I veckans STIL ska vi kräma in oss med koreanska skönhetsprodukter för att undersöka den skönhetstrend från Sydkorea som svept över världen och går under beteckningen K-Beauty.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
K-Beauty är inte bara en tillfällig trend som tar sig uttryck i form av roliga ansiktsmasker, gulliga förpackningar, udda ingredienser som snigelslem och uppmaningar om att rengöra huden i tio olika steg, med lika många produkter.
Det är långt mer än så. Skönhet är en jättelik industri vars export stöds av den sydkoreanska staten, i likhet med dess bil- och elektronikindustri. Skönhet ingår i regeringens satsning på kallad ”softpower”, det vill säga att det inte bara är tung industri som får hjälp att lyfta landets ekonomi, det får även musik, underhållning – och skönhet.
Det är en satsning som gett effekt. Exporten av skönhetsprodukter från Sydkorea har ökat med 40 procent om året – de senaste fem åren. Den största exportmarknaden är fortfarande Kina, men det är i väst som intresset ökat explosionsartat – och inga som helst tecken finns på att intresset för skönhetsprodukter från Sydkorea skulle minska – tvärtom.
En av anledningarna till det är att många av produkterna ifråga inom K-Beauty ligger i framkant när det gäller både innovation och ingredienser. Sydkoreas teknikindustri har sedan länge satsat hårt på research och utveckling, vilket även färgat av sig på skönhetsföretag. Flera av dem ingår för övrigt i märken som man vanligtvis inte förknippar med beauty här i väst.
I det kända teknikföretaget – eller snarare konglomeratet– LG ingår till exempel ett flertal stora skönhetsmärken under en avdelning kallad för ”Household and Healthcare”. Skönhet är kort sagt något som tas på stort allvar i Sydkorea, även om produkterna ofta är lekfullt utformade. Man skulle till och med kunna påstå att det är en blandning av lekfullhet och innovation som lett till att skönhetsprodukter från Sydkorea i flera fall blivit trendsättande och fått gamla europeiska och amerikanska skönhetsföretag att yrvaket ruska på sig, och försöka springa ikapp.
I veckans program träffar vi Linn Weilar, som nördat ner sig rejält i den koreanska skönhetstrenden. Hon upptäckte K-Beauty när hon genomsökte internet efter något annorlunda för att bota dålig hy. Intresset blev så stort att hon sedan ett år tillbaka själv börjat importera och sälja skönhetsprodukter från Sydkorea.
Vi undersöker också om hudvård kan fungera som ett slags botemedel mot depression, åtminstone ett sätt att mildra det som gör ont i själen. Och så pratar vi om vikten av spegling och självreflektion med Anna Eliasson Lundqvist, VD för företaget Kvinnokompetensen.
Veckans gäst är Caroline Hainer, frilansjournalist och författare.