Claude Cahun (1894-1954) var en fransk konstnär som var hundra år före dagens Eurovisionsfestivalvinnare Conchita Wurst med att sätta myror i huvudet på folk genom sin provocerande androgyna stil. Maskulin? Feminin? Det beror på situationen. Neutrum är det enda kön som alltid passar mig, som hon sade. Redan 1913 började Claude Cahun skapa olika former av fotografiska självporträtt genom att plocka isär, och sätta ihop, olika manliga och kvinnliga attribut. Hon var ingen supercelebrity medan hon var verksam, men idag är hon föremål för både olika avhandlingar och utställningar över hela världen. I veckans STIL berättar vi mer om denna konstnär som beskrivits som en blandning mellan artisten Sinead O'Connor and vampyren Nosferatu.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Claude Cahun fick ofta höra: ”är det en kvinna klädd som en man, eller är det en man klädd som en kvinna?”. Men det var precis den sortens frågor och förvirring som hon ville skapa, på sitt originella sätt i både text och bild. Men det var faktiskt inte förrän under det sena 1980-talet som man fick upp ögonen för att här var en konstnär som hela sitt liv ägnade sig åt att utforska vad som egentligen utgör vår identitet – och det på ett sätt som var påfallande modernt. Med hjälp av smink och kläder förvandlade hon sig från docksöt kvinna till manhaftig man – och allt däremellan. På ett av de mest kända fotografierna poserar hon i rakat huvud och påminner allra mest om en androgyn alien, omöjlig att placera i tid eller rum. Eller genusbestämma.
Sätter man på sig dagens queer-brillor så framstår Claude Cahun som en kristallklar pionjär i genren genom sitt fria flytande över gränser. Hon valde till och med namn med omsorg. Hon föddes nämligen som Lucy Schwob, men bytte 1918 namn till det mer genderbendervänliga ”Claude”, som funkar för både män och kvinnor. Hennes partner (och styvsyster) bytte för övrigt också namn, från Suzanne Malherbe till Marcel Moore. Claude Cahun kopplades ihop med surrealisterna, men var aldrig helt med på de noterna. Hon ogillade att etiketteras, vad det än gällde. Möjligen skulle hon ha godtagit att bli kallad för krigsmotståndare. Hon och Marcel Moore ledde en häpnadsväckande motståndsrörelse under andra världskriget som fick dem dömda till döden. Straffet verkställdes dock inte.
I veckans program träffar vi författaren Lena Andersson som – äntligen – får prata om väsentligheter som mode. Dessutom har vi pratat med konstnären Bella Rune som samarbetat med gruppen The Knife vars scenkläder ställs ut på Falkenbergs museum i utställningen Staged Fashion - Designed Identities, som öppnar denna helg. Och så har vi ringt till poeten Eileen Myles i New York. Precis som Claude Cahun har hon ett särskilt förhållande till sina husdjur.
Veckans gäst är Irene Berggren, fotohistoriker och curator.