I veckans Stil ska vi göra några nedslag i skönhetsbranschen, en snabbrörlig genre som ofta och snabbt snappar upp tecken i tiden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Idag kan vi se en helt ny typ av framgångsrika entreprenörer inom makeup som får mer konventionellt lagda typer att tugga fradga och fråga sig hur i hela fridens namn detta är möjligt. ”De har ju inte gjort någonting mer än att synas”, är en vanlig invändning.
Det handlar förstås om de makeupmärken som inte drivs framåt med hjälp av traditionell reklam, utan av sociala medier – en hel del drivna kvinnor.
En av dem blev nyligen utsedd till världens hittills yngsta ”self made” miljardär – i dollar – av den amerikanska finanstidningen Forbes, Kylie Jenner. Hon är bara 21 år och därmed ännu yngre än vad Mark Zuckerberg var då han 23 år gammal fick samma utnämning.
Bakom Kylie Jenners finansiella framgångar står emellertid smink. ”Kylie Cosmetics” heter hennes företag som är värderat till över 900 miljoner dollar. Ungefär nio miljarder kronor. Kylie Jenner är dessutom ensam ägare till företaget.
Men hon är däremot långt ifrån ensam om att som ung kvinna satsa på just smink och styra över både innehåll och image, och inte minst sättet det marknadsförs på.
Internet – och framför allt sociala medier – har skapat helt nya möjligheter att sälja både det ena och det andra, men när det gäller just makeup har det visat sig vara en synnerligen gynnsam genre om man har en bra idé – och många hängivna följare, som man vårdar väl.
Det har även artisten Rihanna bevisat genom att skapa en makeupserie som lett till att hon numera har ett helt eget modehus under beskydd av det franska lyxkonglomeratet LVMH.
I veckans program tittar vi närmare på fenomenet "clean", att saker och ting – från makeup till mat – ska vara rena och fria från tillsatser. Vi diskuterar också fåfänga med Amelia Adamo och Malena Ivarsson. Och så pratar vi färger med färg- och ljusdesignern Bengt Ahlin.
Veckans gäst är Jesper Matsch, delägare och medgrundare av CAIA Cosmetics.