I retail handlar det om att göra intryck och skapa avtryck, det inte längre räcker att bara erbjuda produkter om du inte säljer till lägsta pris utan det handlar om att beröra, att skapa en upplevelse som sticker ut och stannar kvar hos kunden. Det handlar om att överraska, engagera och få kunden att vilja komma tillbaka. I dagens konkurrensutsatta detaljhandelsvärld behöver varumärken skapa en känslomässig koppling, något som går bortom själva köpet och bygger på upplevelsen i varje interaktion – från atmosfären i butiken till hur produkterna presenteras och vilka minnen kunden tar med sig hem. För att verkligen lyckas måste du inte bara fånga kundens uppmärksamhet för stunden, utan lämna ett avtryck som gör att de kommer ihåg dig lång tid efteråt.
I dagens avsnitt av Retail & Fastighetspodden, ska vi ta med er bakom kulisserna på en av Sveriges mest ikoniska destinationer – Nordiska Kompaniet, eller NK. Det här är inte bara ett varuhus, det är en plats där historia, lyx och innovation möts för att skapa oförglömliga upplevelser. Från att ha varit en symbol för exklusiv shopping under decennier, till att idag bli en dynamisk arena för både välkända och nyskapande varumärken – NK fortsätter att omdefiniera hur vi ser på fysisk retail.
Men vad är det som gör NK så unikt? Hur lyckas de gång på gång överraska sina besökare och hålla sig i framkant, samtidigt som de bär ett arv av tradition och klass? Idag ska vi prata om hur hela varuhuset lever och andas nya upplevelser och om NK Stage, ett koncept för popup som kan skalas upp och integreras med NK för en bättre kundupplevelse - som när Samsung tar över en hel yta för att visa upp sin senaste teknik, eller när vakanta ytor blir scenen för tillfälliga installationer och events som engagerar både hjärta och sinne.
Med oss har vi ingen mindre än Karin Wickberg, Marknadschef på NK. Hon kommer att dela med sig av sina insikter om hur NK fortsätter att vara en magnet för både modeälskare och nytänkande varumärken. Och vi kommer också att få höra om hur deras flexibla ytor, som NK Stage, har blivit en lekplats för varumärken som vill erbjuda sina kunder något alldeles extra. Häng med när vi tar reda på vad som gör NK till mer än bara ett varuhus – det är en destination som lockar, överraskar och inspirerar.