Flygplatsen (1922-) har omgärdats av glamour, skildrats som en port till framtiden och kan idag kanske bäst beskrivas som ett klassamhälle i miniatyr.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
På flygplatsen förstärks våra beteenden, på gott och ont, och här har tillgången till en så kallad ”lounge” blivit en statusmarkör. På flygplatsen väntar vi inte bara på att få ta oss någon annanstans, utan vi äter, dricker och har möjlighet att shoppa, inte minst märkeskläder. Mer om flygplatsen och dess historia hör ni i veckans STIL.
De första flygplatserna lämnade en del att önska ifråga om komfort, och mys. De jämfördes med begravningsbyråer. Men utvecklingen gick snabbt framåt. Londons första internationella flygplats hette Croydon Airport och beskrevs i brittisk press som ”en symbol för den nya flygtiden”. Det var inte billigt att flyga. Det var ungefär 25 till 50 procent dyrare att ta flyget, än att resa första klass med tåg eller båt. Men det var trendigt som tusan. Och fram till andra världskriget så var det Europa som ledde utvecklingen av flyget och flygplatser, vars modernitet blev en symbol för ett modernt och visionärt samhälle.
Idag liknar flygplatserna alltmer stora shoppinggallerior. De har blivit en viktig marknadsplats för varumärken att synas på. I programmet besöker vi Arlandas terminal 5 där en ny ”shoppinggata” nyligen öppnats.
Många betraktar flygplatsen som ett nödvändig ont, men inte alla. Vi har träffat den blivande piloten Daniel Gustafsson som är av exakt motsatt åsikt. Och så har vi ringt upp den amerikanska författaren och universitetslektorn Christopher Schaberg som har skrivit en hel del om just flygplatser. I november ger han ut en ny bok med titeln The End of Airports, där han undersöker vilken roll flygplatsen spelar i samhället idag.
Veckans gäst är Göran Everdahl, kulturjournalist.