De stora logotyperna och de iögonfallande monogrammen har gjort storstilad comeback. De senaste säsongerna har flera modehus hakat på trenden med budskap i stora bokstäver och starka färger.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vi är inne i en ny period av ”logomani”. Det menar många som minns hur modehusen märkte sina produkter under mitten av 90-talet så att ingen skulle tvivla på varifrån de kom.
Modemärkenas monogram – som till exempel Guccis G:n och Chanels C:n – blänkte på väskor och skor, om de inte var invävda i tygerna som ett slags extra varumärkesförstärkning. Ofta erbjöds en kombination av dem båda, så ingen skulle missa avsändaren. Inte sällan pryddes plaggen med varumärkenas logotyp tydligt synlig på bröstet, eller kalsongkanten. En polospelare, en krokodil eller hela för- och efternamnet på designern ifråga.
Och nu är det dags igen. De senaste säsongerna har kläder och accessoarer påmint om hur många föreställer sig Times Square i New York på kvällen – en blinkande kakofoni av olika budskap i stora bokstäver, och i starka färger.
En av anledningarna till det är att modehusen alltmer sneglar mot den framgång som sport-, streetwear- och skatemärken åtnjuter. Där har man inte generats av att framhäva sin logotyp, tvärtom, med framgångsrika resultat. Modehusen har noterat, och kopierat.
Vi har pratat med grafiska designern Peter Saville som nyligen gjort om Calvin Kleins och Burberrys logotyper. Vi träffar också konstnären och kreatören Cilla Ramnek som berättar om hur hon arbetat med varumärkens logotyper. Och så pratar vi med Karina Ericsson Wärn, rektor på Beckmans designhögskola, om hur man som modeskapare hittar sitt eget formspråk.
Veckans gäst Cia Jansson, chefredaktör på tidningen ELLE.