Albert Camus (1913-1960) har inte kallats för filosofins James Dean för inte. Han var beundrad och begåvad - och avled i en bilkrasch vid ganska unga år. Men hans stil, i flera bemärkelser, lever vidare. Än idag drabbas många av den kraft som finns i romaner som Främlingen och Pesten. Många håller också hans essäer högt. Och ingen kulturknutte har undgått att fascineras av hans obekymrade sätt att gå och stå och dansa med en cigg i mungipan. I höstens första avsnitt av STIL tar vi en närmare titt på författaren (han kallade aldrig sig själv för filosof, det gjorde andra) Albert Camus trendsättande look och liv.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Albert Camus personliga stilförebild var den amerikanske skådespelaren Humphrey Bogart. Han tyckte sig kunna se sig själv i Bogarts fårade fejs började bära rock med uppfälld krage och ha cigaretten (av märket Gauloise utan filter, förstås) som klistrad i mungipan, precis som stjärnan i filmer som Casablanca och Att ha och inte ha. En look som därefter fått en oändlig mängd män med författarambitioner att se svåra ut på bild. Men hur ska ett författarporträtt egentligen se ut? Det har vi kollat upp.
Albert Camus, föddes i Algeriet, som då var en fransk koloni. Pappan var fransman, mamman var från Spanien. Det är anledningen till att nästan allt Albert Camus skrev har Algeriet – dess brännande sol och natur – som fond. Men många förknippar honom allra mest med Paris och den kulturella krets som innefattade personer som Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir. Han var förstås en del av den, men vägrade att omfamna kommunismen som frälsare, som många andra. Camus var fri tanken och vägrade att inordna sig i någon -ism. Förutom möjligen humanism. Han har därför blivit en kille att söka sig till när man tvivlar på varför man ska leva, egentligen.
Att idag formulera ett ställningstagande har blivit allt viktigare även inom modevärlden. I synnerhet när det gäller miljön. Ingen vill verka okunnig om de konsekvenser konsumtion får på miljön. ”Hållbarhet”, har därför blivit ett modeord. ”Miljökapitalism”, säger Fredrik Wikholm som är en av grundarna, och kreativ chef för, herrmodemärket ”Uniforms for the Dedicated”. Mer om det får vi höra i programmet.
Naturen var viktig även för Albert Camus, som i vissa av sina texter lät sitt språk blomma och beskriva den väldoft som nyponrosor, mimosa och kaprifol kan ge. Men även blommor kan laddas med politisk innebörd. Vad står egentligen svenska partiers blomsymboler för? Det har vi också kollat upp.
Veckans gäst är Jenny Maria Nilsson, konst- och litteraturkritiker och författare av boken Albert Camus, varken offer eller bödel.