Den brittiske illustratören Aubrey Beardsleys (1872-1898) sätt att betrakta och beskriva omvärlden gjorde honom både hyllad och hatad - men framför allt omskriven. Han blev en av det förra sekelskiftets största kändisar, med en stil och ett rykte inte helt olikt en självförbrännande rockstjärnas. Han blev bara tjugofem år. Aubrey Beardsley festade förvisso och beskrevs som spöklikt mager, men anledning till hans död hette tuberkulos, en då obotlig sjukdom. Men under sitt korta liv och karriär gjorde han intryck, som gett avtryck ända in i vår tid. Han förekommer på affischer, skivomslag och i modevärlden - där hans ande svävar bland samtida illustratörer, på olika vis. Snyggt klädd var han också. I veckans STIL berättar vi mer om denne märklige man.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Aubrey Beardsleys stilrena garderob var influerad av den franske poeten Charles Baudelaires tankar och texter om ”dandyism”. Genom att klä sig medvetet nedtonat, men mycket omsorgsfullt, kunde man genom sin stil markera att man tillhörde, eller ville tillhöra, en ny typ av intellektuell elit, menade Baudelaire (som själv alltid bar helsvart). Och intellektuell var Aubrey Beardsley, utan tvekan. Han slukade böcker och sög i sig kunskap som en svamp. Även böcker om medicin där han studerade illustrationerna på aborterade foster och exempel på hur olika sjukdomar kunde vanställa kroppar. Det fick han nytta av som illustratör. Men han hade även koll på modetidningar och visste vad han tyckte om dåtidens överlastade dammode – löjligt. Kvinnorna i hans illustrationer bär ofta långt mer bekväma känningar.
Under andra halvan av 1960-talet ställde Victoria & Albert Museum i London ut hans bilder – som passade tidens trender. Hans bilder med erotiska och ”dekadenta” inslag snappades snabbt upp olika rockband. Beatles omslag till Revolver är inspirerad av hans stil, och han är en av personerna på omslaget av skivan Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band, från 1967. De är långt ifrån ensamma om att ha inspirerats. I veckans program har vi tittat närmare på psykedeliska konsertaffischer från 1960-talets San Francisco. Under den här tiden jobbade radioveteranen Lennart Wretlind i en liten skivbutik strax söder om San Francisco. Han sparade affischerna som han nu – 47 år senare – ställer ut på Rönnells antikvariat i Stockholm.
Vi har också pratat med illustratören Liselott Watkins som ofta fått höra att hennes illustrationer påminner om just Aubrey Beardsleys. Om henne talar vi om vikten av pennor med. Och så har vi mött Sven Bertil Bärnarp som varje vecka tecknar serien ”Medelålders plus” i Dagens Nyheter.
Veckans gäst är Björn Atldax, konstnär och illustratör och en av männen bakom Cheap Mondays döskallelogga.