Aleister Crowley (1875-1947) var en mästare på att marknadsföra sig själv som magiker och mystiker - och få folk att både förfäras och förföras av hans filosofi. Han har kallats för världens ondaste man. Det gillade han. Det är idag drygt hundra år sedan som denne brittiske författare och ockultist publicerade sitt verk The Book of the Law (eller Lagens bok ). I boken sammanfattas hans credo i raden Do what thou wilt, det vill säga gör vad du vill. Den har tolkats på olika vis, men många har valt att betrakta den som ett förkastande av befintliga regler och moral för att finna sitt sanna jag. Det blev en slagkraftig slogan, skulle man kunna säga. Sentensen har sedan dess dykt upp både här och där och kanske allra mest inom rockmusiken där Aleister Crowley har omfamnats sedan 1960-talet. Beatles, Led Zeppelin, Ozzy Osbourne har alla tagit intryck av Aleister Crowleys stil. Inte minst Iron Maiden. Ja, även Jay-Z. Mer om hur han påverkat kulturen berättar vi i veckans STIL.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Aleister Crowley var långt före hårdrockband med att kalla sig själv för ”The great beast 666”, det vill säga det stora vilddjuret, från Uppenbarelseboken i Bibeln. Och även om han inte var först med att nyttja droger, så var han synnerligen såld på sin last. Han testade det mesta – mycket och ofta – och skrev 1922 den uppmärksammade boken Diary of a Drug Fiend, ungefär ”en drogentusiasts dagbok”. Och så var han inne på magi, eller ”magick” som han själv kallade det för. Aleister Crowley kallade sin filosofi för ”Thelema”, det är grekiska för vilja. För att utvecklas till sin fulla kapacitet måste människan ta reda på vad hon verkligen vill – och göra det, oavsett vad andra tycker. Genom att sätta individen i fokus kan man kanske säga att Aleister Crowley var en föregångare till dagens många självhjälpsgurus, som menar att det finns bara en person som har ansvaret för ens framgång och lycka – en själv.
Han var långt ifrån den ende som ägnade sig åt det ockulta kring sekelskiftet mellan 1800- och 1900-talet. Men han var tveklöst den som märktes mest. Han hävdade med bestämdhet att han kunde gå nerför en gata, klädd i guldkrona och röd mantel, utan att någon såg honom. För ändamålet hade han skapat en sorts transdans, som gärna utförde på ett av dåtiden hippa restauranger i London, Café Royal.
I veckans program berättar vi inte bara mer om honom, vi har även rest till Göteborg där vi tagit en titt på trollande komikerna Carl-Einar Häckners scengarderob. Dessutom har vi talat med smyckesdesignern Märta Larsson om vitsen med stora ringar. Och så har vi mött författarna till boken Blod, eld, död: en svensk metalhistoria – Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg som berättar om varför Aleister Crowley kan jämföras med marijuana, en inkörsport till tyngre grejer.
Veckans gäst är Carl Abrahamsson, förläggare och författare.