83 avsnitt • Längd: 30 min • Månadsvis
Smarketingpodden är en inspirations-podd för dig som delar vår passion för modern försäljning och marknadsföring. Att få sälj och marknad att jobba som ett team, med fokus på en enda sak: kunden! Vi vill inspirera dig till att sätta en sälj- och marknadskultur i väggarna. Varför? För vi vet att det skapar en grym tillväxtkraft! Vi kallar det ”Growth by Smarketing”.
Tillsammans med våra gäster i podden har vi över 100 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring. Och konceptet för podden är enkel: du frågar och vi svarar! Vi vill dela med oss av all vår kunskap och inspirera fler till att köra smarketing fullt ut. För att vi vet att det kommer att leda till en mer lönsam och långsiktigt tillväxtresa. Vad väntar du på? Fråga på!
The podcast Smarketingpodden – Growth by Smarketing is created by Smarketingpodden. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Att finnas på Sociala Medier är inte längre bara “nice to have” – det är en av våra huvudsakliga digitala kanaler. Oavsett målgrupp så finns de du söker i olika sociala kanaler.
96% av potentiella kunder (prospects) gör sin egen research innan de pratar med en säljare enligt statistik från HubSpot. En stor del av den researchen sker via sociala kanaler. Sociala medier är alltså inte bara en plats för att bygga varumärke, utan också en kanal för försäljning.
För att lyckas behöver du ha en tydlig strategi med varför ni finns i sociala kanaler, vilka kanaler ni ska satsa på och hur. I detta soloavsnitt bjuder Niloo Lopez på 6 delar som leder till en Social Media-strategi som fungerar…och den behöver inte vara så komplicerad heller.
Med över 20.000 nedladdningar är det många som uppskattar Smarketingpodden. Kul! Häng med i årets sista poddavsnitt där Niloo summerar tipsen från några av våra mest nedladdade avsnitt under 2024.
Tillsammans med Art Director Andrea Ynnerman plockar de ut guldkorn från de mest populära avsnitten och lyfter tipsen vi fick med oss kring outreach, e-postmarknadsföring och hur du överlever rollen som ensam på marknad. Niloo delar också sina tips till dig som leder ett tillväxtbolag - du behöver vara en riktigt kameleont!
Här kan du lyssna på de 3 populära avsnitten som nämns i avsnittet, i sin helhet:
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify.
Hur ska man egentligen skilja på betalda kanaler som digitala annonser och sponsrade inlägg, och ägda kanaler som bloggar och sociala medier? Vad ska publiceras var och hur bör du fördela budgeten?
Vi diskuterar just detta i avsnittet, tillsammans med Sandra Algeborg, digital strateg på Smarkify.Sandra delar sina insikter om varför det är viktigt att ha en tydlig strategi för båda typer av kanaler och hur du bör prioritera dina insatser för att inte slösa pengar på fel saker.
Vi diskuterar också konsten att bygga en långsiktig marknadsstrategi som kan växa organiskt.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify.
Att generera leads är inte helt enkelt. Det tar tid och kräver fokus! En viktig del i att få leads-genereringen att fungera är kvalificeringen. Du behöver kunna skapa dialoger och möten som leder till affär. Här har rollen som SDR, Sales Development Representative blivit allt vanligare inom B2B-försäljning och det är en av de viktigaste delarna i din sälj-process om du vill få till en Smarketing-funktion fullt ut.
I detta avsnitt dyker Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify, ner i frågan om SDR som länken mellan sälj och marknad i högpresterande Smarketing-team. Hon går igenom huvudsakliga ansvarsområden, timing för rollen och ger sina bästa tips på hur du nyttjar denna funktion fullt ut i din organisation.
För många B2B-bolag är behovet av fler, och framför allt bättre, leads viktigare än någonsin. Kvalitativa leads stärker din försäljnings-pipe och driver försäljningen framåt. Men tyvärr finns det inget magiskt trollspö som marknadsteamet kan vifta med för att få fram mängder med kvalitativa leads nu, nu, NU!
Så hur lång tid tar det då? Ja, det beror såklart på. Men i detta avsnitt dyker Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify, ner i frågan och går igenom olika faktorer som påverkar hur lång tid det tar att generera kvalitativa leads. Hon ger dig även sina bästa tips på hur marknadsteamet bör jobba för att korta ner den här tiden så mycket som möjligt.
Det är många som sitter och planerar marknadsinsatserna för nästa år just nu. Oavsett om du tagit fram många marknadsplaner tidigare eller om du sitter med din allra första plan så är vår rekommendation att den ska vara affärsdrivande. Om du vill få konkreta tips på hur du kopplar ihop marknadsplanen med era affärsmål och vart du ska börja så får du inte missa detta avsnitt!
Alexandra Waldersten, Digital strateg på Smarkify, ger dig 6 konkreta steg som bygger din affärsdrivande marknadsplan. Tillsammans med Niloo går hon igenom vad planen bör innehålla och hur du ska tänka för att den ska en tydlig koppling till era mål som bolag.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify.
TIPS! Här hittar du vår checklista i textformat: Checklista: 6 enkla steg för att skriva en marknadsplan
Marknads roll har växt enormt med den digitala köpresan och AI:snabba utveckling och är en väsentlig del av ett bolags tillväxt. Trots detta är marknad ofta den första avdelningen som drabbas av nedskärningar i budget och personal när tiderna blir tuffa – vilket är motsatsen till vad som borde hända.
I detta avsnitt diskuterar Niloo Lopez vi varför marknad borde ha en självklar plats i styrelserummet, och vad du som marknadschef kan göra för ta den platsen. Trots marknads kritiska roll för affärsmodellen och företagets framgång, är de sällan representerade på högsta nivå. Så, hur kan vi förändra det?
I detta avsnitt får du 10 konkreta exempel på där AI kan lyfta arbetet inom sälj och marknad till nya nivåer, allt från att förbättra dina prognoser och pipeline management till bättre förståelse för era kunders behov och beteenden.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify.
Verktygen som Niloo tipsar om i programmet är:
Att köpa och sälja annonsplatser i realtid online (programmatisk annonsering) har länge bara varit möjligt på webben och i sociala medier. Men med den senaste tidens tillväxt av streamingtjänster och appar på Smart TV, öppnas nya möjligheter. Nu kan du använda samma teknik för att visa annonser direkt på TVn hos din målgrupp – det kallas Connected TV.
