Nämnde man Helmut Langs (1956-) namn under mitten av 1990-talet var det många som började tindra med ögonen. Ingen gjorde då lika eftertraktansvärda plagg, för både män och kvinnor. Och det utan att krångla till det, tvärtom. Snarare skapade han en sorts samtida urban uniform bestående av välskräddade jeans, t-tröjor, kavajer, kappor och rockar. Till synes enkelt, men effektivt. Stilen - och hans framsynta idéer om modevisningar, material, konstsamarbeten och inte minst konsten att ta bra betalt för jeans - präglar än idag modet. Men själv tackade han för sig 2005. Då lämnade han modevärlden. Helt och hållet. Idag är han verksam som konstnär. Mer om honom och hans stil, i veckans STIL.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När det begav sig under 1990-talet hade Helmut Lang svart bakåtkammat hår och blek hy. Han log aldrig på fotografier. Ett sorts stenansikte. Han såg exakt likadan på bild ut i tio års tid. På samma konsekventa vis skapade han även sina klädkollektioner. Hans stil blev ofta kallad för ”minimalistisk”. På frågor om hur han själv skulle beskriva den svarade han: ”jag håller en och samma stil, jag byter bara ut materialen”. Idag byter många modeskapare stil för varje säsong. I programmet undersöker vi hur ständiga stilbyten egentligen påverkar oss, inte bara våra plånböcker, utan även våra psyken.
Kanske kan skylla Helmut Langs integritet och obekymrade sätt att förhålla sig till modevärlden på att han kom in i den lite från sidan. Han föddes i Österrike och blev modeskapare av slump. Det fanns inga coola kläder att köpa i Wien 1974, då han började att tråckla i hop egna plagg. 1986 visade han i Paris för första gången. Hans avskalade stil bröt mot dåtidens färgsprakande ”extra allt” –mode. Det gynnade honom.
Senare tackade Helmut Lang nej till att bli chefdesigner för modehuset Balenciaga (som då var dammigt och halvdött) och valde istället att satsa på jeans och vardagsplagg. New York blev hans bas. Ja, man kan till och med påstå att det var han som lyfte fram New York som en självklar del av de internationella modeveckorna genom att välja att visa där första av alla på säsongen. För det Helmut gjorde, det kom andra snart att göra.
En av dem som tidigt tog in hans plagg till Sverige var Magnus Gustafsson. Han är grundare av butiken och märket Paul & Friends. Honom har vi träffat. Helmut Lang hade även ett eget sätt att förhålla sig till reklam på. Hur? Det berättar vi mer om i programmet. Vi har även tagit en titt på trenden ”kundtidningar”. Idag producerar många företag, inte minst modemärken, sina egna magasin för att på så sätt kunna berätta för sina konsumenter om vem man är, och vad man tycker om.
Veckans gäst är Maria Ben Saad, lektor på Beckmans designhögskola i Stockholm.