Helena Rubinstein (1872-1965) var kort och kärv och hade en garderob sprängfylld med kläder från Paris främsta modeskapare. Hon hade också ett fenomenalt sinne för affärer och blev den rikaste affärskvinnan världen dittills skådat. Hennes affärsidé? Skönhetsprodukter. Alla kan bli lite snyggare, menade hon och blev känd för att säga: det finns inga fula kvinnor, bara lata. Nu är hon - äntligen, skulle man kunna tycka - föremål för en utställning, Helena Rubinstein: The Power of Beauty som finns att se på The Jewish Museum i New York. I veckans STIL berättar vi mer om henne, och hennes stil.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Lätt att tas med var Helena Rubinstein säkerligen inte. Hon spelade ofta ut personal och släkt – som ofta jobbade i företaget – mot varandra och hennes ryggmärgsreflex var att utropa: ”too much”, alldeles för mycket, när hon delgavs prisuppgifter, oberoende av summan ifråga. Men Helena Rubinstein bekymrade sig inte nämnvärt över vad folk tyckte och tänkte om hennes arbetsmetoder – de funkade ju. Och hon var, till skillnad från sin största konkurrent i skönhetsbranschen, Elizabeth Arden, inte mån om att anpassa sig till ett smalt och smärt kvinnoideal. ”Man måste ju äta om man arbetar så hårt som jag”, som hon sade.
Det hindrade henne inte från att bygga upp en imponerande garderob av kläder från modehus som Balenciaga (favoriten), Dior, Lanvin, Rochas och Jacques Fath. Hon var ett fan av principen ”mycket är mer” och samlade även på sig en minst lika imponerande samling av smycken och konst som fick konstsnobbar att fnysa – så mycket, och så märkliga val. Kritiken bekom henne inte det minsta. ”Jag kanske inte har vad man kallar kvalitet, sade hon. Men jag har kvantitet. Kvalitet är trevligt, men det är kvantitet som skapar en show!” Hon lät måla 27 självporträtt.
I veckans program har vi talat med den holländska konstnären Iris Frederix, som specialiserat sig på just självporträtt, om varför man i dagens selfie-tider vill ha ett sådant. Vi har också träffat Linda Öhrström, som är en av Sveriges mest framgångsrika makeup artister som satt fingrarna i fejset på många kända människor, däribland Kronprinsessan Victoria och artisten Robyn. Och så har vi besökt Judiska Museet i Stockholm där utställningen ”En svensk framgångssaga” just nu visas. Den handlar om judiska företagare och filantroper i Sverige. Den senare hälften av 1800-talet och början av 1900-talet blev en guldålder för judiska företagare i Sverige, från entreprenörer och fabrikörer till byggmästare och bankirer. Nu lyfter Judiska Museet för första gången fram historien om dessa svenskjudiska företagare som hjälpte till att forma det moderna Sverige.
Veckans gäst är Eva Hedlund, inköpare av kosmetik på Åhléns.