Några som var tidigt ute med att nyttja dessa möjligheter är Anders Uhlin och Björn Bigander, Nordenchef respektive Partneransvarig på Quantcast. Quantcast är en plattform som hjälper marknadsförare att lyckas med sin programmatiska annonsering. I detta avsnitt pratar de om möjligheterna som finns med annonsering i Connected TV för både B2B och B2C och hur du gör för att börja testa denna nya kanal.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkify.
Du kan ha världens bästa tjänster eller produkter, men om din visuella identitet inte berör eller skapar rätt känsla hos kunderna så kommer ditt varumärke att påverkas negativt. Därför måste du ha en genomtänkt, enhetlig och tydlig visuell identitet som bygger den visuella grunden för ditt varumärke.
I detta avsnitt har vi därför bjudit in Hani Farran, VD och grundare av Mindboom & Logoworks, för att ta reda på vad som utmärker en stark visuell identitet och hur du skapar en sådan. Hani delar med sig av sina erfarenheter och råd kring hur du tar fram en visuell identitet som tilltalar era kunder och stärker ditt varumärke. Han pratar även om vilka trender som råder just nu på marknaden gällande just branding & identitet.
Programledare är Niloo Lopez, VD & grundare av Smarkify (med helt ny visuell identitet!)
Att vara en ensam marknadsförare kan vara tufft! Du förväntas hantera allt från strategi och budget till hemsidan, SEO, text, design, annonsering, personalfester, event, varumärke, presentationer och så vidare. Samtidigt ska du uppnå tuffa tillväxtmål varje månad, ibland med minimal budget.
Det är en omöjlig ekvation för en person och det leder till att vi håller på att bränna ut en hel bransch. Samtidigt har det aldrig varit häftigare att vara marknadsförare - Våra möjligheter är oändliga idag!
Niloo driver frågan om att förändra de orimliga krav vi har på marknadsavdelningen (som ofta består av 1 person). Hon vill hjälpa fler att hitta det positiva och spännande med marknadsföring istället för att springa rakt mot väggen. I detta soloavsnitt ger hon konkreta tips på hur du ska göra för att lyckas som marknadsansvarig utan att bränna ut dig. Hon pratar om hur du kunskapsdelar, varför du måste lära dig att hantera förväntningar samt hur du kan ta en plats i lednings- och styrelserummet!
Att använda kundcitat, referensartiklar, recensioner m.m. är ju en välbeprövad metod för att bygga upp förtroendet för sitt varumärke. Men få företag har en uttalad strategi för hur, när och på vilket sätt de ska be om recensioner eller citat från sina kunder. Vilket är synd för genom en sådan strategi kan du öka close rate på nya affärer rejält och minska friktionen i hela köpresan för nya kunder.
Simon Svahn är byråchef och medgrundare av Top of Heart – en byrå som är experter på att stärka företags Social Proof. I detta avsnitt pratar han om hur du tar kontrollen över ditt Social Proof, vilka metoder du bör använda, och såklart vilka metoder du INTE bör använda.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Eftersom kunder idag gör nästan all research på egen hand, så måste din hemsida besvara ALLA deras frågor. Så fort ett potentiellt lead inte hittar svar på sin fråga på din hemsida så kollar de nämligen hos en konkurrent istället. Det här tankesättet är inspirerat från boken “They Ask, You Answer” och vi vill ge dig en snabbgenomgång av innehållet.
I detta avsnitt får du lyssna på när Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency (som är en riktig boknörd), går igenom de 5 viktigaste områdena du behöver besvara på hemsidan. Allt från den viktiga prisfrågan till vågade jämförelser med andra bolag. Det är så du bygger trovärdighet hos målgruppen, stärker varumärket, och, helt ärligt, snor leads från dina konkurrenter.
Idag tar säljprocesser längre tid, kräver fler dialoger och potentiella kunder vill ofta göra större delen av sin research på egen hand. Därför är det viktigt att satsa på inbound för att attrahera till sig målgruppen. Men för att nå kunderna som ännu inte vet vad de letar efter och för att kunna öka försäljningen behöver du addera även outbound. De flesta företag som växer kontinuerligt och lyckas öka sin försäljning hela tiden gör det genom att kombinera inbound och outbound.
I detta soloavsnitt bjuder Niloo Lopez på färsk statistik, nyttiga insikter och 6 konkreta tips på hur du ska lyckas sätta en stadig inbound och outbound strategi.
Statistiken som tas upp i avsnittet hittar du här: https://blog.hubspot.com/sales/sales-statistics
För 70% av beslutsfattare på Nordiska SaaS-bolag är “Faktiskt sälja sin produkt” den största utmaningen. Och 40% har utmaningar i att skapa efterfrågan på marknaden. Det här visar den senaste benchmark-rapporten från Investmentbolaget Monterro, och i det här avsnittet går vi igenom de viktigaste insikterna från rapporten, tillsammans med potentiella lösningar.
I detta avsnitt får du lyssna till Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency, som diskuterar både utmaningar och lösningar för marknadschefer inom SaaS-branschen. Du får konkreta råd kring hur du ska kunna möta de utmaningar ni står inför, allt för att kunna fortsätta driva en lönsam tillväxt.
Svar: Nej! Trots att e-postmarknadsföring har dödförklarats flera gånger genom åren, så är det fortfarande den kanal som ger högst engagemang och högst ROI - om det används på rätt sätt!
Någon som vet hur epost ska användas på rätt sätt är Sam Jahanfar, VD och medgrundare av Rule. Rule är en plattform för epostmarknadsföring, SMS och Marketing Automation där du kan skräddarsy kommunikationen med dina kunder vid varje kontaktpunkt i deras köpresa. Med över 2500 kunder världen över har dom full koll på hur du får ut hög ROI ur dina epostlistor. I veckans avsnitt pratar Sam om vikten av att känna sin målgrupp på riktigt och att använda all tillgänglig data för att maximera effekten av epost som kanal. Han delar även med sig av sina erfarenheter kring vad de företag som lyckas med sin epostmarknadsföring har gemensamt.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Är den bästa säljaren den som enbart fokuserar på att stänga flest affärer? Nej! Inte enligt Sara Storm i alla fall. Sara har jobbat som CRO, rådgivare och säljcoach i mer än 15 år och driver idag Break The Box som hjälper B2B-företag att tänka om och bryta inkörda säljstrategier som inte fungerar.
