Modeskaparen Patrick Kelly (1954-1990) lyckades under 1980-talet vända upp och ner på hela Paris med sin färgsprakande och humoristiska design.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Patrick Kelly bar alltid snickarbyxor och cykelkeps och motbevisade både fördomar och förutfattade meningar om hur en modedesigner ska vara, och göra. Och se ut, för den delen. Men karriären blev kort. 1990 avled Patrick Kelly av AIDS, och blev därmed ännu ett av modevärldens många offer för sjukdomen. I veckans STIL berättar vi mer om denne glädjespridande man, och hans mission.
Minnet av Patrick Kelly hålls vid liv tack vare återkommande stora utställningar med hans design. För tio år sedan visade Brooklyn Museum i New York en stor retrospektiv av hans arbete, och i slutet av förra året gjorde Philadelphia Museum of Art en ännu större utställning med rubriken Patrick Kelly: Runway of Love. En passande rubrik. För det som genomsyrade hans kollektioner och visningar var just kärlek och röda hjärtan. Och humor.
1988 blev han den förste amerikan som valdes in i den franska och prestigefulla branschorganisationen ”Chambre Syndicale du Prêt-à-Porter des Couturiers et des Créateurs de Mode”. Blir man det är det ett saftigt erkännande av ens begåvning som modeskapare, skulle man kunna säga. Det var för övrigt den hyllade franske modeskaparen Yves Saint Laurents businesspartner Pierre Bergé som hjälpte Patrick Kelly med det.
Men det var uppväxten i den amerikanska södern, närmare bestämt i Vicksburg i Mississippi, som kom att prägla hans design, när det gällde både form och färg – och symboler. Han var en storsamlare av vad som i USA kallas för ”Black Memorabilia” eller ”Black Americana”, det vill säga stereotypa dockor, reklambilder och karikatyrer av afrikan-amerikaner som var vanligt förekommande, långt in i vår tid. Han visade hur dessa rasistiska stereotyper kunde vändas och vridas och bli till något att tänka på och skratta åt – på ett lätt och lekfullt vis. Även om han, naturligtvis, var mycket medveten om dess laddning.
I programmet tar vi en titt på en annan typ av symboler som blivit självklara i vår tid, emojis. Vad laddar vi dem med egentligen? Vi har också mött modeskaparen Maxjenny Forslund. Sedan flera år tillbaka bor hon i Köpenhamn där hon designar kläder som, likt Patrick Kellys, är fulla av färger och mönster. Och så har vi träffat regissören Lisa Aschan som berättar om hur hon använt sig av kläders symbolik i sin nya film Det Vita Folket.
Veckans gäst är Tom Hedqvist, modemedveten formgivare och tidigare rektor för Beckmans Designhögskola.