Lider du av reklamtrötthet? Du är inte ensam. Marknadschefer spenderar alldeles för mycket pengar på irrelevant reklam. Om de istället skapade reklam som är relevant och tar hjälp av data de redan har, så skulle de kunna använda mindre pengar och få bättre resultat. Anna Albinsson, Chief Marketing Officer på Bisnode, berättar hur du med modern marknadsföring skapar relevant reklam, som botar reklamtrötthet.
********************
Säljpodden görs i samarbete med business- och karriärcoachen Ken Skoog på Straction AB. Ta hjälp av Ken om du kört fast i ditt tankemönster, har svårigheter på jobbet eller behöver ta nytt grepp om ditt ledarskap. Gå in på
www.straction.se för mer info och kontakt.
********************
Du har säkert varit med om det. Reklam i brevlådan som är helt irrelevant för dig. Du kanske till och med har varit med och skapat reklam på ett företag? Reklam som ni från början vet kommer få en ganska låg hitrate, men som chefen bett dig göra. Reklamtrötthet är utbrett i landet och många undrar hur man kan skapa reklam som känns tilltalande. Anna Albinsson CMO på Bisnode har mängder av bra tips i det här avsnittet om hur ditt bolag kan arbeta med marknadsföring på ett modernt sätt.
Man behöver inte alltid gå så långt. Man kan t ex använda den data man redan har, såsom kundregister, CRM-system, fakturaprogram mm. Där kan man ganska snabbt få en bild av vilka kunder som är bra och värda att satsa mer på. Det måste inte alltid vara Big data och AI som ger dig svaren. Även om större företag går mer och mer åt att ta hjälp av AI för att förbättra sin hitrate.
Anna menar att vi kommer att få se mycket mer relevant reklam framöver och vi kommer också i större utsträckning att få se känslor som sätter igång något i oss, i reklamen. Känslor som griper tag i oss och som gör att vi känner för reklamen. Det finns alltså goda förutsättningar för att reklamtröttheten som vi alla nog känner av, kan botas!
Vill du läsa mer om hur Bisnode jobbar med modern marknadsföring? Gå då till
www.bisnode.se för mer information.
/Mattias
P.S. Prenumerera på Säljpodden i
iTunes,
Spotify eller på
Säljpodden.se. Gå också gärna med i Säljpoddens grupper på
Facebook,
Instagram och
Linkedin. Tack! D.S
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.