I detta fullmatade avsnitt delar hon med sig av sina insikter kring vilka egenskaper som skiljer riktigt bra säljare från mediokra, samt hur säljledningen måste tänka om och coacha sitt team för att skapa en effektiv försäljning. Självklart får du även Saras tips på hur du bör nyttja AI i ditt säljarbete. Hint: det är inte det sättet du kanske tror.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Webinar är ett av de mest värdefulla (och uppskattade!) digitala verktygen för att driva leads idag. Du kan på ett effektivt sätt ge din målgrupp kunskap och skapa en personlig kontakt - samtidigt som du får in viktiga kontaktuppgifter! Men, hur gör man egentligen för att hålla ett webinar som ger den utdelning du hoppas på?
Veckans gäst i Smarketingpodden är digital strategen & projektledaren Hanna Edman Harrysson. Hon går tillsammans med NIloo Lopez igenom hur du ska tänka för att få till ett värdeskapande webinar! De går dessutom igenom vikten av utföra rätt marknadsföringsinsatser under rätt tid för att lyckas driva så många anmälningar som möjligt. Ta chansen att bli expert på webinar!
Säljåret 2024 är i full gång; pipelines ska fyllas, offerter ska lämnas och budgetar ska uppnås! Men vad är det för utmaningar som väntar B2B säljaren under året?
Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency, lyfter i detta avsnitt fram 5 specifika utmaningar som hon identifierat som du säkert känner igen dig i. Självklart resonerar hon även kring hur du bör möta dessa utmaningar och förvandla dem till styrkor istället. Allt från att hantera komplexa köpkommittéer till att nyttja ny teknik och data på rätt sätt. Lyssna nu direkt!
Visst är det frustrerande när det saknas viktig data i ditt CRM? Eller när datan som finns visar sig vara felaktig? Det gör att du som säljare behöver lägga onödig tid på att jaga fatt på rätt information istället för att göra det du gör bäst; att stänga affären. Så behöver det såklart inte vara!
I detta avsnitt gästas vi av Petter Cete, HubSpot expert och Sales & Marketing Automation specialist på Smarkit Agency. Han går igenom 3 rutiner som ökar datakvaliteten i ditt CRM och säkerställer att rätt data finns tillgänglig när den behövs. Vilket leder till att säljprocessen flyter på smidigare och gör det lättare att stänga affärer så effektivt som möjligt. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Cold calls, email, LinkedIn, video…. Det råder verkligen ingen brist på kanaler där du som säljare kan nå ut till nya prospects. Utmaningen ligger snarare i HUR du ska nyttja dessa kanaler för att nå fram till dina beslutsfattare och få till det där värdefulla första mötet.
Gäst i veckans avsnitt heter Josef Fallesen som är VD och grundare av Vaam, ett verktyg som hjälper dig att automatisera din sales outreach i flera kanaler samtidigt. Han driver även egna podden ”B2B Saas CEOs” där han intervjuar VD:ar för SaaS bolag i Norden. Här delar han med sig av 5 konkreta råd kring hur du använder dina säljkanaler på bästa sätt så att du inte blir ignorerad och bortglömd. Du får även ”facit” på hur beslutsfattare faktiskt VILL bli kontaktade av säljare idag.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Från TikTok till Threads, Youtube till webinars - hur väljer du rätt trend för ditt företag? Det är frestande att hoppa på alla trendtåg som kommer farandes, men är du för snabb kan det tåget ta dig någon helt annanstans än dit du ville.
Att hoppa på alla trender kan nämligen vara både kostsamt och riskfyllt - samtidigt som det är viktigt att du håller dig uppdaterad och följer de trender som faktiskt ger dig ROI. Så hur vet du vilka trender som kommer gynna ditt företag och vilka som bara är slöseri med din tid?
I detta soloavsnitt delar Niloo Lopez, VD för Smarkit Agency, fem nycklar som hjälper dig navigera trenddjungeln och lyckas fatta informerade beslut som tar dig närmare försäljningsmålen!
AI, KPI:er och forskning – hur kan du maxa din marknadsföring- och säljfunktion år 2024?
Häng med i årets sista poddavsnitt där Niloo tänker tillbaka på året som gått. Tillsammans med copywriter Leone Serrander plockar de ut guldkorn från de mest populära avsnitten och lyfter trender som kommer stärka din marknadsföring även nästa år.
Här kan du lyssna på de 4 populära avsnitten som nämns i avsnittet, i helhet:
Går du och tänker: ”Ugh, hemsidan behöver verkligen göras om… men det är ett alldeles för komplicerat och tidskrävande projekt”? Då är detta avsnitt för dig!
Denna vecka gästas podden av vår egen strateg och projektledare Linnea Carleborn. Hon har flera lyckade hemsideprojekt i bagaget och här går hon igenom alla
delar ett sådant projekt bör innehålla för att resultatet ska bli en succé – allt från första brief till lansering.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Alla vill ha leads snabbt - helst igår! Och det ska självklart vara leads av hög kvalitet som säljarna kan stänga inom några veckor. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt alltid. Det finns inget magiskt trollspö som marknadsavdelningen kan vifta med för att få fram kvalitativa leads på kort sikt. Det tar ofta längre tid och det finns goda skäl till det…
I detta soloavsnitt slår Niloo Lopez hål på flera myter kring leadsgenerering och förklarar varför det behöver ta tid! Hon berättar bakgrunden till hur vi kan skapa de där riktigt värdefulla leadsen som blir betalande kunder i slutändan. Hon tar också upp 4 viktiga steg som sälj och marknad behöver jobba med tillsammans för att leadsprocessen ska bra friktionsfri och vass på riktigt!
Att på riktigt kunna skräddarsy sina marknadsbudskap och kommunikation på individnivå är en utmaning som många marknadsförare brottas med. Därför startade Ulrika Storset företaget Solarplexus, som tar hjälp av AI för att individanpassa din marknadskommunikation i stor skala.
I detta avsnitt pratar hon om möjligheterna som AI öppnar upp för att skapa skräddarsydda budskap till varje person i din målgrupp utan att ha en marknadsavdelning med 1000 anställda. Hon ger givetvis även sin syn på hur marknadsförarens roll kommer behöva förändras i takt med AI teknikens frammarch.
Programledare är Niloo Lopez, VD på Smarkit Agency
Har Niloo tappat det helt, eller vad menar hon egentligen när hon säger att du ska sluta fokusera på CTR?!
