Det är idag nästintill omöjligt att komma i kontakt med en designer eller ett modehus utan att först kontakta respektives PR-byrå. Det är PR-byråerna som har kommit att bli länken mellan mode och media och det är de som har modeskaparnas direktnummer, och förtroende. Med tiden har PR-byråerna blivit allt fler, och mäktigare i modevärlden. I veckans STIL undersöker vi hur några av människorna i denna bransch tänker, och jobbar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Så länge det har funnits mode så har det funnits PR, skulle man kunna påstå. Det vill säga människor som smort upp personliga relationer och sett till att en designers kläder har burits av rätt sorts personer som skänkt plaggen en air av glamour, eller hipphet, och därmed fått tidningar att uppmärksamma modemärket ifråga. Redaktionella omnämnanden har alltid stått högt i kurs, och gör det än, trots tjat om traditionella mediers snara död. För PR är inte detsamma som reklam. Skillnaden är att en skicklig PR-person ser till att skapa publicitet för märket utan att det riktigt märks. Plötsligt finns det liksom bara där – på kändisar, i artiklar och bloggar och på Instagram – och går allt rätt så får märket en sorts ”buzz” omkring sig som ger det en högre status.
I veckans program träffar vi Thomas Hägg, som driver en av Sveriges många PR-byråer inom modesektorn, och undersöker hur det dagliga arbetet på en PR-byrå går till. Vi pratar också med tre svenska modeskapare om hur relationen till deras PR-byråer ser ut. I vilket läge ringer man och ber om hjälp? Och så träffar vi Camilla Modin Djanaieff, som var tidig med att förändra hur PR-byråer arbetar med mode här i Sverige.
Veckans gäst är Anna Tyllström, forskare i företagsekonomi vid Uppsala universitet.