gäspningar. För så mycket nytt bedömdes den inte komma med.
Ett av förslagen som lanserades var två så kallade mediefonder. Ta en del av dom pengar som SVT, SR och UR får idag och gör de tillgängliga att söka för vilken aktör som helst. Johan Cedersjö har i veckan träffar kommissionens ordförande Gunnar Strömblad och SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.