Ett vanligt problem för marknadsförare idag är att de inte kan dra de slutsatser de vill från kampanjer och insatser. Det kan bero på att de fokuserar för mycket på så kallade ”vanity metrics” - istället för att mäta det som faktiskt spelar roll.
I detta soloavsnitt går Niloo Lopez går igenom 5 mätetal du kan sluta fokusera på, som inte ger dig tillräckligt med insikter om de bidrar till dina affärsmål - och vilka du bör lägga fokus på istället.
Att digitaliseringen bryter ny mark och förändrar sättet B2B-företag arbetar, både i sin marknadsföring och i sin huvudverksamhet, är ingen överraskning. Forskningen kan se tydliga och distinkta förändringar på B2B-marknaden sedan digitaliseringens framfart. Men, räcker det att vara medveten om att spelplanen hela tiden skiftar, eller finns det konkreta steg du kan ta för att hålla dig i digital framkant?
Smarkit Agency’s psykologimaster & content-strateg Hanna Edman Harrysson går tillsammans med Niloo Lopez igenom den senaste forskningen kring digitaliseringens påverkan på B2B-marknaden. De sammanfattar de främsta förändringarna du behöver hålla kolla på. Dessutom får du handfasta tips på system, funktioner och tankesätt som hjälper dig att inte bara följa med i digitaliseringen – utan till och med surfa på vågen!
Att du som ledare har stor påverkan på teamets och företagets framgång är förmodligen ingen överraskning. Men ibland kan det vara svårt att veta vilken roll man ska ha och hur man ska stötta teamet på bästa sätt, speciellt i en komplex sälj- och marknadsorganisation. I detta solo-avsnitt av Smarketingpodden går Niloo därför igenom vilken roll en ledare ska ha för att teamet ska prestera på max. Hon pratar också om vilka egenskaper som riktigt vassa ledare ska ha.
Detta är ett soloavsnitt med vår programledare Niloo Lopez som har lång erfarenhet av ledarskap och entreprenörskap. Hon ger dig sina bästa tankar kring vilka nyckelområden och egenskaper som skapar högpresterande sälj- och marknadsorganisationer.
Det är lönsamt att vårda kundrelationer och få dem att växa. Men många bolag stirrar sig idag blinda på leveransen och de hårda mätetalen i projekten. I det här avsnittet gästas vi av Andréa Rylander och Henrik Nordling från Goodfeed som är experter på att mäta mjuka värden och se till att feedback och reflektion blir en del i leveransen.
De avslöjar hur du genom tydlig reflektion och uppföljning kan få ditt team och dina kunder att samarbeta bättre. Med öppenhet, dialog och nyfikenhet kommer du få veta precis vad din kund behöver just nu och på sikt. Det lägger grunden för långa och lönsamma kundrelationer.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare för Smarkit Agency.
Det har inte undgått någon att sociala medier är ett av de mest kraftfulla verktygen när det kommer till digital marknadsföring idag. Ändå är det många B2B-företag som inte riktigt knäckt koden för hur de bäst använder sociala kanaler till sin fördel. Många ser fortfarande sociala plattformar som en spelplan främst för B2C, men där har de fel – du inom B2B måste bara ha en annan strategi!
I veckans avsnitt berättar Hanna Edman Harrysson, Copywriter & Content Strateg på Smarkit Agency, om vad forskning visar är mest effektivt för just B2B-företag när de marknadsför på sociala medier. Ta del av vilka de 3 viktigaste punkterna för en framgångsrik social mediastrategi är (enligt hela 70 olika forskningsartiklar!!). Få konkreta steg du kan ta för att komma igång med marknadsföring på sociala kanaler och lär dig vilken strategi du som B2B-företag absolut INTE ska ha! Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Många företag vet VAD de vill säga till sina kunder, men inte HUR de ska säga det. Ofta hamnar företag i att de förmedlar sitt budskap utifrån hur de själva vill uppfattas, men glömmer vilka som faktiskt ska lyssna på dem. För att du verkligen ska nå de kunder du vill och fånga deras intresse, måste du utgå från din målgrupp när du kommunicerar. Du måste alltså tala deras språk - annars kommer de inte lyssna på dig!
I detta avsnitt diskuterar Niloo Lopez vikten av att ha en väl genomtänkt och tydligt definierad tone-of-voice tillsammans med vår copywriter Caroline Adlercreutz. De pratar om riskerna med att vara för generisk eller inkonsekvent i sin personlighet, och såklart går de igenom hur du skapar en träffsäker tone-of-voice i 4 steg:
De allra flesta organisationer säljer någon produkt eller tjänst. För att beskriva detta brukar många ta fram en så kallad ”hiss-pitch” eller sina USP (unique selling point), alltså det som är unikt med ditt företag. Det är superbra att ha koll på era USP:ar, men något som är ännu vassare är ditt värdebudskap! Alltså hur skapar du värde för kunden? Vad löser du för problem, på vilket sätt och vilka fördelar får kunden?
Vill du veta hur du ska göra för att svara på dessa frågor samt ”den magiska frågan” som värdebudskap handlar om så ska du lyssna vidare. För i detta soloavsnitt går Niloo Lopez igenom hur du gör för att ta fram ditt värdebudskap!
Kommer alla copywriters bli av med jobbet? En vanlig fråga i marknadsteam runtom i världen just nu. När Chat-GPT släpptes att testa fritt under 2022 förändrades spelplanen för de som jobbar med marknadsföring, och det gäller att du inte stoppar huvudet i sanden. Du behöver istället acceptera och omfamna AI, och lära dig hur du använder den till din fördel.
Sibbe Silvén är Head of AI på Bright Mind Agency och har totalt nördat ner sig i AI det senaste decenniet. Han gästar detta avsnitt för att dela med sig av sin kunskap när det gäller just AI:s roll i marknadsföring. Du får lära dig vilka marknadsroller som kommer förändras på grund av AI, hur du använder AI till din fördel som marknadsförare, och du får lyssna på spännande framtidsspaningar. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Om 100 personer skulle besöka ditt hem den kommande månaden, skulle du städa då? Ja? Så varför städar du inte din Linkedin-profil? Om ditt mål är att växa ditt varumärke på Linkedin, så är din profil superviktig för att ge ett gott första intryck. Målet är att visa upp din bästa sida, och förvandla dina nyfikna profilbesökare till glatt betalande kunder.
