RikaTillsammans | Om privatekonomi & rikedom i livet
Idag intervjuar vi Amanda från Kronfogdemyndigheten om deras arbete, om skuldsättning i Sverige, vad de gör och inte gör (t.ex. håller koll på betalningsanmärkningar). Vi diskuterar även saker att göra och inte göra om man vill hjälpa någon med skulder eller om man behöver hjälp själv.
Min upplevelse är att många ser Kronofogdemyndigheten som något lite läskigt. Ungefär som när man blir stoppad av polisen för en trafikkontroll och min första tanke är "när drack jag senast?" även om det kan vara flera veckor sedan. Men, i samband med research till dagens avsnitt, insåg jag att de är till stor del är en service-organisation som gör att vi kan ha ett fungerande betalningssystem i samhället.
Deras uppdrag är att hjälpa både dem som vill betala och de som vill ha betalt. Det är de som gör det möjligt att få betalt även när den andra parten inte vill. Det är de, som på sätt och vis, som kan ge en ekonomisk andra chans genom att hjälpa till med en skuldsanering. Men, som Amanda påpekar, så finns det många steg i alla processerna och det viktigaste är att om man är i behov att kontakta myndigheten för att få hjälp. Något som också går att göra anonymt.
En annan sak som vi också pratar om är känslan av skam. Det är många gånger väldig svårt för någon som har en tuff ekonomisk situation att be om hjälp. De flesta vill göra rätt för sig och det är skamfyllt att inte kunna göra det, och då är det lätt och naturligt att stoppa huvudet i sanden. Det i sig startar en negativ spiral som blir allt svårare att ta sig ur.
Om man då ska hjälpa någon som har det ekonomiskt tufft, är det en bra sak att tänka på. Att ta dem i handen och kanske hjälpa till med de "självklara" sakerna som är enkla att göra om man inte skäms. Det kan vara att öppna kuvert, ta kontakt med de som man är skyldig pengar, kontakta Kronofogden och så vidare.
Det finns inget självklart svar, men jag personligen, brukar avråda från att hjälpa till ekonomiskt om det inte finns en betydande beteendeförändring. Däremot rekommenderar jag alltid att vara ett stöd och kanske ta på sig rollen mer av "projektledare" än att genomförare eller "lösning på problemet".
Vi pratar även om konkreta tips som man kan hjälpa till med kring t.ex. att frysa / förhandla ner upparbetad ränta, den löpande räntan, att dokumentera inför en skuldsaneringsansökan, att hjälpa till med det känslomässiga och mycket mer. 🙂
Vi hoppas att du gillar detta lite annorlunda avsnitt! ❤️
Hälsningar,
Jan, Caroline och Amanda
Länkar
====
Följ diskussionen i forumet:
▸ https://rikatillsammans.se/forum/t/59041
Tips till dig som har skulder:
▸ https://rikatillsammans.se/forum/t/59145
Tips till dig med anhörig som har skulder
▸ https://rikatillsammans.se/forum/t/59153
Skuldsaneringstestet vi pratar om på KFM:s hemsida
▸ https://bit.ly/kfmtest
Innehållsförteckning
====
00:00:00 Introduktion
00:05:26 Välkommen Amanda från Kronofogden
00:09:53 Kronofogdens viktigaste uppgifter
00:16:00 Från påminnelse till betalningsanmärkning
00:21:01 Vanligaste anledning till hamna hos Kronofogden?
00:26:20 Hur många är i Kronofogdens register?
00:31:15 Ju tidigare man tar kontakt, desto bättre
00:40:12 Att hjälpa en anhörig med skulder
00:49:42 Test på Kronofogdens hemsida
00:58:08 Frågor från communityn
01:09:38 Exekutiv auktion
01:12:50 Ta kontakt!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.