Med dagens skenande elpriser, räntor, inflation och reallönesäkningar är det många som tittar djupt i plånboken. Livsmedelspriserna är inget undantag; under 2022 ökade matpriserna med minst 20 % och förväntas fortsätta stiga under 2023. Det är tuffa tider för de svenska hushållen, men det finns pengar att spara.
I veckans avsnitt ska vi titta närmare på en traditionell kategori, livsmedelsindustrin. En industri som styrs och utvecklas av ett fåtal väldigt stora aktörer. Den digitala omställningen har påbörjats genom ett flertal initiativ; onlinehandeln, digitala verktyg i butik m.fl. MEN när kommer livsmedelsindustrin att konkurrensutsättas fullt ut likt andra branschen och prisgaranti erbjudas till kunderna?
Dagens gäst är riddaren på den vita hästen. Omid Ghanbari, grundare och VD på prisjämförelsesajten Matspar.se; hjälper konsumenter att hitta den billigaste matkassen på nätet och i snitt sparar kunden 30 % på sin matkasse(!). Men hur får man med livsmedelsbranschen på tåget? Idag ska vi ta reda på vad som krävs för att digitalisera livsmedelsbranschen.