Dagens gäst är återigen vår egna Linkedin-expert Robin Andersson, som tillsammans med Niloo Lopez går igenom VARJE del i Linkedin-profilen. Du kommer få lära dig exakt vad du behöver tänka på när du optimerar din profil, allt från profilbilden och titeln, till om-texten och dina erfarenheter - Så att du kan växa ditt personliga varumärke i raketfart! Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Tillväxtresan kan se olika ut för olika bolag. Men, det finns vissa gemensamma grundpelare eller byggstenar som utgör en stabil grund som ger förutsättningarna för en långsiktig tillväxt. Är exempelvis din hemsida verkligen anpassad för att hjälpa er målgrupp hela vägen fram till affär? Jobbar ert sälj- och marknadsteam som en gemensam kraft? Konverserar ni med er målgrupp i sociala kanaler?
Svarar du nej på någon av frågorna ovanför så behöver du lyssna vidare. För i detta soloavsnitt går Niloo Lopez igenom de 5 viktigaste byggstenarna du behöver i ditt företag för att växa!
Nytt soloavsnitt med Niloo Lopez här! Denna gång dyker hon ner i LinkedIns underbara värld och går igenom hur du bygger upp en framgångsrik närvaro för ditt företag på plattformen. I senaste studien ”Svenskarna och internet” kunde vi se att de allra flesta svenskar är på LinkedIn så möjligheterna med denna kanal är enorma.
I avsnittet får du bland annat lära dig vilken som är den bästa tidpunkten för publicering (spoiler: det beror på!), vad för innehåll du ska satsa på, hur ofta du ska publicera och självklart en massa andra konkreta tips som ger dig en stabil grund att stå på när du ska erövra världen en LinkedIn-post i taget.
Oavsett hur modernt vårt samhälle är och hur mycket avancerad teknologi vi omger oss med så ser våra hjärnor fortfarande likadana ut som för tusentals år sedan. Vi har samma kognitiva förmågor och begränsningar som på medeltiden! Genom att känna till dessa förmågor och begränsningar kan du bli en bättre ledare.
Rebecca Krantz är legitimerad kommunikolog och jobbar som både coach, utbildare och föreläsare inom självledarskap. I detta avsnitt berättar hon om SCARF-modellen som grundar sig i hjärnforskning inom 5 sociala områden som triggar samma system i våra hjärnor som när vi får mat och vatten – och hur denna modell hjälper dig att bli en bättre ledare i allmänhet, men framför allt för ett sälj- och marknadsteam. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Nästa stora grej inom video content stavas ”INTERAKTIV” – att bjuda in tittarna att interagera med innehållet utifrån deras önskemål. Lite som att titta på en webbsida och välja vilken information du vill ta del av först, fast i videoformat. Rätt använt ökar det tittarens engagemang OCH konverteringar rejält.
Gäster i dagens avsnitt är Kaisa Berg, Digital Art & Communications Director, och Henrik Landin, Commercial Director, på Qbrick. Qbrick är en B2B videoplattform som gör det möjligt att skapa interaktiva videos för alla möjliga ändamål. Här delar de med sig av sina experttips om vad en smart videostrategi bör innehålla, hur du kommer igång med ditt videoskapande och såklart vilka möjligheter och fördelar som finns med interaktiv video. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare för Smarkit Agency.
Den perfekta marknadsföraren finns inte! Inte i en och samma person i alla fall. För att bygga en modern marknadsavdelning som är med och driver tillväxt och försäljning krävs en mängd olika kompetenser och expertiser. Vissa roller gör du bäst i att ha in-house, andra kan du med fördel köpa in utifrån.
Vi har ingen gäst i detta avsnitt utan det är ingen mindre än Niloo Lopez som får fritt spelrum att bjuda på sin kunskap. Som VD och grundare av Smarkit Agency har hon full koll på kompetenserna som utgör den moderna marknadsavdelningen. Hon delar med sig av sin bild av vilka roller som är de absolut viktigaste att ha med sig organisationen – allt från strategisk expertis till specialistområden som SEO.
Kan referensförsäljning vara mer än 3 gånger så lönsam som all annan marknadsföring?! Frågar man Alexander Slotte, VD på Top of Heart, så är svaret på den frågan JA!
Top of Heart är en ambassadörsbyrå som är experter på att skapa lojalitet och tillväxt via dina befintliga relationer. I detta avsnitt delar Alexander med sig av hur du lyckas få era kunder att rekommendera er till sina nätverk. Inte bara en gång, utan om och om igen. I grund och botten handlar det om att tillgodose människors mest grundläggande drivkraft. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Marketing och sales automation har du säkert koll på. Men i detta avsnitt zoomar vi in på 7st områden där automation ökar och förbättrar samarbetet mellan sälj- och marknadsavdelningen, s.k. smarketing automation.
Gäst i programmet är Petter Cete som är Marketing Automation specialist på Smarkit Agency. Han lyfter bland annat fram hur automation underlättar överlämningen av leads från marknad till sälj och vice versa, varför automatiska triggers från annonsering och hemsidan är säljarens bästa kompis, och mycket mer. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Vi älskar att prata om KPI:er och mätetal här i podden – och det är även ett populärt ämne hos våra lyssnare! I detta avsnitt djupdyker därför vår programledare Niloo Lopez ner i de 5 mest relevanta nyckeltalen för din digitala marknadsföring och försäljning och varför dessa är så viktiga. Hon pratar också om varför det faktiskt är OK att inte allt går att mäta.
Vi summerar 2022 i ett avsnitt där vår VD och grundare Niloo Lopez för omväxlings skull får svara på frågorna! I avsnittet reflekterar vi över årets utmaningar och lärdomar samtidigt som vi minns tillbaka på alla galna och roliga minnen som året kom med.
Det leder oss in på att prata om företagskultur och ledarskap. Att vi fick 100% i eNPS är ingen slump, vår kultur är något som Niloo jobbat fram och aktivt jobbar för varje dag och här delar hon med sig av sina råd och tips - allt från sjuka slackkanaler till välarbetade värdeord.
Demand generation. Du har hört begreppet flera gånger. Men vad innebär det i praktiken? För att svara på den frågan har vi med oss Adam Holmgren, Head of Demand & Strategy lead på GetAccept och grundare av podcasten Driving Demand.
Han ger dig svar på bland annat vad den viktiga skillnaden mellan Demand generation och Lead generation är och hur du mäter effekten av era demand-insatser. Dessutom delar han med sig av konkreta marknadsaktiviteter som driver efterfrågan och vad som varit framgångsnycklar för GetAccepts demand generation. Den som håller i rodret är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Har du fortfarande lite utrymme kvar i marknadsbudgeten innan året är slut? Då ska du lyssna på detta avsnitt där Smarkit Agency’s egna strategiexpert Emma Leinerdal tipsar om 3 konkreta områden där pengarna bäst kan nyttjas.
