Den italienske designern Franco Moschino använde sig av något som många anser vara en sorts bristvara i modevärlden humor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Präglad av surrealismen skapade Franco Moschino i början av 1980-talet ett eget universum där han vände upp och ned på idéer om smak och stil i syfte att skaka om den, i hans tycke, uppblåsta modebranschen. Han kallade märket kort och gott för – ”Moschino”.
Namnet blev snart synonymt med extra allt, och mer därtill. Diskret var hans design inte, vilket å andra sidan inte var grejen under det tidiga 80-talet, rent generellt. Men framför allt blev Moschino också en av modevärldens mesta ”regimkritiker”. Han ifrågasatte hela det kommersiella modesystemet, men med humor.
Franco Moschino vred till tidens trender så att hans plagg blev en sorts skrattspeglar. Komiska kommentarer till samtidens strävan efter excess och synlighet, med hjälp av modemärken och dess alltmer synliga logotyper.
Idag leds märket Moschino av en annan man, som också har uppmärksammats för sin humoristiska anti-inställning till mode – den amerikanske designern Jeremy Scott. För även Jeremy Scott använder sig av satir, humor och pop-kulturella referenser i sitt modeskapande.
I veckans program berättar mer om Franco Moschino och hans värld. Vi tar också en närmare titt på Jeremy Scott, inte minst hans bakgrund – han är uppvuxen på en bondgård i Missouri – och hur den har påverkat hans fantasi och kreativitet.
Vi diskuterar även humor och mode med skådespelaren och komikern Emma Molin. Och så tar vi en titt på hamburgaren inom konsten.
Veckans gäst är Karina Ericsson Wärn, rektor på Beckmans designhögskola.