Bryan Ferry (1945-) var den förste rockmusiker som medvetet lade sig vinn om att modet skulle matcha musiken, i varje liten detalj. Det är med andra ord ingen tillfällighet att Roxy Musics debutplatta från 1972 blev den första i världen med att på skivomslaget ge erkännande till personen bakom hår och make up och kläder - precis som modetidningar gör. I veckans STIL berättar vi mer om mannen som kommit att bli betraktad som en av dagens stora stilförebilder.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Bryan Ferry är ett levande bevis för att stil kan svinga människor iväg i nya banor. Idag är det många som antar att Bryan Ferry växt upp i en välskräddad kostym, men så är det inte. Han kommer från en arbetarfamilj i norra England och har själv skapat sig sin image som får manliga moderedaktörer att gå ner i brygga av beundran. I veckans program har vi ringt upp den brittiske designern Antony Price, som är den som skapat en hel del av hans kläder – och som haft ett finger med i det mesta som har med Roxy Music och Bryan Ferrys image – att göra.
En ny generation har även upptäckt hans musik, inte minst genom nya filmer. Sofia Coppola lånade låten More than this till filmen Lost in Translation (där Bill Murray sjunger karaoke till den). Regissören Baz Luhrman använde sig av hans jazzifierade version av Love is the drug till The Great Gatsby. Och så, förstås, den svenska filmen Avalon där regissören – och Bryan Ferry-fantasten får man förmoda – Axel Petersén lånat både titel och soundtrack från Roxy Musics sista album, från 1982. Hur Bryan Ferry står sig som musiker, det talar vi också om.
Vi tar även en titt på det italienska uttrycket ”sprezzatura”, som beskriver hur en man kan klä sig medvetet slarvigt, men med snits. Och så har vi träffat företagsledaren Jesper Kärrbrink som berättar om hur han tänker kring sin garderob, och vad kläderna en VD bär på jobbet signalerar.
Veckans gäst är Nils Hansson, musikkritiker på Dagens Nyheter.