Blicka bakåt, analysera nuet, eller planera framåt?
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Bli en stjärna på Linkedin och öka försäljningen! Linkedin är världens största affärsnätverk och fortfarande en alltför underskattad säljkanal. Med rätt strategi kan du bli tankeledare i din bransch och sälja mer utan att behöva lyfta telefonen när du ska sälja. Vår egen (asroliga) copywriter Robin Andersson har senaste åren skrivit över 300 inlägg på Linkedin och har stenkoll på vad som funkar och inte.
I detta avsnitt går han igenom vilka typer av inlägg som går allra bäst, hur du skriver det perfekta inlägget och magin bakom ett personligt PS. Programledare: Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Bonusinnehåll: Ta del av The 4th annual Algorithm Research av Richard van der Blom.
Att vara först ut med en ny produkt på en marknad är för många sälj- och marknadspersoner en stor dröm. Men det innebär även stora utmaningar när det inte finns några befintliga vägar att navigera efter. Hur ska man kommunicera? Hur bygger man efterfrågan? Vilka frågor är viktigast för målgruppen?
Med oss på länk från Spanien har vi Sebastian Stockzelius som är Head of Operations på det nystartade företaget Plastiks. Plastiks vill, genom en teknik som används för kryptovaluta, förändra sättet som företag och individer bekämpar plastföroreningar världen över. Sebastian berättar hur de tacklat det utmaningar som deras sälj- och marknadsorganisation stött på när det inte finns någon som gjort något liknande tidigare på marknaden. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.
När går marknadsföring från att vara en kostnad till att vara en investering? Hur många % av vår omsättning bör läggas på marknadsföring? Hur prioriterar jag min budget för maximal effekt?
För att svara på dessa frågor (och många fler) har vi bjudit in vår återkommande expert Lina Tjerneld. Lina är sälj- och marknadsföringscoach med många års erfarenhet av att sätta marknadsbudgetar som ger resultat. Tillsammans med programledare Niloo Lopez resonerar hon kring alla kostnader som rör marknadsföring och vad du riskerar genom att inte marknadsföra alls.
Totalt spenderar dagens köpare endast 17% av köpprocessen i dialog med en säljare. Resten av tiden gör de egen research online på ditt företags hemsida, på olika forum, på LinkedIn, m.m. Som säljare behöver du därför ställa om ditt beteende för att slå igenom bruset och skapa en personlig, värdeskapande upplevelse för dina prospekts.
I detta fullspäckade avsnitt har vi bjudit in Sara Larsen som är Senior Sales Executive på Leadoo. Leadoo är en konverteringsplattform som hjälper ditt företag att skapa högre engagemang, fler leads och affärsmöjligheter direkt på din site. Tillsammans med programledare Niloo Lopez slår hon fast vad som krävs av dig som säljare för att nå fram till dina prospekts på riktigt. Och i slutändan såklart stänga fler affärer!
Har ni en tajt marknadsföringsbudget just nu? Det är ni inte ensamma om. Efter en tid med pandemi, krig och lågkonjunktur, är det inte konstigt om ni ser över budgeten ett extra varv innan ni spenderar den på marknadsföring. För dig som marknadschef innebär det att, mer än någonsin, prioritera rätt resurser och aktiviteter.
Gäst i avsnittet är Lina Tjerneld, sälj- och marknadsföringscoach med många års erfarenhet av att hjälpa företag genom både goda och tuffa tider. Hon ger dig råd om hur du prioriterar din budget utifrån nya förutsättningar, vad som absolut INTE bör skäras bort, hur du behåller trovärdigheten på marknaden och mycket mer.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
“Hire for attitude, train for skills!” Alla vet att duktiga medarbetare är bland det viktigaste för att ett företag ska bli framgångsrikt. Men, jakten på rätt talanger blir allt tuffare och inte minst när det gäller marknadsförare! För att lyckas rekrytera de allra bästa talangerna krävs det att du kastar bort gamla rekryteringsmetoder och börjar tänka nytt. Ett starkt employer brand, en friktionsfri process och en förstklassig kandidatupplevelse kommer vara avgörande för om topp-kandidaten väljer dig eller din konkurrent.
Gäst i detta avsnitt är Anna Bjerkelius, sälj- och affärsutvecklare på Wise Professional. I 8 år har hon hjälpt företag över hela Sverige att rekrytera rätt talanger till just deras team. Här går hon igenom hur en modern rekryteringsprocess borde se ut och vad som särskiljer företagen som lyckas med sin rekrytering. Hon ger dig även konkreta tips på metoder som fungerar, och avslöjar vad ordet ”kunditat” innebär. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
I snitt lämnar 98 av 100 besökare din hemsida utan att konvertera. Det är såklart på tok för lite! Ändå är det så det ser ut för de allra flesta B2B-företag idag. Varför är det så? Och än viktigare – hur kan du öka konverteringarna med över 30%?
För att svara på dessa frågor har vi bjudit in Sara Larsen och Therése Olsson från Leadoo. Leadoo är en konverteringsplattform som hjälper ditt företag att skapa högre engagemang, fler leads och affärsmöjligheter direkt på din site. I detta avsnitt delar Therése och Sara bland annat med sig av de vanligaste misstagen företag gör, varför man inte ska stirra sig blind på enbart ”rena” leadskonverteringar och vad som krävs för att höja er konverteringsgrad med över 30%. Den som styr skutan är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Inget snack om att landet på andra sidan Atlanten inspirerar hur vi jobbar med sälj och marknad i Sverige - och Smarketing-begreppet är inget undantag. Men hur skiljer sig våra arbetssätt?
Mathias Björkholm är grundare av Pickit – en plattform som hanterar och distribuerar ert varumärkesmaterial, bilder, presentationer och andra digitala tillgångar. Mathias har levt och jobbat i USA i många år och sätter fingret på hur Smarketing skiljer sig mellan USA och Sverige. Och såklart - vad vi kan lära oss ifrån detta! Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Agila arbetssätt och OKR som modell är riktiga buzzwords just nu, men av en bra anledning. De mest snabbväxande bolagen jobbar nämligen framgångsrikt enligt dessa principer. I detta avsnitt dyker vi därför ner i dessa begrepp för att ge dig svar på vad de innebär och varför du bör hoppa på trenden.
