Välkommen till dagens avsnitt där vi gräver ner oss i detaljhandelns digitala förvandling. Vi dyker rakt in i Swish-rapporten om unika besökare – och när vi säger Swish, tänk på att det inte bara är en app, utan nästan en folkrörelse i Sverige! Swish är så integrerat i svenskarnas liv att det nästan känns som att appen borde få ett eget personnummer. Swish vet allt värt att veta! De vann "Supplier of the Year" på D-congress och har utsetts till Sveriges starkaste varumärke för tredje året i rad – till och med Ikea har hamnat på efterkälken.
Idag tittar vi på trenden där självbetjäning i butik skjuter i höjden. Omsättningen har ökat med 10 % från föregående år, och det verkar som att alla – ja, i princip hela köpcentrumet – föredrar att swisha fram vid självutcheckningsstationerna när de handlar mat.
Och vem driver denna high-tech revolution? Generation Z, de digitala infödingarna som hellre skannar en QR-kod än pratar med en människa. De är som ninjas med sina smartphones, redo att digitalisera allt som går att digitalisera i butiken. Vi kommer också att dyka in i fördelarna med självbetjäning – hur det skär ner kötider och ger personalen chansen att faktiskt hjälpa kunder istället för att bara pipa varor vid kassan.
Men inte nog med det! Vi kommer även att diskutera de roliga detaljerna kring självbetjäning, som kreativa kunders lösningar för att skanna dyra aprikoser som billig lök, eller hur de använder utskrivna streckkoder hemifrån för att få kött till priset av kaffe. Det är inte bara självbetjäning, det är självbetjäning med en twist!
Med oss har vi den oslagbara Charlotta Lindblad, Swishs egen kommunikationsguru, som inte bara är expert på digitala transaktioner utan också kan förklara dem så att till och med din mormor skulle förstå.
Förbered dig för att bli underhållen och upplyst när vi utforskar hur tekniken inte bara förändrar hur vi köper, utan också hur vi tänker på shopping. Häng med på ett avsnitt fyllt med insikter, innovation och en hel del skratt. Låt oss swisha igång!