Sveriges mest populära poddar

Stil

Modebloggen – hånad, hyllad och still going strong

54 min • 12 juni 2015

Modebloggen är ett fenomen som har blivit både hånat och hyllat och vars existens kommit att förskjuta maktbalansen inom mode. Under en tid användes uttrycket modebloggare nästan som ett skällsord.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Men snart började internationella modehus placera modebloggare på ”front row”, och ta deras åsikter på allvar. De ansågs ha ”örat mot marken”, till skillnad från den etablerade pressen. Men så var bloggare inte alls som ”gammalmedia”, på gott och ont. Gränserna mellan redaktionellt material och reklam var flytande, om de ens fanns. Många samarbetade med modemärken. Kritiskt granskande var de sällan, om alls.

Men modebloggare lyckades också med att öppna upp en tidigare ganska så sluten värld, en plats för de redan invigda. De gav många en nyckel till modevärlden, skulle man kunna säga. Men en modeblogg kan se ut på många olika sätt och fylla en mängd olika behov. I veckans STIL träffar vi fyra personer som var och en på sitt eget vis bloggar om mode.

En av dem är Ulla-Marie Nilsson som driver bloggen ”Dude (Looks Like A Lady)”. Där skildrar hon en modetillvaro långt borta från alla de stora välkända modemetropolerna. Ulla-Marie Nilssons modevärld finns nämligen i Edsbyn i Hälsingland. Vi pratar också med Johan Asplund som skriver om herrmode och psykisk ohälsa på bloggen ”Det blev inte som tänkt”. Johan Asplunds liv var ett framgångståg som kraschade och efter kraschen blev bloggen och det nyfunna modeintresset ett sätt att överleva.

Författaren och skribenten Caroline Hainer har i sin blogg ”Jazzhands” vridit och vänt på de mest privata händelserna i sitt liv, utan vare sig omskrivningar eller skönmålningar. Hon har skrivit personligt och utelämnade om depressioner, om ångest och om brustna hjärtan. Henne träffar vi också. Och så pratar vi med Malin Richardson som skriver om mode, resor, inredning och mat på ”A Fashionista's Guide”.

00:00 -00:00