Någon som har full koll på detta är Sophie Hedestad, marknadschef på Netigate, ett enkätverktyg som hjälper företag att få insikter om sin marknad, sina medarbetare och sina kunder. Tillsammans med programledare Niloo Lopez bryter hon ner OKR-modellen i dess beståndsdelar och ger dig konkreta punkter på vad som krävs för att jobba med målstyrning genom OKR. De går även in på alla fördelar med detta arbetssätt och hur det hänger ihop med att jobba i agila sprintar.
Att kartlägga kundernas resa och interaktioner tillsammans med ditt företag är ingenting du kan göra en gång och sedan glömma bort. Det är heller inte alltid bäst att kartlägga HELA resan från början till slut i ett svep. Men hur ska man tänka då?
Någon som har full koll på detta är Sabina Persson, sälj- och marknadschef på Custellence. Custellence är ett digitalt verktyg som hjälper dig att kartlägga och optimera era kunders resa för att bygga en helgjuten upplevelse. I detta avsnitt berättar Sabina hur du kartlägger kundresan rent konkret. Du får även exempel på lyckade kartläggningar, hur du kommer igång och såklart vilka fallgropar du bör undvika. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
I princip all marknadsföring handlar om att generera pengar och tillväxt – så varför behövs begreppet growth marketing? I detta avsnitt grottar vi ner oss i vad growth marketing är för något och hur det skiljer sig från traditionell marknadsföring.
Gäst i avsnittet är Petter Cete, Marketing Automation Specialist och growth teamledare på Smarkit Agency. Tillsammans med programledare Niloo Lopez resonerar han kring vilka nyckeldrag som kännetecknar en growth marketing driven organisation och vilka kompetenser som behövs för att lyckas. Du får även reda på vad ”The Bull’s eye framework” är för något.
”Jag påverkas aldrig av reklam eller säljpitchar” kanske du tänker. Men sanningen är att du förmodligen har fel. I veckans avsnitt pratar Robin Andersson, copywriter och boknörd på Smarkit Agency, om hur vi påverkas rent psykologiskt av olika säljtaktiker och varför de faktiskt fungerar.
Dessutom får du lära dig de 6 mest effektiva taktikerna och hur du upptäcker när någon annan använder dem på dig. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.Det är inte bara guld och gröna skogar att som företag förflytta sig från start-up fas till scale-up fas. Det ställer helt nya krav på din sälj- och marknadsprocess.
Någon som har full koll på vad detta innebär är Samuel Jenks, Chief Growth Officer på Kodiak Hub. Kodiak Hub är en supplier relationship plattform som hjälper företag att effektivisera sin upphandlings- och inköpsprocess. Företaget har en stark tillväxtkurva och Samuel delar med sig av sina erfarenheter, lärdomar, tips och trender som bidragit till deras framgång.
Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency. Avsnittet är på engelska.
Digital marknadsföring och försäljning har blivit en allt viktigare fråga, inte bara för företagsledningen, utan även i styrelserummet. Vi ställer oss frågan: hur ser det ut idag och hur har synen förändrats senaste åren?
Gäst i veckans podd är Monica Lagercrantz, VD och grundare av Boardclic som är en analysplattform som hjälper styrelser och VD:ar att bygga långsiktigt hållbara bolag.
Med sin långa bakgrund som VD och rekryterare av styrelsemedlemmar berättar hon vilken plats sälj- och marknadsfrågor har idag i den moderna styrelsen och hur mycket utrymme de borde få i styrelserummet.
Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency
En marknadsplan får inte bara bli en pappersprodukt! Den ska hjälpa din organisation framåt mot era uppsatta mål. I veckans avsnitt har vi med oss en av våra favoritgäster: Lina Tjerneld. Lina har mångårig erfarenhet från ledande positioner inom både sälj och marknadsföring. Tillsammans med programledare Niloo Lopez mejslar hon fram de viktigaste sakerna din marknadsplan måste innehålla för att skapa ett reellt värde. Så oavsett om du ska ta fram en helt ny marknadsplan, eller reviderar en befintlig plan – detta avsnitt får du inte missa!
Varför lyckas vissa varumärken bygga starkare kundrelationer än andra? Det de har gemensamt är att de prickar in de 5 viktigaste psykologiska faktorerna som attraherar kunder och får dem att stanna. Länge.
Gäst i veckans podd är Hanna Edman Harrysson, copywriter på Smarkit Agency och även psykologistudent på masternivå. Här guidar hon dig igenom de bakomliggande psykologiska aspekterna som är avgörande för att bygga varaktiga relationer med dina kunder. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare för Smarkit Agency.
VI VET! Man ska inte bara prata om sig själv som företag. Men det är ju lite kul, speciellt såhär i slutet av året. Och vi har haft ett sånt superhäftigt år på Smarkit Agency att vi kunde inte låta bli att ägna sista podden på året med att låta vår VD, Niloo Lopez, summera vad som varit roligast, häftigast, mest inspirerande och lärorikast av allt vi hunnit med. Och såklart vilka förhoppningar hon har på 2022. Men vem är det som programleder egentligen??
Se till att du har alla viktiga bitar på plats innan du lanserar din inbound kampanj. Annars är risken stor att det blir en dyr flopp. Detta avsnitt gästas av Alexandra Waldersten, digital strateg och projektledare på Smarkit Agency. Hon går igenom hur du sätter rätt innehåll och budskap, rätt kanaler, mål, lead nurturing med mera som gör din inbound kampanj upplagd för succé! Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Med den ”magiska” formeln PASTOR skapar du landningssidor som fångar läsaren och guidar dem hela vägen till köp eller konvertering. Gäst i veckans avsnitt är Robin Andersson, copywriter på Smarkit Agency, som avslöjar ingredienserna i formeln så att du är redo att skapa den perfekta landningssidan. Och maxa konverteringarna! Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
Vilken roll ska marknad ta för att verkligen driva affären tillsammans med sälj? Gäst är Magnus Serratusell Wallin, Head of marketing & communication på Zwapgrid. Magnus har gjort det mesta inom marknadsföring, både operativt och strategiskt, och brinner för att svetsa samman sälj och marknad med kunden som enda fokus. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare av Smarkit Agency.
65% av B2B-beslutsfattare säger att de digitala försäljningsmetoderna är lika bra om inte ännu bättre än de tidigare, mer traditionella metoderna.
