Modeskaparen Marc Jacobs listades 2010 som en av världens mest inflytelserika människor. Sen dess har han hunnit försvinna från strålkastarljuset, men reser sig nu ur askan och gör comeback.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Marc Jacobs prisades nyligen för att under trettio års tid ha lyckats med att göra: ”ett bestående intryck inom mode-och musikvärlden”. Under den stora MTV-galan för några veckor sedan mottog han nämligen ett alldeles nyinstiftat pris ”The Fashion Trailblazer Award”. En utmärkelse för att ha banat väg inom mode och artistkläder, som skapats av MTV i samarbete med den amerikanska modebranschorganisationen CFDA.
De menade att Marc Jacobs hänger extra väl ihop med både mode och musik. Inte för att han gjorde sig ett namn genom att skapa en omtalad lyxig grungekollektion 1992, utan för att han under senare år valt Cher och Missy Elliot till sina reklamkampanjer och klätt artister som Lady Gaga, Cardi B och Nicki Minaj för scen och röda mattor. Själv steppade han ut på MTV-galans röda matta klädd i mossgrön perfekt skuren kostym med insvängd kavaj och utsvängda byxben, och med röda högklackade glittrande skor på fötterna. Och det är just den typ av stilbrytning – mellan det klassiska och det kitschiga – som Marc Jacobs bäst behärskar.
Från att ha rankats som en av världens mest inflytelserika hade Marc Jacobs några tuffa år då hans visningar sågades och butiker stängde ner. Det blev allt tystare om modeskaparen. Men nu är Marc Jacobs påväg tillbaka, i det nya numret av tidningen Vanity Fair poserar han i blå sammetskostym, röd sjalett på huvudet och pippigula lackboots – utnämnd till en av årets bäst klädda under rubriken ”virtuosen”. Han har nya grejer på gång, men i lite mindre skala än tidigare.
I veckans program träffar vi den moderata lokalpolitikern Marie Nicholson som också skalat ner. Hon hade ett lukrativt jobb som marknadsföringschef i Hong Kong. Hennes livstil var något många bara kan drömma om, fylld med glamour och lyx. Ändå gjorde hon valet att byta bort det för en enklare tillvaro.
Vi träffar en av Sveriges mest färgglada modeskapare; Maxjenny Forslund. Hon har gjort sig känd för sin maximalistiska design, med mönster och färgkombinationer som likt Marc Jacobs pockar på uppmärksamheten.
Vi har också tittat närmare på ett svenskt Marc Jacobs-mysterium från 2008. Då dök ett motiv från Härjedalen upp på en scarf i modeskaparens kollektion. Hur kom det sig och vem hade egentligen designat scarfen?
Veckans gäst är Marcus Söder, stylist och visuell kommunikatör.