Och 79% av alla B2B-företag menar att de digitala förändringarna som skett kommer att hålla i sig 12+ månader.
I veckans avsnitt diskuterar Niloo Lopez, VD och grundare för Smarkit Agency, och Lina Tjerneld, partner och rådgivare vikten av att få ihop online och offline för att lyckas med modern försäljning.
Hur hittar man rätt KPI:er som faktiskt gynnar samarbetet mellan sälj och marknad och som ger rätt bild av vad vi vill uppnå? I veckans avsnitt gästas Smarketingpodden av Lina Tjerneld, partner och rådgivare med mångårig erfarenhet inom försäljning och marknadsföring. Tillsammans med programledare Niloo Lopez djupdyker hon i vilka gemensamma mätetal som leder till försäljning och vilka som leder till bortslösad tid och budget.
Att skapa interaktion och dialog med dina kunder i det digitala rummet har aldrig varit viktigare! Chatbots och live-chats är effektiva kanaler för att snabbt svara på kundernas frågor och hjälpa dem fatta rätt beslut, så att du slipper vara uppkopplad 24/7. Men vad måste du tänka på för att det verkligen ska fungera? Therese Olsson är marknadschef på Leadoo, som är experter på att skapa värdefulla dialoger online med hjälp av chatbots. Hon ger dig sina bästa erfarenheter kring hur du använder conversational marketing i din organisation för att boosta försäljningen och vilka fallgropar som du måste undvika. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.
Alla företag har en historia att berätta! Bra storytelling bygger förtroende hos era kunder och stärker ert varumärke på ett sätt som få andra strategier gör. Gäst i veckans avsnitt är Leone Serander, copywriter på Smarkit Agency med mångårig erfarenhet som journalist. Hon delar med sig av hur hon bygger upp en riktigt bra historia och ger exempel på storytelling när den är som bäst. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.
Noggrann prospektering är en nyckelfaktor för att göra höstens säljperiod riktigt lyckad. I detta avsnitt pratar säljcoachen Ola Loryd bl.a. om hur du bäst lägger upp din prospektering inför hösten, hur du kvalificerar dina prospekts och hur du gör din outreach för att nå dina säljmål. Programledare är Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.
Som säljare vill du såklart stänga så många affärer som möjligt innan semester, och ha en snyggt städad säljpipe när du kommer tillbaka. I veckans avsnitt har vi därför bjudit in Ola Loryd, VD på Smarkit Advice och med över 20 års erfarenhet inom försäljning och säljcoachning. Han delar med sig av sina bästa tips på hur du identifierar vilka affärer som du med störst sannolikt kan stänga innan semestern och vad du behöver göra för att lyckas. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency.
Hur kan ni minska friktionen i säljprocessen för att öka hit-raten på försäljningen och samtidigt öka det totala ordervärdet? Det är några av frågorna som tas upp i veckans avsnitt som handlar om Sales enablement. Gäst i studion är Wilma Eriksson, grundare av bolaget Vloxq som förenklar säljprocessen genom att automatisera offerter. Programledare är Niloo Lopez, grundare och VD på Smarkit Agency. Tillsammans levererar de sina erfarenheter kring varför sales enablement är så viktigt för tillväxten och hur man angriper detta förhållningssätt inom organisationen.
Att bygga upp ett starkt personligt varumärke på LinkedIn är en konst – så var ska jag börja? Och varför behöver jag ens bry mig? Veckans avsnitt gästas av Robin Andersson, copywriter på Smarkit Agency och expert på att bygga personliga varumärken i sociala kanaler. Tillsammans med programledaren Niloo Lopez, VD och grundare på Smarkit Agency, levererar han sina bästa tips på innehåll, tonalitet, publiceringsfrekvens och mycket mera som tar ditt varumärke till oanade höjder.
Vilka delar behöver en framgångsrik content marketing innehålla? Och hur skriver man egentligen en rubrik som fångar läsarens intresse? Veckans avsnitt gästas av Robin Andersson, copywriter på Smarkit Agency och expert på att bygga varumärken på sociala kanaler. Programledare är som vanligt Niloo Lopez, grundare och VD på Smarkit Agency. Tillsammans ger de konkreta tips på vilken typ av innehåll som ger bäst genomslag, hur man väljer rätt kanaler för sitt innehåll och vilka grundstenar som bygger upp en lyckad content marketing strategi.
Hur ser förändringsresan ut som en organisation måste genomgå - och hur får man alla med på tåget för att införa smarketing fullt ut?
Veckans avsnitt gästas av Lina Tjerneld, partner och rådgivare med mångårig erfarenhet inom sälj- och marknadsföring, och Andreas Wickel som har en lång bakgrund inom försäljning och entreprenörskap. Programledare: Niloo Lopez, grundare och VD för Smarkit Agency.
Hur fungerar smarketing ihop med en inbound marketing strategi? Veckans avsnitt gästas av Emma Leinerdal, digital strateg på Smarkit Agency och med mångårig erfarenhet inom retailbranschen. Tillsammans med Niloo Lopez, grundare och VD på Smarkit Agency, diskuterar hon värdet med inbound marketing, vad som krävs för att lyckas med en sådan strategi och varför inbound passar så bra ihop med smarketing.
Vad innebär en smarketing-strategi sett ur säljarens perspektiv? Veckans avsnitt gästas av Andreas Wickell som har en lång bakgrund inom försäljning och entreprenörskap. Han har drivit hypertillväxtbolag och haft rollen som säljare, säljchef och coach i över 20 år. Tillsammans med Niloo Lopez, grundare och VD på Smarkit Agency, lyfter han fram hur en lyckad smarketing-strategi kan se ut utifrån säljarens perspektiv och vilka fördomar som eventuellt finns hos säljsidan.
Vilka 5 grundstenar har alla högpresterande sälj- och marknadsteam gemensamt? Niloo Lopez, grundare och VD på Smarkit Agency, och Lina Tjerneld, partner och rådgivare med mångårig erfarenhet inom sälj- och marknadsföring, diskuterar de viktigaste faktorerna som ett sälj- och marknadsteam behöver ha på plats för att bli riktigt vasst.
Vad är Growth by Smarketing? Niloo Lopez, grundare och VD för Smarkit Agency, och Lina Tjerneld, partner och rådgivare med mångårig erfarenhet inom försäljning och marknadsföring, diskuterar begreppet "smarketing" och hur en sådan strategi bidrar till företagets tillväxt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.